Windows 10 Consumer Preview får den personliga assistenten Cortana

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Consumer Preview får den personliga assistenten Cortana

Det är inte långt kvar till Windows 10 går in i testfasen Consumer Preview där nya funktioner är att vänta. En av dessa är den personliga assistenten Cortana, som nu hittar ut i en skärmdump.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en Cortana i klass med J.A.R.V.I.S.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Usch! Hoppas det går stänga av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli rätt hypad för W10. Hoppas bara det går att uppgradera till det utan ominstallation från W7 (om jag så ska behöva köpa W8.1 emellan och köra dubbla uppgraderingar, det skulle jag vara ok med).

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Halo <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

ja varför inte

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Framför allt kul att användardatan ökar så att den blir bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Kommer Cortana att finnas i Sverige eller bara i USA (som för Windows Phone)?

Permalänk
Medlem

Hmm... konceptet känns bekant...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Aldrig använt min röst för att göra något på min telefon. Vill inte heller på min dator.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Och med tanke på Clippy's enorma framgång och popularitet kan vi nog räkna ut med röven hur det kommer att sluta för Cortana på PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Enligt Tom Warren är det här bara någon som lekt lite med Paint eller liknande. Mycket osannolikt att Cortana kommer se ut så här när Windows 10 släpps.

https://twitter.com/tomwarren/status/539483475469172736

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det likna nåt. Ganska snygg alltså!

Permalänk
Medlem

Ja Cortana är bra/blir nog bra, i alla fall om man bor i USA.
Ett svenskt OS + Cortana = Sytax error

Side note
Har sett mycket film/tv streams med amerikans reklam. Bland annat WP och cortana. Tyckte det såg smidigt ut. Gick in i en butik och säljaren belyste Cortana som just en av fördelarna. Men TJI fick jag, det funkade inte med ett svenskt OS. Så telefon åkte tillbaka på öppet köp, plus att WP inte stödjer Alphanumeric tangentbord vilket också lovades.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och med tanke på Clippy's enorma framgång och popularitet kan vi nog räkna ut med röven hur det kommer att sluta för Cortana på PC.

På något sätt (med tanke på att killar är de flesta användarna av stationära PC för spel bruk iaf) så lär en "snygg tjej" gå hem betydligt bättre än ett kontorsmaterial.
Men visst, man irriteras nog till slut troligen av funktionen, om den inte går att stänga av.

Permalänk
Medlem

Clippy v2 !!!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Oh dear... RIP.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Töntvarning

Permalänk
Medlem

Tycker det kan vara användbart till min lilla NUC, så länge jag kan starta program, växla program, "skriva", stänga av dator etc. då vissa av dessa saker är väldigt omständliga med en Xbox 360 kontroll.

Permalänk
Medlem

Röstyrning känns som en väldigt bra idé i teorin, rent praktiskt är det lite svårare...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

På något sätt (med tanke på att killar är de flesta användarna av stationära PC för spel bruk iaf) så lär en "snygg tjej" gå hem betydligt bättre än ett kontorsmaterial.
Men visst, man irriteras nog till slut troligen av funktionen, om den inte går att stänga av.

Ja, det är just det där med "inte går att stänga av" som jag blir kallsvettig, illamående och yr av. Se bara på hur det är med onedrive och all annan bloat de slänger in som inte går att få bort. Jag vill inte ha mer sådant.

Jag tycker det hade varit bättre om man kunnat ladda ner det separat, för hela grejen luktar mjölkning i form av köpta sökresultat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det är bra för en HTPC eller liknande. Men för spel/produktivitets burken så nej.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är just det där med "inte går att stänga av" som jag blir kallsvettig, illamående och yr av. Se bara på hur det är med onedrive och all annan bloat de slänger in som inte går att få bort. Jag vill inte ha mer sådant.

Jag tycker det hade varit bättre om man kunnat ladda ner det separat, för hela grejen luktar mjölkning i form av köpta sökresultat.

Eller så kan du hänga kvar vid Windows XP istället för att konstant klaga på att nya OS får nya funktioner.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Tron meets windows 10

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Eller så kan du hänga kvar vid Windows XP istället för att konstant klaga på att nya OS får nya funktioner.

XP stöds inte längre av Microsoft och har dåligt stöd för ny hårdvara som t. ex SSD där TRIM är mycket viktigt men saknas i XP. Att hänga kvar vid gammal skit bara för att Microsoft försöker tvinga en att ha massa saker aktiverat som man inte bett om löser knappast något, så det där var ett mycket dåligt förslag från din sida måste jag säga.

Clippy var också en ny funktion som togs bort. Modern UI och startskärmen får inte alls lika stort utrymme för att folk "klagat", vilket visar att det ger önskad effekt. Så nehej du.. Jag fortsätter att klaga bäst fan jag vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Jag börjar bli rätt hypad för W10. Hoppas bara det går att uppgradera till det utan ominstallation från W7 (om jag så ska behöva köpa W8.1 emellan och köra dubbla uppgraderingar, det skulle jag vara ok med).

Bara jag som tycker det är soft att formatera datorn och få ett nytt clean-t OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Eller så kan du hänga kvar vid Windows XP istället för att konstant klaga på att nya OS får nya funktioner.

och att inse att det verkligen finns folk som verkligen vill kunna stänga av visa funktioner, har ju vissa riktigt svårt att fatta ... sen att slänga ur sig en kommentar som denna?? hur gammal är du igentligen`? man skall väl inte ens behöva välja om man vill ha eller behöver ett * måste * vara kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Bara jag som tycker det är soft att formatera datorn och få ett nytt clean-t OS?

Det är trevligt på sitt sätt, men sen ska allt annat installeras igen också... :-\

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tror inte vi behöver vara oroliga för att det här ska bli världens irritationsmoment. Om man tittar på all feedback som Microsoft kontinuerligt får angående Windows 10 så får i regel önskemålen om att ta bort de mest korkade idéerna mest gehör. Blir Cortana ett nytt "gem" så kommer Microsoft revidera det rätt fort tror jag. De är inte riktigt i position att bara påstridiga om idéer ingen använder eller uppskattar.

Sen... hur många kommer sitta och prata rakt ut med sin dator i hushållet?

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Beroende på hur bra integrerad Cortana blir så kan det vara användbart. Tänker i vardags rummet om jag kan be datorn å pausa filmen istället för att sträcka mig efter tangenbordet eller när jag sover i sängen å har musik på så skulle man kunna be cortana om att pausa eller sänka volymen.

Men minuset är ju att det kommer att krävas en mic om det är tex en HTPC eller Stationär dator. Och hur mycket kommer den att snappa upp om den står på skrivbordet å jag sitter 4 - 5 meter därifrån.

Det är väll min tanke bana.

Nytt chipp i strupen kanske?