Permalänk
Medlem

Extremt segt att flytta filer via LAN

Har byggt ihop en dator av massa överblivna grejer som jag tänkte ställa hos morsan. Allt frid och fröjd fram till jag tänkte flytta över lite "bra-och-ha-program" från min burk. 1,2 GB skulle ta dryga 2 timmar, say what? Den började kring 4-5 MB/s men droppade drastiskt i fart och när den låg på 200 KB/s så avbröt jag. Vad fasiken kan det bero på? Datorerna är båda "ok" i prestanda. En i5:a och en Dual Core med W7 x64 på båda. Sitter nu i samma rum med TP mellan en switch. Testade från tjejens dator som står på övervåningen. Där snittar den ca 6 MB/s och det skulle ta 4 minuter. Kör jag bredbandskollen så får jag samma värden på dom andra datorerna här hemma och det går även relativt snabbt att ladda hem från nätet. Så det är ju det lokala som strejkar. Tips på vad man kan testa? Inställningar?

Permalänk
Medlem

Gissar att disken i den gamla burken drar ner prestandan.
Dock vet jag inte vad du kan göra för att det skall bli bättre. =/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

jag vet att jag haft liknande problem när jag hade "fel" drivrutiner till mina nätverkskort. Det blev ngt IRQ/DMA buffer vajsing, så testa att byta NIC drivisar på bägge burkarna.

Med vänlig hälsning, Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Gissar att disken i den gamla burken drar ner prestandan.
Dock vet jag inte vad du kan göra för att det skall bli bättre. =/

Ja det kanske är så enkelt. Eftersom det går ganska snabbt att kopiera filer mellan partitionerna så trodde jag mer att det var nåt med själva nätverket. Aja får kika om jag hittar en SATA disken istället. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

jag vet att jag haft liknande problem när jag hade "fel" drivrutiner till mina nätverkskort. Det blev ngt IRQ/DMA buffer vajsing, så testa att byta NIC drivisar på bägge burkarna.

Med vänlig hälsning, Lazze

Ah sweet kanske testa det också då!

Permalänk
Medlem

Problemet löst, tror jag.. Ändrade Jumbopaket till 9014 bytes istället för 1514. Då gick det som blixten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Ja det kanske är så enkelt. Eftersom det går ganska snabbt att kopiera filer mellan partitionerna så trodde jag mer att det var nåt med själva nätverket. Aja får kika om jag hittar en SATA disken istället. Tack för svar!

Flyttar du mellan partitioner så flyttas inte själva datan på disken, bara i filsystemet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Flyttar du mellan partitioner så flyttas inte själva datan på disken, bara i filsystemet.

Ja det är väl iofs sant. Fanns bara en fysisk disk i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Flyttar du mellan partitioner så flyttas inte själva datan på disken, bara i filsystemet.

Är det verkligen sant? Har du flera partitioner så finns det flera filsystem. En partition är ju en reserverad plats på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Är det verkligen sant?

Nä. Flyttar man mellan partitioner läser man data på dess ursprungsplats, skriver den på den nya platsen, verifierar skrivningen, och raderar fildata i partitionstabellen på ursprungspartitionen.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.