Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Huzzbutt:

Varför skulle jag eller någon annan rösta på något annat än vad de röstade på sist. Bortsett från en drastisk förändring av rådande opinion så är inte ett nyval en lösning på något. Det lämpligaste sättet att formulera vad som har hänt är att SD sett till att kosta landet X antal miljoner för att inte få makt, det är inte en sundare kapitalförstöring än att panga busskurer.

När rösterna väl har räknats i mars så kommer samma fråga som råder idag att bestå och svaret kommer åtminstone till viss del fortsatt vara motfrågan, Hur länge orkar man slösa bort sin röst i protest när den praktiska effekten av agerandet är att ge sitt inte passiva stöd utan aktiva stöd till de partier man röstar emot?

Att ingen vinner är självklart, att SD i varje steg mot egen trovärdighet tappar i kapacitet och förmåga att tillämpa trovärdigheten torde inte heller vara någon förvånande.

Förändrade tankar och värderingar - dvs samma saker som påverkar vad man röstar på varje gång.

EDIT: Haha, 45% Sverigedemokrater på SweC?

Permalänk
Medlem

Röstade PP, men efter att ha sett hur det gick för dem senast får det nog bli något annat. Fp hade troligtvis passat bäst, men ogillar Björklund och vill helst slippa se Alliansen på några år. Lutar åt S.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

I de som "hejar" på alliansens ögon: ja. I de som "hejar" på S-blockets ögon: nej. I de som försöker att inte heja alltför mycket åt något håll så nås nog en mer balanserad bild av den fulla situationen.

Kan du beskriva den mer balanserade bilden? Förutsättningarna var givna. Alliansen konstaterade tidigt under valrörelsen att man gick till val på en gemensam budget och att man skulle rösta på den gemensamma budgeten oavsett valutgången. Löfvens block blev det största, han valde att bilda regering trots att hans budgetsituation var mycket osäker. Är det då Alliansens ansvar att svika sina väljare, svika vallöften och lägga ner sina röster?

Skrivet av phz:

Inget parti kommer samtala med SD. Det är en omöjlighet så som det politiska klimatet ser ut. Alla partier har sagt detta om och om igen, men många verkar fortfarande tro att de bara busar.

Du säger det som om det inte skulle ligga regeringschefen till last. SD hade 13% av rösterna, SD sade sig villiga att förhandla för att ge valvinnaren en politisk majoritet. Löfven sökte inte den majoriteten, trots att Alliansen inte var villig att överge sin egen budget.

Skrivet av phz:

Att släppa in SD i samtal är att för en betydande mängd av väljare att smutsa ner partiet för många valrörelser framöver, med direkta konsekvenser i valresultat. Den stora mängd S-väljare som flödade över till alliansen 2006 skulle säkerligen strömma tillbaka om alliansen tog med SD i planerna. Om ett vänsterblock skulle prata med SD så skulle de kunna se sig närapå fundamentalt övergivna till nästa val. Det är politiskt självmord för vilket parti som än tar första initiativet. Om S hade valt att samtala med SD i detta fall så hade de fått se fullkomliga katastrofsiffror om fyra år, och det måste vilken politisk fåtöljsanalytiker som helst kunna se.

Samma svar som ovan. Det är inte SD som isolerat sig själva, det är de övriga sju partierna som har gjort det valet. Kan man då inte få en majoritet utan SD, ja, då är det ingen annans fel än sitt eget. Det är inte SDs fel att regeringen föll, det är regeringens fel att man inte kunde hitta en majoritet för att driva igenom sin politik. Det är också fånigt att klandra SD för att man gör vad man kan för inflytande när inget parti ens är intresserat av att samtala.

Skrivet av phz:

Det enda som kan hända med dagens blockpolitik intakt är att ett block väljer att regera i minoritet med SD som tyst partner, liksom skedde förra mandatperioden. Notera att detta inte ger mer inflytande till SD:s egna politik likväl, utan bara att de kan användas som en tyst stötta till endera sida. Om detta inte händer och mandatfördelningen inte ändras nämnvärt i nyvalet så blir det troligen nyval tills alliansen luckras upp, eller vänsterblocket tar en annan approach än alliansen tog denna gång.

Visst är det så och det lär förbli så tills SD är för stora för att huvud taget kunna regera. Mitt ursprungliga resonemang var dock inte fokuserat på SD, utan på Löfvens brist att skapa en majoritet. Under valrörelsen och under regeringsbildningen skulle det inte vara något problem, fick vi veta. Löfven skulle ha en "samarbetsregering". Alliansen släppte fram honom som statsminister just därför att han påstod sig kunna få igenom en budget. Det är inte detsamma som att Alliansen lovade att de skulle se till att hans budget gick igenom.

Summasummarum: Löfven ville inte samarbete med SD (politiskt omöjligt eller ej, där fanns en majoritet), han kunde inte (ville inte, försökte inte tillräckligt) få över Allianspartier på sin sida. Dels därför att han spenderade en hel valkampanj åt att såga deras 8 år vid makten och dels därför att han satte ihop en vänsterbudget. Inget av det ligger varesig SD eller Alliansen till last.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Föredetting

Det vore kul med en statsminister som gör något för att faktiskt ta ansvar, istället för att sitta i sin sandlåda och kräva att andra tar ansvar för hans politik utan att samarbeta med någon.

Möjligen skulle jag kunna fundera på en sosseröst om de bytte ut fackmongot, SD, FI och V kommer inte på fråga. Extra uteslutet är MP. KD lockar ju inte direkt heller (faller redan på namnet "Krist-"), så det blir väl FP eller M, antar jag. Centern lockar inte så värst heller.

Glad att det finns chans till förändring och förbättring, hur som helst. Gällande SD tycker jag det är roligt att politiker tycker att det är helt okej att göra allt för att motverka ett parti som har närmare 20% av rösterna. Att man privat gör det är ju en sak, eftersom majoriteten av SD-anhängare är inavlade bönder, men ju mer man förtrycker SD, desto värre blir problemet. Ge dem en vecka vid makten så är det nog ingen som vill ha dem längre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Varför skulle jag eller någon annan rösta på något annat än vad de röstade på sist. Bortsett från en drastisk förändring av rådande opinion så är inte ett nyval en lösning på något. Det lämpligaste sättet att formulera vad som har hänt är att SD sett till att kosta landet X antal miljoner för att inte få makt, det är inte en sundare kapitalförstöring än att panga busskurer.

När rösterna väl har räknats i mars så kommer samma fråga som råder idag att bestå och svaret kommer åtminstone till viss del fortsatt vara motfrågan, Hur länge orkar man slösa bort sin röst i protest när den praktiska effekten av agerandet är att ge sitt inte passiva stöd utan aktiva stöd till de partier man röstar emot?

Att ingen vinner är självklart, att SD i varje steg mot egen trovärdighet tappar i kapacitet och förmåga att tillämpa trovärdigheten torde inte heller vara någon förvånande.

För det kostar ju inte att stoppa förbifart Stockholm heller...Nejdå, bara 4 miljoner om dagen för att det äckliga miljöpartiet ska visa musklerna. Det är ju bättre om vi fortsätter trängas i innerstaden med våra bilar, men Åsa slipper iaf drabbas, hon åker flyg...Lite smutsigare, lite snabbare, och lite bekvämare.

Man slösar inte bort sin röst på SD, man visar att man värnar om landet vi bor i.
Eller ska vi låta Sossarna styra så gamla terroristveteraner kan komma tillbaka till ett vanligt svenson-liv efter attan varit i Syrien och Irak och dödat oskyldiga människor. Är det detta man menar är en demokrati, att spränga oskyldiga och begå terrordåd?
Ska vi tycka synd om ISIS-krigare som "bara" hamnat lite snett i livet?

Nazisterna blev åtminstone jagade och släpade till domstolar eller avrättade på plats då de begick folkmord, men Islamistiska extremister dom får ett normalt svenneliv i Sverige.

Eller ska man rösta på partier som fryser ut och idiotförklarar 13% av Svenska befolkningen och som vägrar att ens prata med dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

"Första budget "... Gissar att den här diskussionen inte är lönt att fortsätta.

Alliansen förlorade valet och försätter sedan landet i bananrepubliks status för att de inte kan samarbeta utan bete sig som små bortskämda dagisbarn.

Dom är anställda av dig och mig för att utföra ett arbete men börjar lipa så fort det blir lite motigt och väljer istället att pissa bort oändliga summor pengar som man kunde gjort något vettigare för.

Samarbete kräver 2 parter. Kärnpunkterna i budgeten som presenterades innehöll vissa frågor som ligger väldigt långt ifrån Allianspartiernas och deras väljares ideologier. Jag tror inte Löfven i sina förhandlingar erbjudit sig att ta bort dessa ur budgeten och kompromissa, känns mer som ett spel för media för att försöka skjuta skulden på andra. Har man en så svag regering kanske man inte skall försöka få igenom en budget som är extremt olik det andra blockets värderingar.

Att det blir ett extraval är ju lika mycket regeringens fel, riksdagen har i en demokratiskt process antagit en budget och det är regeringen som inte gillar den budgeten som antagits och vill inte jobba efter den som utlyser ett extraval.

Permalänk
Medlem

Välkomnar ett extraval, inte för SD:s skull, utan i hopp om att vi kan få en regering med starkt stöd från väljarna som därmed kan driva sin politik. Hoppas bara att samtliga partier insett att svensk politik inte handlar om att sko sig själva. Saknar tiden med valaffischer där man kunde läsa "En rak vänster" eller "En rak höger" en tid då partierna hade en tydlig linje med sin politik och inte var så rädda för att någon stackars sate kunde känna sig lite kränkt.

Hoppas vidare att svenska folket nu axlar sin del av ansvaret och faktiskt ser till att gå och rösta, så vi undviker ett lågt valdeltagande.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Extraval 2015, hur röstar du?
Det kommer att bli på samma parti, dvs Socialdemokraterna som jag röstade på nu senast.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

M precis som i höstas. Synd att partitoppen valde att avgå bara, har inte samma förtroende för Batra om nu hon väljs. Men i slutändadan är det partiets politik man röstar på, inte dess ansikte utåt.

Tycker det vore märkligt om resultatet skulle skilja sig alltför mycket, man borde ju inte ändra sin politiska ställning bara för att det utlyses extra val? Kanske att endel väljer att försöka taktikrösta lite istället, istället för en bortkastad röst på FI läggs den på V eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Välkomnar ett extraval, inte för SD:s skull, utan i hopp om att vi kan få en regering med starkt stöd från väljarna som därmed kan driva sin politik. Hoppas bara att samtliga partier insett att svensk politik inte handlar om att sko sig själva. Saknar tiden med valaffischer där man kunde läsa "En rak vänster" eller "En rak höger" en tid då partierna hade en tydlig linje med sin politik och inte var så rädda för att någon stackars sate kunde känna sig lite kränkt.

Hoppas vidare att svenska folket nu axlar sin del av ansvaret och faktiskt ser till att gå och rösta, så vi undviker ett lågt valdeltagande.

Tyvärr tror jag inte det händer, både det Röda, blåa, och bruna blocket har visat att det intressanta är att lösa skuldfrågan och ansvarsfrågan snarare än att få gehör för så mycket av sin politik som möjligt. Det är "all or nothing" och det lär behöva bakas sopberg med pajer innan det här är över.

För min del lutar det mer och mer åt F!. Inte för att de är så mycket bättre än andra partier, men får de över 4% finns chans att något av småpartierna i det blå blocket åker ur och då kan de inte hålla på med sitt "lalalala vi är alliansen oavsett vad" trams längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är ju finlandssvensk, och får inte rösta... men om jag fick skulle min röst gå till socialdemokraterna.

Överlag känns det ju dumt att media försöker hitta en syndabock för det här. Det var ju redan från början ganska klart att regeringen skulle bli mycket svag, oberoende om det blev en alliansregering eller en socialdemokratiskt ledd regering. Som utomstående verkar det ju sedan som att problemet är den starka blockpolitiken, där alliansen håller ihop "bara för att".

I Finland hade vi en sexpartiregering efter förra valet med nyliberaler, kristdemokrater, socialdemokrater, vänstern, gröna och svenska folkpartiet. Hela skalan representerad förutom de eu-kritiska isolationistiska partierna. Politiken blev urvattnad, men det fungerade. Om det inte vore för alliansen ser jag inte varför det inte skulle vara möjligt med en regering byggd på s, mp, v, c och fp. Tja, förutom att c och fp kunde få problem med 4%-gränsen vid nästa val...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr tror jag inte det händer, både det Röda, blåa, och bruna blocket har visat att det intressanta är att lösa skuldfrågan och ansvarsfrågan snarare än att få gehör för så mycket av sin politik som möjligt. Det är "all or nothing" och det lär behöva bakas sopberg med pajer innan det här är över.

För min del lutar det mer och mer åt F!. Inte för att de är så mycket bättre än andra partier, men får de över 4% finns chans att något av småpartierna i det blå blocket åker ur och då kan de inte hålla på med sitt "lalalala vi är alliansen oavsett vad" trams längre.

Nej, jag tror väl inte heller att den saken kommer ändras, framförallt inte på bara några månader.
Bestämde mig i sista minuten att lägga min röst på F! i september av den enda anledningen att jag ville se en till spelare på den sidan samt för att jag inte var särskilt nöjd med varken V, S eller MP, nä inte F! heller egentligen... Att rösta på F! nu till extravalet ser jag som en klart bortkastad röst, då jag har svårt att tro att det skulle gå bättre för dem redan nu i mars. Tycker att det i ett sådant här läge är bättre att trots allt stötta ett etablerat parti för att stärka den sidan man tror på för att den vägen säkerställa en stark och stabil regim. Vilken sida det blir för min del nu i mars återstår att se. Jag försöker ha ett öppet sinne för goda argument och åtgärder oavsett om det är S, M eller något annat parti som står för dem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag är ju finlandssvensk, och får inte rösta... men om jag fick skulle min röst gå till socialdemokraterna.

Överlag känns det ju dumt att media försöker hitta en syndabock för det här. Det var ju redan från början ganska klart att regeringen skulle bli mycket svag, oberoende om det blev en alliansregering eller en socialdemokratiskt ledd regering. Som utomstående verkar det ju sedan som att problemet är den starka blockpolitiken, där alliansen håller ihop "bara för att".

I Finland hade vi en sexpartiregering efter förra valet med nyliberaler, kristdemokrater, socialdemokrater, vänstern, gröna och svenska folkpartiet. Hela skalan representerad förutom de eu-kritiska isolationistiska partierna. Politiken blev urvattnad, men det fungerade. Om det inte vore för alliansen ser jag inte varför det inte skulle vara möjligt med en regering byggd på s, mp, v, c och fp. Tja, förutom att c och fp kunde få problem med 4%-gränsen vid nästa val...

Jag skulle vilja se en regering med S+M (pch eventuellt C/Fp). S och M är inte så långt ifrån varandra just nu faktiskt och tror nog de båda kan kompromissa för att hitta en gemensam grund. Problemet verkar bli när man slänger in V+MP med S så blir helheten längre till vänster om mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

För det kostar ju inte att stoppa förbifart Stockholm heller...Nejdå, bara 4 miljoner om dagen för att det äckliga miljöpartiet ska visa musklerna. Det är ju bättre om vi fortsätter trängas i innerstaden med våra bilar, men Åsa slipper iaf drabbas, hon åker flyg...Lite smutsigare, lite snabbare, och lite bekvämare.

De summor som berörts tar närapå ut varandra.

Nu är jag förstås inte alltid allvetande så jag måste fråga i vilken mån förväntas förbifart Stockholm avlasta just innerstaden?

Skrivet av Skuggan74:

Man slösar inte bort sin röst på SD, man visar att man värnar om landet vi bor i.
Eller ska vi låta Sossarna styra så gamla terroristveteraner kan komma tillbaka till ett vanligt svenson-liv efter attan varit i Syrien och Irak och dödat oskyldiga människor. Är det detta man menar är en demokrati, att spränga oskyldiga och begå terrordåd?
Ska vi tycka synd om ISIS-krigare som "bara" hamnat lite snett i livet?

Du blandar ihop mekanismer med moraliska förpliktelser. Förklaringen till varför någon åker till Syrien för att slåss med ISIL är inte det samma som ansvaret för att åka till Syrien för att slåss för ISIL.

Skrivet av Skuggan74:

Nazisterna blev åtminstone jagade och släpade till domstolar eller avrättade på plats då de begick folkmord, men Islamistiska extremister dom får ett normalt svenneliv i Sverige.

Nu förklarar du världen vara 3 dimensionell och skiter i tidsaspekten. Precis som med de som slåss för ISIL som med Nazister så skiljer sig tiden individerna emellan för rättssystemet att få fatt dem och med det sagt så är det väl rätt självklart att anta tidsaspekten även ska tas i åtanke när det gäller muslimska extremister.

Skrivet av Skuggan74:

Eller ska man rösta på partier som fryser ut och idiotförklarar 13% av Svenska befolkningen och som vägrar att ens prata med dessa?

Väg det resonemanget lite skuggan.

Vi har sju partier som alla fryser ut 13% av befolkningen i ditt tycke, i de konstellationer de sedan tar sig i den parlamentariska konstellationen så kommer de att frysa ut något mindre än 50% totalt av befolkningen. Vi har majoritetsstyre i Sverige, SD är inget offer för att de inte får vara med lika lite som att S, V och MP var offer under alliansensstyre eller att V-FP-C och M var offer under det socialdemokratiska majoritetsstyret.

DN hade en trevlig artikel idag med två fina bilder:

Då har vi alltså rasism (krumbuktande för att inte verka stötande får ni hitta på själva.) som en större faktor än missnöje med regeringen.
Det innebär inte att flyktingmottagandets omfattning är den styrande frågan utan flyktingmottagandets existens oavsett omfattning. Det är inte en ekonomisk attityd utan en ideologisk attityd. Ansvarstagandets formulering är därmed i samma karaktär som SD ursprung: BSS.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nej, jag tror väl inte heller att den saken kommer ändras, framförallt inte på bara några månader.
Bestämde mig i sista minuten att lägga min röst på F! i september av den enda anledningen att jag ville se en till spelare på den sidan samt för att jag inte var särskilt nöjd med varken V, S eller MP, nä inte F! heller egentligen... Att rösta på F! nu till extravalet ser jag som en klart bortkastad röst, då jag har svårt att tro att det skulle gå bättre för dem redan nu i mars. Tycker att det i ett sådant här läge är bättre att trots allt stötta ett etablerat parti för att stärka den sidan man tror på för att den vägen säkerställa en stark och stabil regim. Vilken sida det blir för min del nu i mars återstår att se. Jag försöker ha ett öppet sinne för goda argument och åtgärder oavsett om det är S, M eller något annat parti som står för dem.

Fast nu vet vi ändå att de fick 3.4%. Det är ganska nära riksdagsspärren ändå, och kommer de bara in, om än med 4.0% så blir de ändå en till bricka i pusslet, som dessutom saknar historiskt grundad prestige att inte sammarbeta med ditten och datten, och de är även extremt kritiska till SD, så min röst lär de få, om inte nu PP tycker upp sig rejält men det lär inte ske. Jag gillar deras potitik men det känns hopplöst när en sådan sak som Snowden-avslöjandena inte gör ett piss för opinionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

"Första budget "... Gissar att den här diskussionen inte är lönt att fortsätta.

Alliansen förlorade valet och försätter sedan landet i bananrepubliks status för att de inte kan samarbeta utan bete sig som små bortskämda dagisbarn.

Det är inte oppositionens uppgift att tillfredsställa regeringen. Riksdagen är en kontrollmakt där ett förslag behöver ha en majoritet. Löfven försökte genomdriva en vänsterbudget, trots att riksdagsmajoriteten var emot. Då faller budgeten. Att sossar har fått för sig att riksdagen ska vika sig efter regeringens vilja är underlig - så lät det inte 2006-2014.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Dom är anställda av dig och mig för att utföra ett arbete men börjar lipa så fort det blir lite motigt och väljer istället att pissa bort oändliga summor pengar som man kunde gjort något vettigare för.

Riksdagen gör sitt jobb, det är regeringen som har misslyckats. Saknar regeringen förankring i Riksdagen så kommer den att falla. Tycker du att vi ska avskaffa parlamentet och låta regeringar göra som de vill?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara Löfvens "praktfiasko" för jag fattar inte?

Allianspartierna satt med armarna i kors med ryggen vänd åt honom. SD vill ha igenom sina krav. Om Löfven hade övergett sin politik och istället hade genomfört borgarnas politik eller sd´s hur hade det låtit då? Inte lätt att försöka åstadkomma något när oppositionen sitter som tjuriga ungar i sandlådan enligt mitt tycke.

För egen del kommer jag vela mellan V och S igen.

En annan sak jag alltid undrat över det är med folk som är så extremt missnöjda med S och V (petar in MP också även om jag inte är överförtjust i dem). Vad har de växt upp i för diktatur som får folk att vara så missnöjda?

Vad är det som var så mycket bättre under alliansåren? Enda jag under de åren såg var samhällsförfallet. Sjukvård, fattigdomen som ökade. Vinnarna på skattesänkningarna som tittat i egen plånbok och sen omfattat sin egen samhällssyn därefter.

Jag är en gammal stöt som minns uppväxten då det var solidaritet som gällde. Tro mig, folk hade stålar då också och det fanns fattigt folk då med men med den syn som rått de senaste åtta åren har varit sjuk. Fattigt och sjukt folk får skylla sig själva ungefär.

Hur kommer det nu bli med en eventuell allians? Ingen moderatledare som är självklar. Batra, hur är det med folkligheten? Kommer KD överleva ett val med en partiledare som bara ser trött ut? FP med lika trött partiledare? C med en sprudlande glad Lööf som låter som hon är Messias i allt hon säger och glädjen över att fälla en regering med hjälp av SD? SD med sjukskriven partiledare och vartenda svar som ges på vilken fråga som helst från deras sidan blir alltid fillibusters om invandring?

KD, FP och C. Varför ska man rösta på dem då det är M som styr i de fyras gäng? FP som vill ha bort vårdnadsbidraget som KD kramar som om livet hängde på det. FP som i den frågan viker sig i Alliansen, varför rösta på FP för då de inte ens "håller sina egna löften"?

Den här förbenade blockpolitiken som Alliansen satt i betong, sten och hänglås. Förr kunde regeringar komma överens i sakfrågor med andra partier men just nu i denna stund som småttingarna måste fråga M om tillstånd att tycka och tänka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan någon förklara Löfvens "praktfiasko" för jag fattar inte?

Allianspartierna satt med armarna i kors med ryggen vänd åt honom. SD vill ha igenom sina krav. Om Löfven hade övergett sin politik och istället hade genomfört borgarnas politik eller sd´s hur hade det låtit då? Inte lätt att försöka åstadkomma något när oppositionen sitter som tjuriga ungar i sandlådan enligt mitt tycke.

För egen del kommer jag vela mellan V och S igen.

En annan sak jag alltid undrat över det är med folk som är så extremt missnöjda med S och V (petar in MP också även om jag inte är överförtjust i dem). Vad har de växt upp i för diktatur som får folk att vara så missnöjda?

Vad är det som var så mycket bättre under alliansåren? Enda jag under de åren såg var samhällsförfallet. Sjukvård, fattigdomen som ökade. Vinnarna på skattesänkningarna som tittat i egen plånbok och sen omfattat sin egen samhällssyn därefter.

Jag är en gammal stöt som minns uppväxten då det var solidaritet som gällde. Tro mig, folk hade stålar då också och det fanns fattigt folk då med men med den syn som rått de senaste åtta åren har varit sjuk. Fattigt och sjukt folk får skylla sig själva ungefär.

Hur kommer det nu bli med en eventuell allians? Ingen moderatledare som är självklar. Batra, hur är det med folkligheten? Kommer KD överleva ett val med en partiledare som bara ser trött ut? FP med lika trött partiledare? C med en sprudlande glad Lööf som låter som hon är Messias i allt hon säger och glädjen över att fälla en regering med hjälp av SD? SD med sjukskriven partiledare och vartenda svar som ges på vilken fråga som helst från deras sidan blir alltid fillibusters om invandring?

KD, FP och C. Varför ska man rösta på dem då det är M som styr i de fyras gäng? FP som vill ha bort vårdnadsbidraget som KD kramar som om livet hängde på det. FP som i den frågan viker sig i Alliansen, varför rösta på FP för då de inte ens "håller sina egna löften"?

Den här förbenade blockpolitiken som Alliansen satt i betong, sten och hänglås. Förr kunde regeringar komma överens i sakfrågor med andra partier men just nu i denna stund som småttingarna måste fråga M om tillstånd att tycka och tänka.

Ja de är allt lite smygisar.. De pratades glatt om att nu ska minsann låginkomsttagarna få störst skattesänkning, men sett i kronor var det ändå höginkomsttagarna som tjänade mest, och det har väl folk fattat nu.

Om de hade gjort så att de som tjänade över 30 000 i månaden fick bära upp skattesänkningar för normalinkomsttagarna så tror jag fler hade röstat på dem. Har man 30 000 i månaden så går det ingen nöd på en och då kan man familig bjuda till och hjälpa de som inte har det så fett tycker jag.

Men nej.. Sverige har vaggats in i någon slags libertarianism (förutom att vi skiljer oss från libertarianerna eftersom de förespråkar fri invandring och medelsvensson helst vill vara lite mysrasist och stänga gränserna), och jag vet inte var det kommer sluta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag anser att den pågående nedrustningen av det Svenska försvaret måste stoppas till varje pris. Tyvärr finns det bara 1 parti var partiprogram på riktigt ger några satsningar och det är Sverigedemokraterna. Dessutom anser jag att de har en återhållsam och bra invandringspolitik liknande våra grannländer.

Så det blir SD 2015 för mig

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu vet vi ändå att de fick 3.4%. Det är ganska nära riksdagsspärren ändå, och kommer de bara in, om än med 4.0% så blir de ändå en till bricka i pusslet, som dessutom saknar historiskt grundad prestige att inte sammarbeta med ditten och datten, och de är även extremt kritiska till SD, så min röst lär de få, om inte nu PP tycker upp sig rejält men det lär inte ske. Jag gillar deras potitik men det känns hopplöst när en sådan sak som Snowden-avslöjandena inte gör ett piss för opinionen.

Jag har svårt att tro att F! skulle kunna fiska ihop tillräckligt många röster på tre månader. De har exempelvis redan tappat min och sannolikt fler än bara den... Att rösta på dem för att de är kritiska till SD gör varken bu eller bä för de andra partierna vill ju ändå inte samarbeta med SD, säger de. Så det spelar alltså ingen roll om det kommer in fler partier som inte heller vill samarbeta med SD.
Fler spelare som ingen ändå vill bilda regering med i det kommande extravalet ger bara SD större lekrum, då de sannolikt kommer gå framåt i Mars. Vill man undvika det står jag fast vid att jag tror det är bättre att rösta på och stärka de redan etablerade partierna. Det är i alla fall en del i mitt resonemang kring den rådande situationen.
Att PP inte gick något vidare bra i September var väl nästan väntat? Har svårt att tro att någon annan än just de som röstade på PP ser dem som något annat än ett enfrågeparti som är beredda att vända kappan efter vinden för att få igenom sin huvudfråga. De gjorde ju inte avsevärt mycket ljud ifrån inför valet heller för den delen... om de nu ens försökte få någon uppmärksamhet?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Samma som tidigare dvs M.

Löfven är en jävla idiot. Slösa bort massa pengar på ett nyval som bara kommer ge SD ännu mer makt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

M precis som i höstas. Synd att partitoppen valde att avgå bara, har inte samma förtroende för Batra om nu hon väljs. Men i slutändadan är det partiets politik man röstar på, inte dess ansikte utåt.

Tycker det vore märkligt om resultatet skulle skilja sig alltför mycket, man borde ju inte ändra sin politiska ställning bara för att det utlyses extra val? Kanske att endel väljer att försöka taktikrösta lite istället, istället för en bortkastad röst på FI läggs den på V eller dylikt.

Tror det kommer bli små ändringar på så kort tid. Det är inte omöjligt att Alliansen tar tillbaka regeringsmakten men då de inte kommer få över 50% så kommer SD sabotera igen enligt egen utsago.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja de är allt lite smygisar.. De pratades glatt om att nu ska minsann låginkomsttagarna få störst skattesänkning, men sett i kronor var det ändå höginkomsttagarna som tjänade mest, och det har väl folk fattat nu.

Å andra sidan anser rätt många att procenträkning är det enda rättvisa sättet att mäta sänkningar på. En höginkomsttagare betalar ju flera gånger mer i skatt räknat i kronor jämfört med en låginkomsttagare också så...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jag har svårt att tro att F! skulle kunna fiska ihop tillräckligt många röster på tre månader. De har exempelvis redan tappat min och sannolikt fler än bara den... Att rösta på dem för att de är kritiska till SD gör varken bu eller bä för de andra partierna vill ju ändå inte samarbeta med SD, säger de. Så det spelar alltså ingen roll om det kommer in fler partier som inte heller vill samarbeta med SD.
Fler spelare som ingen ändå vill bilda regering med i det kommande extravalet ger bara SD större lekrum, då de sannolikt kommer gå framåt i Mars. Vill man undvika det står jag fast vid att jag tror det är bättre att rösta på och stärka de redan etablerade partierna. Det är i alla fall en del i mitt resonemang kring den rådande situationen.
Att PP inte gick något vidare bra i September var väl nästan väntat? Har svårt att tro att någon annan än just de som röstade på PP ser dem som något annat än ett enfrågeparti som är beredda att vända kappan efter vinden för att få igenom sin huvudfråga. De gjorde ju inte avsevärt mycket ljud ifrån inför valet heller för den delen... om de nu ens försökte få någon uppmärksamhet?

De har inte setts i gammelmedia så mycket men varit rätt så aktiva på nätet ändå.

Hur som haver så gick det sämre än sist trotts att deras profilfrågor kommit upp då och då. Men F! tror jag kan gå frammåt, nu när folk sett att de ändå får 3.4% av stödet, till skullnad från PP's 0.4%-ish.. Plus som sagt att jag inte känner att något nuvarande riksdagsparti tar upp de frågor jag brinner för. Det känns mest som de gör småjusteringar hit och dit och huvudsaken är att de har makten och en fet lön. F! är ett oprövat kort. Det är bättre att rösta på ett parti som _kan_ visa sig vara fel än något av de 8 partier jag _vet_ är fel för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Å andra sidan anser rätt många att procenträkning är det enda rättvisa sättet att mäta sänkningar på. En höginkomsttagare betalar ju flera gånger mer i skatt räknat i kronor jämfört med en låginkomsttagare också så...

Ja, men det handlar om hur man påverkas av det. Rycker du en tjuga ur handen på den ena kanske denne får stora problem, medans andra snyter sig med femhundringar.

Det jag egentligen vill åt är att en skattesänkning borde ges till dem som gagnas av det. och jag tror personligen att man får vara bra slarvig med sin ekonomi om man har en månadsinkomst på över 30 000Kr och ändå ha det "skralt", så då är det bättre att ge den skattesänkningen till någon annan istället. Någonstans handlar det väl om att alla ska ha rätt att kunna försörja sig på ett heltidsjobb, tycker jag i alla fall. Se'n finns det säkert folk som tycker att jag är väldigt vänster och vill rycka pengarna ur handen på dem och allt vad det är, men jag tycker också att staten ska ge fan i mitt privatliv medans vänsterfolk brukar vara för att staten ska lägga sig i allt och bestämma över folk hela tiden. Jag vill ha individuell frihet med ekonomisk rättvisa. Så jag vet inte var det placerar mig på den politiska skalan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De har inte setts i gammelmedia så mycket men varit rätt så aktiva på nätet ändå.

Hur som haver så gick det sämre än sist trotts att deras profilfrågor kommit upp då och då. Men F! tror jag kan gå frammåt, nu när folk sett att de ändå får 3.4% av stödet, till skullnad från PP's 0.4%-ish.. Plus som sagt att jag inte känner att något nuvarande riksdagsparti tar upp de frågor jag brinner för. Det känns mest som de gör småjusteringar hit och dit och huvudsaken är att de har makten och en fet lön. F! är ett oprövat kort. Det är bättre att rösta på ett parti som _kan_ visa sig vara fel än något av de 8 partier jag _vet_ är fel för mig.

Ja, då har vi olika åsikt angående F! i extravalet.
Det logiska valet för de som verkligen inte vill att SD ska ha något inflytande borde väl dock vara att verka för att få till en majoritet som klarar sig på egen hand? -Med tanke att SD hade väl sagt något om att de tänker sänka alla framtida regeringar som inte går med på deras krav.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, då har vi olika åsikt angående F! i extravalet.
Det logiska valet för de som verkligen inte vill att SD ska ha något inflytande borde väl dock vara att verka för att få till en majoritet som klarar sig på egen hand? -Med tanke att SD hade väl sagt något om att de tänker sänka alla framtida regeringar som inte går med på deras krav.

Det där sista borde ju få övriga partier att inse att det kommer bli nyval "i evighet" om de inte bryter blockpolitiken, men det verkar ju kört.

Om det bara handlar om att ge stöd åt "något annat än SD" så vet jag faktiskt inte. M och S är såpass lika nuförtiden så det blir närmast vilka personer man gillar i så fall, och jag skulle hellre ta en öl med Batra än Löfven. Löfven verkar så bitter medans Batra verkar mer hoppas på framtiden, typ. Men jag vet inte.. Det är en soppa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Folk röstar fortfarande i partikyrkan !?

Permalänk
Medlem

Min tro på socialdemokraterna står fortfarande fast, jävla hyckleri på Alliansen och SD, Alliansen skulle aldrig samarbeta med SD, nu verkar dom dock göra det, SD skulle inte samarbeta med varken Socialdemokraterna eller Alliansen, detta gör dom dock nu även fast Alliansens budget var det sämre alternativet för dom enligt den politik dom vill bedriva, tror inte många äldre SD röstare är glada på SD just nu då dom faktist pissade på välfärden och dom äldre även fast dom gick till val med att dom inte skulle det, tror inte SD kommer vinna mycket på detta omvalet, tror dom kommer tappa en hel del.

Permalänk
Medlem

Vad skulle de största problem vara med att få till en S+M regering, om man bortser från alliansen samarbetet; det borde ju vara enklare för två partier att komma överens än 4 partier.
S+M konstellationer finns/funnit utomlands och har även existerat på kommunalnivå tidigare i Sverige.