Asus tillkännager lyxmodellen Geforce GTX 980 ROG Matrix Platinum

Permalänk
Melding Plague

Asus tillkännager lyxmodellen Geforce GTX 980 ROG Matrix Platinum

För den som inte nöjer sig med någon av de vanliga modellerna lanserar Asus ett extra påkostat Geforce GTX 980, särskilt avsett för extrema överklockare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Poseidon kylaren på dessa produkterna tack.

Permalänk
Medlem

Lägg ner! Köp ett vattenblock istället och OC'a utav bara den.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att kylaren ser precis ut som på 780Ti och 290x MAtrix, fast den ska väl ändå av

Permalänk
99:e percentilen

Förstår knappt varför detta kort ens kommer med en så påkostad kylare, för den är verkligen inte alls så bra som man förväntar sig i den prisklassen. Extra tramsigt är det att den ena fläkten (minns inte vilken) är tyst, men inte den andra! VARFÖR kunde man inte bara ha två stycken av den tysta?

Nej, de borde hellre sälja det med en skitkylare eller helt utan kylare, så man slipper betala för något man ändå inte kommer använda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA GTX 980 "SC" har ju 1367Mhz i Boost...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Generellt är det 14% bättre prestanda på 980 mot 970 och det till ~45-100% högre pris. Därav blev det 970 strix för mig. Men den prisbilden kan ju komma att ändras och om man inte bryr sig om pris/prestanda så blir nog ovanstående kort intressant.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

När kommer GTX 980 Titanium Razer Green Aceofsweden 1337 0x90 alien platina diamond edition?

Permalänk
Medlem

Är det denna som har typ 0 vrm kylning, vilket innebär att överklockning = 0?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Nån som vet om och isf när det kommer ett GTX980 ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Mitt EVGA GTX 980 "SC" har ju 1367Mhz i Boost...

Classified och Hydro Copper ligger ju på 1393

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår knappt varför detta kort ens kommer med en så påkostad kylare, för den är verkligen inte alls så bra som man förväntar sig i den prisklassen. Extra tramsigt är det att den ena fläkten (minns inte vilken) är tyst, men inte den andra! VARFÖR kunde man inte bara ha två stycken av den tysta?

Nej, de borde hellre sälja det med en skitkylare eller helt utan kylare, så man slipper betala för något man ändå inte kommer använda.

En vild gissning; effektiviteten brukar skala ganska proportionellt mot ljudnivån. Det kanske är tänkt så att den tysta fläkten ska gå när kortet inte har så mycket att göra ute i desktopet, och när du väl börjar lasta gpu:n, så kickar den bullriga men effektiva fläkten in också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pilotkalle:

Nån som vet om och isf när det kommer ett GTX980 ti?

Dröjer nog ett tag. Ligger inte i NVIDIAs intresse att lansera ett ännu kraftfullare grafikkort innan konkurrenten AMD visat upp sina. NVIDIAs 970 och 980 är betydligt bättre än AMDs 280 och 290.

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att släppa en sån här upphottad modell med samma layout som referens PCB, kasnke t.o.m med billig kylare för hålla kostnader nere alt helt utan med möjlighet att själv få välja vattenblock istället samt bibehållen garanti?

Ok kanske inte fullt så enkelt då men skulle iaf jag köpa ganska omgående.

Permalänk
Master of Overkill

Fan va gött dom fattar 3x DP

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

Classified och Hydro Copper ligger ju på 1393

Men kostar istället ~1500-2000:- mer än 'SC' och är ju inte helt värt för inte så mycket mer prestanda

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Förstår knappt varför detta kort ens kommer med en så påkostad kylare, för den är verkligen inte alls så bra som man förväntar sig i den prisklassen. Extra tramsigt är det att den ena fläkten (minns inte vilken) är tyst, men inte den andra! VARFÖR kunde man inte bara ha två stycken av den tysta?

Nej, de borde hellre sälja det med en skitkylare eller helt utan kylare, så man slipper betala för något man ändå inte kommer använda.

Jag håller fullständigt med dig! Båda mina 780Ti beter sig exakt likadant - sjukt irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Segas:

Jag håller fullständigt med dig! Båda mina 780Ti beter sig exakt likadant - sjukt irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Vatten

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kaput:

En vild gissning; effektiviteten brukar skala ganska proportionellt mot ljudnivån. Det kanske är tänkt så att den tysta fläkten ska gå när kortet inte har så mycket att göra ute i desktopet, och när du väl börjar lasta gpu:n, så kickar den bullriga men effektiva fläkten in också?

Båda fläktarna går alltid, även i idle. Jag försökte allt: skyn3ts bror skapade till och med moddade vBIOS med sänkt minimihastighet, men ingenting hjälpte. Man kan inte få den kylaren tyst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej, de borde hellre sälja det med en skitkylare eller helt utan kylare, så man slipper betala för något man ändå inte kommer använda.

Den här produkten är ju till för dom som vill ha en bra luftkylning.. förstår inte varför så många som tydligen vill köra vattenkylning är här och klagar.
Det måste ju finnas versioner med vattenblock man kan köpa om man nu är intresserad av det.

Permalänk
Medlem

Bara "ROG Matrix Platinum"?

Jag väntar på "deluxe" versionen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alpha77:

Den här produkten är ju till för dom som vill ha en bra luftkylning.. förstår inte varför så många som tydligen vill köra vattenkylning är här och klagar.
Det måste ju finnas versioner med vattenblock man kan köpa om man nu är intresserad av det.

Men man får ju inte bra luftkylning. Man får en kylare som är brutalt stor och häftig, med LED-loadindikator, backplate och hela baletten, men som är alldeles för högljudd för prisklassen.

Jag vill hävda att Matrix-korten i första hand riktas till vattenkylare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Båda fläktarna går alltid, även i idle. Jag försökte allt: skyn3ts bror skapade till och med moddade vBIOS med sänkt minimihastighet, men ingenting hjälpte. Man kan inte få den kylaren tyst.

Okej, ja, i sådana fall är det ju rätt efterblivet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast

Ser ingen större mening med detta kort. Överklockare har flera gånger bevisat hur bra 980 Strix klockar på flytande kväve, över 2 GHz (se tex våra svenska resultat av "Gubben" här på forumet). Har svårt att se hur detta kort ska kunna klocka bättre, speciellt om man bara använder luft eller vatten.

Permalänk
Avstängd

Vad mesigt klockad denna är. EVGA 980 Classified kommer ju med en coreclock på 1291mhz

Hoppas evga kommer med en kingpin version på 980 med över 1300mhz coreclock
Alling: den enda fläkten är väl SP, medans den andra är AF.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Men man får ju inte bra luftkylning. Man får en kylare som är brutalt stor och häftig, med LED-loadindikator, backplate och hela baletten, men som är alldeles för högljudd för prisklassen.

Jag vill hävda att Matrix-korten i första hand riktas till vattenkylare.

Man ville ha ett "tyst" kort men det gick inte på 780 Ti. Fick ju köra fläkten på 70% för att ligga under 80c..
Dt som är bra med 980

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av makn:

Man ville ha ett "tyst" kort men det gick inte på 780 Ti. Fick ju köra fläkten på 70% för att ligga under 80c..
Dt som är bra med 980

Det har inget att göra med energiförbrukning. Man kunde utan problem köra fläktarna på lägsta möjliga varvtal i idle på 780 Ti. Men, som jag försöker säga, den ena fläkten på Matrix-kylaren är inte tyst ens på sitt lägsta varvtal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Inte direkt värt att gå upp från 780Ti till nåt i den här stilen. Visst, gillar kylaren på detta, men mina 3 kort lär nog få hänga med tills nästa generation kommer, 980 över lag känns mest som nåt nVIDIA släppte för att de ville få folk med 570/580/670/680 att byta upp sig.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem

Perfekt, detta kort faller mig i smaken direkt, får nog rycka hårddiskburen i mitt r4 fattas ju 2 mm, kommer precis i rätt läge tänkte köpa nytt grafikkort i januari kör bara med mitt integrerade kort på asus hero VII moderkort.