Philips Sverige-lanserar 40-tumsskärm med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur kan man bilda pixlar utan att vara fyrkantig?

Copy-paste;

Citat:

The spec sheet lists the effective viewing area as 878.11mm by 485.35mm

If correct, that works out to:
111.075 pixels per inch horizontally
113.040 pixels per inch vertically

This would suggest that the non-square pixel rumors might be true.

It's also absolutely mind boggling that any panel manufacturer would do this. I'd gladly sacrifice a tiny bit of screen size to get square pixels.

Casual users, gamers, and video watchers will never notice a difference. But when doing any design work the non-square pixels are a complete deal breaker.

#15050332
http://hardforum.com/showpost.php?p=1041262576&postcount=289

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Jahopp då är det bara att invänta ett grafikkort som kan driva 4k..

Det klarar de flesta grafikkort. Du har 671 olika varianter att välja på om du kikar på prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s179915902&o=produkt_pris_inkmoms

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bah... att folk inte kan använda korrekta termer!
4K är en filmterm och betecknar 4000 - 4096 bildpunkter i bredd. 3840 är mindre än 4K! Den korrekta beteckningen för 3840×2160 är Ultra High Definition (UHD).
Jag har jobbat med digital film sedan 2008. Nåde den firma som släpper en produkt för proffsmarknaden där man lovat stöd för 4K när den bara klarar 3,84K.

Fast nu är 4K en etablerad standard inom konsumentelektronik som innefattar 3840 × 2160.
Förstår att det är frustrerande att man tar ett namn och benämning ifrån en industri och applicerar den på konsumentelektronik med en annan betydelse.
Men nu är det så och det är korrekt att kalla UHD för 4K.
Det är bara att acceptera och gå vidare, eller så fortsätter du gnälla och irritera dig. Det är ditt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Det klarar de flesta grafikkort. Du har 671 olika varianter att välja på om du kikar på prisjakt http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s179915902&o=produkt_pris_inkmoms

Jag tror han syftar på att driva moderna speltitlar i upplösningen.

Permalänk

Blir det inte absurt stort som datorskärm? Tycker att 27-tumsskärmarna fortfarande är enorma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag förstår inte poängen med 40", 42" och 48" skärmar.

Antingen så vill man ha något till datorn, och då vill man väl antagligen ha 24", 27" eller möjligtvis 30" som högst.
Eller så vill man ha en TV och då vill man ha 55" eller 60". I alla fall minst 52".

Tycker det är perfekt! Men jag bor iofs i ett studentrum, en 55" TV hade sett löjligt ut, för att inte tala om att den fan knappt går in

Permalänk
Skrivet av medbor:

och en skalningsfaktor som gör desktop oanvändbart...

Bara ett problem på Windows verkar det som. OSX har hanterat det bra sen "retina macbook:en" släpptes.

En 24" med UHD är helt underbart att jobba med till allt. Hade gärna haft en 27" med motsvarande pixeltäthet men det är ju bara iMac:en som har det nu, den är svår att bära med sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur kan man bilda pixlar utan att vara fyrkantig?

Antagligen menar han att pixlarna inte är kvadratiska.

Permalänk
Medlem

Borde inte den här vara perfekt att andvända som tv? Nu för tiden är det väll ingen skillnad på tv och monitor?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem

De båda förstnämnda klarar 4K-upplösning i 60 Hz medan HDMI begränsar uppdateringsfrekvensen till 30 Hz.

Är det ett skämt eller?

Permalänk
Medlem

Trevligt att datorskärmarna nu börjar bli större och med högre upplösning. Skärmen är dock lite för hög fysiskt för mig. Ett bredare format hade vart positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Ja ok, skärmar med 4K finns för köpbara priser. Var fan är filmerna vi ska använda för dessa skärmar då?

Se filmer är knappast det första jag tänker göra med dessa.
Arbetsyta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag förstår inte poängen med 40", 42" och 48" skärmar.

Antingen så vill man ha något till datorn, och då vill man väl antagligen ha 24", 27" eller möjligtvis 30" som högst.
Eller så vill man ha en TV och då vill man ha 55" eller 60". I alla fall minst 52".

Dags att inse att vardagsrum och skrivbord finns i många andra mått än vad din norm säger.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag förstår inte poängen med 40", 42" och 48" skärmar.

Antingen så vill man ha något till datorn, och då vill man väl antagligen ha 24", 27" eller möjligtvis 30" som högst.
Eller så vill man ha en TV och då vill man ha 55" eller 60". I alla fall minst 52".

Det är väl inte konstigare än att folk har flera skärmar på sina skrivbord.

En 42" UHD-skärm ersätter 2 st 27" QHD-skärmar ganska rakt av, både till antal pixlar och yta.
Med skillnaden att man bla slipper ha 2 feta ramar rakt igenom bilden.

Vad har du helst på bordet?
4 små full-hd skärmar, eller en stor UHD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsSvensson:

Det är väl inte konstigare än att folk har flera skärmar på sina skrivbord.

En 42" UHD-skärm ersätter 2 st 27" QHD-skärmar ganska rakt av, både till antal pixlar och yta.
Med skillnaden att man bla slipper ha 2 feta ramar rakt igenom bilden.

Vad har du helst på bordet?
4 små full-hd skärmar, eller en stor UHD?

Nej, en 42" skärm är ju mycket högre än två stycken 27" skärmar.
Iaf om det är samma aspect ratio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Ja ok, skärmar med 4K finns för köpbara priser. Var fan är filmerna vi ska använda för dessa skärmar då?

Vad jag vet så spelas mycket filmer in i 6K redan men skalas ned. Finns väl helt inte marknad för att satsa på 4K filmer ännu.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Pixlarna på denna skärmen är inte helt fyrkantiga:

Citat:

It is not exactly square. 18cm x 17.8 cm (approximate). But it looks perfectly square to the naked eye.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041270023&postcount=348

Kommer få min från webhallen imorgon. Är så kåt över denna skärmen

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

Pixlarna på denna skärmen är inte helt fyrkantiga:

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041270023&postcount=348

Kommer få min från webhallen imorgon. Är så kåt över denna skärmen

Du för skriva vad du tycker om skärmen sen och posta lite bilder

Permalänk
Inaktiv

Går 40" fortfarande under PC skärm? Kan man väl lika gärna åka till elgiganten och köpa en tv av år2010 storlek fast med 4k panel. De har väl åtminstone stöd för 60hz via hdmi.

Permalänk
Snusfri

Helt klart intressant som TV då man slipper en tvmottagare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Går 40" fortfarande under PC skärm? Kan man väl lika gärna åka till elgiganten och köpa en tv av år2010 storlek fast med 4k panel. De har väl åtminstone stöd för 60hz via hdmi.

Nej.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hur kan något bli för stort... beror väl alltid på de som skall använda sakerna... Om, "De" önskar och vill ha.. så är det väl inte upp till andra att säga att det där.. fungerar inte, blir inte bra, passar inte etc. ?

rektor, varför ? denna åtskillnad ? ( inser du att man kan använda den till bägge sakerna ? förstår du att även om du inte får plats..
eller "bara" vill ha en viss storlek... så kanske det finns andra som Vill ha, det du ratar ? )
och min fråga har och får sitt svar i samma stund som den ställs, självklart förstår du inte och därför anser... men för att då klargöra min tanke... det finns... folk, som tänker på annat sätt än dig... Därför, finns och kommer det andra modeller, än du önskar... o.s.v.

T.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk

Lite synd att denna inte verkar har stöd för Adaptive-Sync. Även 60Hz skärmar kan det vara bra. Nå kommer mer 2015 så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Komplett och Netonnet har sänkt priset till 6.990:-

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Detta blir intressant, får hoppas på lite mer 4K skärmar i större storlek.

Visa signatur

Define Mini | 2600k | GTX 780 | HX 650W | Samsung 830 128GB | 3TB HDD | PB278Q 27" - 2x 17" | IBM Model M2 | G500 |

Permalänk
Skrivet av mrfish:

Vad jag vet så spelas mycket filmer in i 6K redan men skalas ned. Finns väl helt inte marknad för att satsa på 4K filmer ännu.

Jag tror att marknaden finns, i alla fall de som älskar film i hög upplösning. Så kanske inte vanliga Svensson's, som fortfarande skulle vara nöjda med DVD kvalité, om inte Bluray spelare såldes som standard-spelaren i varenda hemelektronik-affär.

Jag tror helt enkelt problemet ligger i bandbredden som krävs om filmen streamas, och lagringsmediumet. En Bluray skiva kan ju bara ta si och så många minuter material i en sådan hög upplösning. Redan idag så ryms ju inte de längsta filmerna på en singel skiva, så tills det att man fixar ännu fler lager på Bluray skivorna, eller ersätter formatet med ett nytt, så tror jag inte att 4K material kommer att slå igenom på bred front.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att dra ner upplösningen till 1080p och lyckas få ut 120hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troopah:

Skulle det funka att dra ner upplösningen till 1080p och lyckas få ut 120hz?

Tyvärr, upplösningen saknar betydelse för uppdateringsfrekvensen. skärmen är tillverkad för max 60Hz, oavsett upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Pixlarna på denna skärmen är inte helt fyrkantiga:

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041270023&postcount=348

Kommer få min från webhallen imorgon. Är så kåt över denna skärmen

ÖKA, vill höra vad du tycker om skärmen! =D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Har testat vår nu

Fick vår UHD-skärm igår och har testat den i simulatorn. Det jag reagerade på direkt var att den trots displayport endast körde 30hz uppdateringsfrekvens. Visade sig att mani menyerna i skärmen måste ändra från displayport 1.1 (default) till displayport 1.2 för att kunna få 60Hz uppdateringsfrekvens.
Färgdjup och bildkvalite är underbar, dock är betraktningsvinkeln lite väl smal och dessutom är det lät att få reflexer i bildytan.

Men med tanke på att den är över 2000kr (plus moms) billigare än Dell's Ultrasharp 30" med UWXGA, så är den betydligt mer prisvärt.