Permalänk

Sverige idag? Feminister?

Tjena SweC!

Vet inte om jag laggt denna i rätt del(om det finns en rätt del för detta?) Ser varje dag hur Feminismen blommar och tänkte skriva av mig lite här och dra upp lite frågor och tankar kring det hela!

Kan väll börja med lite bakgrund:

Jo för en sjuhelsikkes massa årsen i början av 2000 talet kom jag i kontakt med två tjejer som "kallade" sig feminister. jag var en liten knodd på typ 9 år och hade nyss flyttat tillbaka till storstán. Var ute i skogen,en bit utanför stan då jag bodde i utkanten, och lekte med pinnar som jag och mina kompisar brukade göra när jag träffade dessa och dom fråga vad jag pysslade med. sa lite generat att jag lekte med pinnar och fann det roligt, och det var då helvetet braka loss!

Fick uppläxat att det var sånna som jag som skulle växa upp bli en våltäckts man, att min vilja att bli stark(hade inte nämnt något alls om det mer än att jag gilla att springa runt och låtsas att det var svärd) fick höra att jag var ett svin, ja bokstavligt talat.

detta var något som gjorde mig djupt förkrossad och var anledningen till att jag försökte ta mitt liv som 9åring. som ni kanske märkt är jag fortfrande vid liv.

har i hela mitt liv varit depprimerad och var på psyk ett flertalet gånger.

men det är inte alls vad detta handlar om

Idag ser jag dessa "extrem feminister" överallt, på mitt facebook feed, nyheter och i verkliga livet. blir konstant påmind om detta vilket inte alls är kul.

varje kväll sitter man och får detta uppkört i ansiktet och sitter tårögd samtidigt som jag undrar vad det är som driver dessa människor? tror inte jag är den ända som är ständigt plågad av detta. Jag vill bara i dagsläget bara bli glad människa som inte vill ta mitt liv!

Vad är det som är så hemskt för kvinnor som driver feminism? jag vill bara få slut på detta och alla skall bli nöjda, och med alla så menar jag alla!

Vad är era tankar kring detta? vet att där finns en del tjejer på detta forumet så kanske ni kan ge mig ett svar?

Permalänk
Medlem

Sluta läs nyheter på Aftonbladet, avsluta ditt Facebook-konto och sluta bry dig om vad dom säger.
Och jag tror inte att de flesta kvinnor är extrem feminister, det är bara så att de som skriker mest, hörs mest.

Permalänk
Medlem

Feminism är inget fel i sig. Grundidén är att kvinnor ska vara lika mycket värda som män. Vilket är en extremt rimlig tanke. Men sen på samma sätt som att det finns kvinnohatande män så finns det även manshatande kvinnor. Men dessa bör inte blandas ihop i vad feminism och jämnstäldhet är.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av konig:

Sluta läs nyheter på Aftonbladet, avsluta ditt Facebook-konto och sluta bry dig om vad dom säger.
Och jag tror inte att de flesta kvinnor är extrem feminister, det är bara så att de som skriker mest, hörs mest.

Det är ju som du säger, dom som skriker märks mest!

Well, får se upp med aftonblaskan och sådant framöver. trist att behöva göra det då det mest känns som att dra öronen till sig

Skrivet av Marinlik:

Feminism är inget fel i sig. Grundidén är att kvinnor ska vara lika mycket värda som män. Vilket är en extremt rimlig tanke. Men sen på samma sätt som att det finns kvinnohatande män så finns det även manshatande kvinnor. Men dessa bör inte blandas ihop i vad feminism och jämnstäldhet är.

Jag är för jämnställdhet och ser det som en självklarhet! oavsätt kön etnicitet m.m

Men det är just dom här extrimisterna som hela tiden verkar dras till mig. det är extremt tröttsamt att hela tiden få skit över sig och bli behandlad som just skit

sitter hemma och spelar Deus EX och kollar serier just för att slippa detta.

Permalänk
Inaktiv

Samma rättigheter och samma skyldigheter anser jag att det ska vara,sedan om jag anses vara femenist eller inte skiter jag helt i...

Permalänk

I likhet med alla andra ideologier, har även extremistiska feminister dragit till sig dålig PR. Om sedan just feminism är grejen för de som vill ha jämlikhet mellan män och kvinnor vet jag personligen inte. Feminism får mig att tänka på kvinnor som vill "turn the tables" och ha en högre position än män, lite som en hämnd. Vilket jag kan ha viss förståelse för, eftersom de länge varit förtryckta, även om jag anser att det kanske inte är så idag kanske. Inte osm förr, åtminstone.

Själv bor jag i Finland. Den senaste presidenten var en kvinna, så jag anser ju själv att här i landet börjar väl saker och ting bli bättre. Det blev också lagändring i fredags som numera tillåter könsneutral äktenskapslag, vilket var sent men välkommet av alla som inte är kristusextremister. Så Finland börjar väl ha mer och mer koll på jämlikheten skulle jag vilja påstå. Även om det inte hjälper landet tillbaka på fötter, så är det ju bra på en humanitär nivå.

Dock håller jag helt och hållet med att det aldrig är trevligt med extremist, oberoende av vilken ideologi de anser sig tillhöra. Liksom andra säger här, är även jag för faktisk jämstäldhet, där saker och ting ska vara lika för alla. Men det kallar ju de flesa kommunism idag, så det är ju tydligen inte så populärt. Det är väl det man får för att tänka på alla, även de som andra helst inte skulle tänka på (hemlösa t.ex.) och inte vill erkänna att existerar i deras fantasivärld där nordiska länder är bättre än många andra länder. Utom USA, förstås, där alla är fria.

Nu får det vara färdigt med det politiska talet. Det är ju absurdt att de utsatte dig för det som liten, men tyvärr går det nog inte att göra något åt saken idag. Så länge du tar hand om din mentala hälsa och försöker varje dag, ska du se att det finns annat att fokusera på i livet.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd

Är det inte bättre för Sverige att bli kända för att vara världens Feminist/Bögvänligaste nation än att folk skulle känna igen oss för att vi är bland världens största vapenexportör sett till folkmassa?

Lite som att Tyskland har Hitler som är något negativt men de gör riktigt grymma bilar så det jämnar ut sig.

Det låter som det är du som har problem som ens bryr dig om vad andra tycker,jag som inte bor på facebook och skiter i vad andra tycker har inte dessa problemen.

Permalänk

Feminister och feminismen är något du ska skratta åt. Tycker gått och väl att du kan googla lite om skiten och se hur mycket skit dom häver ur sig.

Feminism är ett gift som jag hoppas kommer försvinna inom en inte för avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Feminister och feminismen är något du ska skratta åt. Tycker gått och väl att du kan googla lite om skiten och se hur mycket skit dom häver ur sig.

Feminism är ett gift som jag hoppas kommer försvinna inom en inte för avlägsen framtid.

Feminism är inte ett gift.
Feminister kan däremot vara det. Tyvärr.

Många som förespråkar feminism och kallar sig "feminister" gör det på ett väldigt ovärdigt sett.
Har en förändring i historien någonsin skett för att man spyr galla i alla medier? Nej.

Det är tillvägagångssättet som jag kritiserar, inte ideologin.

Permalänk
Skrivet av Turbojan:

Feminism är inte ett gift.
Feminister kan däremot vara det. Tyvärr.

Många som förespråkar feminism och kallar sig "feminister" gör det på ett väldigt ovärdigt sett.
Har en förändring i historien någonsin skett för att man spyr galla i alla medier? Nej.

Det är tillvägagångssättet som jag kritiserar, inte ideologin.

Jag känner att du är rätt på det, som sagt så är det inte alla feminister jag är lack på utan dom som tar det till extra höjder.

för att ta ett expemel: Alla män borde dö, Jag hatar män för att det är okey att hata sina förtryckare m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är det inte bättre för Sverige att bli kända för att vara världens Feminist/Bögvänligaste nation än att folk skulle känna igen oss för att vi är bland världens största vapenexportör sett till folkmassa?

Jag ser hellre att Sverige är förknippat med stridsflyg och artilleri än Gudrun Schyman och Åsa Romson.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Turbojan:

Feminism är inte ett gift.
Feminister kan däremot vara det. Tyvärr.

Många som förespråkar feminism och kallar sig "feminister" gör det på ett väldigt ovärdigt sett.
Har en förändring i historien någonsin skett för att man spyr galla i alla medier? Nej.

Det är tillvägagångssättet som jag kritiserar, inte ideologin.

Låter som att du tycker att det feminismen står för är helt "ok", bara att tillvägagångssättet inte är okej för det visar vad feminister tycker och tänker egentligen?

Vad är egentligen än värdig förespråkare av feminism?

Permalänk

Fenimismen är inget gift, men något som mentalt rubbade flator tar det som något stöttepelare.
Har själv blivit påhoppad av sådan flator, riktad mot min vän som hade något text på sin tröja när vi stod i kassakön, men jag stod närmast och dom började jiddra om mansgrisar bla bla.
Jag vände mig mot vännen och sa bara "som sagt, behöver inte vara forskare för att först galnakosjukan, blir kossorna bara betäckta en gång om året, så hur är det när dom missar det?"
Flera började skratta i kön, dom blev visst lite sura..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Låter som att du tycker att det feminismen står för är helt "ok", bara att tillvägagångssättet inte är okej för det visar vad feminister tycker och tänker egentligen?

Vad är egentligen än värdig förespråkare av feminism?

De som ser det fundamentala felet i att män har det överlag lättare i samhället än kvinnor, bl.a. socialt och ekonomiskt.

Hört Emma Watsons tal angående detta som hon framförde framför FN-ledare? Det tycker jag är ett värdigt tal. Det får en att tänka om. Det får en absolut inte att bli ARG på feminister, eller frustrerad. Det fick en att tänka till, helt enkelt!

Permalänk
Skrivet av Turbojan:

De som ser det fundamentala felet i att män har det överlag lättare i samhället än kvinnor, bl.a. socialt och ekonomiskt.

Hört Emma Watsons tal angående detta som hon framförde framför FN-ledare? Det tycker jag är ett värdigt tal. Det får en att tänka om. Det får en absolut inte att bli ARG på feminister, eller frustrerad. Det fick en att tänka till, helt enkelt!

Jag får nog ställa om frågan: Vem är en värdig förespråkare av feminismen. Det du säger tycker ju varenda feminist.

Klart, lika lön för lika arbete oavsett hudfärg eller kön. Dock vill jag säga att lönen bygger också på en del andra faktorer, bland annat hur effektiv du är, hur länge du har arbetat, hur bra du säljer dig själv osv osv. Och tyvärr så tillsätts positioner i samhället där folk inte ens hör hemma och till råga på allt så ska dom kräva att ha lika lön för samma arbete när dom inte ens besitter samma kunskap som sin kollega. Ska inte kvalité diktera lönen? Ingen "köns fråga".

Dock vill jag att du utvecklar mer om det sociala.

Jo tack jag har hört det talet av Emma Watson, jag bara suckade. Man kan väl säga som så att kvinnor kommer först, män sist även denna gången i feministens anda. Se på kampanjen hon har startat, HeForShe. Varför inte HeAndShe. Man når inte jämställdhet på det viset, det kan bara uppnås när båda könen är inblandade. Feminismen som sådan har folk sätt igenom, den är genomrutten. Hur kan man ens ta ordet jämställdhet i samma mening som feminism när det enbart handlar om kvinnor och motståndet till "patriarkatet" som inte ens existerar. Man kan räkna ut lätt varför många börjar lämna feminismen och varför dom har startat kampanjen HeForShe.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Jag ser hellre att Sverige är förknippat med stridsflyg och artilleri än Gudrun Schyman och Åsa Romson.

Kan inte annat än hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena SweC!

Vet inte om jag laggt denna i rätt del(om det finns en rätt del för detta?) Ser varje dag hur Feminismen blommar och tänkte skriva av mig lite här och dra upp lite frågor och tankar kring det hela!

Kan väll börja med lite bakgrund:

Jo för en sjuhelsikkes massa årsen i början av 2000 talet kom jag i kontakt med två tjejer som "kallade" sig feminister. jag var en liten knodd på typ 9 år och hade nyss flyttat tillbaka till storstán. Var ute i skogen,en bit utanför stan då jag bodde i utkanten, och lekte med pinnar som jag och mina kompisar brukade göra när jag träffade dessa och dom fråga vad jag pysslade med. sa lite generat att jag lekte med pinnar och fann det roligt, och det var då helvetet braka loss!

Fick uppläxat att det var sånna som jag som skulle växa upp bli en våltäckts man, att min vilja att bli stark(hade inte nämnt något alls om det mer än att jag gilla att springa runt och låtsas att det var svärd) fick höra att jag var ett svin, ja bokstavligt talat.

detta var något som gjorde mig djupt förkrossad och var anledningen till att jag försökte ta mitt liv som 9åring. som ni kanske märkt är jag fortfrande vid liv.

har i hela mitt liv varit depprimerad och var på psyk ett flertalet gånger.

men det är inte alls vad detta handlar om

Idag ser jag dessa "extrem feminister" överallt, på mitt facebook feed, nyheter och i verkliga livet. blir konstant påmind om detta vilket inte alls är kul.

varje kväll sitter man och får detta uppkört i ansiktet och sitter tårögd samtidigt som jag undrar vad det är som driver dessa människor? tror inte jag är den ända som är ständigt plågad av detta. Jag vill bara i dagsläget bara bli glad människa som inte vill ta mitt liv!

Vad är det som är så hemskt för kvinnor som driver feminism? jag vill bara få slut på detta och alla skall bli nöjda, och med alla så menar jag alla!

Vad är era tankar kring detta? vet att där finns en del tjejer på detta forumet så kanske ni kan ge mig ett svar?

Dessa bör kallas neofeminister alternativt manshatare. Kontraproduktiva extremister.

Feminism handlar om om jämställdhet mellan könen punkt.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Skrivet av jkrx:

Dessa bör kallas neofeminister alternativt manshatare. Kontraproduktiva extremister.

Feminism handlar om om jämställdhet mellan könen punkt.

Precis, jag stöder feminismens grund tanke, lika rättigheter oavsätt kön etnicitet eller läggning!

Men inte dom, fåtalet, "svinen" som mobbat mig till den grad att jag ville ta livet av mig. Vill inte kalla dom feminster då det är tvärtimot vad dom vill verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Dessa bör kallas neofeminister alternativt manshatare. Kontraproduktiva extremister.

Feminism handlar om om jämställdhet mellan könen punkt.

Man skulle väl egentligen börja kalla detta för mansfobi. Det är ju populärt att lägga in fobi i vart och varannan företeelse idag. Åsa Romson är för övrigt en av de mest irrationella och förvirrande feminister av idag. Hon har en kraftig släng av mansfobi, det mesta som är fel i samhållet enligt henne är ju männens fel. Även hennes egna snedsteg såsom miljö och skattebrott har hon ju försökt skylla på "killen på macken", sin man etc.

Det finns så många egenskaper idag som är missgynnande för en individ. Utseende, sjukdom, övervikt, handikapp etc.
Men feminister och vissa andra grupper tenderar att göra sig själva till offer idag. De är ibland riktigt patetiska och förstår egentligen inte vad det är att vara riktigt utsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tjena SweC!

Vet inte om jag laggt denna i rätt del(om det finns en rätt del för detta?) Ser varje dag hur Feminismen blommar och tänkte skriva av mig lite här och dra upp lite frågor och tankar kring det hela!

Kan väll börja med lite bakgrund:

Jo för en sjuhelsikkes massa årsen i början av 2000 talet kom jag i kontakt med två tjejer som "kallade" sig feminister. jag var en liten knodd på typ 9 år och hade nyss flyttat tillbaka till storstán. Var ute i skogen,en bit utanför stan då jag bodde i utkanten, och lekte med pinnar som jag och mina kompisar brukade göra när jag träffade dessa och dom fråga vad jag pysslade med. sa lite generat att jag lekte med pinnar och fann det roligt, och det var då helvetet braka loss!

Fick uppläxat att det var sånna som jag som skulle växa upp bli en våltäckts man, att min vilja att bli stark(hade inte nämnt något alls om det mer än att jag gilla att springa runt och låtsas att det var svärd) fick höra att jag var ett svin, ja bokstavligt talat.

detta var något som gjorde mig djupt förkrossad och var anledningen till att jag försökte ta mitt liv som 9åring. som ni kanske märkt är jag fortfrande vid liv.

har i hela mitt liv varit depprimerad och var på psyk ett flertalet gånger.

men det är inte alls vad detta handlar om

Idag ser jag dessa "extrem feminister" överallt, på mitt facebook feed, nyheter och i verkliga livet. blir konstant påmind om detta vilket inte alls är kul.

varje kväll sitter man och får detta uppkört i ansiktet och sitter tårögd samtidigt som jag undrar vad det är som driver dessa människor? tror inte jag är den ända som är ständigt plågad av detta. Jag vill bara i dagsläget bara bli glad människa som inte vill ta mitt liv!

Vad är det som är så hemskt för kvinnor som driver feminism? jag vill bara få slut på detta och alla skall bli nöjda, och med alla så menar jag alla!

Vad är era tankar kring detta? vet att där finns en del tjejer på detta forumet så kanske ni kan ge mig ett svar?

Jag fattar ingenting. Två brudar sade taskiga saker till dig när du var nio och detta gjorde att du försökte ta ditt liv? Det låter snarare som att du har en djupare psykisk problematik och att du har råkat fixera dig vid feminister.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nikce:

Jag fattar ingenting. Två brudar sade taskiga saker till dig när du var nio och detta gjorde att du försökte ta ditt liv? Det låter snarare som att du har en djupare psykisk problematik och att du har råkat fixera dig vid feminister.

jag har inte fixerat mig vid dom, och ja jag har rätt djupa psykologiska problem sedan många år tillbaka... är lite trasig inombords känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Feminism är inget fel i sig. Grundidén är att kvinnor ska vara lika mycket värda som män. Vilket är en extremt rimlig tanke.

Är det inte jämnlikhet? samma lön för samma arbete? Feminism låter för mig som nåt som gynnar de feminina mer?

Permalänk
Skrivet av soulis:

Är det inte jämnlikhet? samma lön för samma arbete? Feminism låter för mig som nåt som gynnar de feminina mer?

Korrekt. Bara "kvinnofrågor" är på agendan. Det var fint i början men nu är det skadligt, tyvärr.

Permalänk

För ni som reagerar på att feminister som Emma Watson startade kampanjen som hette "HeForShe" och inte "HeAndShe", så är det viktigt att ni förstår helheten i vad feminismen står för och vad den vill.
Feminismen går ut på tesen att kvinnor är underordnad mannen och att då kvinnor ska lyftas upp till samma nivå som män. Feminismen handlar inte om att vända på steken så att säga, att män ska tryckas ner eller dylikt. Det handlar om att kvinnorna ska lyftas upp.

Olof Palme sa något väldigt bra om fördomar och den går att applicera på feminism: (den senare delen är det som är magnifikt)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt. En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra"
Tänk dig att det inte handlar om fördomar utan om hur män tänker gentemot feminism, så kanske du håller med om att den passar väldigt bra.
Det handlar om, som Olof Palme sa, om rädslan att förlora ett privilegium.
"Könskvotering? Det var det dummaste någonsin.. Ifall de måste anställa fler kvinnor och en man är bättre på jobbet då?" Rädsla. Faktum är att kvinnor i mycket högre utsträckning har högre utbildning, än vad män har.[1]

Feminismen vill hjälpa båda könen. Kvinnor är förtryckta, män är inte det. Det är därför det finns en internationell kvinnodag, och inte en internationell mansdag. För att alla andra dagar är internationella mansdagar.
Feminismen vill att könsrollerna ska rivas ner, det hjälper männen mer än någon annan ideologi. Bort med den okänsliga mansrollen. Den stora, starka mansrollen, stora starka björnen. Män ska inte gråta när de ser på Titanic. Män ska inte vara djupa och känsliga, män ska vara stora o starka. Eller? Du kanske inte känner igen dig i detta, du kanske inte över huvud taget känner att du har upplevt detta i din uppväxt. Det kan jag förstå, men så är inte verkligheten för alla. Och det är precis likadant för kvinnorna. "Oj, gjorde du dig illa? Men vännen.. Kom hit.. kram..", hade man sagt så till en pojke? Nej. Killar ska vara stora o starka. Killar bygger med lego. Tjejer leker med barbie-dockor. Tjejer ska vara snygga. Killar ska vara smarta. Se detta för exempel

Män har många problem också. Män blir också våldtagna. Feminismen står på männens sida när det händer, precis som det står på kvinnornas sida när det händer dem. Feministerna vill att männen och kvinnorna ska vara på samma nivå, kvinnorna ska lyftas upp till männens nivå så att det blir jämställt. Kvinnoproblem dyker oftast upp på agendan eftersom de är störst och svårast att ta itu med.

"Varför heter det feminism då och inte jämställdhet? Feminim står ju för kvinnor!" Feminismen går som sagt ut på att kvinnorna ska lyftas upp till männens nivå, att det inte är jämställt, och för att det ska bli jämställt så ska kvinnornas rättigheter lyftas upp till männens nivå. Feminismen säger inte att alla män är gudar som har det bra, de säger att de i högre utsträckning har det "bra". Det bygger på att kvinnorna tjänar mindre pengar, har mindre maktpositioner, osv..
Hade det vart så att männen var underordnade kvinnorna, så hade det förmodligen hetat "Maskulinism", eller något istället.

Tidigare så var jag för jämställdhet, men kallade mig inte för feminist, eftersom jag kände att termen feminist var stulen av radikalfeminister. Jag kände mig attackerad av alla dessa påståenden från feminister, ni vet precis vilka jag menar. "Män våldtar", eller vad det nu kan vara. Jag kände mig attackerad; jag skulle aldrig slå min partner, jag skulle aldrig.. osv..
Jag tänkte mycket på det. Hur tänker dom? Hur tänker jag? Jag kom fram till följande: Om man tar det som feministerna då har sagt som till exempel "Män våldtar", och byter ut "män" till "invandrare", vad är det då? Rasistiskt. Det är rasistiskt att kalla invandrare för våldtäktsmän, så varför skulle det vara okej att kalla män för våldtäktsmän? Därför kallade jag mig inte för feminist. Eftersom radikalfeminister som
Jag försvarade ofta sexism-anklagelser i t.ex. spel eller film med att "Det var bara ett sammanträffande, det bara råkade vara så". (t.ex. om en kvinna ska räddas i ett spel) Och det funkar ju, men när man ser helheten, hela bilden, så går det inte att inte se mönstret.
Detta är intressant (hänvisning)

Men jag fick se andras erfarenheter. Istället för att ta avstånd så lärde jag mig att älska det. Jag fick se hur förtrycka kvinnor är. Det var som en hel värld som öppnades, en da Vinci kod som knäcktes. Jag förstod att när feminister säger "män våldtar", så refererar dem till att mansrollen våldtar, att 98% av de som våldtar är män[2]. Inte att _alla_ män våldtar. Det är det ingen som säger. En liten del av det var också för att jag insåg att när jag var emot dessa feminister, så stod jag på samma sida som kvinnohatare, rasister, homofober, funkofober, transfober, och jag insåg att det är en sida jag inte kan stå vid.
Det handlar om att ändra perspektiv.

Hur du än tycker, så är det oerhört viktigt att ni aldrig någonsin diskriminerar eller "skämtar" om feminister och feminism. Det är inte roligt. Det är inte ens några skämt, det brukar vara fruktansvärda kränkande saker. "Feminister har fått för lite kuk", och sånt skitsnack. Hur kan man ens säga så? Har jag som straight man fått för lite kuk? Väx upp. Respektera andras åsikter, tack. Det är vad demokrati är för mig i alla fall, vet inte vad det är för dig.

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

För ni som reagerar på att feminister som Emma Watson startade kampanjen som hette "HeForShe" och inte "HeAndShe", så är det viktigt att ni förstår helheten i vad feminismen står för och vad den vill.
Feminismen går ut på tesen att kvinnor är underordnad mannen och att då kvinnor ska lyftas upp till samma nivå som män. Feminismen handlar inte om att vända på steken så att säga, att män ska tryckas ner eller dylikt. Det handlar om att kvinnorna ska lyftas upp.

Kvinnan är dock inte underordnad mannen, (I vissa fall när det kommer till arbete är dom underordnade men då handlar det enbart om fysiska arbeten, för hör och häpna, det finns biologiska skillnader mellan könen. I framtiden kommer allt sådant att suddas ut då det blir mer och mer robotar som tar över arbetet från människan) dom är lika mycket värda i denna kontexten. Men du har rätt i att feminismen enbart är en tes. Tyvärr tas det som fakta. Kvinnor kan idag bli precis vad dom vill. Stridspiloter, brandmän, poliser, bli en soldat, you name it. Dock sker omvänd diskriminering idag, vilket blundas för tyvärr av feminister som vill ha det "jämställt". Bara för att det är mer män inom en yrkesgrupp innebär det inte att det är diskriminering av kvinnor och vise versa.

Skrivet av LinusNeuman:

Olof Palme sa något väldigt bra om fördomar och den går att applicera på feminism: (den senare delen är det som är magnifikt)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt. En människas hudfärg, ras, språk och födelseort har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra"
Tänk dig att det inte handlar om fördomar utan om hur män tänker gentemot feminism, så kanske du håller med om att den passar väldigt bra.
Det handlar om, som Olof Palme sa, om rädslan att förlora ett privilegium.
"Könskvotering? Det var det dummaste någonsin.. Ifall de måste anställa fler kvinnor och en man är bättre på jobbet då?" Rädsla. Faktum är att kvinnor i mycket högre utsträckning har högre utbildning, än vad män har.[1]

Rädsla. Verkligen? Rädsla? Privilegium? På grund av könet? Könskvotering är dumt. Det handlar om kvalité. Inte om könet. Ta en titt på dödlig fångst så kanske du förstår på discovery channel. Jag hade inte klarat av det även om jag är en man, men framförallt, jag hade inte velat ha jobbet! Men vi säger nu rent hypotetiskt att man måste ha ett antal kvinnor ombord, 50/50. Hur mycket i effektivitet tror du att den båten hade tappat om man hade 50/50? Visst finns det kvinnor som hade kunnat göra jobbet som män gör på båtarna, men hur många är dom? Om jag hade varit fartygschef och sett hur mycket mindre arbete som hade utförts av kvinnorna kontra männen så hade jag sparkat dom. Fast jag antar att vi inte pratar om arbeten där männen överlag är mer produktiva än kvinnorna. Vi pratar nog om yrken som ordföranden i styrelser. Spendrup har rätt, det finns inte många kvinnor man kan ta in i styrelser. Självklart såg varenda feminist rött. Men det är sanningen. Sanningen är den att det är många kvinnor idag som tackar nej till chefspositioner som senare kan leda till en ordförandepost i ett bolag.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/peggy-bruzelius-...

Peggy ett kvinnligt styrelseproffs som inte fick uppleva samma mediala häxjakt som Spendrup. Kan det vara för att hon verkligen säger hur det ligger till och är kvinna?

Kraven är dock inte lite för kvinnorna: http://chef.se/darfor-vill-kvinnor-inte-bli-chefer/
Kvinnornas villkor måste onekligen uppfyllas på arbetsplatsen annars blir det ett nej. Fast detta kallas för förtryck av kvinnan av feministerna. Detta är ett praktexempel faktiskt när det kommer till "the disposable male".

Du tar även upp detta med att tjejer är bättre i skolan än pojkar. Detta är katastrofalt. Men det tycker inte feminister. Eftersom kvinnor inte har högre positioner i vissa delar av samhället så måste dom lyftas upp ännu mera i skolan till kostnad av pojkarna. Alla ser problemet med detta men inte feministerna. Jämlikt?

Skrivet av LinusNeuman:

Feminismen vill hjälpa båda könen. Kvinnor är förtryckta, män är inte det. Det är därför det finns en internationell kvinnodag, och inte en internationell mansdag. För att alla andra dagar är internationella mansdagar.
Feminismen vill att könsrollerna ska rivas ner, det hjälper männen mer än någon annan ideologi. Bort med den okänsliga mansrollen. Den stora, starka mansrollen, stora starka björnen. Män ska inte gråta när de ser på Titanic. Män ska inte vara djupa och känsliga, män ska vara stora o starka. Eller? Du kanske inte känner igen dig i detta, du kanske inte över huvud taget känner att du har upplevt detta i din uppväxt. Det kan jag förstå, men så är inte verkligheten för alla. Och det är precis likadant för kvinnorna. "Oj, gjorde du dig illa? Men vännen.. Kom hit.. kram..", hade man sagt så till en pojke? Nej. Killar ska vara stora o starka. Killar bygger med lego. Tjejer leker med barbie-dockor. Tjejer ska vara snygga. Killar ska vara smarta. Se detta för exempel

"Patriarkatet"... Första stycket säger att du sväljer allt feminister säger. Du vägrar se att det finns problem som även männen har, men det klart, det är viktigare hur kvinnor känner och upplever kontra männen. The disposable male..........

Män är generellt större och starkare än kvinnor. Biologi är dock inte feministers starkaste område. Du har aldrig tänkt på varför det dittas och dattas med bäbis flickor kontra bäbis pojkar?

Skrivet av LinusNeuman:

Män har många problem också. Män blir också våldtagna. Feminismen står på männens sida när det händer, precis som det står på kvinnornas sida när det händer dem. Feministerna vill att männen och kvinnorna ska vara på samma nivå, kvinnorna ska lyftas upp till männens nivå så att det blir jämställt. Kvinnoproblem dyker oftast upp på agendan eftersom de är störst och svårast att ta itu med.

Nu blir jag inte lite sne: "Feministerna vill att männen och kvinnorna ska vara på samma nivå, kvinnorna ska lyftas upp till männens nivå så att det blir jämställt"

Män och kvinnor möts olika av socialen, polisen, diverse instanser när våldtäkt tas upp. Männen är dom som drar det kortaste strået. Statliga instanser, vänner, bekanta, ser det inte lika allvarligt som när en kvinna blir våldtagen. Du kallar det jämställt? Du förringar männens problematik. Våldtäkt oavsett vem det sker mot är illa. Här ska könen inte diktera vem som ska få mest vård och hjälp utifrån sitt kön. Feministerna har gjort våldtäkt av kvinnor till ett stort och mera allvarligt problem än männens. Samma sak med våld i hemmet. Vad en kvinna säger väger enormt tyngre än när en man säger det. Skit i om det finns bevis som visar motsatsen. Vad kvinnan säger väger tyngre.

Skrivet av LinusNeuman:

"Varför heter det feminism då och inte jämställdhet? Feminim står ju för kvinnor!" Feminismen går som sagt ut på att kvinnorna ska lyftas upp till männens nivå, att det inte är jämställt, och för att det ska bli jämställt så ska kvinnornas rättigheter lyftas upp till männens nivå. Feminismen säger inte att alla män är gudar som har det bra, de säger att de i högre utsträckning har det "bra". Det bygger på att kvinnorna tjänar mindre pengar, har mindre maktpositioner, osv..
Hade det vart så att männen var underordnade kvinnorna, så hade det förmodligen hetat "Maskulinism", eller något istället.

Du pratar om rättigheter. Kan du nämna några rättigheter som män har men inte kvinnor har i dagens Sverige? Om maskulinism hade varit precis så som feminismen är idag hade det varit lika illa. Se svar ovan varför det är så få kvinnor inom maktpositioner.

Skrivet av LinusNeuman:

Tidigare så var jag för jämställdhet, men kallade mig inte för feminist, eftersom jag kände att termen feminist var stulen av radikalfeminister. Jag kände mig attackerad av alla dessa påståenden från feminister, ni vet precis vilka jag menar. "Män våldtar", eller vad det nu kan vara. Jag kände mig attackerad; jag skulle aldrig slå min partner, jag skulle aldrig.. osv..
Jag tänkte mycket på det. Hur tänker dom? Hur tänker jag? Jag kom fram till följande: Om man tar det som feministerna då har sagt som till exempel "Män våldtar", och byter ut "män" till "invandrare", vad är det då? Rasistiskt. Det är rasistiskt att kalla invandrare för våldtäktsmän, så varför skulle det vara okej att kalla män för våldtäktsmän? Därför kallade jag mig inte för feminist. Eftersom radikalfeminister som
Jag försvarade ofta sexism-anklagelser i t.ex. spel eller film med att "Det var bara ett sammanträffande, det bara råkade vara så". (t.ex. om en kvinna ska räddas i ett spel) Och det funkar ju, men när man ser helheten, hela bilden, så går det inte att inte se mönstret.
Detta är intressant (hänvisning)

Åååå Anita Sarkeesian, man kan verkligen inte undgå denna "forskaren" någonstans när man pratar om feminism. Hon är och kommer alltid vara ett skämt och det är inte för att hon är kvinna som folk har attackerat henne. Googla lite om vad kritikerna har att säga om hennes "forskning".

Skrivet av LinusNeuman:

Men jag fick se andras erfarenheter. Istället för att ta avstånd så lärde jag mig att älska det. Jag fick se hur förtrycka kvinnor är. Det var som en hel värld som öppnades, en da Vinci kod som knäcktes. Jag förstod att när feminister säger "män våldtar", så refererar dem till att mansrollen våldtar, att 98% av de som våldtar är män[2]. Inte att _alla_ män våldtar. Det är det ingen som säger. En liten del av det var också för att jag insåg att när jag var emot dessa feminister, så stod jag på samma sida som kvinnohatare, rasister, homofober, funkofober, transfober, och jag insåg att det är en sida jag inte kan stå vid.
Det handlar om att ändra perspektiv.

Mansrollen våldtar? Jag antar att du tror på "våldtäktskulturen? Varför det inte är någon som säger att vissa typer av män våldtar är för att då ramlar normer, strukturer ihop. Vissa män våldtar samma sak som vissa kvinnor våldtar. Du har inte tänkt på varför dom drar alla män över en och samma kam och undviker att säga "vissa män våldtar"?
Så du menar helt klart och tydligt att jag är en av dessa "......kvinnohatare, rasister, homofober, funkofober, transfober," för att jag är en kritisk tänkare och ifrågasätter feminister och deras humbug om strukturer och patriarkatet? Wow.

Skrivet av LinusNeuman:

Hur du än tycker, så är det oerhört viktigt att ni aldrig någonsin diskriminerar eller "skämtar" om feminister och feminism. Det är inte roligt. Det är inte ens några skämt, det brukar vara fruktansvärda kränkande saker. "Feminister har fått för lite kuk", och sånt skitsnack. Hur kan man ens säga så? Har jag som straight man fått för lite kuk? Väx upp. Respektera andras åsikter, tack. Det är vad demokrati är för mig i alla fall, vet inte vad det är för dig.

Om jag säger som så här. Jag kommer alltid skämta och skratta åt feminister för det aktiva diskrimineringsarbete som dom utövar. Där statistik missuppfattas medvetet för att framföra en agenda. Där statistik och undersökningar sopas under mattan som motbevisar vad feminister har sagt/säger. 170 miljoner till "genus forskning" som gått och väl hade kunnat användas till annat viktigare, så som fysik, biologi, matematik, kemi osv osv. Att man tycker det är viktigare att forska kring genus än att lösa matbristen som är vid tröskeln gör mig sorgsen.
Jag kommer respektera feministers åsikter den dagen då dom inte far med osanningar. Du kan kalla mig mansgris, en kvinnohatare, en rasist och diverse fobier du vill sätta på mig bara för att jag har ett kritiskt tänkande. Jag ser det som en komplimang.

Memebilder borttagna. Se §1.6 (och i förlängningen §1.5) i forumets regler.
Permalänk
Medlem

Det finns Feminsism, och det finns Extrem-Feminism, det senare kan du jämföra med IS.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Skulle våga gissa att en majoritet av männen i Sverige idag mer eller mindre är (normala) feminister, dvs tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, få samma lön för samma jobb, etc.
Jag vet att jag och alla (män) jag känner delar denna åsikten iallafall, men ingen av oss kallar oss öppet för feminister.

Däremot så är väldigt få män (och relativt få kvinnor för den delen) ultra-radikala feminister, men det är denna grupp som väsnas mest och som enligt mig gör feminism en grov otjänst. Dessa radikala feminister säger att dom är ute efter jämställdhet, men vad dom egentligen är ute efter är ett matriarkat och inte sällan ett samhälle där kvinnan är överordnad mannen, dvs inte jämställdhet för 5 öre.

Denna senare grupp gillar även att beskylla dagens män för alla oförätter som män har gjort mot kvinnor i en historisk kontext, dvs saker som inträffade långt före någon av oss var födda. Ja, kvinnor har haft det väldigt jobbigt historiemässigt, rent ut sagt jävligt, och vissa har det tyvärr än idag, men att beskylla en normal svensk man idag för det som kvinnor har fått utstå för t.ex. 500 år sedan är inget annat än idiotiskt.

Sen så finns det ju kvinnohatande män, men jag har stött på väldigt många manshatande kvinnor också.

Skrivet av Kadjoopplo:

Feminism är ett gift som jag hoppas kommer försvinna inom en inte för avlägsen framtid.

Du ska inte blanda ihop normal feminism med ultra-radikal feminism. Att döma av ditt inlägg så menar du just ultra-radikal feminism när du skriver feminism, hoppas jag iallafall.

Normal feminism lär inte försvinna dock, så där är det bara att vänja sig. (Och varför skulle den försvinna?)

Edit: Ser i inlägget ovan att du skiljer på feminism och feminism du också.

Skrivet av LinusNeuman:

Hur du än tycker, så är det oerhört viktigt att ni aldrig någonsin diskriminerar eller "skämtar" om feminister och feminism. Det är inte roligt. Det är inte ens några skämt, det brukar vara fruktansvärda kränkande saker. "Feminister har fått för lite kuk", och sånt skitsnack. Hur kan man ens säga så? Har jag som straight man fått för lite kuk? Väx upp. Respektera andras åsikter, tack. Det är vad demokrati är för mig i alla fall, vet inte vad det är för dig.

Stopp och belägg här.
Alla människor har rätt känna sig kränkta, men ingen har rätt att inte behöva känna sig kränkt. Där är en subtil men samtidigt enorm skillnad.
Allt går att skämta om (även feminism), så länge det inte går för långt -> förtal.
(Ditt "kul"-exempel har helt klart gått för långt.)

Jag brukar skämta med min mamma (40talist och feminist) om att "kvinnans plats är i köket", men hon kan ta det för vad det är (ett skämt) och skratta åt det, för hon vet att så inte är fallet.
Skulle jag däremot säga samma sak till en ultra-radikal feminist så hade hon blivit fly-förbannad och antagligen gått till personangrepp mot mig som person, trots att det jag sa inte ens var i närheten av personangrepp på henne.

Självklart ska man respektera andras åsikter, men man ska akta sig för att hålla med om allt.

Sen vet jag inte varför du drar upp "demokrati" i detta sammanhanget?
Att respekteras majoritetens åsikt och rätta sig därefter trots att man inte delar åsikten, det är demokrati.
Att bara respektera någons åsikt är bara att vara trevlig, men jag skulle inte säga att det är demokrati.
För att dra upp den (överanvända) nazityskland-metaforen: Jag tror att väldigt många tyskar respekterade Hitlers åsikt, men var det demokrati för det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Skulle våga gissa att en majoritet av männen i Sverige idag mer eller mindre är (normala) feminister, dvs tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, få samma lön för samma jobb, etc.
Jag vet att jag och alla (män) jag känner delar denna åsikten iallafall, men ingen av oss kallar oss öppet för feminister.

Först och främst, nej jag är ingen feminist och kommer aldrig kalla mig det. Frågan jag undrar är varför det inte är fler som kallar sig humanister eller egalitarian? Varför är det så viktigt att kalla sig för feminist? Är det inte viktigare att få med alla i båten? Varför ska en grupp höras mer än alla andra grupper? Varför är en grupp med en åsikt viktigare och tyngre än alla andra grupper i samhället som vill komma till tals?

Skrivet av Minsc S2:

Däremot så är väldigt få män (och relativt få kvinnor för den delen) ultra-radikala feminister, men det är denna grupp som väsnas mest och som enligt mig gör feminism en grov otjänst. Dessa radikala feminister säger att dom är ute efter jämställdhet, men vad dom egentligen är ute efter är ett matriarkat och inte sällan ett samhälle där kvinnan är överordnad mannen, dvs inte jämställdhet för 5 öre.

Denna senare grupp gillar även att beskylla dagens män för alla oförätter som män har gjort mot kvinnor i en historisk kontext, dvs saker som inträffade långt före någon av oss var födda. Ja, kvinnor har haft det väldigt jobbigt historiemässigt, rent ut sagt jävligt, och vissa har det tyvärr än idag, men att beskylla en normal svensk man idag för det som kvinnor har fått utstå för t.ex. 500 år sedan är inget annat än idiotiskt.

Sen så finns det ju kvinnohatande män, men jag har stött på väldigt många manshatande kvinnor också.

Normal feminism lär inte försvinna dock, så där är det bara att vänja sig. (Och varför skulle den försvinna?)

Bra inlägg! Dock vill jag påpeka att män också har haft det tufft i historien. Kort och gott, vilka har dött mest i krig? Vilka har tagit dom mest riskfyllda uppgifterna i samhället för att samhället ska utvecklas framåt? Om män dör på en arbetsplats, då är attityden att detta inte är okej. Om en kvinna skulle dö... Ja då ska du se att det händer grejer på arbetsplatsen. Nu är ju Sverige så utvecklat att oavsett vilket kön som dör i en arbetsolycka så är det ett stort misslyckande. Men jag håller fast vid att när kvinnor dör så tenderar säkerhetstänket bland dom ansvariga att mångdubblas i hastighet och det är ytters problematiskt. Både kvinnor och män har haft det för jävligt och båda har det fortfarande för jävligt. Punkt slut.

Skrivet av Minsc S2:

Normal feminism lär inte försvinna dock, så där är det bara att vänja sig. (Och varför skulle den försvinna?)

Varför skulle den vara kvar här idag? Den behövs inte, ingen har något behov av den, könsteorin om strukturer och patriarkat som inte kan styrkas överhuvudtaget. Teorin om strukturer och patriarkatet blir falsifierad gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Först och främst, nej jag är ingen feminist och kommer aldrig kalla mig det. Frågan jag undrar är varför det inte är fler som kallar sig humanister eller egalitarian? Varför är det så viktigt att kalla sig för feminist? Är det inte viktigare att få med alla i båten? Varför ska en grupp höras mer än alla andra grupper? Varför är en grupp med en åsikt viktigare och tyngre än alla andra grupper i samhället som vill komma till tals?.

Fast vad du väljer att kalla dig för är ju "irrelevant" i sammanhanget. Jag hör på ditt resonemang att du vill ha jämställdhet mellan könen.
Om du sen väljer att kalla dig för feminist, humanist eller egalitarian är strunt samma, då innebörden av dessa 3 beteckningar ändå blir den samma.
Men om det känns bättre för dig att kalla dig för egalitarian så kör på.

Normalt funtade feminister vill inte att kvinnor ska höras mer än män, utan bara lika mycket, och då har vi ju egalitarianism(?).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det här kan vara något av det bästa jag läst angående feminism. Väl uttryckt!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!