Elsäkerhetsverket varnar för livsfarlig USB-laddare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Har ni källa på det?

EU parlamentet säger att "China Export" inte finns:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...

Det betyder inte att det ej används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Skulle säga att vanligt folk har stor respekt för elektricitet men problemet är att folk inte är kunniga nog inom ämnet så att säga att folk borde skylla sig själva är ganska fel eftersom dem inte vet bättre.

Hade folk varit mer kunniga inom EL så hade folk inte snålat på laddarna.

Det har ju varit skriverier under flera år om laddare och batterier som exploderar pga dålig konstruktion. Man behöver inte vara särskilt kunnig inom el för att ta dessa varningar på allvar, och har man efter alla dessa år hittills inte snappat upp en enda varning som har utfärdats i media ang farliga piratladdare, utan i stället ignorerat dem som om de vore skitsnack, så kan man gott och väl få lära sig den hårda vägen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det har ju varit skriverier under flera år om laddare och batterier som exploderar pga dålig konstruktion. Man behöver inte vara särskilt kunnig inom el för att ta dessa varningar på allvar, och har man efter alla dessa år hittills inte snappat upp en enda varning som har utfärdats i media ang farliga piratladdare, utan i stället ignorerat dem som om de vore skitsnack, så kan man gott och väl få lära sig den hårda vägen.

Det skrivs om massa saker varje dag men folk kommer ändå inte ihåg varningar om alla möjliga saker och när man köper en laddare i Sverige så förväntar man sig att den ska vara säker och jag gissar att du inte el säkerhets testar allt du köper in utan att du litar på att produkten ska vara säker för det ska den vara.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt underbart att inte Iphonedelar.se ens informerar om sin farliga laddare på förstasidan verkar vara ett seriöst företag...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men vad fan är detta? Hur släpper de överhuvudtaget igenom sådan här skit?

Och är det så att elsäkerhetsverket bara gör "stickprov" och alltså hade tur den här gången så kan det ju finnas hur många livsfarliga elprodukter som helst där ute.

Nej såhär ska man fan inte få göra. De som tillverkat den här skiten borde ställas till svars.

Händer ju även ibland att även originala delar drabbas av problem, som ex exploderande batterier i laptops, eller dylikt i mobiltelefoner, eller laddarna till dessa. Så att detta upptäcktes på en tredjeparts-tillverkare betyder nog inte så mycket, då det antagligen tillverkas mångdubbelt fler attiraljer av just dessa, och borde då rimligen ha mer produktionsfel sett procentuellt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Det skrivs om massa saker varje dag men folk kommer ändå inte ihåg varningar om alla möjliga saker och när man köper en laddare i Sverige så förväntar man sig att den ska vara säker och jag gissar att du inte el säkerhets testar allt du köper in utan att du litar på att produkten ska vara säker för det ska den vara.

Sen är det ju inte ens säkert att du får en säker laddare när du köper orginal laddare.
Apple hade väl problem med sina orginal laddare där det även där var för kort avstånd mellan sekundär och primär sidan i laddaren .

https://www.apple.com/se/support/usbadapter-european/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det är inte en CE märkning, den där märkningen står för China Export. De är väldigt lika, men finns små skillnader i utformningen av E och avståndet mellan bokstäverna.

Fel, det där är bara en vandringssägen, det som spelar roll är om det finns tester gjorda inte hur texten på CE-märket ser ut.

Skrivet av Pinkn00b:

Beror på om dem visste om att dem inte var godkända eller ej.

Fel, det är importörens ansvar att veta om den är testad och godkänd.

Skrivet av Gender Bender:

CE-märkning är ingen trygghet längre då kineserna har en liknande märkning.
.

Helt fel, bara påhitt. CE betyder inget i Kina, ungefär som det skulle så XYZ på något i Sverige.

Och även om det hade betytt något (det gör det inte), så spelar det ingen roll. Importören måste kunna garantera att produkterna uppfyller europeiska regler, sen om det står CE - "Conformité Européene" eller CE - "Church of England" eller Kalle Anka på produkten spelar ingen roll, importören har fortfarande hela ansvaret.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Sen är det ju inte ens säkert att du får en säker laddare när du köper orginal laddare.
Apple hade väl problem med sina orginal laddare där det även där var för kort avstånd mellan sekundär och primär sidan i laddaren .

https://www.apple.com/se/support/usbadapter-european/

Något man tycker större tillverkare borde ha koll på.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Så du menar att det inte GÅR att sätta ett tryck på den om den inte blivit godkänd? Om jag skriver Samsung på en iPhone så tror du på att det är en Samsung?

Skrivet av Printscreen:

Äsch, det är ju microusb på allt utom iphones, och lightningladdare finns ju hemma hos nästan alla. Skulle det krisa kan han ha en lightning/microusb i bakfickan, du behöver ju inte själva "klumpen"

Men nu handlar denna artikel om iPhone tillbehör, så vad alla andra har är ointressant i detta sammanhang + att det handlar stickproppen, inte sladden

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Händer ju även ibland att även originala delar drabbas av problem, som ex exploderande batterier i laptops, eller dylikt i mobiltelefoner, eller laddarna till dessa. Så att detta upptäcktes på en tredjeparts-tillverkare betyder nog inte så mycket, då det antagligen tillverkas mångdubbelt fler attiraljer av just dessa, och borde då rimligen ha mer produktionsfel sett procentuellt.

Vad det verkar så är ju snarare detta frågan om (flertalet) designfel snarare än fabrikationsfel, så jag vet inte jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enmansföretag. Tomte som sitter å packar i vardagsrummet. Undvik!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Men vänta lite nu. Proppen på bilden är CE-märkt, betyder inte det att leverantören även brutit mot föreskrifterna kring användandet av CE-märkning, ett allvarligt brott som borde resultera i ganska kraftiga böter?!

Exakt. ...Avsaknad av CE-märkning... - vad gör CE-loggan där på etiketten då? I'm confused, eller är jag bara en noob som i World of Tanks?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Enmansföretag. Tomte som sitter å packar i vardagsrummet. Undvik!

Hehe! bästa humorinlägget jag läser idag. Synd att man bara kan "gilla" inlägget en gång bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Enmansföretag. Tomte som sitter å packar i vardagsrummet. Undvik!

Många börjar sina företag som enmannaföretag samt nyttja dom lokaler man har hemma
Så någonstans måste man börja.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad det verkar så är ju snarare detta frågan om (flertalet) designfel snarare än fabrikationsfel, så jag vet inte jag.

Ja, det är ett designfel, och ett klassiskt sådant. Det är av något konstigt skäl rätt vanligt att det slarvas med isolationsavstånd, trots att åtminstone de stora programmen för kretskortsdesign (Eagle PCB, etc) faktiskt har en clearance-setting och kan sköta det där på automatik.

Sedan kan det väl sägas att EU:s regler för det där har rent djävulska marginaler. Om det som sägs i tråden stämmer om 4 mm för 230VAC, som borde ha en toppspänning runt 325V, så har man en säkerhetsfaktor på omkring 10. Risken att det blir överslag är minimal även om de tummat någon millimeter eller två på det där.

Därmed är det inte sagt att man ska fortsätta använda en laddare som dömts ut. Better safe than sorry

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Sedan kan det väl sägas att EU:s regler för det där har rent djävulska marginaler. Om det som sägs i tråden stämmer om 4 mm för 230VAC, som borde ha en toppspänning runt 325V, så har man en säkerhetsfaktor på omkring 10. Risken att det blir överslag är minimal även om de tummat någon millimeter eller två på det där.

Fast nu är det betydligt närmare 0 mm än 4 på sånt här skräp. Sen ska den inta bara klara 325V utan även överspänningar så man testar på iaf 5000V (vilket skräpladdare inte brukar klara särskilt bra).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, det är ett designfel, och ett klassiskt sådant.

Hahahahahaha...

Det där är likadant som att säga att tjocka kanter på skärmar är ett "designfel". Eller att lysdioder på tangenter är ett "designfel". Eller att standardfälgarna på en bil är ett "designfel".

Nej, det är inte ett designfel. Den är designad och byggd exakt som dom vill att den ska vara - så billig som möjligt, ful som stryk, basic, noll extravaganca, inga säkerhetsfunktioner och ingen QC. Det är en kinaladdare. Finns säkert varianter som är lite bättre och inte lika eldfarliga, men alla är så billiga som dom bara kan vara. Vi snackar ju laddare där dom inte vill sätta på en 50 öres del om dom inte måste för att kunne leverera ström.

Finns gott om roliga youtubes där dom jämför iPhone laddare med fusk iPhone laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

På tal om detta så har jag märkt att min medföljande laddare till min Nexus 5 "surrar" när den är i ett eluttag och telefonen inte laddas.
Är detta normalt eller något seriöst problem?

Helt normalt. 99 procent av alla laddare har detta fenomen. Det beror helt enkelt på det finns ström kvar i kretsen och uppger detta "coil whine".
Dra ut laddaren när du inte laddar telefonen så hör du att den tystar efter cirka 15 sekunder.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Det ska ju finnas säkerhetsavständ på minst 4 mm mellan ingående starkström och utgående svagström för att laddaren ska bedömmas säker. Om du köpt en importladdare så är det bara att ta isär och kontrollera avständet. Allt är ju inte junk. Dessutom ju lättare laddaren är att ta isär desto mer tyder det på en skräpladdare.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, det är ett designfel, och ett klassiskt sådant. Det är av något konstigt skäl rätt vanligt att det slarvas med isolationsavstånd, trots att åtminstone de stora programmen för kretskortsdesign (Eagle PCB, etc) faktiskt har en clearance-setting och kan sköta det där på automatik.

Sedan kan det väl sägas att EU:s regler för det där har rent djävulska marginaler. Om det som sägs i tråden stämmer om 4 mm för 230VAC, som borde ha en toppspänning runt 325V, så har man en säkerhetsfaktor på omkring 10. Risken att det blir överslag är minimal även om de tummat någon millimeter eller två på det där.

Därmed är det inte sagt att man ska fortsätta använda en laddare som dömts ut. Better safe than sorry

I det här fallet var ju avståndet dessutom 0mm, vilket borde innebäre direktkontakt? Och det känns väl sådar lagom triyggt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Exakt. ...Avsaknad av CE-märkning... - vad gör CE-loggan där på etiketten då? I'm confused, eller är jag bara en noob som i World of Tanks?

China Export, en kinesisk skitmärkning som likt mycket därifrån är en kopia. Loggan är medvetet snarlik CE-märket men har något annan geometri.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

firman verkar rätt oseriös måste jag säga på deras facebook är det någon som frågat om detta och enligt den som svarar kommer dem inte ens lägga upp en notis...

till på köpet så är den adressen som står på hemsidan inte ens den korrekta utan en adress där personen tidigare bott för över 2 år sedan vilket seriöst företag skulle inte ens uppdatera sin adress på hemsidan

dock måste jag säga att jag blev rätt förvånad över att dem verkar omsätta ca 1,5 mille per år och har ca 11700 likes på facebook

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast nu är det betydligt närmare 0 mm än 4 på sånt här skräp. Sen ska den inta bara klara 325V utan även överspänningar så man testar på iaf 5000V (vilket skräpladdare inte brukar klara särskilt bra).

Ja, och 5000V är väldigt väl tilltaget för något som vid normal drift peakar runt 325V.

Skrivet av murklor:

Hahahahahaha...

Det där är likadant som att säga att tjocka kanter på skärmar är ett "designfel". Eller att lysdioder på tangenter är ett "designfel". Eller att standardfälgarna på en bil är ett "designfel".

Nej, det är inte ett designfel. Den är designad och byggd exakt som dom vill att den ska vara - så billig som möjligt, ful som stryk, basic, noll extravaganca, inga säkerhetsfunktioner och ingen QC. Det är en kinaladdare. Finns säkert varianter som är lite bättre och inte lika eldfarliga, men alla är så billiga som dom bara kan vara. Vi snackar ju laddare där dom inte vill sätta på en 50 öres del om dom inte måste för att kunne leverera ström.

Finns gott om roliga youtubes där dom jämför iPhone laddare med fusk iPhone laddare.

Pallar inte med någon tramsig semantikdiskussion, men jag vidhåller att även det du beskriver ovan är ett designfel, om än ett medvetet sådant. Om det är medvetet eller hänger ihop med okunskap när det kommer till kinesladdare kan vi bara spekulera i.

Givetvis bygger man så billigt den standard man satt tillåter. Det gäller i princip alla masstillverkade produkter, även originalladdarna till diverse telefoner. Skillnaden i det här fallet är att man satt standarden betydligt lägre än originaltillverkarna.

Nej, skulle aldrig få för mig att använda en kinesladdare. Även om risken att det tar fyr är liten, så finns det gott om andra goda skäl till att inte göra det. Exempelvis är utspänningen i så gott som samtliga fall ordentligt mycket skitigare än originalladdarnas. Ser man det till säkerhetsaspekten, så skulle jag oroa mig mer för klena höljen som går sönder och blottlägger strömförande delar än just brandrisken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så jävla komiskt att folk lägger ut tusentals kronor på telefoner och surfplattor, men när det kommer till laddare så ska det snålas när det är fråga om hundralappar. Folk får skylla sig själv om de skadar sig när de är så dum som inte har någon som helst respekt för elektricitet. Synd bara att andra ska behöva riskera sina liv bara för att grannen är dum i huvudet.

Folk lägger dyra pengar på fordon. Även där ser man muppar som åker omkring och letar billigaste pris på soppan...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

När jag köpte min telefon fick jag en laddare till och den använder jag

Andra kanske borde följa mitt exempel....

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom alla svar men gör inte samma misstag som jag.

1. Köp inte tredjepartsladdare
2. Köp inte tredjepartssladdar

Slutsats: Dessa förstör och försämrar ditt batteri med tiden = det tar längre tid att ladda klart telefonen samt batteriet dör även fast det står att den har kraft kvar + att ditt uttag på telefonen kan skadas så att det inte ens går att ladda!? (egen erfarenhet)

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Folk lägger dyra pengar på fordon. Även där ser man muppar som åker omkring och letar billigaste pris på soppan...

Hade kunnat sett en relevans om du sagt bildäck, men bensinen är densamma vart du än tankar då det är stenhårda krav på kvalité.

Dock finns det ju nötter som åker långt för att tanka några ören billigare. Finns även de som tar taxi till en lågprismatkedja för att kunna storhandla billigare mat. Och ja, jag känner till fall då detta faktiskt har hänt. Folk som hellre tittar på vad de sparar än vad de spenderar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade kunnat sett en relevans om du sagt bildäck, men bensinen är densamma vart du än tankar då det är stenhårda krav på kvalité.

Dock finns det ju nötter som åker långt för att tanka några ören billigare. Finns även de som tar taxi till en lågprismatkedja för att kunna storhandla billigare mat. Och ja, jag känner till fall då detta faktiskt har hänt. Folk som hellre tittar på vad de sparar än vad de spenderar.

Det jag menade var att det finns idioter överallt, som gör allt för att "spara" fast de egentligen inte gör det.

Köper billig laddare = Känner sig sjukt stolta = Oj, huset brann ner..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Har ni källa på det?

EU parlamentet säger att "China Export" inte finns:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?referenc...
Med det sagt betyder det inte att märkningen missbrukas.

fast 50 feta gubbar som kan politik och knappt vet vad CE märkning är får något än mindre skillnaden mellan primärsidan & sekundärsidan på nätagg är för något, lär ju inte fatta skillnaden mellan China export & CE

dokumentet är från 2001/2002 och CE märkningen är fortfarande inte kopieringsskyddat. litar inte ett skit på inkompetenta arslen som inte lyckas skydda CE märkningen.

kineserna vet mycket väl vad dom håller på med sen om dom blir påkomna så backar dom "oj den CE loggan är fel jaha det visste vi inte.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

GG Iphone

Detta kommer kosta Apple dyrt. Skitprodukter.

Visa signatur

Intel i7 3820 - ASUS P9X79 PRO X79 - AMD 6870 - ASUS RADEON HD6870