AMD:s prestandadrivrutin Catalyst Omega läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Hoppas de löser problem med displayport på sina j*vla kort, kan inte köra 2560x1440 med mitt r9 270 via DP. Innan ni börjar gnälla så finns problemet här http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=440&threadid... + massa andra trådar. Tyvärr är inte detta fixat än, inte ens i 14.9 drivare, katastrofalt dåligt.

"Problem" eller problemet..?
Är det bara den upplösningen som knasar? Själv kört allt från 1080p till 4k upplösning via dp på både mitt 290 men även upp till 1600p på mitt 6970

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag önskar att AMD kan införa en videoinspelningsfunktion!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Wifi:

Jag önskar att AMD kan införa en videoinspelningsfunktion!

Annars finns ju OBS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Finns redan. Den heter ''DVR''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Kommer det crossfire profil till Far Cry 4 nu då????

Skickades från m.sweclockers.com

Även om dem nu kommer med en crossfire profil till Far Cry 4 så kommer det att lagga lika hårt tills Ubisoft fixar spelet...

Permalänk
Medlem

Har ej testat annan upplösning då jag inte vill köra annat än native upplösning. Det som händer är att upplösningen går ner till 1920x1080 på skärmen och felmeddelandet att "länken" har tappats kommer upp, mins inte riktigt vad som står exakt. Kör via DL DVI nu utan problem, det är bara bekymmer med DP och iom att jag inte är ensam om problemet ligger felet hos klåparna på AMD.

Skrivet av Nima2001:

"Problem" eller problemet..?
Är det bara den upplösningen som knasar? Själv kört allt från 1080p till 4k upplösning via dp på både mitt 290 men även upp till 1600p på mitt 6970

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiXeR:

Har ej testat annan upplösning då jag inte vill köra annat än native upplösning. Det som händer är att upplösningen går ner till 1920x1080 på skärmen och felmeddelandet att "länken" har tappats kommer upp, mins inte riktigt vad som står exakt. Kör via DL DVI nu utan problem, det är bara bekymmer med DP och iom att jag inte är ensam om problemet ligger felet hos klåparna på AMD.

Har du testat att byta kabel eller kollat om skärmen fungerar via DP med något annat grafikkort?

DP fungerar då bra här, Dell U2713HM (2560x1440) och ett R9 290.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du testat att byta kabel eller kollat om skärmen fungerar via DP med något annat grafikkort?

DP fungerar då bra här, Dell U2713HM (2560x1440) och ett R9 290.

Dell U2711 så vill ibland den inte slockna i viloläge men med U2713H så funkar det som det ska....
Vet ej om det är fel på AMD eller DELL eller DP Standard 1.1 och inte 1.2.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

Nej, iom att jag kör nu med DL DVI så har jag inte orkat gräva djupare i problemet men av det jag har googlat på så verkar det som att kabelbyte inte hjälpa.

Skrivet av anon5930:

Har du testat att byta kabel eller kollat om skärmen fungerar via DP med något annat grafikkort?

DP fungerar då bra här, Dell U2713HM (2560x1440) och ett R9 290.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Japp, 14.4 och äldre funkar utmärkt. Har du problem i bios är det ju något fel med din skärm.

Nja, problemen är med AMD-gpu (inte testat Nvidia) kopplat till min Panasonic TV från 2009, kör jag på den integrerade i min i3 så fungerar det utmärkt. Byter jag till AMD-grafik så hoppar skärmen iväg, har letat efter inställningar men inte hittat något. Med AMD-drivrutiner installerade ligger bilden som den ska i Windows så antagligen skickar AMD-korten (testat 3 olika) ut en signal som TVn inte kan tolka innan Windows laddats.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Får hoppas att flickering-problemet löser sig med denna med 280x men tvivlar starkt.

Jag hade flickering på mitt MSI 280x Gaming. Jag fick en Vbios direkt från MSI som löste problemet

Men du kanske inte har MSI kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Nej, men bilden blir förskjuten till vänster utanför skärmen, ser inte ens startmenyn.

har detta problem när jag använder AMD kort till min TV, dock så hittade jag en inställning för att flytta bilden.. kan dock inte kolla upp detta då den Laptoppen är utlånad till en polare. har dock för mig det var långt ner i ccc menyn. typ under video inställningar eller likande ( ställa färger och så vid filmuppsplening om jag minns rätt )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag hade flickering på mitt MSI 280x Gaming. Jag fick en Vbios direkt från MSI som löste problemet

Men du kanske inte har MSI kortet?

Aha, intressant.

Nja, har Gigabyte, men de bör också ha något liknande kan jag tycka. Värt att kolla upp.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Aha, intressant.

Nja, har Gigabyte, men de bör också ha något liknande kan jag tycka. Värt att kolla upp.

Kolla om dom har en annan Vbios som kan lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0rp:

... Ubisoft fixar spelet...

Badumtss!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna "läcka" var säkert ingen läcka. AMD släpper denna info medvetet för att förhindra allt för stor drop i försäljningen till Nvidia så här i julhandeln.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Techspot sidan som ni länkade till finns inte längre. Har dom blivit tvungna att ta bort den?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Tja, gött att det även händer något på AMD´s sida:) Vore riktigt nice med freesync. Dels på HTPC datorn och även på spel datorn. Får hoppas detta funkar dugligt från dag ett. Men bör inte vara så kass i alla fall, speciellt när skärmtillverkarna verkar hoppa på detta rätt fort.
Jämfört med 3D (som verkar slå bättre på TV eller ja följer med som påhäng på var och varannan apparat), medans dator skärmar varit rätt tyst om det, bara Nvidia och Amd som skrytigt om det lite då och då. Men på skärmmarknaden har det nästan varit helt tyst om det. Sen så försvann det ju

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det är sånthär som ger en beslutsångest! Hade tänkt köpa mig ett GTX980 i årsskiftet. Men AMD kommer ju med nya teasers och löften om att dom kommer lansera ett dunderkort, grymma drivrutiner och trevliga finesser ibörjan av 2015...

Skrivet av Joakim Ågren:

Denna "läcka" var säkert ingen läcka. AMD släpper denna info medvetet för att förhindra allt för stor drop i försäljningen till Nvidia så här i julhandeln.

Och dom lyckas..

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt bra uppgradering. Positivt för AMD.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hoppas dom funkar också.

Skrivet av StuntmanMike:

Det är sånthär som ger en beslutsångest! Hade tänkt köpa mig ett GTX980 i årsskiftet. Men AMD kommer ju med nya teasers och löften om att dom kommer lansera ett dunderkort, grymma drivrutiner och trevliga finesser ibörjan av 2015...

Med Nvidia så slipper du vänta på fungerande drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

Om ja vore du skulle jag nog vänta se bevis innan ja äns börjar leka med tanken...

Rätt trött på Nvidias hejjarklacks passiva aggressivitet och "doubt is our product" retorik. Kontentan av ditt inlägg är typ att AMD är nästan värt att fundera på att köpa om det bevisligen är bättre än Nvidia men bara nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Man kan ju tro det, men nu är det en bug så det finns inget jag kan göra åt det. overscan/underscan är om bilden inte går ut i hörnen, men jag ser bara halva bilden, resten är utanför skärmen till vänster.

Måste fråga om du råkar köra med HDMI? Jag märkte att min skärm räknas som en TV skärm om jag kör med HDMI men Displayport eller DVi funkar utmärkt "det enda jag testat med."

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

Rätt trött på Nvidias hejjarklacks passiva aggressivitet och "doubt is our product" retorik. Kontentan av ditt inlägg är typ att AMD är nästan värt att fundera på att köpa om det bevisligen är bättre än Nvidia men bara nästan.

Bra, du har förståt innehållet mycket väl min vän Du ska inte ta illa upp för att AMD lovar guld och gröna skogar och levererar...hmm...ja tror vi alla vet svaret på det. Sen ska du inte heller tro att jag inte vill att AMD ska lyckas, det är alltid bra med konkurans för oss konsumenter. På cpu fronten skulle det vara mycket trevligt att se lite utmaningar från de röda gubbarna, för i den högre prestanda klassen är det bara monopol som gäller, vilket inte alls är trevligt för våra plåmböcker.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Måste fråga om du råkar köra med HDMI? Jag märkte att min skärm räknas som en TV skärm om jag kör med HDMI men Displayport eller DVi funkar utmärkt "det enda jag testat med."

Japp, jag kör med DVI till HDMI kabel, blir dock likadant om jag bara kör HDMI, och min skärm har bara HDMI så jag har inte något val :/

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av rabiat:

Hoppas dom funkar också.

Med Nvidia så slipper du vänta på fungerande drivrutiner.

Nu har jag bara haft AMD kort(5670&280X) även om det aldrig varit några värstingkort så har jag aldrig haft problem med drivrutiner. Dock kan catalyst-UIet bli bättre och det tror jag det kommer bli med omega.

Dock så har jag ställt in mig rätt bra på nVidia och är sugen på att testa dom för att bilda mig en egen uppfattning.. Och skulle AMD nu lyckas så kommer nog priset för GTX980 sjunka så man kan köra SLI..
Men "ångesten" finns där ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Japp, jag kör med DVI till HDMI kabel, blir dock likadant om jag bara kör HDMI, och min skärm har bara HDMI så jag har inte något val :/

ok :S jag tror det är ett fel med att senaste drivers gör att datorn tror att allt som går igenom HDMI är en TV skärm.

Permalänk
Medlem

Får en att tänka på gamla goda omegadrivers.
http://www.omegadrivers.net/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hjälpsam

Ni som gnäller på AMD, titta bara hur glada och lyckliga alla som har AMD är.

Skaffa AMD ni också, så ni slipper sitta och sura i forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |