En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag skulle vilja påstå att man lätt kan köpa en dator för 5000kr som presterar lika bra som en next gen konsol. Grafiken är som på ett instegs gtx 750 ti kort.

Absolut, men försök spela "Gta 7" om 6 år på den burken då:)

Som jag sa tidigare, Xbox 360, tydligen 9år gammal hårdvara, klarar av Gta V rätt hyffsat, försök det med en dator som köptes för 9år sedan, med en budget på 3500kr. Går knappt att starta. Spelen är så sjukt optimerad till konsolerna. Går inte att jämföra prestandan rätt över så. Det trodde jag alla förstod?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Mykcet intressant inlägg av TS. Dock så handlar det även om livssituation, har man fru, barn,villa,volvo.. ja då är ps4 eller xbox1 bättre alt. för det ger ändå en tillräckligt bra upplevelse,man kan vara "social" samtidigt med andra och en konsoll behöver ej uppdateras för att köra senaste spelen och får aldrig ångest över att man köpt en dator för 15k som man kanske knappt hinner spela på. Att spela på dator är precis tvärtom, ungefär.

Tala för dig själv, för du gör inte ett dugg rätt som generaliserar så grovt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Mykcet intressant inlägg av TS. Dock så handlar det även om livssituation, har man fru, barn,villa,volvo.. ja då är ps4 eller xbox1 bättre alt. för det ger ändå en tillräckligt bra upplevelse,man kan vara "social" samtidigt med andra och en konsoll behöver ej uppdateras för att köra senaste spelen och får aldrig ångest över att man köpt en dator för 15k som man kanske knappt hinner spela på. Att spela på dator är precis tvärtom, ungefär.

Om att uppdatera dator eller spel ger en ångest, visst - go for konsoll. Men undrar samtidigt vad man i så fall gör här? Är man 30+ och har jobb, fast inkomst o.s.v. så bör väl knappast 15k för en dator ge en ångest? Visst alla har inte jobb o.s.v. det är ett annat problem.
Överhuvudtaget - mycket snack om alla problem som datorer "ställer till" själv så har jag sällan några problem utan klockar lite, installerar ett spel och kör på. Finns det problem så finns intresset att hitta lösningar. Därför jag håller till här på sweclockers. Sällan det händer dock.

Permalänk
Medlem

Precis min poäng också. Jag har full förståelse för de som vill snöa in på hårdvara och optimering. I mitt fall var jag så när jag var yngre men nu vill jag mest kunna slå mig ned i lugn och ro, förvänta mig att allt ska funka och bara njuta av spelupplevelse utan en massa strul. Själv föredrar jag dock vin framför öl när jag spelar

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saigon:

Absolut, men försök spela "Gta 7" om 6 år på den burken då:)

Som jag sa tidigare, Xbox 360, tydligen 9år gammal hårdvara, klarar av Gta V rätt hyffsat, försök det med en dator som köptes för 9år sedan, med en budget på 3500kr. Går knappt att starta. Spelen är så sjukt optimerad till konsolerna. Går inte att jämföra prestandan rätt över så. Det trodde jag alla förstod?

Va? GTA V till PC går förhoppningsvis inte att jämföra med den lågupplösta laggfest som släpptes till 360. Rullade inte det på i 25fps så vet jag inte vad som skulle gjort det på konsoll.

Permalänk
Medlem

Om man anser att grafik är det absoluta viktigaste när det gäller spel så är det nog bättra att hålla sig till dator, kanske bygga något eget och sätta i vardags rummet och koppla till sin 4k 50 tums tv och koppla in t.ex xbox kontroller om man vill ha mer komfort.

Men annars så kommer en ps4 eller Xbox1 duga, rent grafiskt så ligger de runt höga grafik egenskaper på pc men inte på ultra nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om man anser att grafik är det absoluta viktigaste när det gäller spel så är det nog bättra att hålla sig till dator, kanske bygga något eget och sätta i vardags rummet och koppla till sin 4k 50 tums tv och koppla in t.ex xbox kontroller om man vill ha mer komfort.

Vad är då syftet med att skaffa sig "next gen" konsoller som kämpar med 60 FPS och 1080p om man kan koppla en PC till TV:n i vardagsrummet och få bättre prestanda, bättre grafik och samma komfort som med en konsoll kopplad till TV:n i vardagsrummet?

Skrivet av VexedRelic:

Men annars så kommer en ps4 eller Xbox1 duga, rent grafiskt så ligger de runt höga grafik egenskaper på pc men inte på ultra nivå.

uwotm8?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Hade samma tankar för inte så länge sen men tog en alternativ lösning istället.
Tog HTPCn som stod under tvn ändå och installerade XBMC med Steamos Integration, vilket då ger mig möjligheten att via in-home streaming i steam kunna spela alla spel på mitt steamkonto på min HTPC utan några prestanda problem.

Resultat: Kan sitta och spela med polarna på PCn eller dra igång CS (insert random shooter) samt avnjuta tex Alien isolation, Evil within osv i soffan med en Xbox kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad är då syftet med att skaffa sig "next gen" konsoller som kämpar med 60 FPS och 1080p om man kan koppla en PC till TV:n i vardagsrummet och få bättre prestanda, bättre grafik och samma komfort som med en konsoll kopplad till TV:n i vardagsrummet?

Syftet har nämnts FLERTAL gånger i denna tråd eller är du blind och missat dom alla?

Men åter igen här har du t.ex. Två

* Spelen, ja spelen är framförallt den viktigaste punkten! Det finns spel som T.ex. du bara finner på Konsol är dessa spel du vill spela behöver du en Konsol, en PC hjälper dig inte alls här.

* Vill bara plugga in och spela, som var en av anledningarna till denna tråd, orkar inte mekka med hårdvara eller kompatibilitetsproblem eller spel med kass gamepad support o.s.v. om man nu ska lira med gamepad framför tv'n (Mus, tbord är ganska dåligt val oftast framför tv )
Ja denna puck har blivit bättre på senare tid. T.ex. genom Steam big picture, men den har en bra bit på väg kvar, speciellt spelen.

--

Sedan kämpa för 60 FPS och 1080p? va? Du förstör väl att det handlar helt och håller om vad spelutvecklare prioriterar?, en Konsol klarar UTAN problem att lira spel i 60 FPS i 1080p om spelen är gjorda för detta ändamål, Problemet ligger helt och hållet i vad spelskaparna fokuserar, framerate vs grafik. Och vissa spelskapare tycker ju framerate ger filmkänsla som deras ursäkt. Och läser du denna tråd, även dina egna poster så ser du själv att alla bara snackar om grafik och inte om spelen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av saigon:

Absolut, men försök spela "Gta 7" om 6 år på den burken då:)

Som jag sa tidigare, Xbox 360, tydligen 9år gammal hårdvara, klarar av Gta V rätt hyffsat, försök det med en dator som köptes för 9år sedan, med en budget på 3500kr. Går knappt att starta. Spelen är så sjukt optimerad till konsolerna. Går inte att jämföra prestandan rätt över så. Det trodde jag alla förstod?

Nej, speciellt med tanke på att GTA inte är släppt till PC så blir det i princip omöjligt att starta Visst är det optimerat för konsoler i många fall, speciellt med spel som BARA släpps till konsol, men känner ändå att folk överdriver det här snacket lite om att hur man måste uppgradera PCs konstant för att de ska kunna mäta sig med konsoler.

Kraven blir ju trotts allt att klara 720p på lägsta inställningar i 20-30 FPS, för att uppfylla de kraven krävs varken galen optimering eller uppgraderingar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att kroppshållningen skulle vara sämre vid skrivbordet än soffan. Tvärtom, vill jag påstå, vilket är en av anledningarna till varför jag totalvägrar konsoller.

Är för övrigt snäppet äldre än dig, och älskar hårdvara, så det har inget med ålder att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Syftet har nämnts FLERTAL gånger i denna tråd eller är du blind och missat dom alla?

Jag ställde frågan lite i syftet att få reda på vad han menar egentligen för snubben sänker sitt eget argument rätt hårt. I sportsammanhang så hade det kallats för 'självmål'.

Skrivet av MugiMugi:

* Spelen, ja spelen är framförallt den viktigaste punkten! Det finns spel som T.ex. du bara finner på Konsol är dessa spel du vill spela behöver du en Konsol, en PC hjälper dig inte alls här.

Absolut, och du har helt rätt i att spelen är det viktigaste. Men sedan du är i farten så kan du väl slänga med en lista på 20 exklusiva titlar för PS4 och Xbone för just nu är utbudet rätt lika sorgligt som patetiskt. För annars finns ju spelen på, just det, PC.

Skrivet av MugiMugi:

* Vill bara plugga in och spela, som var en av anledningarna till denna tråd, orkar inte mekka med hårdvara eller kompatibilitetsproblem eller spel med kass gamepad support o.s.v. om man nu ska lira med gamepad framför tv'n (Mus, tbord är ganska dåligt val oftast framför tv )
Ja denna puck har blivit bättre på senare tid. T.ex. genom Steam big picture, men den har en bra bit på väg kvar, speciellt spelen.

Jag är nog väldigt ensam med den här bedriften då, men det var inte särskilt svårt att dra en HDMI kabel från TV:n till grafikkortet faktiskt. Det var t.om. lätt som en plätt fast desto mer jag tänker på det så inser jag också hur sann versen Matteus 22:14 egentligen är: Ty Många äro kallade men få äro utvalda.

Skrivet av MugiMugi:

Sedan kämpa för 60 FPS och 1080p? va? Du förstör väl att det handlar helt och håller om vad spelutvecklare prioriterar?, en Konsol klarar UTAN problem att lira spel i 60 FPS i 1080p om spelen är gjorda för detta ändamål, Problemet ligger helt och hållet i vad spelskaparna fokuserar, framerate vs grafik. Och vissa spelskapare tycker ju framerate ger filmkänsla som deras ursäkt.

Uh huh. Och hur tänkte du förklara den där 'appeal to closure' vanföreställningen?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

När oculus rift kommer tror jag många konsol ägare kommer tänka om..

VR Desktop http://youtu.be/SqCYO_tDdTw

7 x http://youtu.be/SqCYO_tDdTw

15 x http://youtu.be/95wpwAbabw0

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo, som du ser så kostar det att hyra Mubmle eller Teamspeak server, så det blir en kostnad det med, om man inte driftar eget och då blir det en kostnad av inköp av hårdvara, plats i colocationhall osv.
.

Nu får du ge dig om muble och ts. Vill du inte hosta själv, och absolut inte betala för det, finns det tusentals servrar som gärna låter dig sitta och spela vad du vill, med dina kompisar i en channel för er själva.

Släpp det nu, för dina argument kommer ingenstans.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

När oculus rift kommer tror jag många konsol ägare kommer tänka om..

VR Desktop http://youtu.be/SqCYO_tDdTw

7 x http://youtu.be/SqCYO_tDdTw

15 x http://youtu.be/95wpwAbabw0

Många är nog en överdrift. Rift kommer kräva en kraftfull dator + kostnaden för rift är inte direkt gratis.
Det kommer dröja många år innan det är ngt som större delen kommer använda.

Permalänk
Inaktiv

Hur känns det att inte längre kunna tillhöra `Elite` släktet då? Att du numera är en glad noob?

Kan hålla med att lite mer chill spel nog är skönare att spela på ps4, själv tänkt tanken. Men fps spel aldrig i livet att jag går till handkontroll LOL

Permalänk
Skrivet av retro123:

Va? GTA V till PC går förhoppningsvis inte att jämföra med den lågupplösta laggfest som släpptes till 360. Rullade inte det på i 25fps så vet jag inte vad som skulle gjort det på konsoll.

Vad har du för hårdvara i den dator från sent 2005 som du tänkt gämför detta på när GTA V kommer?
För du kan ju inte mena att du gämför datorn du har i dag mot en konsol som är 9år gammal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Death On Wings:

Vad har du för hårdvara i den dator från sent 2005 som du tänkt gämför detta på när GTA V kommer?
För du kan ju inte mena att du gämför datorn du har i dag mot en konsol som är 9år gammal?

Nej det har du ju så klart rätt i, kanske jag missuppfattade ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag ställde frågan lite i syftet att få reda på vad han menar egentligen för snubben sänker sitt eget argument rätt hårt. I sportsammanhang så hade det kallats för 'självmål'.

Det var sarkasm, till viss del mot "grafik nördar" som värderar spel glädje mot just grafik, och om ett spel inte har det senaste och om du inte kan köra i super duper ultra så är spelet inget bra.

Varför konsoll? Det är billigare, den borde hålla runt 4 år utan uppgraderingar vilket gör den en billig investering. Även om spel kanske är huvudsyftet så finns det så mycket mer idag, som t.ex en lite bekväm pryl som du kan använda netflix till, eller rent av hyra filmer via xbox live t.ex, Ja, en pc kommer klara allt det med, men en konsol fyller fortfarande ett viss bekvämlighet och ett billigt alternativt syfte mot att köpa en ny dator dör grafik kortet kommer troligtvis kosta lika mycket som en ny konsol.

Detta är en evig debatt som aldrig kommer ta slut och därför bäst att bara säga att spela eller använd vad du vill för det är individuella inställningar som är omöjliga att ändra i debatter på forum. Konsollerna uppfyller vissa behov eller familj situationer så i vissa situationer så kan en konsoll vara bättre även om det inte relaterar till andra personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo, som du ser så kostar det att hyra Mubmle eller Teamspeak server, så det blir en kostnad det med, om man inte driftar eget och då blir det en kostnad av inköp av hårdvara, plats i colocationhall osv.
Och konsol är 1080p @ 60fps med ja, precis! Upplösningen är inte alls för låg, många spel på PS3 som körs i ex 1280x720p ser bättre ut på PS3 än PC spel som körs i 1920x1080p.
Well, lycka till att hitta bra multiplayer/splitscreen spel till PC som på samma sätt som konsol.....

Eftersom du verkar ha små problem med läsförståelsen gällande TS-servers. Finns ingen anledning att Hyra en TS-server för casual-spelande. Och det blir fortfarande inga kostnader om du bara kör TS/mumble servern på din egen dator... Inte svårare än så, annars finns skype. Så har folk gjort i åratal, sen finns det gott om gratis-servers som har massor av kanaler/rum att 'låna' om du fortfarande sitter på en Pentium 2a som inte klarar att snurra runt en TS-server samtidigt som du spelar.

Wait what? Nej, konsoll är idag överlag 1080p eller 900p uppskalat i 30 FPS eller lägre om du iaktagit trenden. Finns några spel som lyckas med 60 FPS i 1080p, men det är inte många. Nej, spel ser inte bättre ut på en PS3 i 1280 än i 1920 på en PC, givet spel ser bättre ut i högre upplösning på en kraftfullare plattform såvida inte utvecklarna supit något dåligt under utvecklingen. Men spel A kan se bättre ut i 720p än spel B, men det är då relaterat till speltiteln i sig i kombinationen med avståndet till TVn och inte plattformen. Uppskalat 720p har aldrig sett annat än hyggligt ut på avstånd. Nu kom dock frågan om FPS primärt då det påverkar responsiviteten i spelet och därmed spelkänslan rätt rejält.

Gällande spelande i soffan... Vad är det för fel på Trine, Trine 2, Rayman, Serious Sam, Portal 2, Fifa, Ikaruga, Magicka, Mortal Kombat, NBA, Painkiller, Resident Evil 6 etc. Plus alla spelen som stödjer Hot seat och inte bara split/shared screen. Dessutom har du ju tillgång till Emulatorer för flertal äldre plattformar om man känner för det. Dessutom finns det enormt med spel för när man vill sitta själv i soffan och spela, eller med polarna över nätet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

När oculus rift kommer tror jag många konsol ägare kommer tänka om..

VR Desktop http://youtu.be/SqCYO_tDdTw
7 x http://youtu.be/SqCYO_tDdTw
15 x http://youtu.be/95wpwAbabw0

Oculus rift och dess liknande system är för en smal del av spelen som det är lämpligt till.

Skrivet av roxkz:

Eftersom du verkar ha små problem med läsförståelsen gällande TS-servers. Finns ingen anledning att Hyra en TS-server för casual-spelande. Och det blir fortfarande inga kostnader om du bara kör TS/mumble servern på din egen dator... Inte svårare än så, annars finns skype. Så har folk gjort i åratal, sen finns det gott om gratis-servers som har massor av kanaler/rum att 'låna' om du fortfarande sitter på en Pentium 2a som inte klarar att snurra runt en TS-server samtidigt som du spelar.

Jo, det kostar att drifta en egen Teamspeak eller Mubmle server, då man ska ha statisk IP vilket större delen av hemmaanvändarna inte har, och då blir det att hyra VPS, dedikerad maskin, eller sätta en egen server i colocation, så ja det blir en kostnad.

Skrivet av roxkz:

Wait what? Nej, konsoll är idag överlag 1080p eller 900p uppskalat i 30 FPS eller lägre om du iaktagit trenden. Finns några spel som lyckas med 60 FPS i 1080p, men det är inte många. Nej, spel ser inte bättre ut på en PS3 i 1280 än i 1920 på en PC, givet spel ser bättre ut i högre upplösning på en kraftfullare plattform såvida inte utvecklarna supit något dåligt under utvecklingen.

Nej, konsolerna är 1080p och 60 fps med ja.
Och ja, en hel del spel ser bättre ut i 1280x720p på konsol än i 1920x1080p på pc.

Skrivet av Daemon:

Bara för att ett ämne som PC och konsol rör upp känslor, och utmynnar i en "het" diskussion mellan 2 läger så är det inget trollande, troll bor i skogen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Sedan kämpa för 60 FPS och 1080p? va? Du förstör väl att det handlar helt och håller om vad spelutvecklare prioriterar?, en Konsol klarar UTAN problem att lira spel i 60 FPS i 1080p om spelen är gjorda för detta ändamål, Problemet ligger helt och hållet i vad spelskaparna fokuserar, framerate vs grafik. Och vissa spelskapare tycker ju framerate ger filmkänsla som deras ursäkt. Och läser du denna tråd, även dina egna poster så ser du själv att alla bara snackar om grafik och inte om spelen.

det intressanta i mina ögon är dock att spelen körs i 30 fps, inte varför det är så. klart att konsolerna skulle klara 60 om man drog ner grafiken istället. det är dock så att det är 30 fps som gäller i stor utsträckning och det är tråkigt då det försämrar spelupplevelsen något otroligt. vissa spel och genrer fungerar bättre än andra i låg fps men det är aldrig något jag eftersträvar. jag spelar också oftast helst med tangentbord och mus och när jag vill spela med kontroll så sätter jag bara i min xbox 360-kontroll i en usb-port på datorn, har aldrig varit några problem med det för mig.

det är mycket där problemen med konsolerna ligger för mig, du har som användare väldigt lite att säga till om. visst är det enkelt när det fungerar som det ska men när det inte gör det kan du oftast inte göra något alls.

på datorn kan jag spela med tangentbord och mus eller kontroll, det väljer jag själv. på konsolen är det bara kontroll. på datorn är det upp till mig om jag vill spela på lägre inställningar med 60 fps (eller 120 eller vad man nu är ute efter) eller på högre inställningar med 30 fps, på konsolen så har någon bestämt detta och jag får inte välja. på datorn kan jag sätta i fler skärmar och titta på en film eller en stream på en annan skärm medan jag spelar och jag kan lätt vara inne på skype och internet. på konsolen kan du väl dra dit en bärbar dator på samma gång men då har du ju med en dator ändå.

på samma sätt så är det jag som bestämmer hur stor min budget är för min dator och vad jag har för mål med den. vill jag spela på medium i 1080p 30 fps? vill jag spela på ultra i 4k? vill jag spela på tre skärmar? vill jag ha ett enkelt deltaco-tangentbord eller ett dyrt mekaniskt tangentbord?

vad gäller spelen så är det väldigt subjektivt vad man vill spela och visst är det lite tråkigt när man missar titlar, t.ex. senaste halo-spelet men det är inte så att det bara finns konsol-exklusiva spel. älsklingen world of warcraft kunde jag aldrig spela om jag hade en ps4. dessutom finns det mycket, mycket fler spel som går att spela idag på en pc än en xbox one eller ps4. jag vet inte om ps4 kan spela ps3- och ps2-spel men jag vet att xbox one inte kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Oculus rift och dess liknande system är för en smal del av spelen som det är lämpligt till.

Jo, det kostar att drifta en egen Teamspeak eller Mubmle server, då man ska ha statisk IP vilket större delen av hemmaanvändarna inte har, och då blir det att hyra VPS, dedikerad maskin, eller sätta en egen server i colocation, så ja det blir en kostnad.

Nej, konsolerna är 1080p och 60 fps med ja.
Och ja, en hel del spel ser bättre ut i 1280x720p på konsol än i 1920x1080p på pc.

Bara för att ett ämne som PC och konsol rör upp känslor, och utmynnar i en "het" diskussion mellan 2 läger så är det inget trollande, troll bor i skogen.

Finns ju alltid Skype för att snacka. Gratis och ingen server behövs.

Ej riktat specifikt till dig nedan, utan till hela tråden:

Tycker det är extremt mycket överdrifter från båda fälten här. Som exempel att PC-fanboys säger att PC kostar lika mycket som en konsol för att få likvärdig prestanda. Det stämmer inte. Men sen ljuger ju även konsolfanboys om en del saker. Som att PS+ är en ren vinst. Det stämmer endast om man har planerat att köpa alla spel som kommer på PS+.

Verkar vara väldigt många här som vill försvara sina köp till döds. Jag kan se båda sidor av PC och konsol. Jag har båda. Men med intåget av PS4 och Xbox One så har jag börjat köra lite mer på konsol. Inte så stor grafisk skillnad längre som det var de sista åren av förra generationen, vilket gör konsoler till ett mer attraktivt val än vad det var förut när grafikskillnaden ofta var väldigt stor.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Oculus rift och dess liknande system är för en smal del av spelen som det är lämpligt till.

Jo, det kostar att drifta en egen Teamspeak eller Mubmle server, då man ska ha statisk IP vilket större delen av hemmaanvändarna inte har, och då blir det att hyra VPS, dedikerad maskin, eller sätta en egen server i colocation, så ja det blir en kostnad.

Det kostar inte ett öre och har aldrig gjort, varken statiskt IP, VPS eller dedikerad maskin behövs eller har nånsin behövts. Jag kör en TS-server själv här hemma utan något av det du nämnt sen 10 år tillbaka.

Skrivet av PowerNet:

Nej, konsolerna är 1080p och 60 fps med ja.
Och ja, en hel del spel ser bättre ut i 1280x720p på konsol än i 1920x1080p på pc.

Nämn 10 st stora 1080p 60 FPS titlar till PS4 eller Xbone? Jag kan ge dig ett flertal 1080/900p 30FPS.
Och åter igen, nej. Finns säkerligen något undantag där programmerarna halvsov, men de är få. Du får mer än gärna länka någon referens som pekar på ett crossplatformspel som ser bättre ut i lägre upplösning på konsoll än motsvarande portning på en PC i 1080p. Jag kan mycket väl ha missat något.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Det var sarkasm, till viss del mot "grafik nördar" som värderar spel glädje mot just grafik, och om ett spel inte har det senaste och om du inte kan köra i super duper ultra så är spelet inget bra.

Tja, som jag ser det, då jag kör på PC så har jag möjligheten att få både spelglädje och "super duper ultra" grafik så varför inte köra på "super duper ultra"?

Skrivet av VexedRelic:

Varför konsoll? Det är billigare, den borde hålla runt 4 år utan uppgraderingar vilket gör den en billig investering. Även om spel kanske är huvudsyftet så finns det så mycket mer idag, som t.ex en lite bekväm pryl som du kan använda netflix till, eller rent av hyra filmer via xbox live t.ex, Ja, en pc kommer klara allt det med, men en konsol fyller fortfarande ett viss bekvämlighet och ett billigt alternativt syfte mot att köpa en ny dator dör grafik kortet kommer troligtvis kosta lika mycket som en ny konsol.

Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, som jag kommer klistra in här:

"På tal om att lura i sig själv att det inte alls är så dyrt... reality distortion field much? Konsoller som kostar någonstans mellan 3-4000 är fortfarande en hel del pengar, faktum är att det är mycket pengar för något som kämpar med att leverera en 1080p spelupplevelse i 60 FPS. Därefter så tillkommer en dyrare prislapp på spelen."

När jag hör påståenden om att konsoller som kostar tusentals kronor skulle på något sätt vara ett "billigt alternativ" mot PC så låter det som att individen bakom påståendet har inte riktigt tänkt efter.

Skrivet av VexedRelic:

Detta är en evig debatt som aldrig kommer ta slut och därför bäst att bara säga att spela eller använd vad du vill för det är individuella inställningar som är omöjliga att ändra i debatter på forum. Konsollerna uppfyller vissa behov eller familj situationer så i vissa situationer så kan en konsoll vara bättre även om det inte relaterar till andra personer.

Hade du inlett med det där så hade du besparat dig en hel del ris.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Tycker det är extremt mycket överdrifter från båda fälten här. Som exempel att PC-fanboys säger att PC kostar lika mycket som en konsol för att få likvärdig prestanda. Det stämmer inte. Men sen ljuger ju även konsolfanboys om en del saker. Som att PS+ är en ren vinst. Det stämmer endast om man har planerat att köpa alla spel som kommer på PS+.

Bara spelen man får på PS+ är ju många gånger kostnaden i värde.

Skrivet av roxkz:

Det kostar inte ett öre och har aldrig gjort, varken statiskt IP, VPS eller dedikerad maskin behövs eller har nånsin behövts. Jag kör en TS-server själv här hemma utan något av det du nämnt sen 10 år tillbaka.
Nämn 10 st stora 1080p 60 FPS titlar till PS4 eller Xbone? Jag kan ge dig ett flertal 1080/900p 30FPS.

Och ska man köra en server så är statisk IP i princip ett krav om man är seriös med servern, och då faller de flesta hemmauppkopplingar bort och då kvarstår det VPS, dedikerad server eller egen maskin i colocation om man inte vill hyra hos färdig host. Och även om man kör (fullösning) hemma så är det en kostnad att köra en maskin dygnet runt för att driva det.
Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Ghosts
Diablo III: Reaper of Souls
FIFA Soccer 14
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metro: Redux
Murdered: Soul Suspect
NBA 2K14
Outlast
Project Cars
Shadow Warrior
Skylanders: Swap Force
The Last of Us: Remastered
Tomb Raider: Definitive Edition
Wolfenstein: The New Order

Bara ett litet urval, om jag räknade rätt sist (tidigare i tråden) så är det ca 34 st PS4 spel som körs i 1080p @ 60fps

Och angående optimeringar på konsol vs PC, så är konsol spelen mer optimerade än PC spelen, då det är lättare för utvecklarna att optimera och "kräma ur mer" ur en konsol version, än en PC version. Då PS4 eller Xbox One (eller vilken konsol det nu är) är samma hårdvara i oavsett om den är 1 år gammal, eller 7 år gammal, och då vet utvecklarna det och kan göra spelet mer optimerat, än till PC där det finns hundra tusentals olika kombinationer av cpu, grafikkort, ram, disk, eller annat som kan ställa till problem / prestanda förluster eller så.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Till racing, sport och fightingspel är konsolerna överlägsna. Utöver dem regerar PC och konsolerna kommer inte i närheten av känsla och hur snyggt allting är (även flyt) dessutom okuperar man TVn när man spelar TV spel, med en sur familj som resultat. Att spela på sovrumsTVn tar ju bort hela iden med stoor bildskärm och hembioljud.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Ghosts
Diablo III: Reaper of Souls
FIFA Soccer 14
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metro: Redux
Murdered: Soul Suspect
NBA 2K14
Outlast
Project Cars
Shadow Warrior
Skylanders: Swap Force
The Last of Us: Remastered
Tomb Raider: Definitive Edition
Wolfenstein: The New Order

Bara ett litet urval, om jag räknade rätt sist (tidigare i tråden) så är det ca 34 st PS4 spel som körs i 1080p @ 60fps

Du ska kanske hålla dig till spel som inte är re-releases och HD remakes?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Bara spelen man får på PS+ är ju många gånger kostnaden i värde.

Och ska man köra en server så är statisk IP i princip ett krav om man är seriös med servern, och då faller de flesta hemmauppkopplingar bort och då kvarstår det VPS, dedikerad server eller egen maskin i colocation om man inte vill hyra hos färdig host. Och även om man kör (fullösning) hemma så är det en kostnad att köra en maskin dygnet runt för att driva det.
Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Ghosts
Diablo III: Reaper of Souls
FIFA Soccer 14
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metro: Redux
Murdered: Soul Suspect
NBA 2K14
Outlast
Project Cars
Shadow Warrior
Skylanders: Swap Force
The Last of Us: Remastered
Tomb Raider: Definitive Edition
Wolfenstein: The New Order

Bara ett litet urval, om jag räknade rätt sist (tidigare i tråden) så är det ca 34 st PS4 spel som körs i 1080p @ 60fps

Och angående optimeringar på konsol vs PC, så är konsol spelen mer optimerade än PC spelen, då det är lättare för utvecklarna att optimera och "kräma ur mer" ur en konsol version, än en PC version. Då PS4 eller Xbox One (eller vilken konsol det nu är) är samma hårdvara i oavsett om den är 1 år gammal, eller 7 år gammal, och då vet utvecklarna det och kan göra spelet mer optimerat, än till PC där det finns hundra tusentals olika kombinationer av cpu, grafikkort, ram, disk, eller annat som kan ställa till problem / prestanda förluster eller så.

Helt oviktigt vad spelen skulle kosta att köpa individuellt om man inte hade planerat att köpa dem om de inte var med i PS+. Om man inte hade planerat att köpa dem är inte deras värde vad de kostar att köpa då det inte är en kostnad som skulle uppstått om man inte hade PS+. Jag går inte plus på PS+, för jag hade köpt få av de spel man får där.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell