Bluetooth 4.2 får stöd för internetuppkoppling

Permalänk
Melding Plague

Bluetooth 4.2 får stöd för internetuppkoppling

Hemautomation och det växande Internet of Things får en skjuts framåt när Bluetooth uppdateras till version 4.2, där internetuppkoppling och ökad säkerhet står i centrum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Framtid för bluetooth ser lite ljusare ut

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nu får vi komma ihåg att PAN med IPv4 har hängt med länge. Det nya är IPv6, IPv6 med låg energiförbrukning och en IP-stack för GATT (en profil för generisk dataöverföring).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Mer av våra prylar blir uppkopplade på olika vis och mer och mer blir trådlöst.
Vet man igentligen vad all denna "strålning" som passerar kroppen gör? Finns det säker forskning på detta?
Cancer ökar ju i världen av olika annledningar, kan inte strålningen från våra apparater vara en liten bov?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu så hoppas man bara att Android 5.1 får stöd kommunikation med Bluetooth 4.2 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Mer av våra prylar blir uppkopplade på olika vis och mer och mer blir trådlöst.
Vet man igentligen vad all denna "strålning" som passerar kroppen gör? Finns det säker forskning på detta?
Cancer ökar ju i världen av olika annledningar, kan inte strålningen från våra apparater vara en liten bov?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns massor av forskning, ingen betydande som har kunnat säga något definitivt (INTE att jämföra med "det är inte bevisat säkert", det betyder att det inte har kunnat bevisats vara farligt, vilket är en STOR skillnad). Så nej, jag skulle inte vara orolig. Universum (framför allt solen) är duktiga på att bada oss i strålning redan. Cancerfall går upp i världen ja, men jag skulle säga att den största bidragande orsaken är längre livslängd och bättre sjukvård (dvs fler cancerfall upptäcks/diagnostiseras) samt kemikalier i vår omgivning.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Mer av våra prylar blir uppkopplade på olika vis och mer och mer blir trådlöst.
Vet man igentligen vad all denna "strålning" som passerar kroppen gör? Finns det säker forskning på detta?
Cancer ökar ju i världen av olika annledningar, kan inte strålningen från våra apparater vara en liten bov?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det är skadligt. Som t.ex cigaretter. Man röker varje dag och får cancer/dör sakta och säkert. Min fars systers man dog av cancer. Han jobbade på ett lamplager där han pratade med en sån där trådlös telefon. Han hade 2 såna och taken och väggarna var täckta av stål & plåt. Om du själv tar en trådlös hemtelefon och har den mot huvudet, så kommer du att märka att den blir ganska varm. Den blir varm p.g.a strålningen. Däremot så är det mindre skadligt om man har handsfree.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Vet man igentligen vad all denna "strålning" som passerar kroppen gör?

Vi vet per definition inte om vi vet allt, men med de effekter vi pratar om här har vi inte kunnat med säkerhet mäta någon negativ effekt på kroppen.

Skrivet av thexps:

Finns det säker forskning på detta?
Cancer ökar ju i världen av olika annledningar, kan inte strålningen från våra apparater vara en liten bov?

När mobiltelefonerna först slog igenom på 90-talet utreddes detta med radio och cancer väldigt utförligt. Resultaten varierar med studierna eftersom många är finansierade av antingen tillverkarna av utrustningen i fråga eller motståndsrörelser.

De få neutrala och vetenskapliga undersökningarna som gjordes har jag för mig visade på en så extremt svag koppling att den gick inom felmarginalen. Det är möjligt att det ger en ökad risk för cancer, men den är i så fall försumbar i jämförelse med passiv rökning.

Det går inte att förneka att 2.4 GHz är resonansfrekvensen för vatten, men en mikrovågsugn har en uteffekt på ca 100-1000 W. GSM har en maximal uteffekt på 1-2 W, WCDMA max 250 mW och Bluetooth max 1-100 mW. Av dessa använder bara Bluetooth 2.4 GHz, men jag tänkte att du nog vill ha något att jämföra med.

Hoppas det besvarar din fråga.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Undrar om det kommer att ha ett sånt där "NSA-säkerhetschip" i sig...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om du själv tar en trådlös hemtelefon och har den mot huvudet, så kommer du att märka att den blir ganska varm. Den blir varm p.g.a strålningen.

Har du något över huvud taget som du kan backa upp ett sådant påstående med? Hur tror du att strålningen som telefonens antenn avger skulle ha tillräckligt hög effekt för att kunna värma upp telefonen märkbart? Har tanken slagit dig att elektronik blir varm av helt naturliga anledningar som t.ex. att batteriet blir varmt vid urladdning eller att värme uppstår när det går elektricitet genom kretsar? Har du testat att hålla en häftapparat mot örat en längre stund? Din kropp avger nämligen också värme.

Jag är så förbannat trött på alla dessa foliehattar som går runt och pratar om hur farlig strålning är utan att ha någon som helst koll på vad "strålning" ens är. Det är tråkigt att din släkting fick cancer men det är inte rimligt att anta att han utvecklade en tumör för att han blev "mikrad" av sina telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Om du själv tar en trådlös hemtelefon och har den mot huvudet, så kommer du att märka att den blir ganska varm. Den blir varm p.g.a strålningen.

Nu får vi ta det lite lugnt här. Först och främst beklagar jag din förlust. Alltid tråkigt med cancer.

Det första du säger är helt korrekt, den blir varm. Dock är detta inte enbart från radiosändaren. Många hemtelefoner har små batterier (eftersom de kontinuerligt laddas behöver de bara klara några timmar samtal) vilket gör att de lastas hårt och blir varma. Effektiviteten i en högtalare är inte särskilt bra heller. Sen håller du ju den mot huvudet och värmer upp den till hudtemperaturen vilket gör att det du känner är hur varm den blir utöver denna.

Prova att hålla telefonen mot huvudet utan ett batteri så får du se att den känns varm i handen efter ett tag den också (dock inte lika mycket som när den är på). Personligen tycker jag att anledningen till det är väldigt intressant; hjärnan använder nämligen öronen som kylflänsar! Blockerar man luftflödet så blir öronen väldigt varma, något som jag upplever väldigt tydligt med slutna hörlurar.

Med detta inte sagt att radiosändaren inte blir varm, det blir den, men man ska inte låta sig luras av enkelheten i den förklaringen.

Edit:
MrPasty hann före.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Mer av våra prylar blir uppkopplade på olika vis och mer och mer blir trådlöst.
Vet man igentligen vad all denna "strålning" som passerar kroppen gör? Finns det säker forskning på detta?
Cancer ökar ju i världen av olika annledningar, kan inte strålningen från våra apparater vara en liten bov?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den strålningen är alltför svag för att vara skadlig. Om du ska ta skada av trådlösa enheter även långsiktigt så skulle du behöva ha trådlöst till allting i hela huset, i ett vanligt hem idag är det inga problem

Permalänk
Medlem

men tanke på allt snack om strålning och canser, så har forskarna gjort en undersökning som visade att det låg mindre risk än vad man trott ( tyvär så kommer jag inte ihåg var och när jag läst detta. kan vara här på swec)
men risken att få canser pga Blåtand.. den var minimal tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Har du något över huvud taget som du kan backa upp ett sådant påstående med? Hur tror du att strålningen som telefonens antenn avger skulle ha tillräckligt hög effekt för att kunna värma upp telefonen märkbart? Har tanken slagit dig att elektronik blir varm av helt naturliga anledningar som t.ex. att batteriet blir varmt vid urladdning eller att värme uppstår när det går elektricitet genom kretsar? Har du testat att hålla en häftapparat mot örat en längre stund? Din kropp avger nämligen också värme.

Jag är så förbannat trött på alla dessa foliehattar som går runt och pratar om hur farlig strålning är utan att ha någon som helst koll på vad "strålning" ens är. Det är tråkigt att din släkting fick cancer men det är inte rimligt att anta att han utvecklade en tumör för att han blev "mikrad" av sina telefoner.

Har du något du kan backa upp ditt påstående med?

Permalänk
Medlem

Visst strålningen från bluetooth är nog ingen fara eller den från telefon, trådlöst nätverk, LTE, och alla andra trådlösa saker men sett att all teknik blir mer och mer trådlösär min tanke är snarare när tippar vi över gränsen för vad som är farligt?

Men låt bli att blanda in strålningen från solen och rymden då vi klarar oss från den tackvare jodens magnetfält som agerar som en sköld runt jorden utan det skulle vi vara körda ganska snabbt.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Lite mer stabilitet i anslutningen känns mycket viktigare än en massa nya features. Vad ska jag med en massa features till om anslutningsproblem och dropouts fortfarande gör produkten oanvändbar?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vi vet per definition inte om vi vet allt, men med de effekter vi pratar om här har vi inte kunnat med säkerhet mäta någon negativ effekt på kroppen.

När mobiltelefonerna först slog igenom på 90-talet utreddes detta med radio och cancer väldigt utförligt. Resultaten varierar med studierna eftersom många är finansierade av antingen tillverkarna av utrustningen i fråga eller motståndsrörelser.

De få neutrala och vetenskapliga undersökningarna som gjordes har jag för mig visade på en så extremt svag koppling att den gick inom felmarginalen. Det är möjligt att det ger en ökad risk för cancer, men den är i så fall försumbar i jämförelse med passiv rökning.

Det går inte att förneka att 2.4 GHz är resonansfrekvensen för vatten, men en mikrovågsugn har en uteffekt på ca 100-1000 W. GSM har en maximal uteffekt på 1-2 W, WCDMA max 250 mW och Bluetooth max 1-100 mW. Av dessa använder bara Bluetooth 2.4 GHz, men jag tänkte att du nog vill ha något att jämföra med.

Hoppas det besvarar din fråga.

Wifi har en starkare "strålning" än BT om jag inte missminner mig? Därmed bör det vara praktiskt taget vara fullkomligt ofarligt att ständigt använda BT, då dess strålning är betydligt svagare än Wifi, som vi praktiskt taget är omgivet av dag och natt (hemma/jobb/ute).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Visst strålningen från bluetooth är nog ingen fara eller den från telefon, trådlöst nätverk, LTE, och alla andra trådlösa saker men sett att all teknik blir mer och mer trådlösär min tanke är snarare när tippar vi över gränsen för vad som är farligt?

Men låt bli att blanda in strålningen från solen och rymden då vi klarar oss från den tackvare jodens magnetfält som agerar som en sköld runt jorden utan det skulle vi vara körda ganska snabbt.

Du utsätts dock dagligen för bakgrundsstrålning. Det är inget du kan isolera dig ifrån.

Permalänk
Medlem

Så snart kommer varje lampa, pryl och vitvara i hela hemmet vara uppkopplad till nätet.

Permalänk

Tillgång till internet borde väl öka sårbarheten markant?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Cool, kan man kanske börja lagra pr0n i brödrosten.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

En grej som förvirrar mig angående internet tillägget, blir det samma som idag fast snabbare eller att bluetooth kan koppla upp utan annan enhet med internet? Annars tycker jag att det enda intressanta med nya bluetooth versioner är lägre strömförbrukning.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Har du något du kan backa upp ditt påstående med?

Vadå att ett telefon blir varm av användning? Prova att sätta din telefon på flygplansläge (ta ut simkortet oxå för att vara på den säkra foliehatts sidan), kör ett krävande spel ett tag. Jag kan lova dig att telefonen blir varm. Både processorn och batteriet. Sen även som han skrev, sätt en häftapparat mot kroppen så kommer den också att bli varm av värmen från kroppen.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Har du något du kan backa upp ditt påstående med?

Har du något att backa upp motsatsen med?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Vadå att ett telefon blir varm av användning? Prova att sätta din telefon på flygplansläge (ta ut simkortet oxå för att vara på den säkra foliehatts sidan), kör ett krävande spel ett tag. Jag kan lova dig att telefonen blir varm. Både processorn och batteriet. Sen även som han skrev, sätt en häftapparat mot kroppen så kommer den också att bli varm av värmen från kroppen.

Förstår ni inte att den trollar er? Mata inte inte trollet ffs!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Förstår ni inte att den trollar er? Mata inte inte trollet ffs!

Sant det. Jobbat för länge och less på foliehattar

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Intressant läsning om The Internet Of Things
http://techcrunch.com/2014/12/04/the-problem-with-the-interne...

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Hur skiljer sig detta från att dela internetuppkoppling från sin telefon till sin dator genom bluetooth?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Piece of Cake:

Jag förstår inte. Hur skiljer sig detta från att dela internetuppkoppling från sin telefon till sin dator genom bluetooth?

De små tillbehören, eller prylarna som "behöver" en internetanslutning trådlöst behöver inte använda någon wifi-modul för ändamålet. De kan ansluta direkt till en enhet som redan har en internetanslutning och stödjer blåtand v4.2. T.ex en router med inbyggd blåtand.
Blåtand har fördelen att den är resursnålare än wifi, och har ett "enklare" chip för ändamålet.Dock till bekostnad av sämre räckvidd och lägre bandbredd. Å andra sidan behöver oftast inte de små tillbehåren någon nämndvärd bandbredd eller räckvidd.

Om ni undrar vad för prylar som skulle behöva en internetanslutning, kan ni söka på nätet med följande fras: "Internet of Things".
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_Things

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De små tillbehören, eller prylarna som "behöver" en internetanslutning trådlöst behöver inte använda någon wifi-modul för ändamålet. De kan ansluta direkt till en enhet som redan har en internetanslutning och stödjer blåtand v4.2. T.ex en router med inbyggd blåtand.
Blåtand har fördelen att den är resursnålare än wifi, och har ett "enklare" chip för ändamålet.Dock till bekostnad av sämre räckvidd och lägre bandbredd. Å andra sidan behöver oftast inte de små tillbehåren någon nämndvärd bandbredd eller räckvidd.

Om ni undrar vad för prylar som skulle behöva en internetanslutning, kan ni söka på nätet med följande fras: "Internet of Things".
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_Things

Det behövs inge wifi modul för att dela internet via bluetooth. När jag gick över till mobilt bredband för nåt år sen minns jag att jag hade datorn uppkopplad via bluetooth till mobilens nätverk. Visst det var inte det bästa men det funkade tills jag fick hem wifi stickan.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.