Eidos Montreal gör spelmotorn Dawn Engine för framtida Deus Ex

Permalänk
Melding Plague

Eidos Montreal gör spelmotorn Dawn Engine för framtida Deus Ex

Utvecklarna bakom Deus Ex avslöjar att nästa titel kommer använda en egen spelmotor vid namn Dawn Engine, baserad på en "tungt modifierad" version av Glacier 2 från Hitman: Absolution.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den mest "filmiska" spelmotorn hittills har utlovats!

Permalänk
Medlem

Bra att de fixar en ny motor. Deus Ex HR har "plastig" grafik tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maximm:

Den mest "filmiska" spelmotorn hittills har utlovats!

Hårdlåst till exakt 23.976 FPS, och 2.39:1 bildformat alltså?

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Detta ser man fram emot!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Såg fint ut.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att spelet blir bättre än det sista dom gjorde som var mer för mobila enheter. Deus Ex The Fall (eller ska vi kalla det The Fail?)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Hårdlåst till exakt 23.976 FPS, och 2.39:1 bildformat alltså?

Och motion blur i mängder!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Mediokert, har sett bättre. Men med dagens konsoler så ska man helst inte förvänta sig något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu spelade jag aldrig Hitman: Absolution, men om Eidos Montreal lägger ner lika mycket kärlek och arbete som vid Deus Ex: HR kan det bara bli ett mästerverk.

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk

Ser helt okej ut

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk

Deus Ex HR var helt fantastiskt, som det låter i artikeln så verkar där vara flera deus ex påväg. helt brilljant! The Fail plågade jag mig igenom på datorn bara för den lilla back storyn och hoppas det kommer flera som HR

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det var synd, eftersom prestandan i Hitman är rent ut sagt usel.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

"The studio has been hard at work, and we’re proud to announce today Dawn Engine™, our game engine designed exclusively for PCs..."

ja, Ja, JA!

"...and the new generation of consoles."

helvete...

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

I never asked for this.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Såg bra ut. Fin ljussättning och hög detaljrikedom med kablar etc längs väggarna. Hoppas få sen en filmdemo.

Permalänk
Medlem

Ja såg najs ut, har faktiskt inte spelat igenom det senaste deus ex, spelade dock de första 2...

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vill hoppas på det bästa men känner på mig att de kommer optimera för konsollerna till PCs nackdel....

Skrivet av Fjaman:

Ja såg najs ut, har faktiskt inte spelat igenom det senaste deus ex, spelade dock de första 2...

Samma här. Ska dock absolut lira Deus Ex: Human Revolution. Har bara nåra andra spel att lira först....(ja, alla har en megastor kö idag ^^)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

YES! Mera Deus Ex i stil med HR tack! Bästa storyn på länge! Hade inget alls emot grafiken i HR heller, kanske lite väl gult men det var snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Snällasnällasnälla hitta tillbaka till det som gjorde det första spelet i serien så galet bra den här gången!

Inga fler konsollifierade iterationer tack.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Snällasnällasnälla hitta tillbaka till det som gjorde det första spelet i serien så galet bra den här gången!

Inga fler konsollifierade iterationer tack.

Oh, det lär nog inte ske, spelet är för komplext i jämförelse med modernare spel.

DX:HR imponerade mig dock, fast ogillar tredjepersons animationerna och att alla snackar om modifikationer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Oh, det lär nog inte ske, spelet är för komplext i jämförelse med modernare spel.

DX:HR imponerade mig dock, fast ogillar tredjepersons animationerna och att alla snackar om modifikationer.

Åja, så rackarns komplext var det inte, det var väl mest bara att det inte "höll en i handen" som en annan dagisfröken på samma sätt som moderna spel

Japp, håller med dig, det var helt klart ett steg i rätt riktning (om det ens var möjligt att gå i fel dito efter DX:IW) och verkligen inget dåligt spel, men tycker ändå inte det nådde riktigt hela vägen fram. Det litade för mycket på cutscenes och sådant för att berätta historian för min smak (vilket måhända är ett problem med moderna spel snarare än specifikt DX:HR), man hade gjort karaktärsutvecklingssystemet alldeles för streamlinat och ointressant i sin strävan att göra det "fuckup-säkert", och dessutom inbillar jag mig att mycket av det där storskaliga utforska-och-hitta-bästa-vägen-in från ettan var mer eller mindre goners.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Åja, så rackarns komplext var det inte, det var väl mest bara att det inte "höll en i handen" som en annan dagisfröken på samma sätt som moderna spel

Japp, håller med dig, det var helt klart ett steg i rätt riktning (om det ens var möjligt att gå i fel dito efter DX:IW) och verkligen inget dåligt spel, men tycker ändå inte det nådde riktigt hela vägen fram. Det litade för mycket på cutscenes och sådant för att berätta historian för min smak (vilket måhända är ett problem med moderna spel snarare än specifikt DX:HR), man hade gjort karaktärsutvecklingssystemet alldeles för streamlinat och ointressant i sin strävan att göra det "fuckup-säkert", och dessutom inbillar jag mig att mycket av det där storskaliga utforska-och-hitta-bästa-vägen-in från ettan var mer eller mindre goners.

De släppte väl 1an till PS2? Vad jag läste om konverteringen var att det dels var svårt att få spelet att få plats i PS2ans bristfälliga minnesmängd men också att det är mycket svårt att få vissa funktioner att fungera rätt med handkontroll, så man får fördumma en hel del. I DX1 t.ex. så skrev jag en del login o lösenord... allt detta slipper man i nyare spelen. Ja, banorna var mindre i 3an, men fortfarande så fick man sjukt mycket mer frihet än i många andra spel, men framför allt så tycker jag de lyckades med att skapa korrekt stämning till spelet och det fanns tillräckligt djup i storyn som man kunde läsa sig in i. Det var framtiden men inte en helt överdriven framtidsvision så man kunde leva sig in i det. Dessutom så var inte Jensen någon Rambo, man fick tänka till vad man gjorde..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

"The studio has been hard at work, and we’re proud to announce today Dawn Engine™, our game engine designed exclusively for PCs..."

ja, Ja, JA!

"...and the new generation of consoles."

helvete...

what a shame...

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De släppte väl 1an till PS2? Vad jag läste om konverteringen var att det dels var svårt att få spelet att få plats i PS2ans bristfälliga minnesmängd men också att det är mycket svårt att få vissa funktioner att fungera rätt med handkontroll, så man får fördumma en hel del. I DX1 t.ex. så skrev jag en del login o lösenord... allt detta slipper man i nyare spelen. Ja, banorna var mindre i 3an, men fortfarande så fick man sjukt mycket mer frihet än i många andra spel, men framför allt så tycker jag de lyckades med att skapa korrekt stämning till spelet och det fanns tillräckligt djup i storyn som man kunde läsa sig in i. Det var framtiden men inte en helt överdriven framtidsvision så man kunde leva sig in i det. Dessutom så var inte Jensen någon Rambo, man fick tänka till vad man gjorde..

Det portades definitivt till PS2 i alla fall, och jag tycker mig känna igen de där problemen. Ser dock hellre att det är så än att man kör på det omvända, att spelen handikappanpassas för att funka på konsol.

Japp, men nu jämför du delvis DX:HR med moderna spel i största allmänhet, och då är du ju helt klart inne på rätt spår när du säger att det sticker ut som ett bra spel. Min jämförelse var dock exklusivt med det första DX-spelet

Alla de där små fördumningarna i stil med passwordprylen du beskriver kan ju tyckas vara triviala, men tillsammans tycker jag de förtar en del av spelkänslan. En sådan grej kunde man ju om inte annat lösa genom att konsol- och PC-versionerna fungerar på olika sätt om man hade haft lite ambitoner med spelet.

Det jag främst reagerar på är dock de mer fundamentala grejerna, som att man exempelvis plockade bort hela systemet med skillpoints, och i princip lät augmentssystemet - som bara var en del i en helhet i första spelet - styra karaktärsuppbyggnaden självt. Dessutom får man så mycket poäng att lägga i sådana att större delen av den strategiska grejen med att välja rätt försvinner, i senare delen av spelet har man ändå rubbet typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det portades definitivt till PS2 i alla fall, och jag tycker mig känna igen de där problemen. Ser dock hellre att det är så än att man kör på det omvända, att spelen handikappanpassas för att funka på konsol.

Japp, men nu jämför du delvis DX:HR med moderna spel i största allmänhet, och då är du ju helt klart inne på rätt spår när du säger att det sticker ut som ett bra spel. Min jämförelse var dock exklusivt med det första DX-spelet

Alla de där små fördumningarna i stil med passwordprylen du beskriver kan ju tyckas vara triviala, men tillsammans tycker jag de förtar en del av spelkänslan. En sådan grej kunde man ju om inte annat lösa genom att konsol- och PC-versionerna fungerar på olika sätt om man hade haft lite ambitoner med spelet.

Det jag främst reagerar på är dock de mer fundamentala grejerna, som att man exempelvis plockade bort hela systemet med skillpoints, och i princip lät augmentssystemet - som bara var en del i en helhet i första spelet - styra karaktärsuppbyggnaden självt. Dessutom får man så mycket poäng att lägga i sådana att större delen av den strategiska grejen med att välja rätt försvinner, i senare delen av spelet har man ändå rubbet typ.

Största problemet med human revolution va för små banor med för lita val, bossarna var icke bra och att det fanns optimala sätt att spela spelet på så man låste upp så mycket som möjligt under kortast tid och på så vis vart en mördar maskin.

Permalänk

ser bra ut, men det lär bli ½ fps på konsollerna med den grafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Största problemet med human revolution va för små banor med för lita val, bossarna var icke bra och att det fanns optimala sätt att spela spelet på så man låste upp så mycket som möjligt under kortast tid och på så vis vart en mördar maskin.

Ja, det där med valmöjligheterna var jag inne tidigare, citat; "dessutom inbillar jag mig att mycket av det där storskaliga utforska-och-hitta-bästa-vägen-in från ettan var mer eller mindre goners".

Jupp, en väldigt simpel strategi som funkade alldeles för bra var att alltid ha ett par tre poäng (hette de praxis points?) liggande på lut. I och med att man fick så många dylika, och att många augmentations var väldigt situationsbundna, kunde man göra det utan att det straffade sig generellt på samma sätt som om man hade sparat skill points i DX1. Körde man fast petade man dem i någon augmentation som räddade situationen, lallade vidare, och samlade på sig några nya poäng tills nästa gång.

Men bossarna... ptja, DX1 levererade väl inte heller några direkt maffiga sådana om man säger så

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ja, det där med valmöjligheterna var jag inne tidigare, citat; "dessutom inbillar jag mig att mycket av det där storskaliga utforska-och-hitta-bästa-vägen-in från ettan var mer eller mindre goners".

Jupp, en väldigt simpel strategi som funkade alldeles för bra var att alltid ha ett par tre poäng (hette de praxis points?) liggande på lut. I och med att man fick så många dylika, och att många augmentations var väldigt situationsbundna, kunde man göra det utan att det straffade sig generellt på samma sätt som om man hade sparat skill points i DX1. Körde man fast petade man dem i någon augmentation som räddade situationen, lallade vidare, och samlade på sig några nya poäng tills nästa gång.

Men bossarna... ptja, DX1 levererade väl inte heller några direkt maffiga sådana om man säger så

Mjo ettan hade inte direkt superlyckade bossar heller men om jag minns rätt så var det som fallout och vampire The masqurade att man kunde snacka sig ur dem eller smyga förbi dem, i original HR var man tvungen att slåss vilket ledde till frustration och cheezing om man var stealth/convo/it fokuserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Snällasnällasnälla hitta tillbaka till det som gjorde det första spelet i serien så galet bra den här gången!

Inga fler konsollifierade iterationer tack.

Ja det fösta var absolut bäst, även det andra var bättre än senare konsol versioner, PC version nästa ?