En veterans tankar kring byte från PC till PS4 (för spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Till racing, sport och fightingspel är konsolerna överlägsna. Utöver dem regerar PC och konsolerna kommer inte i närheten av känsla och hur snyggt allting är (även flyt) dessutom okuperar man TVn när man spelar TV spel, med en sur familj som resultat. Att spela på sovrumsTVn tar ju bort hela iden med stoor bildskärm och hembioljud.

Tycker mig se allt fler fighting och racing spel komma till PC också så det är bara en tidsfråga innan fler sportspel kommer (FIFA finns på PC).

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och angående optimeringar på konsol vs PC, så är konsol spelen mer optimerade än PC spelen, då det är lättare för utvecklarna att optimera och "kräma ur mer" ur en konsol version, än en PC version. Då PS4 eller Xbox One (eller vilken konsol det nu är) är samma hårdvara i oavsett om den är 1 år gammal, eller 7 år gammal, och då vet utvecklarna det och kan göra spelet mer optimerat, än till PC där det finns hundra tusentals olika kombinationer av cpu, grafikkort, ram, disk, eller annat som kan ställa till problem / prestanda förluster eller så.

Oja, för vi kommer ihåg så väl hur väloptimerat Assassin's Creed Unity var på PS4 och Xbone.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PowerNet:

Bara för att ett ämne som PC och konsol rör upp känslor, och utmynnar i en "het" diskussion mellan 2 läger så är det inget trollande, troll bor i skogen.

Det är ingen som påstått att det skett hereditärt heller. Att zick-zacka vilt mellan vad som är/ska vara casual respektivt seriöst när det passar och sedan subjektivt hitta på absoluta krav som måste gälla för alla samt tramsiga svar i inte mycket högre nivå än "talk to the hand" utan att faktiskt bemöta argument är däremot inte något som direkt gynnar en diskussion.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Entusiast

Digitalfoundry har ju visat gång på gång att ett GTX 750 Ti parat med en i3 ger ungefär samma alternativt lite bättre resultat i spel än ett PS4. Så det här med mycket hårdvara för pengarna håller jag inte med om, för alla behöver en PC mer eller mindre för andra uppgifter. Däremot finns det en hel del riktigt trevliga spel på konsol, därför äger man PC och konsol! (Finns exklusiva titlar på PC också, ex Total War)

Men visst, om några år när man verkligen börjar klämma ur prestanda kanske ett 750 Ti inte riktigt hänger med, men man behöver ju bara uppgradera om man tvunget måste spela på höga inställningar hela tiden. Man kan då överklocka eller köpa ett annat kort för lite drygt 1000kr, vilket man tjänar igen på några få spel, då prisskillnaden ofta är 2-300kr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och ska man köra en server så är statisk IP i princip ett krav om man är seriös med servern, och då faller de flesta hemmauppkopplingar bort och då kvarstår det VPS, dedikerad server eller egen maskin i colocation om man inte vill hyra hos färdig host. Och även om man kör (fullösning) hemma så är det en kostnad att köra en maskin dygnet runt för att driva det.
Call of Duty: Advanced Warfare
Call of Duty: Ghosts
Diablo III: Reaper of Souls
FIFA Soccer 14
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
Metro: Redux
Murdered: Soul Suspect
NBA 2K14
Outlast
Project Cars
Shadow Warrior
Skylanders: Swap Force
The Last of Us: Remastered
Tomb Raider: Definitive Edition
Wolfenstein: The New Order

Nu är vi helt plötsligt inne på något helt annat, nu pratar du helt plötsligt om att driva en seriös 24/7 server för några hundra användare från att bara kunna använda voice när du lirar ibland, det kan du inte göra på din PS4.. Sen när krävs det dedikerade serverlösningar för att några svenssons ska voipa lite när de spelar? xD Vill du bara lira med polarna lite casual kostar det inte ett öre att bara kicka igång den när gänget ska lira, svårt? Eller skype funkar perfekt det med om du inte ens orkar det. Och nej det är ingen kostnad att köra Teamspeaks server-programvara själv hemma när du spelar, varför ska du köra den när du INTE spelar? Eller låna bara ett gratis rum på en server, kostar inte en krona. Finns massor av alternativ och möjligheter, bara att välja en av dem.

Och så du vet, Varken Tomb Raider, Murdered: Soul Suspect, The Last of Us: Remastered eller CoD MW och ett par till av spelen är riktiga 60 FPS-titlar... De siktar på 60 FPS men når inte dit.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Du ska kanske hålla dig till spel som inte är re-releases och HD remakes?

Den listan är med nya spel ja, och en del nysläpp. Spelar ingen roll om de är nysläpp av äldre PS3 spel som gjorts om i 1080p @60fps, då de oavsett det rullar i 1080p @ 60fps nu.

Skrivet av Marinlik:

Helt oviktigt vad spelen skulle kosta att köpa individuellt om man inte hade planerat att köpa dem om de inte var med i PS+. Om man inte hade planerat att köpa dem är inte deras värde vad de kostar att köpa då det inte är en kostnad som skulle uppstått om man inte hade PS+. Jag går inte plus på PS+, för jag hade köpt få av de spel man får där.

Nja, det är inte helt oviktigt då det är ett värde i sig om man tar ner dem, och utanpå det så får man rabatter i Playstation Store på spel, så den lilla kostnaden får man igen om man tar ner 1-2 spel och köper ett spel, och vem vill inte ha ett spel gratis, eller köper spel med rabatt? Så större delen av de som betalar för PS+ får igen det många gånger om på något spel de tar ner, och rabatterna.

Och bortser man från det så ger det ett mervärde, med backup av sparfiler, etc.
Och i PS+ så finns det säkerligen något spel för varje person vill ha, då ett PS+ konto gäller flera enheter (PS3, PS4, PS Vita) och då kommer spel till alla de konsolerna varje månad.

Skrivet av Solaris:

Oja, för vi kommer ihåg så väl hur väloptimerat Assassin's Creed Unity var på PS4 och Xbone.

Ja, för att det rullade ju på så bra på PC menar du?
Det är ju inte konsolernas (eller PC´s) fel att Assassin's Creed Unity vart som det vart, då det var Ubisoft som stressade ut spelet på för kort tid, så det vart pannkaka av det hela. Hade de lagt ner tid på att göra spelet klart före release så skulle det varit ett bra spel, men som med andra utvecklare och företag som släppt spel så verkar det luta åt "vi släpper spelet med massor av buggar och fixar det under årens lopp" ex Battlefield 3 / Battlefield 4 som var rena katastrofer vid deras släpp som först efter något år började bli bra.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Den listan är med nya spel ja, och en del nysläpp. Spelar ingen roll om de är nysläpp av äldre PS3 spel som gjorts om i 1080p @60fps, då de oavsett det rullar i 1080p @ 60fps nu.

Så ditt argument handlar nu om att det är skitsamma om spelet kom ut till PS3, 360 eller PC eftersom det nu körs i 1080p och 60 FPS på PS4? Bygger du gubbar av halm ofta eller?

Skrivet av PowerNet:

Ja, för att det rullade ju på så bra på PC menar du?
Det är ju inte konsolernas (eller PC´s) fel att Assassin's Creed Unity vart som det vart, då det var Ubisoft som stressade ut spelet på för kort tid, så det vart pannkaka av det hela. Hade de lagt ner tid på att göra spelet klart före release så skulle det varit ett bra spel, men som med andra utvecklare och företag som släppt spel så verkar det luta åt "vi släpper spelet med massor av buggar och fixar det under årens lopp" ex Battlefield 3 / Battlefield 4 som var rena katastrofer vid deras släpp som först efter något år började bli bra.

Det sa jag inte, jag skrev: "Oja, för vi kommer ihåg så väl hur väloptimerat Assassin's Creed Unity var på PS4 och Xbone." som ett svar på ditt påstående om att konsollspel skulle vara mer optimerade än PC och medans AC: Unity var katastrofalt pinsamt för Ubisoft så var det inte heller någon dans på rosor för stora titlar som Destiny eller Halo Master Chief Collection.

Två konsollspel.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Så ditt argument handlar nu om att det är skitsamma om spelet kom ut till PS3, 360 eller PC eftersom det nu körs i 1080p och 60 FPS på PS4? Bygger du gubbar av halm ofta eller?

Det sa jag inte, jag skrev: "Oja, för vi kommer ihåg så väl hur väloptimerat Assassin's Creed Unity var på PS4 och Xbone." som ett svar på ditt påstående om att konsollspel skulle vara mer optimerade än PC och medans AC: Unity var katastrofalt pinsamt för Ubisoft så var det inte heller någon dans på rosor för stora titlar som Destiny eller Halo Master Chief Collection.

Två konsollspel.

Vad var det för fel på Destiny vid release? Spelade det på släpp datumet och jag upplevde inga problem utöver att det kunde lagga lite när det kom till röst kommunikation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

så var det inte heller någon dans på rosor för stora titlar som Destiny eller Halo Master Collection.
Två konsollspel.

Spelat Destiny sedan början och det har alltid funkat utan problem, och att Halo Master Chief Collection strular beror ju på dålig kvalité i testningen, då de skulle märkt de problemen under tiden de testat spelen, som på Unity, de flesta problemen skulle de märkt direkt om de själva testat spelen före de skeppas.

Sen så oavsett plattform så kan det kvarstå vissa saker i början av ett spels liv som märks först när spelarbasen börjar bli stor, ex dålig matchmaking (som i Halo MCC), eller olika nätverksrelaterade problem som komma fram då spelen spelas i större utsträckning med olika nätverk i grunden.

Som exempel på strul om du nu vill ha det så har EA/DICE ännu inte löst BF3/BF4 co op problemen, funkar ännu inte (flera år efter) att spelen släppts att spela co op, beroende på att spelen inte vill fungera via olika nätverk då de inte gjort det rätt från början hur de ska hantera spelarna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Vad var det för fel på Destiny vid release? Spelade det på släpp datumet och jag upplevde inga problem utöver att det kunde lagga lite när det kom till röst kommunikation.

Skrivet av PowerNet:

Spelat Destiny sedan början och det har alltid funkat utan problem, och att Halo Master Chief Collection strular beror ju på dålig kvalité i testningen, då de skulle märkt de problemen under tiden de testat spelen, som på Unity, de flesta problemen skulle de märkt direkt om de själva testat spelen före de skeppas.

Sen så oavsett plattform så kan det kvarstå vissa saker i början av ett spels liv som märks först när spelarbasen börjar bli stor, ex dålig matchmaking (som i Halo MCC), eller olika nätverksrelaterade problem som komma fram då spelen spelas i större utsträckning med olika nätverk i grunden.

Som exempel på strul om du nu vill ha det så har EA/DICE ännu inte löst BF3/BF4 co op problemen, funkar ännu inte (flera år efter) att spelen släppts att spela co op, beroende på att spelen inte vill fungera via olika nätverk då de inte gjort det rätt från början hur de ska hantera spelarna.

Jag bara lämnar denna här som ett exempel på ett väloptimerat konsolspel, de var nog i detta snabba fps spel ute efter den filmiska känslan av 30fps som så många andra tillverkare av optimerade konsolspel:

Destiny 1080p @ 30fps [n] 1080p @ 30fps [n]

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad enl § 1.6.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Känns lite som att kasta pärlor till svin men...
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Optimering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon:

Möjligt men det blir också ett tråkigare forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Spelat Destiny sedan början och det har alltid funkat utan problem, och att Halo Master Chief Collection strular beror ju på dålig kvalité i testningen, då de skulle märkt de problemen under tiden de testat spelen, som på Unity, de flesta problemen skulle de märkt direkt om de själva testat spelen före de skeppas.

Sen så oavsett plattform så kan det kvarstå vissa saker i början av ett spels liv som märks först när spelarbasen börjar bli stor, ex dålig matchmaking (som i Halo MCC), eller olika nätverksrelaterade problem som komma fram då spelen spelas i större utsträckning med olika nätverk i grunden.

Som exempel på strul om du nu vill ha det så har EA/DICE ännu inte löst BF3/BF4 co op problemen, funkar ännu inte (flera år efter) att spelen släppts att spela co op, beroende på att spelen inte vill fungera via olika nätverk då de inte gjort det rätt från början hur de ska hantera spelarna.

Var det inte du som skrev:

Skrivet av PowerNet:

Och angående optimeringar på konsol vs PC, så är konsol spelen mer optimerade än PC spelen, då det är lättare för utvecklarna att optimera och "kräma ur mer" ur en konsol version, än en PC version. Då PS4 eller Xbox One (eller vilken konsol det nu är) är samma hårdvara i oavsett om den är 1 år gammal, eller 7 år gammal, och då vet utvecklarna det och kan göra spelet mer optimerat, än till PC där det finns hundra tusentals olika kombinationer av cpu, grafikkort, ram, disk, eller annat som kan ställa till problem / prestanda förluster eller så.

Hur ska du ha det? Du påstår i ett tidigare inlägg att konsol trumfar PC när det kommer till optimering men viftar sedan bort exempeln som jag ger med anledningar som att du personligen inte har haft problem i Destiny (googla) och i fallet med Halo så hävdar du att problemen beror på Q&A som inte skötte sitt jobb, vilket går ju tvärt emot vad du skrev i ditt inlägg.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Va? GTA V till PC går förhoppningsvis inte att jämföra med den lågupplösta laggfest som släpptes till 360. Rullade inte det på i 25fps så vet jag inte vad som skulle gjort det på konsoll.

Provade GTA V på ett PS3, var väl knappast 25 FPS, kändes mer som 10-15 FPS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Hur ska du ha det? Du påstår i ett tidigare inlägg att konsol trumfar PC när det kommer till optimering men viftar sedan bort exempeln som jag ger med anledningar som att du personligen inte har haft problem i Destiny (googla) och i fallet med Halo så hävdar du att problemen beror på Q&A som inte skötte sitt jobb, vilket går ju tvärt emot vad du skrev i ditt inlägg.

Fast han säger ju inte emot sig själv egentligen?

Dålig matchmaking, nätverksproblem eller problem med servermiljö har ju liksom ingenting att göra med hur mycket utvecklarna kan "kräma ur" hårdvaran på konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Fast han säger ju inte emot sig själv egentligen?

Dålig matchmaking, nätverksproblem eller problem med servermiljö har ju liksom ingenting att göra med hur mycket utvecklarna kan "kräma ur" hårdvaran på konsolerna.

Men han formulerar det hela på ett märkligt sätt och får det låta som att konsoller skulle vara besparade buggar, trassliga releaser och liknande när konsoller klår PC när det kommer till optimering vilket i sig kan ju tolkas som att allt är ju optimalt med konsoller.

Verkligheten ser helt annan ut än tomma påståenden som att konsoller skulle vara mer optimerande ut än PC.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Var det inte du som skrev:
Hur ska du ha det? Du påstår i ett tidigare inlägg att konsol trumfar PC när det kommer till optimering men viftar sedan bort exempeln som jag ger med anledningar som att du personligen inte har haft problem i Destiny (googla) och i fallet med Halo så hävdar du att problemen beror på Q&A som inte skötte sitt jobb, vilket går ju tvärt emot vad du skrev i ditt inlägg.

Ja? De gör de fortfarande, och konsol spelen är mer optimerade till hårdvaran än PC spel vanligen är.
Och att utvecklarna (eller deras testare) inte testar spelen tillräckligt som i AC: Unity fallet är ju inte en enskild plattforms fel, utan det beror ju enbart på att dde inte haft tid, eller ork att testa hela spelet gång på gång. Det är ju därför fusken (olika kombinationer av koder, eller knapptryckningar på kontroll osv) finns i spelen, då de är tillagda av utvecklarna för att få bättre vapen, bilar osv direkt i början istället för at (på hederligt) visd spela in sakerna under spelets gång så de kan snabbare bara testa så att det "funkar", vilket de inte gjort i AC: Unity, då det är så uppenbara fel i grafiken.

Och ser man på fel so9m man uppstå under ett släpp av ett spel, att spelarna blir "kickade" är ju inget man kan testa fram direkt, då det kan bero på överbelastning på servrarna på grund av för många spelare, eller på någon bugg i mjukvaran, som inte syns fören antalet spelare kommit upp.

Skrivet av Antor:

Fast han säger ju inte emot sig själv egentligen?
Dålig matchmaking, nätverksproblem eller problem med servermiljö har ju liksom ingenting att göra med hur mycket utvecklarna kan "kräma ur" hårdvaran på konsolerna.

Precis.

Skrivet av Solaris:

Men han formulerar det hela på ett märkligt sätt och får det låta som att konsoller skulle vara besparade buggar, trassliga releaser och liknande när konsoller klår PC när det kommer till optimering vilket i sig kan ju tolkas som att allt är ju optimalt med konsoller.
Verkligheten ser helt annan ut än tomma påståenden som att konsoller skulle vara mer optimerande ut än PC.

Ja, konsol spelen är bättre optimerade än pc versionerna ja, då på konsol sidan så är det samma system spelet körs på oavsett om det är i Kalles maskin eller Pelles maskin, till skillnad på pc sidan där Hermans maskin skiljer sig från Sixtens maskin i hårdvaran (olika cpu, minne, moderkort, disk osv) som då kan spela roll för hur bra ett spel rullar på de maskinerna.
Så på så sätt så är ett konsol spel mer optimerat än ett pc spel, då de vet den exakta hårdvaran i konsolerna, och de inte kan veta det i pc versionen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Konsoller är bra komplement till en rejäl PC, men kan varken ersätta eller ens i närheten mäta sig med en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man blir mera skärpt och uppmärksam när man sitter framför datorn. Närheten till skärmen suger en in i spelet. Nån gång har jag "piggnat" till efter en session BF på natten, tagit av mig headsetset och för några sekunder undrat - Var är jag? En underbar känsla som jag aldrig fått när jag degat framför en konsol! Visst kan man plugga in en konsol på samma sätt som en datorn, men det känns så billigt på något sätt.

Sen vad kostar en duglig speldator med en bra skärm idag, 10.000 - 12.000.... Det är ju inga pengar att prata om.

Sedan går det ju inte att spela FPS med kontroll. Det är mus som gäller.

Permalänk
Medlem

Jisses vilket jidder i denna tråd.

Är helt inna på TS linje.

Är 46 år och har lirar cs/cz säker fler timmar än vad många här inne har levt (eller där omkring).

Har helt gått över till PS3/4 vad det gäller spelande. Och då är det mestadels bil/mc-spel.

När andan faller på så lirar jag lite cs/cz med mina gamla kompisar. Det klarar MBP lätt!!

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Oja, för vi kommer ihåg så väl hur väloptimerat Assassin's Creed Unity var på PS4 och Xbone.

Hahahahahahaha seriöst tar du AC: Unity som exempel? Det funkade ju så bra på PC med....

Ett tips är att tänka en extra gång inann du skickar iväg din kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja? De gör de fortfarande, och konsol spelen är mer optimerade till hårdvaran än PC spel vanligen är.
Och att utvecklarna (eller deras testare) inte testar spelen tillräckligt som i AC: Unity fallet är ju inte en enskild plattforms fel, utan det beror ju enbart på att dde inte haft tid, eller ork att testa hela spelet gång på gång. Det är ju därför fusken (olika kombinationer av koder, eller knapptryckningar på kontroll osv) finns i spelen, då de är tillagda av utvecklarna för att få bättre vapen, bilar osv direkt i början istället för at (på hederligt) visd spela in sakerna under spelets gång så de kan snabbare bara testa så att det "funkar", vilket de inte gjort i AC: Unity, då det är så uppenbara fel i grafiken.

Och ser man på fel so9m man uppstå under ett släpp av ett spel, att spelarna blir "kickade" är ju inget man kan testa fram direkt, då det kan bero på överbelastning på servrarna på grund av för många spelare, eller på någon bugg i mjukvaran, som inte syns fören antalet spelare kommit upp.

Själv är jag av åsikten att utgivare, som Ubisoft, inte bryr sig längre om vilket skick deras produkter är i. De är helt fokuserade på dina pengar.

Skrivet av PowerNet:

Ja, konsol spelen är bättre optimerade än pc versionerna ja, då på konsol sidan så är det samma system spelet körs på oavsett om det är i Kalles maskin eller Pelles maskin, till skillnad på pc sidan där Hermans maskin skiljer sig från Sixtens maskin i hårdvaran (olika cpu, minne, moderkort, disk osv) som då kan spela roll för hur bra ett spel rullar på de maskinerna.
Så på så sätt så är ett konsol spel mer optimerat än ett pc spel, då de vet den exakta hårdvaran i konsolerna, och de inte kan veta det i pc versionen.

I teorin, ja. I praktiken så varierar det resultatet väldigt mycket, precis som på PC.

Att hålla fast vid det som det vore något mantra funkar liksom inte.

Skrivet av NinetyTwo:

Hahahahahahaha seriöst tar du AC: Unity som exempel? Det funkade ju så bra på PC med....

Ett tips är att tänka en extra gång inann du skickar iväg din kommentar.

Vilket är lite ironiskt att det kommer just ifrån dig, mitt exempel var rätt uppenbart menat som sarksam så uppenbarligen så tänkte du inte en gång extra innan du skickade iväg din kommentar. Synd, för ditt råd är annars riktigt bra.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Jag tycker att det är ganska löjligt hur mycket diskussionen spårar i den här tråden. Vill man spela konsol gör man det för att det är ENKELT och det är nice att sitta i soffan och ta det lite lugnt. Då är liksom hela jämförelsen med kostnaden för en pc helt irrelevant tycker jag, för hur man än vänder och vrider på det kommer det att vara mer jobb med en pc.
Det är inte "bara att koppla in en kontroll och köra" (med pc kopplade till tv givetvis). De flesta har inte ens tv och dator i samma rum, du måste dra en sladd tex. Förutom detta måste man ju också sätta upp tex xbmc och lägga in stöd för steam i det för att kunna fixa allt på kontrollen, sedan är det ju inte heller omöjligt att man kommer att behöva styra klabbet med tgb + mus vid något tillfälle.

En sak som jag tycker har förstört pc gamin som fan är också alla digitala tjänster man måste ha installerat för att spela -du behöver uplay, origin, steam, rockstar social club etc etc. På konsol slipper man dessa tjänster och det är riktigt trevligt tycker jag. Fanns alla spel på steam utan krav på extra tjänster hade jag varit otroligt glad. Steam fungerar ju klockrent och jag tror att det i framtiden kan bli ett seriöst alternativt till konsol men då måste fragmenteringen av olika digitala distributionstjänster sluta. Minns förr då det bara var att installera och spela, det var gött.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Tycker den här tråden visar ganska klart varför jag har valt att spela på konsol hela mitt liv. Man köper en (eller i mitt fall flera) burkar var 5:e år och behöver inte bry sig om man har valt rätt CPU, PSU, minne, OS, GPU etc utan kan bara trycka på knappen och köra.

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Tycker den här tråden visar ganska klart varför jag har valt att spela på konsol hela mitt liv. Man köper en (eller i mitt fall flera) burkar var 5:e år och behöver inte bry sig om man har valt rätt CPU, PSU, minne, OS, GPU etc utan kan bara trycka på knappen och köra.

/Viktor

Som taget från rekam om Apples produkter.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Mitt Xbox 360 med 20-talet spel, Xbox Live prenumerationer mm har kostat mig i runda slängar cirka 15000 :- sedan jag köpte det '09. Är helt sjukt egentligen.

Och tidigare konsollgenerationer ska vi inte ens snacka om. Fanns en tid då jag ägde både NES, SNES och Mega Drive på samma gång och senare N64, PS o Dreamcast och därefter PS2, XBOX och GameCube. Ja och givetvis en hög Gameboy-varianter också. Vill inte ens tänka på hur mycket pengar dom sög upp...

Jämförelsevis har min nuvarande dator - som jag ändå var tvingad att uppdatera pga att den gamla pajade - kostat mig cirka 7500 :- och då är det med ett i5-4570, Asus H87M-Pro, hdd, Win 8, 550w PSU, Corsair 8 GB RAM, Asus Radeon 7870, bluray, fläktar, chassi, mus, tangentbord och XBOX 360 kontroll för PC (vilket som nämnt helt eliminerar soff-argumentet då jag både surfar och spelar trådlöst från soffan). Dvs, jag kunde spenderat ett gäng tusenlappar extra men kunde också fått den för ett par tusenlappar billigare för liknande prestanda men mer värme o ljud o mindre kvalitet - och prestandan i det här fallet är Ultra i 1080p på i princip alla nya spel.

Utöver detta fick jag också med Bioshock Infinite och Tomb Raider, som var helt otroliga spel för övrigt, helt gratis med grafikkortet. För nån vecka sedan slängde också Steam Metro åt mitt håll - helt jädra gratis.

"Gratis" finns det också mycket av på nätet vilket gör att man är mer benägna att pressa ner priserna där när spelen börjar samla damm.

Och allt detta är som sagt i kontexten av att jag (som alla andra människor) behövde en dator så i själva verket är den rena avgiften för spelandet inte mer än de 1900 jag gav för grafikkortet plus spelkontrollen. Med mitt köp fick jag ju också en högklassig mediastation för Netflix, 3D Bluray, Youtube och så vidare. Tittar knappt på teven längre för det mesta av materialet strömmas genom datorn.

Näe jag tycker inte att konsollsnacket håller riktigt. Visst pc kan bli riktigt dyrt om man spenderar på onödiga grejer istället för "lagom" prestanda. Och visst det kan bli en väldigt isolerad upplevelse om man satsar på en fet ATX och pimpad datorhörna med ett specifikt ändamål istället för micro-ATX el ITX -baserad HTPC undangömd vid teven i vardagsrummet. Men dessa argument mot pc:n kommer ju med ganska föråldrade förväntningar (i min mening) om vilken funktion en modern stationär pc fyller och vilka komponenter den "måste" ha. Stationära datorer kan göras mycket nättare idag med ett bredare användningsområde och prestanda kostar förhållandevis mycket mindre än när t.ex. XBOX 360 lanserades. Argumenten är således ihåliga. Man betalar ju inte bara för en speldator utan också mediecenter, video o foto -redigerare, surfdator osv där själva spelandet bara är en bonus. Känner man sig mer begränsad än så är det ju pga begränsningar man själv har skapat.

Mina fem öre. Nu kan ni återgå till trollandet.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att spel oftast tar flera år att utveckla om det inte redan funns en grund att utgå ifrån som t.ex assassin creed spelen. Så i stort sett de flesta konsoll spel som släppts i år är gjorde för kompabilitet för de gamla konsollerna så next-gen har i de flesta fall bara högre upplösnings texturer och just därför släpps de även i 30fps.

Så det har ingenting att göra med konsollerna i sig, utan vad utvecklarna bestämmer sig för eftersom xb1 och ps4 kan leverera 1080 i 60fps om de så vill. T.ex så är cutscenes kappade i 30fps i dragon age inquisition även för pc, även om din pc skulle vara fullt kapabel att rendera det i högre fps.

Permalänk
Medlem

Om vi ska ta kostnaden, inte konsolens fel att du slänger ut en massa pengar på dyra spel på elgiganten/siba, finns alltid billigare ställen, är spelen gratis till datorn eller?

Folket är ute efter enkelheten. Om familjen Svenssons son max, 12år vill ha nåt att spela på, ja då är risken att han får en konsol. För pappan i familjen kan inte med det du skrev i inlägget, snarare runt 1-2% av befolkningen som kan det, om ens det. Eller pappan i familjen vill lira lite Fifa med polarna en fredagskväll, sitta i soffan med ett par öl, ja där blir det en konsol också.

Ni som argumenterar så, är som bönderna med sina Volvo 240s, "öh vafan köper du sånt nytt skit för? Bara åka till biltema o köpa delar och laga gamla kärran".

Hur många byter en topplockspackning själv? Hur många byter kopplingen eller växellådan? Väldigt få där också, som med datorn.

Detta tjafs om Pc mot konsol, kommer aldrig sluta, ingen kommer att vinna, ingen kommer att "byta" sida pga alla argument hit och dit, det får man komma fram till själv helt enkelt och ingen kommer vinna nåt pris heller för den delen, snopet va?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSlimJim:

Mitt Xbox 360 med 20-talet spel, Xbox Live prenumerationer mm har kostat mig i runda slängar cirka 15000 :- sedan jag köpte det '09. Är helt sjukt egentligen.

Det är inte sjukt, det är en normal summa under 5 år, så på 5 års tid så är ju 15k inte så farligt.
Sen så kan man ju få ner kostnaderna för spelen, genom att inte förhandsboka (för ex 599) utan köpa de någon/några få veckor efter release bara för 499 eller 399 med på "kampanj", nu för tiden så har ju webbutikerna reor till och från året runt, som sist CDON sålde nysläppta spel för halva priset (299 ist för 599), eller till och med under halva priset med för nysläppta spel, allt för att locka in kunderna i butiken :), bra för oss, sämre för handlarna som går med förlust på försäljningen.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||