Vilket moderkortsmärke väljer du.. om du måste välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Eftersom behovet inte finns hos dig så är valet enkelt, köp det inte men faktum kvarstår i vad jag först skrev, de är inte dyrare än någon annan, du får det du betalar för

Nu börjar det gå väldigt off topic, men enda mätningen jag hittar är ifrån Hardware Canucks. Och ska man tro deras mätningar så är Asus ljudkortet på Impact VI är bättre är Stingers Core 3D.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Nu vet jag inte hur kunnig du är på ljud, men deras mätningar säger att Asus kortet har bättre ljudkort. Sen att Creative Sound Blaster Z är dyrt spelar ju ingen direkt roll, det betyder ju bara att man betalar mer för mindre. ;P

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet är skillnaden... Nära nog obefintlig. 3 pins kontakten kan vara PWM eller analogt styrd, och tredje tåten är RPM signal. 4pins är 1&2 12v matningen och nolla, 3 är samma rpm signal som för 3 pins, och fjärde är PWM signalen. Så skillnaden är att en 3 pins fläkt på en 4 pins kontakt snurrar för fult, medan en 4 pins fläkt på en 3 pins kontakt snurrar som förväntat. Tror jag att MSI föredrar att sätta 3 pins kontakter...

Pinout:
1: jord
2: +12v
3: RPM
(4: Styrsignal)

B!

Den praktiska skillnaden mellan DC-styrning (Äldre 3 pin), och PW-styrning (Nyare 4 pin), ligger i driftsäkerheten.

En fläktmotor som styrs med DC-reglering har en risk att den stannar om hastigheten är för låg. Detta gör det svårt att hålla låga hastigheter.
Skulle styrningen hänga sig, kommer DC-fläkten att "fastna" på den befintliga spänningen, och är den redan då för låg, sitter man på en potentiell överhettningssituation som kan eskalera till permanenta skador. Det har hänt mig ett par gånger.

PWM-styrningen däremot, har fördelen att fläktmotorn alltid matas med full spänning, och själva styrningen sker via det fjärde stiftet istället. PWM-signalen har dessutom fördelen att man kan reglera ner till mycket låga hastigheter utan att fläkten stannar.
Skulle regleringen hänga sig, så upphör PWM-signalen, och fläkten återgår per automatik till full hastighet. Avsaknad av signal = full hastighet. Man får alltså en extra säkerhet tack vare detta. Detta är orsaken till varför servrar och kritiska system fick PWM-styrda fläktar långt innan konsumentdatorer fick det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej alla hardcore-fantaster,

Jag har en fråga.. lite tramsig kanske. Men vilket märke på MB anser du lämpar sig bäst för överklockning och "fingertopps"-konfiguration?
Jag vet, det är lite som Aftonbladet och Expressen - det är en smaksak. För att inte tala om tidpunkten, ena säsongen är det ett märke som ligger i framkant, nästa ett annat. Men jag tänkte se om det finns nån trend bland SC:s medlemmar.

Själv har jag kört Gigabyte i flera generationer. Byggde en HTPC för nåt år sedan, och då blev det Asus. Blev klart imponerad av deras MB-mjukvara, meeen kan samtidigt uppskatta andra saker hos Gigabyte. Nog om mig.. vad tycker/tänker du?

ASUS, alltid kvalité och inga konstigheter

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Kör ASUS sedan 2007. Aldrig några stabilitetsproblem. Nästa gång blir det ASUS igen, för att de har:

1. Snygga moderkort (sabertooth)
2. Bra UEFI/BIOS där man kan styra fläktar enkelt och överklocka enkelt
3. Lång garanti (TUF-serien har 5 år)

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Den praktiska skillnaden mellan DC-styrning (Äldre 3 pin), och PW-styrning (Nyare 4 pin), ligger i driftsäkerheten.

Nja, eftersom 3-pins kan vara både PWM och DC, är det en lite grov generalisering. Beror främst på vilket chip tillverkaren har valt att använda till fläktstyrningen. Sen erkänner jag villigt att jag inte vet vilket som har varit vanligast. Jag har förutsatt PWM, eftersom analogt betyder att de bränner av överskottet någon annanstans, men det är ju inte automatiskt sant.

Skrivet av SysGhost:

En fläktmotor som styrs med DC-reglering har en risk att den stannar om hastigheten är för låg. Detta gör det svårt att hålla låga hastigheter.
Skulle styrningen hänga sig, kommer DC-fläkten att "fastna" på den befintliga spänningen, och är den redan då för låg, sitter man på en potentiell överhettningssituation som kan eskalera till permanenta skador. Det har hänt mig ett par gånger.

Jag har aldrig råkat ut för att en "styrning" hängt sig. Och dör fläkten gör det varken till eller från vad du har för typ av drivning. Det närmaste jag har kommit styrningar som inte fungerat är när tredjeparts mjukvara har tagit kontrollen, och man stängt ner den mjukvaran, varpå den inte lämnar tillbaka kontrollen, och fläkten helt plötsligt står utan styrning. Då behåller styrkretsen senaste värdet, tills den får andra instruktioner, normalt fram till man startar om datorn. Att jag aldrig råkat ut för det betyder iofs inte att det inte händer. Jag kan bara konstatera att jag aldrig råkat ut för det, och aldrig hört talas om beteendet tidigare.

Skrivet av SysGhost:

PWM-styrningen däremot, har fördelen att fläktmotorn alltid matas med full spänning, och själva styrningen sker via det fjärde stiftet istället. PWM-signalen har dessutom fördelen att man kan reglera ner till mycket låga hastigheter utan att fläkten stannar.
Skulle regleringen hänga sig, så upphör PWM-signalen, och fläkten återgår per automatik till full hastighet. Avsaknad av signal = full hastighet. Man får alltså en extra säkerhet tack vare detta. Detta är orsaken till varför servrar och kritiska system fick PWM-styrda fläktar långt innan konsumentdatorer fick det.

Det enda du gör är flyttar den delen som "hänger sig" till olika platser. Du har fullt bibehållen styrsignal, men PWM kontrollern som numera är inbyggd i fläkten hänger sig i "off" läge, och fläkten står still. Jag har inte hört talas om det här i heller, någonsin, men det är känns som samma scenario som tidigare. Det enda man har gjort är att man har flyttat den kritiska komponenten till fläkten. Fördelaktigt om samma chip hänger sig ofta, eftersom ett fläktbyte ger ett nytt chip. Men det känns inte som något vanligt problem...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kört asus i 10 år, aldrig problem. Känns säkrare också då de är en av de största om inte största företaget inom området.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Och jag är ganska säker på att trådskaparen fick det rätt. Han har använt dem i flera generationer. Cykeln på chipset/moderkort/CPU'er är ju inte mer än ett par år, så vill man hinner man ju med ett par innan man har förbrukat sin... eh... speltid.
B!

Du är medveten om att du förklarar det uppenbara? Du säger i stort sett det jag har påpekat så varför citerar du mig och säger samma sak? :S

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Blev Asus senaste gången jag uppgraderade, har fungerat felfritt sen dess.

Mitt förra moderkort var ett gigabyte x48 som var ett enda elände. Något fel med minneskanalerna eller liknande, satt i många månader och försökte få det stabilt med 4st minnesmoduler men det gick helt enkelt inte, fick till sist byta till 2 minnesmoduler som i alla fall funkade. Det var inget fel på själva minnena i sig, men moderkortet gick helt enkelt inte att få stabilt med 4st monterade. Överklockning var ju inte att tänka på heller; moderkortet hade en funktion för att öka CPU multipeln med 0.5 så det gick ju men vanlig överklockning (detta var på FSB-tiden) var inte att tänka på, blev ostabilt med minnesrelaterade krasher nästan omedelbart.

En bekant hade exakt samma moderkort och hade samma problem, det var nog något fabriksfel på det kortet tbh. Kommer nog hålla mig undan Gigabyte en stund pga min erfarenhet av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Du är medveten om att du förklarar det uppenbara? Du säger i stort sett det jag har påpekat så varför citerar du mig och säger samma sak? :S

Förlåt, jag ska aldrig mer hålla med dig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Haft gigabyte och har nu ett ASUS sabertooth..
mycket nöjd, blir nog ett ASUS nästa gång också.. troligt ROG

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Asus eller Gigabyte beroende på användningsområde

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Asus är det självklara valet för min del. Inget dåligt alls att säga efter att ha haft denna bräda i över ett år. Byggt datorer med både Gigabyte, MSI och Asrock men bara Gigabyte och Asus som gett ett gediget intryck.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort beror på vad jag ska använda det till, för server Supermicro, för spel dator kan det bli vilket som, Asus, Gigabyte, MSI etc beror på när det ska köpas, o vilket moderkort som är bäst just där o då.

Alla märken har dåliga o bra moderkort, lite då o då.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

Asus för den enkla proceduren med att uppgradera BIOS, grym mjukvara och användbart/överskådligt UEFI.

Även om Z97 är en ordentligt nergradering av det sistnämnda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag byter tillverkare vid varje nytt bygge, Just nu kör jag MSI. förra var Gigabyte Z97, Innan det var det Asus Sabertooth 990FX och innan dessa var det något ASrock X79.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Asus är mitt förstahandsval. De har hittills fungerat klockrent för mig och jag är supernöjd. Kvalité rakt igenom. Kommer fortsätta att köra på Asus, även om jag alltid kollar konkurrenterna också.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Jag köpte mitt ASUS Crosshair V Formula-Z för att det var det bästa (dyraste) moderkortet till AM3+.

Ironin i att köpa nåt för att det är det bästa/dyraste till en AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Ironin i att köpa nåt för att det är det bästa/dyraste till en AMD...

Precis. Kostar ironiskt nog mindre än Intels mellansegment.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv har jag bara kört asus på dom två mobo jag köpt av anledning att dom var prisvärdas. Rog på rea(demo pris) och z77-v (felade) som var bästa i det priset då. Om jag skulle köpa nytt så skulle jag ta prisvärdaste med ett litet plus för asus därför jag kan bios/uefi hos dom men det är bara för jag är lite slö... Egentligen tror jag det nästan kvittar ALLA tillverkare gör mer eller mindre kort det gäller bara att hålla koll på vilka kort som gäller just då man köper!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Nu börjar det gå väldigt off topic, men enda mätningen jag hittar är ifrån Hardware Canucks. Och ska man tro deras mätningar så är Asus ljudkortet på Impact VI är bättre är Stingers Core 3D.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Nu vet jag inte hur kunnig du är på ljud, men deras mätningar säger att Asus kortet har bättre ljudkort. Sen att Creative Sound Blaster Z är dyrt spelar ju ingen direkt roll, det betyder ju bara att man betalar mer för mindre. ;P

Creative Sound Blaster Z är inte dyrt, kostar 669kr för ett externt kort och de är grymt bra

http://www.techpowerup.com/reviews/Creative/Sound_Blaster_Z/6...

Hur hardwarecanucks har kommit fram till att Realtek's ljudchip skulle vara bättre vet jag inte.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Creative Sound Blaster Z är inte dyrt, kostar 669kr för ett externt kort och de är grymt bra

http://www.techpowerup.com/reviews/Creative/Sound_Blaster_Z/6...

Hur hardwarecanucks har kommit fram till att Realtek's ljudchip skulle vara bättre vet jag inte.

Du annar inte hur lite DAC chip spelar roll i ljudkort nu för tiden, vi talar om 0,001% skillnad ibland och om det är 1% skillnad då är det mycket. Vad som är viktigt är vad det är på OP-amp och hörlursförstärkare, det är där skillnaden ligger. Sen spelar det nästan ingen som helst roll om det är Burr-brown, texas instrument eller wolfson chip som sen döps om av realtech eller creative sounds... DAC chipet har en mycket enkel uppgift, det är resten av kortet som spelar roll.

Men detta mäts sällan i recensioner... och ännu sämre de skrivs knappt ut av tillverkare i heller.

Du kan läsa rätt mycket här och följ hans referenser:
http://nwavguy.blogspot.se/2012/04/odac-released.html
http://nwavguy.blogspot.se/2011/07/o2-headphone-amp.html

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Du annar inte hur lite DAC chip spelar roll i ljudkort nu för tiden, vi talar om 0,001% skillnad ibland och om det är 1% skillnad då är det mycket. Vad som är viktigt är vad det är på OP-amp och hörlursförstärkare, det är där skillnaden ligger. Sen spelar det nästan ingen som helst roll om det är Burr-brown, texas instrument eller wolfson chip som sen döps om av realtech eller creative sounds... DAC chipet har en mycket enkel uppgift, det är resten av kortet som spelar roll.

Men detta mäts sällan i recensioner... och ännu sämre de skrivs knappt ut av tillverkare i heller.

Du kan läsa rätt mycket här och följ hans referenser:
http://nwavguy.blogspot.se/2012/04/odac-released.html
http://nwavguy.blogspot.se/2011/07/o2-headphone-amp.html

Helt ärligt, jag har inte mycket till övers för Realtek och ett ASUS moderkort skulle jag inte ta i med tång, så för mig kvittar det, jag betalar gärna extra för något jag litar på och gillar.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej alla hardcore-fantaster,

Jag har en fråga.. lite tramsig kanske. Men vilket märke på MB anser du lämpar sig bäst för överklockning och "fingertopps"-konfiguration?
Jag vet, det är lite som Aftonbladet och Expressen - det är en smaksak. För att inte tala om tidpunkten, ena säsongen är det ett märke som ligger i framkant, nästa ett annat. Men jag tänkte se om det finns nån trend bland SC:s medlemmar.

Själv har jag kört Gigabyte i flera generationer. Byggde en HTPC för nåt år sedan, och då blev det Asus. Blev klart imponerad av deras MB-mjukvara, meeen kan samtidigt uppskatta andra saker hos Gigabyte. Nog om mig.. vad tycker/tänker du?

Det blev ASUS va?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ren nyfiken het hur gamla kort från asrock pratar du om? Kört själv asrock kort på sandy även en polare utan strul (är väl mer piss i havet ). Vet att asrock var dåliga när ASUS ägde dom som budget märke. Därför jag undrar.

AM3 990FXA-tiden. Så för ett par år sedan sisådär ):

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har mest kört på Asus och Gigabyte brädor genom de senaste 10 åren, annars beroende på vad som gällde innan, Abit, supermicro etc.

Av korten jag kört så är det Asus som varit minst tillförlitliga, 3 döda/bytt ut pga av diverse problem (varav bror haft 2 som gått bort) och ett Gigabyte (som dock fungerar fortfarande 'ish, fick köpa nytt nätverkskort eftersom det interna dog) Annars så gillar jag nog Asus mest pga deras UEFI idag. Dock har jag problem med mitt senaste X99 Asus bräda, så blir nytt där igen och funderar på om jag ska byta över till Gigabyte.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Asus. Har ett Z97-A som funkar utmärkt. Dock är det röd/svarta temat på MSI:s moderkort riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Kör efter vad jag behöver för funktionalitet men undviker oftast ASRock då de oftast bara har 1 års garanti i jämförelse med MSI, ASUS och Gigabyte som oftast har 3år eller mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Kör efter vad jag behöver för funktionalitet men undviker oftast ASRock då de oftast bara har 1 års garanti i jämförelse med MSI, ASUS och Gigabyte som oftast har 3år eller mer.

Känns irrelevant till viss del, du har lagstadgad reklamationsrätt i 3 år. Men visst, det underlättar kanske när man pratar om deras vilja att faktiskt lösa problemen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Känns irrelevant till viss del, du har lagstadgad reklamationsrätt i 3 år. Men visst, det underlättar kanske när man pratar om deras vilja att faktiskt lösa problemen.
B!

Tycker faktiskt det är ganska relevant med längre garanti eftersom det påverkar bevisbördan.
Vid garanti är det tillverkaren som har bevisbördan om dom skall neka ärendet.
Vid reklamationsrätt är det kunden som har bevisbördan om att felet har varit sen tillverkning.

Permalänk
Medlem

först valde jag Moderkort :
Gigabyte GA-990FXA-UD5 http://valid.canardpc.com/83b2jd rekord i oc på kortet med FX8350 5642.29 MHz (27 * 208.99 MHz)

matade moderkortet med för mycket V sen brann skiten upp och jag fick tipps om på fundvara:
Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z http://valid.canardpc.com/b7fmre rekord i oc på kortet med FX8350 5684.17 MHz (27.5 * 206.69 MHz)

Båda resultaten med samma grafikkort ram minen ssd nätag FX8350 MM

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.