mitt playstation 3 är hackad 34 872 kr på 4 månader

Permalänk

Får alltid bekräftelse på mina köp till mailen. Kan man ens ha ett psn-konto utan mail kopplad till? Köpen borde ju finnas på mailen då ser man precis vad som köpts och när.

Permalänk
Skrivet av Helge200:

asså!! att ens be om bilder eller annan info ang detta??!! bara det är skumt.

Vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Pessimismo:

Får alltid bekräftelse på mina köp till mailen. Kan man ens ha ett psn-konto utan mail kopplad till? Köpen borde ju finnas på mailen då ser man precis vad som köpts och när.

Min son har mail till Playstation konto men nu när jag frågar så säger han att han kommer inte ihåg lösenordet på mailet. Han har gjort den för bara Playstation men totalt glömt lösenordet. .. mkt dumt vet jag ...

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ah my bad såg nu där finns saker som kostar upp till 900kr ngt så finns kanske ngt som kostar 719kr men de skulle ej kunna köpa 3st av den på samma konto. Isåfall om det är nån spelkort eller så till ngt online spel. Sådana kan man nog köpa flera gånger?

Du går till PSN vid startmenyn - konto hantering - transaction management och väljer perioden du vill se transaktioner för, men du ser bara belopp och datum här inte själva produkten.

PSN - konto hantering - download list är en lista på alla nerladdade och nerladdningsbara objekt från PSN store. Dvs den visar även sådant som är köpt på ditt konto även om du inte laddat ner den till just ditt playstation.

Download listan hittar du också om du öppnar själva PSN store och går ner på huvudmenyn till download list så listas allt som "du" har tillgängligt att ladda ner från ditt konto.

Tack för info
Har en kompis som förstår sej på Playstation så han kommer idag och hjälper oss och alla tips är jag så tacksam för.

Ni är så snälla som hjälper mej i detta!

Permalänk
Medlem

Det brukar vara svårt att få tillbaka pengar ifrån sådana här situationer.

Men jag hade ändå varit lite lycklig och tänkt på hur bra du faktiskt klarat dig trots de utgifterna som bara försvunnit. Jag hade följt MugiMugi's guide och tagit bort alla kopplade kort till kontot. Samt nya lösenord på alla sidor där kortet används eller har använts. Ännu bättre spärra kortet och skaffa nytt bara för att vara ännu säkrare, men lösenorden ska du byta i vilket fall som helst.

Mitt tips på lösenord är att du har en unik variant på varje sidan, t.ex kan du ha MinFlickaÄrBästPåHopprep på en sida medan du har MinPojkeÄrFickMVGPåEngelskaProvet på nästa sida. Hitta på något lätt att komma ihåg system och gör ett nytt lösenord för varje sida, inga sådana där Xf234GFsR lösenord, de är alldeles för lätta att så kallat brute-forca och dessutom är de bara svåra för dig att komma ihåg.

Du har redan gjort en polisanmälan, bra, jag önskar dig all lycka till med utredningen, förhoppningsvis kan du få hjälp att få tillbaka en del eller alla pengar försvunnit för detta.

Men som sagt, ja pengar har försvunnit men du verkar inte haft det helt omöjligt att leva under tiden så ta det onda med det goda.

Lycka till min gode herre. Och försök inte tänka på att du förlorat pengarna, pengar är i grunden värdelösa, var glad att du lyckades klara det hela istället. Både familjen och du mår trots omständigheterna bra. (Hoppas jag iallafall.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ah my bad såg nu där finns saker som kostar upp till 900kr ngt så finns kanske ngt som kostar 719kr men de skulle ej kunna köpa 3st av den på samma konto. Isåfall om det är nån spelkort eller så till ngt online spel. Sådana kan man nog köpa flera gånger?

Du går till PSN vid startmenyn - konto hantering - transaction management och väljer perioden du vill se transaktioner för, men du ser bara belopp och datum här inte själva produkten.

PSN - konto hantering - download list är en lista på alla nerladdade och nerladdningsbara objekt från PSN store. Dvs den visar även sådant som är köpt på ditt konto även om du inte laddat ner den till just ditt playstation.

Download listan hittar du också om du öppnar själva PSN store och går ner på huvudmenyn till download list så listas allt som "du" har tillgängligt att ladda ner från ditt konto.

Har aldrig hört om något spel som kostar 900 kr

Råkar inte vara så att din son eller dotter spelar något spel som liknar farville tex där man kan köpa extra liv eller liknande?
Läste för ett tag sedan om en kvinna som hade en Ipad som hennes son satt med och köpte extra "powers" på farville för 50 tusen

Det kan inte vara något liknande?

Permalänk
Medlem

En notering bara: 899:- exkl moms är 719,20:-

Hoppas det löser sig i alla fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

För alla som undrar om siffran så säger jag det igen som jag redan skrivit, Det handlar om Fifa 13, 719 kr kostar största paketet av in game pengar, som du senare kan använda för att köpa spelare.

Det finns en exploit som har med att sitt EA länk blir kapad som de sedan använder för att göra köp genom PSN eller Xbox Live. Sedan är det oftast guld säljare som utnyttjar detta och säljer vidare kort o.s.v. till andra betalande kunder, på så vis får de ut 'RIKTIGA* pengar från folks kapade EA konton, och tyvärr ganska så vanligt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Det brukar vara svårt att få tillbaka pengar ifrån sådana här situationer.

Men jag hade ändå varit lite lycklig och tänkt på hur bra du faktiskt klarat dig trots de utgifterna som bara försvunnit. Jag hade följt MugiMugi's guide och tagit bort alla kopplade kort till kontot. Samt nya lösenord på alla sidor där kortet används eller har använts. Ännu bättre spärra kortet och skaffa nytt bara för att vara ännu säkrare, men lösenorden ska du byta i vilket fall som helst.

Mitt tips på lösenord är att du har en unik variant på varje sidan, t.ex kan du ha MinFlickaÄrBästPåHopprep på en sida medan du har MinPojkeÄrFickMVGPåEngelskaProvet på nästa sida. Hitta på något lätt att komma ihåg system och gör ett nytt lösenord för varje sida, inga sådana där Xf234GFsR lösenord, de är alldeles för lätta att så kallat brute-forca och dessutom är de bara svåra för dig att komma ihåg.

Du har redan gjort en polisanmälan, bra, jag önskar dig all lycka till med utredningen, förhoppningsvis kan du få hjälp att få tillbaka en del eller alla pengar försvunnit för detta.

Men som sagt, ja pengar har försvunnit men du verkar inte haft det helt omöjligt att leva under tiden så ta det onda med det goda.

Lycka till min gode herre. Och försök inte tänka på att du förlorat pengarna, pengar är i grunden värdelösa, var glad att du lyckades klara det hela istället. Både familjen och du mår trots omständigheterna bra. (Hoppas jag iallafall.)

Det värsta är att det är/var mina lånepengar till företaget. Det ska jag betala av .... :/
nån gång måste man väl vara med om detta med ... men detta har tagit priset! Det är mkt pengar som inte är mina 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocktillstånd:

Det värsta är att det är/var mina lånepengar till företaget. Det ska jag betala av .... :/
nån gång måste man väl vara med om detta med ... men detta har tagit priset! Det är mkt pengar som inte är mina 😕

Så länge det inte är Hells Angels du jobbar för så bör det inte vara något problem att förklara situationen och arbeta för att återbetala det. Ni får göra en återbetalningsplan helt enkelt. Visst det suger väldigt mycket pung, men igen, det kunde varit mycket värre, jag känner ju inte till din situation exakt, och jag tänker inte tvinga dig att dela med dig om den. Tänk om det var pengarna som skulle gå till den operationen du skrev om, då hade det varit betydligt jobbigare kan jag tänka mig. Jag vill bara skicka några uppskattande ord och önska dig lycka till.

Du har fått ett ton av bra tips. Nu gäller det bara att rycka upp sig lite och dra fram telefonen och hoppas man får napp ifrån någon kontakt, t.ex försäkringsbolaget eller liknande. Men jag håller tummarna för dig iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Så länge det inte är Hells Angels du jobbar för så bör det inte vara något problem att förklara situationen och arbeta för att återbetala det. Ni får göra en återbetalningsplan helt enkelt. Visst det suger väldigt mycket pung, men igen, det kunde varit mycket värre, jag känner ju inte till din situation exakt, och jag tänker inte tvinga dig att dela med dig om den. Tänk om det var pengarna som skulle gå till den operationen du skrev om, då hade det varit betydligt jobbigare kan jag tänka mig. Jag vill bara skicka några uppskattande ord och önska dig lycka till.

Du har fått ett ton av bra tips. Nu gäller det bara att rycka upp sig lite och dra fram telefonen och hoppas man får napp ifrån någon kontakt, t.ex försäkringsbolaget eller liknande. Men jag håller tummarna för dig iallafall.

Du har ett hjärta av guld! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Har aldrig hört om något spel som kostar 900 kr

Råkar inte vara så att din son eller dotter spelar något spel som liknar farville tex där man kan köpa extra liv eller liknande?
Läste för ett tag sedan om en kvinna som hade en Ipad som hennes son satt med och köpte extra "powers" på farville för 50 tusen

Det kan inte vara något liknande?

nej jag trodde inte det heller ngt kostade så mycket men när jag kollade snabbt hittade jag ett par titlar i den prisklassen, destiny digital guardian edition 909kr, cod advanced warfare digital pro edition 909kr.
far cry 4 gold edition kostar 820kr, Dragon age deluxe edition 729kr.

Hittade nu med att du kan köpa ingame valuta för stora belopp. Bara kollade nyheter så är bara ps4 ingame cash paket men där är sådana som kostar 809kr (till battle islands? ej hört talas om spelet), 689kr (till gtaV, mer än vad spelet kostar 639kr)!!! Hur f kan de ens släppa ingame cash till de priserna är sån ripoff, eller sälja ingame cash över huvud taget. Men kanske inte finns till ps3? Har för mig i bakhuvudet att det med officeillt ingame cash är ngt som skulle komma till ps4?
Iofs har de kontot så funkar det väl att köra på en ps4 också? Så det kanske förklarar flera köp av samma belopp om man köper ngn form av ingame cash som jag gissar man kan köpa flera av och inte som spelen bara köpa ett enda av.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Fyfan, du verkar ju inte va den enda heller. Tur att man skaffade Xbox One istället, kan ju iof hända där också men har aldrig varit med om nåt liknande trots att jag haft Xbox Live i typ 9 år.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Hoppas allt ordnar sig. Kan tyvärr inte ge något bra tips på vad du ska göra som inte resan är sagt. Men hoppas det ordnar sig och samtidigt era familjeproblem.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gujukal:

Fyfan, du verkar ju inte va den enda heller. Tur att man skaffade Xbox One istället, kan ju iof hända där också men har aldrig varit med om nåt liknande trots att jag haft Xbox Live i typ 9 år.

Du menar att Fifa 13 buggen finns på Xbox 360? Tja då kan jag berätta för dig att Xbox har den med, faktum är att de har funnits sedan Fifa 11.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det är just av sådana här grejer, som jag alltid använder E-kort när jag betalar. sätter en köpgräns på strax över det belopp som ska betalas. Sedan finns det max någon krona kvar om dom skulle vilja kapa det, och mitt konto blir inte drabbat.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det är just av sådana här grejer, som jag alltid använder E-kort när jag betalar. sätter en köpgräns på strax över det belopp som ska betalas. Sedan finns det max någon krona kvar om dom skulle vilja kapa det, och mitt konto blir inte drabbat.

E-kort fungar så du skriver in en summa pengar betalar... finns de mer pengar över.. så kan dom inte användas iaf... engångs kod
Ja har använt det i flera år. och inga ja känner haft problem med det.... jag vägrar köpa något där jag måste ge ut äkta creditkort osv... då beställer jag hem det på annat sett

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Lätt att vara efterklok, men detta är skälet till att jag har ett mastercard som jag kopplat till alla tjänster liknande denna.
Kortet har en limit på 10 000:- och faktureras månadsvis.

Detta gör att det omöjligen kan "stjälas" mer än 10 000, samtidigt som jag får en faktura att betala varje månad, vilket gör att jag blir påmind och granskar alla transaktioner.

Ytterligare bra är att om kortnummret eller något som det är kopplat till blir skimmat, så är det ju aldrig mitt kapital som försvinner, utan jag kan förhoppningsvis reda ut det med banken som får ligga ute med stålarna tills det hela är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chocktillstånd:

Min son har mail till Playstation konto men nu när jag frågar så säger han att han kommer inte ihåg lösenordet på mailet. Han har gjort den för bara Playstation men totalt glömt lösenordet. .. mkt dumt vet jag ...

det går som sagt vad att kolla köphistorik även via PSN. om det råkats glömma bort inloggningen även där tycker jag nog det är ganska uppenbart att det är en smurfbärsfråga detta.

oavsett vilket så går det med lite vänlig envishet att kontakta PS och krångla sig ur det om köpen är så uppenbart överdrivna på kort tid.

för framtiden så är det nog en god idé att du fyller på PSN-plånboken istället för att ha kortet kopplat till den om grabben ska ha eget vuxenkonto.

Skrivet av stimpen:

nej jag trodde inte det heller ngt kostade så mycket men när jag kollade snabbt hittade jag ett par titlar i den prisklassen, destiny digital guardian edition 909kr, cod advanced warfare digital pro edition 909kr.
far cry 4 gold edition kostar 820kr, Dragon age deluxe edition 729kr.

Hittade nu med att du kan köpa ingame valuta för stora belopp. Bara kollade nyheter så är bara ps4 ingame cash paket men där är sådana som kostar 809kr (till battle islands? ej hört talas om spelet), 689kr (till gtaV, mer än vad spelet kostar 639kr)!!! Hur f kan de ens släppa ingame cash till de priserna är sån ripoff, eller sälja ingame cash över huvud taget. Men kanske inte finns till ps3? Har för mig i bakhuvudet att det med officeillt ingame cash är ngt som skulle komma till ps4?
Iofs har de kontot så funkar det väl att köra på en ps4 också? Så det kanske förklarar flera köp av samma belopp om man köper ngn form av ingame cash som jag gissar man kan köpa flera av och inte som spelen bara köpa ett enda av.

jodå "hajkorten" finns på PS3-versionen av GTAO med. och de lär säkert kränga dem även på Steam när tiden kommer, men fuskandet lär ju eskalera större och fortare än på konsollerna då gissar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Man får väl hålla lite koll på sitt konto. Självklart märker jag om det försvinner 290:- VARJE dag. Det är ca 2000:-/vecka.

Nu handlar det inte om OM det försvinner pengar eller hur stor koll man har på sitt bankkonto. Det är helt irrelevant i frågan.

Försök hålla dig till vad tråden handlar om, inte vad som kunde ha gjorts åt det innan problemet uppdagades.

-------------

Till TS:
Snacka med Sony om vart transaktionerna gått och be om tidpunkter då dessa köp ska ha ägt rum för att helt utesluta dina barn. Barn har ingen bra koll på pengars riktiga värde och är ofta lite snabba med att godkänna avtal utan att läsa igenom vad det är för avtal de tecknar.

Men som skrivet tidigare: Ring banken, spärra kort och byt lösenord på alla PSN konton samt forumskonton där samma lösenord kan ha använts. Använd ett helt nytt lösenord för varje sida och om du behöver så kan dessa lösenord skrivas ner, ska dock inte göras då prappret kan hamna i "orätta händer".

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Mitt tips på lösenord är att du har en unik variant på varje sidan, t.ex kan du ha MinFlickaÄrBästPåHopprep på en sida medan du har MinPojkeÄrFickMVGPåEngelskaProvet på nästa sida. Hitta på något lätt att komma ihåg system och gör ett nytt lösenord för varje sida, inga sådana där Xf234GFsR lösenord, de är alldeles för lätta att så kallat brute-forca och dessutom är de bara svåra för dig att komma ihåg.

Vad jag vet så är det helt tvärt om. Bruteforce'a använder ofta rainbow tables för att snabba på bruteforce'n (går igenom vanliga lösenord i tabell form) och därför är ett helt random lösenord mycket säkrare. Dessutom så måste man gå igenom varenda kombination av (i det här fallet 58*58*58*58*58*58*58*58*58 för att få fram det lösenordet, om man nu ens vet hur långt det är eller om det använder några special tecken så blir det ännu större tal).
----

Hursom! Jag hoppas att allt går bra för ts och att problemet reds ut! Men räkna inte med att polisen kommer kunna ta fast någon om det handlar om ett brott då det tar väldigt lång tid, om det ens är möjligt. DEssutom så bör personen då ha många andra som står före dig i kön.
Men det kommer lösas! Var bara noga med att inte använda samma lösenord på flera siter eller enkla lösenord som tex riktiga ord. Blanda in en siffra mitt i ordet eller en symbol som bryter upp. Tänk på att riktiga ord är väldigt vanliga i lösenordssammanhang.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Arazand:

Du har fått ett ton av bra tips. Nu gäller det bara att rycka upp sig lite och dra fram telefonen och hoppas man får napp ifrån någon kontakt, t.ex försäkringsbolaget eller liknande. Men jag håller tummarna för dig iallafall.

Skrivet av chocktillstånd:

Du har ett hjärta av guld! Tack

Normalt sett täcker aldrig hemförsäkringen identitetsstöld (vilket detta klassas som) utan man måste ha en mycket speciellt försäkring för detta. Dock kan både företagsförsäkringen och eventuell kreditkort/kontokort tänkas ha någon form av försäkring mot identitetsstöld.
Rekommenderar dig att hör av dig till banken och försäkringsbolaget du har på företaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det är just av sådana här grejer, som jag alltid använder E-kort när jag betalar. sätter en köpgräns på strax över det belopp som ska betalas. Sedan finns det max någon krona kvar om dom skulle vilja kapa det, och mitt konto blir inte drabbat.

Vart skaffar man e kort? Från sin bank?

Ok hittat, fanns en app till Swedbank e kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync