Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som vanligt så klarar du inte av något så enkelt som att föra en diskussion utan att direkt ta till personangrepp. Suck. Jag ser ingen mening med att behöva bemöta dina "argument" då vem som helt som läser borde kunna se att hela ditt inlägg är en enda stor självmotsägelse.

Jag såg faktiskt inget ad hominem argument i hans inlägg. En del sarkasm däremot.
Har sett betydligt värre än så i en politisk debatt, så låter snarast som att du inte kan eller orkar argumentera emot längre Ozzed?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det var ju precis detta Alliansen gjorde efter valet 2006. Då gormade vänstern att det finns inget bidragsfusk och att Alliansen sparkade på de som redan låg ner. Människor glömmer verkligen fort.

I den lilla håla där jag växte upp fanns det gott om människor som gärna levde på bidrag och de som fuskade tills sig bidrag hymlade inte med det utan folk gjorde snarare nästan tummen upp åt dessa personer. Det har av någon konstigt anledning alltid varit mer accepterat att gå på bidrag i Sverige än att göra karriär och tjäna bra med pengar. Då är man en egoist som självklart borde känna lycka över att staten vill ta en allt större del av det du tjänar och ge till andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det påhejas när det är etniska svenskar som bidragsfuskar men fy bubblan om invandrare skulle få för sig att göra samma sak.

Skrivet av Minsc S2:

Jag såg faktiskt inget ad hominem argument i hans inlägg. En del sarkasm däremot.
Har sett betydligt värre än så i en politisk debatt, så låter snarast som att du inte kan eller orkar argumentera emot längre Ozzed?

Jag har haft många långdragna diskussioner med honom förut och hans stil är tröttsam. Ta en sådan sak som att han drar "200 miljarder om året" helt ur luften. Varken utgifter eller inkomster av invandringen går att beräkna på det sättet, men för mig får det gärna "kosta" det tiodubbla om det är så. Jag skulle vara för "massinvandring" ändå, så det duger inte att komma dragandes med ekonomiska argument. Det finns massor av saker som kostar, och argumenten liknar ungefär "Jag är aldrig sjuk, sjukvården kostar miljarder om året. Jag tycker att vi ska lägga ner sjukhusen!" En sköt dig själv och skit i andra-retorik som helt enkelt blir svår att bemöta därför att argumenten är känslogrundade och personerna dansar runt "Jag gillar inte blattar" när det egentligen är det det handlar om, och det är så uppenbart och blottlagt, så ja, jag blir aningens matt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Som någon annan länkade http://www.lasningen.se/wp-content/uploads/2014/04/Lasningen-... .Mycket läsvärd men som vanligt förtigs den av PK-media och makteliten som vanligt

Tullberg liksom Ekberg eller vad den andre heter ger varken en fullständig eller relevant analys, som åsiktsgrundande är de i den här frågan inte bättre än vilken färg de har på försättsbladet.

Skrivet av Ice Frontier:

Lul..Kul att du inser hur korkat det var att ta jämföra Mesopotamien med Sverige! Men Nordamerica är tyvärr ännu ett riktigt misslyckat exempel! Vilken välfärd menar du fanns i Nordamerika? Det var ett enorm, glest befolkad kontinent utan identitet och utan system, utan folk*. Ingen fick ett nickel gratis där. Alla fick skapa sin egen lycka. Helt ojämförbart med dagens moderna välfärdsstater på alla tänkbara nivåer. Dessutom var i princip ALLA som "skapade" USA och Canada kristna europeer. De var i sammanhanget relativt homogena.

Try again!

Ice_frontier strålar som vanligt!

Historien om rasism i Nordamerika är tämligen känd för oss flesta, vi vet att man mot slutet av 1800-talet sökte begränsa invandring av kristna, de var nämligen katoliker vi vet också att de fientliga stämningar som rådde mellan de europeiska invandrargrupperna levde kvar länge, detta illustreras väl med JFK som var den första katolske presidenten. Både den irländska och den italienska gruppen har det forskats mycket om, serier såsom Sopranos och filmer såsom kill the irishman belyser stämningarna på ett tämligen gott sätt. För den som är mer intresserad finns det förstås annat att läsa.

Vad det gäller Nordamerikas befolkning före den europeiska invandringen så fanns där förstås urinvånarna som tillskillnad från gårdagens terra nullius tänk i stor utsträckning hade etablerade och tämligen avancerade samhällen, kulturen kring St Louis är ett bra exempel på det.

När vi talar om gratispengar så är det förstås viktigt att komma ihåg att USA och Kanada under flera tillfällen delade ut gratismark till invandrare, det är rent kapital idag och det var kapital då.

Skrivet av Ice Frontier:

Katastrof är subjektivt. Men Minus 200+ miljarder i statskassan varje år är för mig en katastrof. Det har ju betytt nedmonterat försvar, nedmonterad välfärd, en skola i fritt fall, vi sjunker som en sten i välfärdsligan, utanförskapsområden ökar så kraftigt att sjuklövern beslutade att sluta räkna dem, no go zoner för polisen, judehat, ordet islamofobi, exploderande gängkriminalitet, exploderande tiggeri, extremt ökande brutala våldtäkter mm mm.

Orsak och verkan Ice_Frontier.

Försvaret nedmonterades genom politiska beslut under 90-talet inte som en effekt av pengabrist.
Skolans "Fria fall" är mindre än 10% under mätperioderna, som också har sagt så är det som så att även om den Finska skolan har bättre resultat så är den Svenska ekonomin starkare.
osv.

I övrigt så drar du på de subjektiva valsarna rätt rejält, det är alltid roligt att se. Vi har dock en lång väg att gå för att nå samma nivå på hemskheter som när Sverige var Homogent innan Romerna kom hit på 1400-talet. Faktum är att vi sedan dess har minskat i kriminalitet.

Skrivet av Ice Frontier:

Du kanske inte är en person som har drabbats av den kriminalitet och de konflikter som följer i massinvandringens spår. Men tag det lugnt, det blir din tur till slut ska du se. Synd bara att ditt tänkande är så pass begränsat att du inte kan se utanför din egen personliga sfär. Hade fler kunnat det, så hade vi inte haft den situation vi har idag.

Det här är ett roligt stickspår att dra vidare på, det har varje gång slutat med att kriminaliteten förklarats som genetiskt betingat kulturutövande från Ice_frontiers sida.

Skrivet av Ice Frontier:

*Bortsett från indianerna då. Och vi vet ju hur bra det gick för dem.

De dog framförallt av smittsamma sjukdomar, ska vi dra lärdom av det så är det att djurhållningen bör ha smittspridning i åtanke.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det påhejas när det är etniska svenskar som bidragsfuskar men fy bubblan om invandrare skulle få för sig att göra samma sak.

Jag har haft många långdragna diskussioner med honom förut och hans stil är tröttsam. Ta en sådan sak som att han drar "200 miljarder om året" helt ur luften. Varken utgifter eller inkomster av invandringen går att beräkna på det sättet, men för mig får det gärna "kosta" det tiodubbla om det är så. Jag skulle vara för "massinvandring" ändå, så det duger inte att komma dragandes med ekonomiska argument. Det finns massor av saker som kostar, och argumenten liknar ungefär "Jag är aldrig sjuk, sjukvården kostar miljarder om året. Jag tycker att vi ska lägga ner sjukhusen!" En sköt dig själv och skit i andra-retorik som helt enkelt blir svår att bemöta därför att argumenten är känslogrundade och personerna dansar runt "Jag gillar inte blattar" när det egentligen är det det handlar om, och det är så uppenbart och blottlagt, så ja, jag blir aningens matt.

Så när du säger att om det skulle kosta det tio dubbla skulle du ändå vara för massinvandring?.Det betyder att du är emot en välfärdsstat då? Finns inte en chans att upprätthålla en välfärdsstat när invandringen står för över 50% av BNP.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Så när du säger att om det skulle kosta det tio dubbla skulle du ändå vara för massinvandring?.Det betyder att du är emot en välfärdsstat då? Finns inte en chans att upprätthålla en välfärdsstat när invandringen står för över 50% av BNP.

Du är medveten om att kostnaderna du talar om hade gått till välfärdsstaten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Grattis, du snuddade just vid en sanning där! En massiv invandring från tredje världen omöjliggör ett välfärdssamhälle av det snitt vi haft ett tag i Sverige. Glöm vård åt alla, glöm utbildning åt alla, glöm en värdig ålderdom etc.

Det har varit högerns plan från början att skapa en ny underklass av hopplöst dåligt utbildade människor som står maximalt långt från arbetsmarknaden och samhället i stort. Denna underklass skall användas som murbräcka för att knäcka välfärdsstaten. Och man har lyckats kanonbra. Vår sysselsättningsgrad är snart så pass låg att "det gamla Sverige" inte kan fungera. Välkommen united states of Sweden där lågutbildade människor sköter tre enkla jobb och ändå inte klarar av sin ekonomi. Precis som i USA. Well done!

Ekonomisk Analys på flådig nivå.

Den Amerikanska arbetarklassens förutsättningar är en direkt effekt av lönebildningen i USA som till skillnad från den Svenska är politiskt styrd dvs att minimilönerna sätts genom politiska beslut (I Sverige så styrs lönerna av förhandlingar.) just den svaga fackliga rörelsen och den politiserade lönesättningen motverkar även lösningar på problem såsom arbetstiden I Sverige har vi betydligt högre grad förmåga att styra den delen av arbetslivet, tillsammans med att sjukvården I Sverige är skattefinansierad så är jämförelsen USA och Sverige fullkomligt irrelevant när det kommer till frågan om arbetarklassens förutsättningar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Så när du säger att om det skulle kosta det tio dubbla skulle du ändå vara för massinvandring?.Det betyder att du är emot en välfärdsstat då? Finns inte en chans att upprätthålla en välfärdsstat när invandringen står för över 50% av BNP.

Det förutsätter förståss att siffrorna är korrekta men det tror jag inte att de är. Det som SD glömmer är att invandringen också ger inkomster, så även om man bara räknar på ekonomi (vilket enligt mig är cyniskt och trångsynt) så finns där olika beräkningar.

Och återigen. Vi har haft "Massinvandring" sedan mitten på 80-talet minst. Om inte samhället förfaller efter 30 år av "massinvandring", så har jag svårt att se att det skulle vara en bidragande orsak till samhällsförfall.

Det som händer är däremot att folk som haft manuella industriarbeten vägrar omskola sig till serviceyrken, se'n blir man sur för att ens kompetens inte längre behövs, skyller på invandrarna och röstar på SD. Men varken SD eller någon annan kommer kunna få tillbaka industrijobben till Sverige, så det är bara lägga ner det spåret.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Tullberg liksom Ekberg eller vad den andre heter ger varken en fullständig eller relevant analys, som åsiktsgrundande är de i den här frågan inte bättre än vilken färg de har på försättsbladet.

Och här kommer Huzzbutt,nationalekonomen numero uno av de Svenska nationalekonomerna och förkastar sina bröders insatser med ord som:ej fullständiga och irrelevanta!.

Men allvarligt,kom iallafall med några konkreta fakta på varför deras beräkningar skulle vara felaktiga. Nationalekonomer>>>>>Huzzbutts "sanningar" när det gäller ekonomi.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Och här kommer Huzzbutt,nationalekonomen numero uno av de Svenska nationalekonomerna och förkastar sina bröders insatser med ord som:ej fullständiga och irrelevanta!.

Men allvarligt,kom iallafall med några konkreta fakta på varför deras beräkningar skulle vara felaktiga. Nationalekonomer>>>>>Huzzbutts "sanningar" när det gäller ekonomi.

Skjut dig inte själv i foten med den största pickan du hittar tEan, baserat på vad du nu säger torde det vara bevis nog för dig att Tullberg och Ekberg efter så många år fortfarande är i minoritet med sina ideér.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Skjut dig inte själv i foten med den största pickan du hittar tEan, baserat på vad du nu säger torde det vara bevis nog för dig att Tullberg och Ekberg efter så många år fortfarande är i minoritet med sina ideér.

Om något så bevisar det att en fin titel inte räcker för att kunna dra förnuftiga slutsatser.

Påminner lite om den här videon, där en av huvudnumrena är att tesen backas upp av en ingenjör.

Invandring kostar massor, och evolutionen är en lögn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Sweclockers består av många ungdomar och när de förbjud barnagan 1979 så blev det allt svårare att indoktrinera ungdomar till att tro på saker utan att ifrågasätta dem.

Vår riksdag består av en 7 klöver som i princip förespråkar en totalt ansvarslösinvandringspolitik där de svarar på frågor med svar som att de inte bryr sig, väldigt mycket annat kostar eller använder glåpord och hänvisar till vilken härkomst meningsmotståndarna har.

Sverigedemokraterna är i sin tur inget bra parti, mycket ont går att säga emot dessa. Frågan är dock vad har man för alternativ? Väldigt många som röstar på sd vill att något av de andra partierna ska börja ta ansvar, gör de detta så kommer allt SD också att minska i storlek,

SD är ett missnöjesparti, de hittar alltid något att klaga på. Först var det "Vi som vill att Reinfeldt sla avgå", sen var det "Vi som vill att Löfven ska avgå", sen var det "Gudruns Änglar". Det är inte rödgröna som gillar sidan som vill att Reinfeldt ska avgå, det är inte borgare som gillar sidan som vill att Löfven ska avgå. Det är samma sorts personer; internethatare, rasister, kvinnohatare.

Det fanns en förjävligt bra artikel på Aftonbladet om en journalist som skapade ett fejk Facebook-konto för att sätta sig i SD:ares skor. (Tesen var att Facebook filtrerade ut material som du vill se och tror därför väldigt lätt på saker som inte styrks av källor), men kommer inte ihåg vad den hette, Özz Nujen delade den dock.

Jag tycker att de andra partierna visar ansvar. Så kan inte förstå hur de skulle börja "ta ansvar", däremot så måste partierna debattera med SD istället för att låtsas som om de inte finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Skjut dig inte själv i foten med den största pickan du hittar tEan, baserat på vad du nu säger torde det vara bevis nog för dig att Tullberg och Ekberg efter så många år fortfarande är i minoritet med sina ideér.

Som vanligt från dej,mycket svammel ytterst lite fakta.

Snarare bevisar det att massinvandringens negativa kostnader till varje pris tystas ska ned. Vilket står bra beskrivet i Tullbergs bok.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Som vanligt från dej,mycket svammel ytterst lite fakta.

Snarare bevisar det att massinvandringens negativa kostnader till varje pris tystas ska ned. Vilket står bra beskrivet i Tullbergs bok.

Du förstår alltså inte ditt egna resonemang, lysande.

I din fråga så hävdar du att Tullberg och Ekbergs resonemang är sanna för att deras auktoritet som nationalekonomer, De flesta nationalekonomer har inte skrivit under på Tullberg och Ekbergs resonemang ergo enligt ditt egna resonemang så avvisas Tullberg och Ekberg.

Vad det gäller det du upplever som svammel så ber jag hemskt mycket om ursäkt, jag förstår att det kan vara jobbigt att möta någon som kategoriskt sågar motståndet vid fotknölarna, för vi ska väl inte låtsas som att det är något annat jag gör och nu gör jag det igen.

I din ovanstående replik så refererar du till en osynlig ondskefull kraft, en censurerande demiurgen. Visserligen är sådana påståenden inte ovanliga hos SD anhängarna men det förändrar inte det faktum att de som argument bygger på precis samma mekanismer som vidskeplighet. Så om du nu inte kan belägga att det finns en censurerande demiurgen och om vi ska mäta Ekberg och Tullbergs relevans och validitet utifrån de ramar du har presenterat så kvarstår förstås min tidigare förmaning: Skjut dig inte foten med den största pickan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Legendarisk

Dags för en påminnelse om §1; argumentera sakligt eller avstå.

*** Tråd rensad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Du förstår alltså inte ditt egna resonemang, lysande.

I din fråga så hävdar du att Tullberg och Ekbergs resonemang är sanna för att deras auktoritet som nationalekonomer, De flesta nationalekonomer har inte skrivit under på Tullberg och Ekbergs resonemang ergo enligt ditt egna resonemang så avvisas Tullberg och Ekberg.

Vad det gäller det du upplever som svammel så ber jag hemskt mycket om ursäkt, jag förstår att det kan vara jobbigt att möta någon som kategoriskt sågar motståndet vid fotknölarna, för vi ska väl inte låtsas som att det är något annat jag gör och nu gör jag det igen.

I din ovanstående replik så refererar du till en osynlig ondskefull kraft, en censurerande demiurgen. Visserligen är sådana påståenden inte ovanliga hos SD anhängarna men det förändrar inte det faktum att de som argument bygger på precis samma mekanismer som vidskeplighet. Så om du nu inte kan belägga att det finns en censurerande demiurgen och om vi ska mäta Ekberg och Tullbergs relevans och validitet utifrån de ramar du har presenterat så kvarstår förstås min tidigare förmaning: Skjut dig inte foten med den största pickan.

Knappast någon "osynlig" kraft,prova med media och det "gamla" politiska etablissemanget. Att det är "munkavel på" all diskussion om massinvandringens baksidor är väl knappast någon nyhet för någon.

Grattis om du känner att du "sågar" meningsmotståndare jäms fotknölarna,själv så tycker jag att dina inlägg består av en massa svada utan några som helst fakta att backa upp med.

Men för all del,om du har några konkreta fakta på att Tullbergs beräkningar är felaktiga,så är jag väldigt intresserad av att veta.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Knappast någon "osynlig" kraft,prova med media och det "gamla" politiska etablissemanget. Att det är "munkavel på" all diskussion om massinvandringens baksidor är väl knappast någon nyhet för någon.
Grattis om du känner att du "sågar" meningsmotståndare jäms fotknölarna,själv så tycker jag att dina inlägg består av en massa svada utan några som helst fakta att backa upp med.
Men för all del,om du har några konkreta fakta på att Tullbergs beräkningar är felaktiga,så är jag väldigt intresserad av att veta.

Med tanke på att SD och dess derivat fria tider, avpixlat mm finns så är det inte mycket som talar direkt för att den munkavle du hävdar finns och definitivt inget som styrker att den är särdeles effektiv.

Är det något annat du söker, en förklaring till varför de som inte är del av SD eller komna därav inte stödjer eller öppet propagerar för SD politik så får din förklaring vara bättre än att hänvisa till att de inte gör det.

Vad det gäller Tullbergs och för den delens Ekbergs resonemang så gäller för dem som för alla andra att om de inte är tillräckliga att dra absoluta slutsatser så är de ej heller tillräckliga för att dra absoluta slutsatser. Varken Tullberg eller Ekberg motiverar enkom en politik i linje med SD och på en rent akademisk nivå så gör de grundläggande missar som att tillskriva befolkningen politiskt beslutade kostnader som inte står i direkt proportion till befolkningen, överlag så är deras metod synnerligen förvirrad i och med att det individuella uttaget eller ens gruppens uttag behandlas som en del av det individuella eller gruppens utan som en andel av det totala uttaget.

Det betyder inte att Tullbergs eller Ekbergs slutsatser är felaktiga, de är säkert helt rimliga i förhållande till vad som har undersökts, men att använda det som ett underlag för att avgöra huruvida invandring är bra eller dåligt är som att dra åt en mutter med en polygrip.

Skrivet av SUMITOMO:

Så, tråden heter Extraval 2015, hur röstar du?
Förra valet vägrade du svara, skall du fega runt utan att svara på topic detta valet också?

Jag svarade i förra tråden och samma gäller även den här gången, är du intresserad kan du söka upp det i den förra tråden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Jag är också lite skeptisk till Tullbergs eller Ekbergs rapporter. Är det någon som vet någon annan forskning som visar att sveriges invandringspolitik speciellt flykting och anhörigsdelen är den mest ekonomisk optimala som vi kan ha?
Liksom befolkningen blir äldre och vi behöver ha in nytt folk, är vår metod den absolut bästa för att få in de mest kompetenta personerna med så lite arbete som möjligt. T.ex. ta in färdigutbildade läkare som vi ofta gör är skitbra och nåde den läkaren som försöker lämna landet.
Humanistargument kan man stoppa upp någonstans, för humanitära insatser ska ske på global nivå där vi t.ex. bestämmer kvoter som fiskekvoterna.

Som många politiker inom sjuklövern säger, -utan invandringen så stoppa sverige och de har helt sant.
Detta betyder dock inte att invandringspolitiken förs på den mest kostnadseffektivaste sättet.

Eller som någon pratade i tråden att sjukvården kostar pengar, det är helt rätt. Sjukvård är dyrt, men tyvärr nödvändigt och den ger mycket tillbaka som friska arbetare. Men ändå kan vi ej förra vilken sjukvård som helst, man måste hela tiden bespara och enbart ge den där det är nödvändigt.
Att sjukvård är nödvändigt är inte på något sätt ett argument till att den ska få bedrivas hur som helst eller att alla kostnader inte noggrant ska övervägas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle knappast säga att alliansen vägrad att tala med S, sättet och framförallt tidpunkten när man väl ville förhandla gjorde det totalt omöjligt för allianspartierna att göra något annat än vad de gjorde.

Det blir lite "hönan och ägget" av det hela. När skulle S kunna ha förhandlat med alliansen? Under valrörelsen? Alliansens styrka har legat i att vara just en openetrerbar allians, och det har inte varit tal om samarbeten över blockgränserna. Löfven undvek kategoriskt att svetsa ihop ett S+MP+V-gäng (under stark kritik, kan nämnas) och lade flera gånger ut trevare österut om exempelvis kärnkraftspolitiken som det borde kunnat hittas likheter inom över blockgränser, men det var strängt nej att nå överenskommelser utanför alliansen före valet. Samarbeten med SD är en politisk omöjlighet på förhand, enligt resonemang som redan luftats i tråden och annorstädes. Den enda kvarvarande tidpunkt som fanns för diskussioner om samarbeten var efter valet, så om den tidpunkten också var fel så är det ganska låst läge, och där står vi idag.

Gällande alliansens openetrerbarhet så kan man notera med lite mandaträkning att de idag är som de Borromeiska ringarna (snarare en "brunniansk" fyrvärd generalisering, men sådana är inte lika iögonfallande ), på så sätt att om en enda aktör, oavsett vilken, skulle släppa alliansen till förmån för att stödja ett rödgrönt baserat alternativ så skulle denna nya rödgröna sida plötsligt få majoritet i riksdagen. Denna insikt har nog del i det fullkomliga embargo som rådit mellan dessa aktörer gällande att prata utanför blocket. Är man med så ska man vara med till 100 %.

Skrivet av Yoshman:

Är övertygad om att Löfven var en lysande förhandlare i facksammanhang, men en stor skillnad i de förhandlingarna mot politik är att i förhandling mellan arbetsgivare och fackförening så är i båda sidor i princip alltid intresserade av en lösning. I politik, framförallt om det föreligger risk för ett extraval, så handlar det om en skönhetstävling med oss väljare som jury. Där är det till och med troligt att vissa parter är överhuvudtaget inte intresserade av en lösning då man, i många fall med rätta, anser att det kommer gynna sin egen status hos väljarna. Löfven verkar överhuvudtaget inte kunna hantera den situationen, d.v.s. han framstår inte alls som lika bra politiker som han var fackpamp.

Känns som Löfven nu gjort vad han uppfattar ungefär motsvarar strejk i facksammanhang, vägra låta talmannen göra ett försök i regeringsfrågan och i stället utlysa extraval.

Jag har sett detta resonemang föras av vissa tidningskrönikörer, och har svårt att helt och hållet köpa att det skulle vara stor skillnad med fackliga förhandlingar och politik. Jag håller med om att eftervalets förhandlingar hade karaktären av en förhandling där inte alla parter var intresserade av lösningar under förhandlingens ramverk, och det bör vara klart att om en sådan inställning aldrig ändras så finns det inget att göra, oavsett hur bra man är som politiker. Fackliga förhandlingar handlar också om att få parter som ter sig fundamentalt oense att komma överens för ett gemensamt väl mellan företag och anställda. Man kan tycka att en politisk förhandling borde vara precis samma sak, fast med Sveriges väl som gemensamt mål — mer konkret en politisk stabilitet i kontrast till orolighet. Jag ser inte den stora skillnaden som vissa vill påvisa, helt enkelt.

Oavsett hur det må låta i trådar som denna så har Sveriges politiker fortfarande ett högt förtroende bland folket (om man jämför med andra länder), så kanske de har förtroendekapital att bränna för denna holmgång, och kanske det krävs för att ruska om lite i partistrategernas stugor. Debattklimatet har skruvats upp någon storleksordning bara senaste decenniet, och även markant om man jämför med bara fyra år sedan.

Det ska noteras att det ej heller är fullständigt klart med nyval än. Innan det officiellt utlysts som tidigast den 29 december så finns fortfarande möjligheter till andra lösningar, men det skulle kräva att någon part vågar trampa lite utanför det cementblock i vilket de än valt att gjuta fast sina fötter. Troligen händer det inte förrän efter en full nyvalsprocess, men man vet aldrig.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag är också lite skeptisk till Tullbergs eller Ekbergs rapporter. Är det någon som vet någon annan forskning som visar att sveriges invandringspolitik speciellt flykting och anhörigsdelen är den mest ekonomisk optimala som vi kan ha?
Liksom befolkningen blir äldre och vi behöver ha in nytt folk, är vår metod den absolut bästa för att få in de mest kompetenta personerna med så lite arbete som möjligt. T.ex. ta in färdigutbildade läkare som vi ofta gör är skitbra och nåde den läkaren som försöker lämna landet.
Humanistargument kan man stoppa upp någonstans, för humanitära insatser ska ske på global nivå där vi t.ex. bestämmer kvoter som fiskekvoterna.

Som många politiker inom sjuklövern säger, -utan invandringen så stoppa sverige och de har helt sant.
Detta betyder dock inte att invandringspolitiken förs på den mest kostnadseffektivaste sättet.

Eller som någon pratade i tråden att sjukvården kostar pengar, det är helt rätt. Sjukvård är dyrt, men tyvärr nödvändigt och den ger mycket tillbaka som friska arbetare. Men ändå kan vi ej förra vilken sjukvård som helst, man måste hela tiden bespara och enbart ge den där det är nödvändigt.
Att sjukvård är nödvändigt är inte på något sätt ett argument till att den ska få bedrivas hur som helst eller att alla kostnader inte noggrant ska övervägas.

Dold text

Ingen vet allting, allt kan alltid bli bättre osv.
Effektivitet är inte absolut, kompetens är inte absolut osv.

Humanism och ekonomi är inte motsägelser, de är i det här specifika fallet två olika sätt att mäta samma sak. Rent krasst kan man nog också påpeka att en rent "ekonomisk" förklaring om vi nu förutsätter att vi talar utifrån en liberal diskurs skulle vara att reducera frågan till "utility" och om vi tillåter oss att använda det perspektivet i den här frågan så ska vi förstå rimligtvis även använda det i andra frågor varpå nyttan med demokrati blir högst tveksam liksom nyttan med det mesta som hör staten till, för att inte tala om gränser och gränskontroller.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så det påhejas när det är etniska svenskar som bidragsfuskar men fy bubblan om invandrare skulle få för sig att göra samma sak.

Det är inget jag har påstått. Det bodde inte endast etniska svenskar där jag växte upp.

Jag bara informerade om att det har införts kontroller motbidragsfusk. Förvisso mot alla och inte endast etniska svenskar som du efterfrågade. Men jag hoppas att du, likväl som jag, vill att alla är lika inför lagen. Det finns inget värre än slöseri med skattemedel oavsett vad det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att båda parterna måste spela fullt ut innan någon ger vika, eller att de kommer överrens om hur de ska hantera nästa val ifall vi hamnar i samma situation. Det är dock synd, att istället för politik så kommer mycket (och redan nu) handla om den oundvikliga situationen som har uppstått och vems fel det var, när iallafall min åsikt är att båda blocken, med de givna korten, spelade rätt. Tycker inte det fanns så mycket utrymme för Löfven att fixa en majoritetsregering (trots att de rödgröna hade en del medvind, tror jag inte den hade räckt för +50% även om de allierat sig med V tidigare), samtidigt som alliansen körde på med ett koncept som man ändå måste säga har funkat generellt bra de senaste 8 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det är inget jag har påstått. Det bodde inte endast etniska svenskar där jag växte upp.

Jag bara informerade om att det har införts kontroller motbidragsfusk. Förvisso mot alla och inte endast etniska svenskar som du efterfrågade. Men jag hoppas att du, likväl som jag, vill att alla är lika inför lagen. Det finns inget värre än slöseri med skattemedel oavsett vad det gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja absolut. Jag uttryckte mig slarvigt där, ber om ursäkt för det.

Min poäng är att det finns många "slukhål" vad gäller ekonomin, och jag vill mena att om man riktar udden just mot invandring så har det mer med rasism/främlingsfientlighet/nationalism att göra än att man är mån om ekonomin eller välfärden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja absolut. Jag uttryckte mig slarvigt där, ber om ursäkt för det.

Min poäng är att det finns många "slukhål" vad gäller ekonomin, och jag vill mena att om man riktar udden just mot invandring så har det mer med rasism/främlingsfientlighet/nationalism att göra än att man är mån om ekonomin eller välfärden.

Fast det behöver det inte betyda. Man måste få kunna arbeta med många områden parallellt.

Permalänk

Jag förstår inte vad ett nyval ska leda till, speciellt inte om utgången blir den samma som i förra valet. SD kommer att rösta ner vilken budget som än presenteras och partierna kommer inte vilja samarbeta över blocken. För mig känns svensk riksdagspolitik som en enda stor jävla sandlåda där inget parti verkar särskilt intresserade av att samarbeta med varandra. Skrämmande utveckling i min mening och jag har inte en aning om vilket parti jag ska rösta på. Mitt förtroende för dem som ska styra det här landet är totalt bortblåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Jag förstår inte vad ett nyval ska leda till, speciellt inte om utgången blir den samma som i förra valet. SD kommer att rösta ner vilken budget som än presenteras och partierna kommer inte vilja samarbeta över blocken. För mig känns svensk riksdagspolitik som en enda stor jävla sandlåda där inget parti verkar särskilt intresserade av att samarbeta med varandra. Skrämmande utveckling i min mening och jag har inte en aning om vilket parti jag ska rösta på. Mitt förtroende för dem som ska styra det här landet är totalt bortblåst.

Känner precis igen mig där! Därför får SD min röst i protest då i mina ögon är det dom som leker minst i sandlådan.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja absolut. Jag uttryckte mig slarvigt där, ber om ursäkt för det.

Min poäng är att det finns många "slukhål" vad gäller ekonomin, och jag vill mena att om man riktar udden just mot invandring så har det mer med rasism/främlingsfientlighet/nationalism att göra än att man är mån om ekonomin eller välfärden.

Det många troligen stör sig på är att invandringen har blivit en helig ko som ingen vågar röra, om du ens nämner ordet besparing så riskerar din politiska karriär att vara över. Och alla sju partier tycker likadant i frågan vilket inte ger väljare något annat alternativ än "sjuklövern" eller SD. Partierna har ju olika åsikt i de flesta andra frågor, jag tror de skulle tjäna på att ha det i migrationspolitiken också. Som de agerar nu så ger de bara SD fler anhängare vilket de åtta senaste åren tydligt har bevisat.

M gjorde ju en egen utredning för några år sedan men valde att inte anta det som deras egen utredning kom fram till. Hade de gjort det så hade de troligen inte tappat så många väljare till SD. Enligt en artikel jag läste på DI angående detta så känner flera inom M att man bedriver MPs politik istället för din egen. Nu är ju den skribentens ord inte lag men jag tyckte att det han skrev var värt att betänka om man vill avväpna SD.

Jag har varit ganska förvånad de senaste åren att de etablerade partierna har gjort det så lätt för SD att växa. Löfvens senaste utspel att kalla dem fascister kommer bara att spela SD i händerna då många svenskar tycker att den beskrivningen är överdriven.

Precis som de finns personer som inte tycker staten ska höja a-kassan så finns det de som tycker att invandringspolitiken kostar tillräckligt nu. Det är dumt att per automatik kalla alla dessa personer för rasister. Då får du dem bara emot dig och eventuellt ger du SD en röst. Alla har olika gränser för hur mycket de vill dela med sig av sitt välstånd, oavsett fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Min poäng är att det finns många "slukhål" vad gäller ekonomin, och jag vill mena att om man riktar udden just mot invandring så har det mer med rasism/främlingsfientlighet/nationalism att göra än att man är mån om ekonomin eller välfärden.

Kan du nämna något slukhål som är i samma storleksordning och praktisk möjligt att påverka?

Enligt Migrationsverket så beräknas det komma nästan 100 tusen flyktingar nästa år: http://www.dn.se/nyheter/sverige/95000-asylsokande-i-sverige-...
Detta samtidigt som vi har en lågkonjunktur i landet med massarbetslöshet för personer med lite sämre förutsättningar, såsom ungdomar eller folk utan erfarenhet.
Hur tusan är det tänkt att dessa 100tusen individer på kort tid ska bli självförsörjande, när vi samtidigt har mängder av ungdomar som är i samma sits?

Det finns alltså inget som man enkelt kan göra än att begränsa vår välgörenhet som resten av omvärlden gör.

Men visst kan man alltid diskutera skatter, som att ha sänkt arbetsgivaravgift på ungdomar som i sin tur konkurrerar bort äldre för vissa jobb. Där handlar det om att hjälpa en individ på bekostnad av någon annan och försök lista ut vad som gynnar samhället mest.
Flyktingpolitiken är dock betydligt enklare, där handlar det enbart om att vara så restriktiv som man kan och försöka analysera vad som är bäst för landet.
Om man är för ökade humanitära insatser så ska det som sagt ske på global nivå då vi även har global konkurrens. Humanism ska alltså vara ett icke argument för vilken flyktingpolitik som landet ska föra, på global nivå kan man dock använda detta.
När man använder sina egna pengar och skänker så får man dock använda vilket argument som man själv vill.

*edit*
Det har alltså inget med flyktingarna som individer att göra utan väldigt många har milt sagt ett h-lvete på arbetsmarknaden idag och detta gäller även vi som har gått på finare universitet än vad som finns i länderna som flyktingarna flyr ifrån.
De kommer då minst få ett lika h-lvete som oss, samtidigt har de haft det väldigt jobbigt medans vi andra har kunnat njuta av livet och skaffat oss svensk arbetserfarenhet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phz:

Det blir lite "hönan och ägget" av det hela. När skulle S kunna ha förhandlat med alliansen? Under valrörelsen? Alliansens styrka har legat i att vara just en openetrerbar allians, och det har inte varit tal om samarbeten över blockgränserna. Löfven undvek kategoriskt att svetsa ihop ett S+MP+V-gäng (under stark kritik, kan nämnas) och lade flera gånger ut trevare österut om exempelvis kärnkraftspolitiken som det borde kunnat hittas likheter inom över blockgränser, men det var strängt nej att nå överenskommelser utanför alliansen före valet. Samarbeten med SD är en politisk omöjlighet på förhand, enligt resonemang som redan luftats i tråden och annorstädes. Den enda kvarvarande tidpunkt som fanns för diskussioner om samarbeten var efter valet, så om den tidpunkten också var fel så är det ganska låst läge, och där står vi idag.

Dels har Löfven haft en väldigt oresonlig ton, typ "gör som vi vill annars är ger ni SD aktivt stöd". Men framförallt måste han rimligt insett att i.o.m V överhuvudtaget fick påverka budgeten så är det en omöjlighet för C och FP, vilka är de som realistiskt sett kunnat tänkas göra upp med S, att göra upp med regeringen utan att det skulle ses som ett rejält svek av deras väljare.

Om SD är helt omöjligt att göra upp med för de andra partierna så måste även V totalt lämnas utanför då det är en förutsättning för en uppgörelse över blockgränserna. S+M är det mest logiska valet sett till hur pass lika de trots allt tycker i avgörande frågor, men då politik är en fråga om att framstå som trovärdig för sina potentiella väljare lär det tyvärr aldrig hända inom den närmaste tiden. Är i.o.f.s inte alls säkert att S+M får majoritet efter extravalet.

Tycker S överhuvudtaget beter sig väldigt mycket som man fortfarande vore ett +40% parti, de måste inse att man är 30%-parti och antagligen fortfarande med nedåtgående trend då de väljargrupper de är starkast börjar bli rejält till åren kommen.

Frågan är hur omöjligt det vore med M+Fp+Kd+C+Mp i en regering. Mp är lite som en hagelsvärm när man ska placera ut var de står i olika frågor på höger/vänster-skalan men på många centrala punkter för alliansen tycker jag Mp ligger rätt nära. Låt Mp ta hand om skolpolitiken och ge dem centrala poster i miljöfrågor, svårt att se att Mp-väljarna skulle straffa partiet för ett få ett sådant inflytande. Ett krav då är nog att statsministern inte kommer från M, C borde kunna fungera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det många troligen stör sig på är att invandringen har blivit en helig ko som ingen vågar röra, om du ens nämner ordet besparing så riskerar din politiska karriär att vara över. Och alla sju partier tycker likadant i frågan vilket inte ger väljare något annat alternativ än "sjuklövern" eller SD. Partierna har ju olika åsikt i de flesta andra frågor, jag tror de skulle tjäna på att ha det i migrationspolitiken också. Som de agerar nu så ger de bara SD fler anhängare vilket de åtta senaste åren tydligt har bevisat.

M gjorde ju en egen utredning för några år sedan men valde att inte anta det som deras egen utredning kom fram till. Hade de gjort det så hade de troligen inte tappat så många väljare till SD. Enligt en artikel jag läste på DI angående detta så känner flera inom M att man bedriver MPs politik istället för din egen. Nu är ju den skribentens ord inte lag men jag tyckte att det han skrev var värt att betänka om man vill avväpna SD.

Jag har varit ganska förvånad de senaste åren att de etablerade partierna har gjort det så lätt för SD att växa. Löfvens senaste utspel att kalla dem fascister kommer bara att spela SD i händerna då många svenskar tycker att den beskrivningen är överdriven.

Precis som de finns personer som inte tycker staten ska höja a-kassan så finns det de som tycker att invandringspolitiken kostar tillräckligt nu. Det är dumt att per automatik kalla alla dessa personer för rasister. Då får du dem bara emot dig och eventuellt ger du SD en röst. Alla har olika gränser för hur mycket de vill dela med sig av sitt välstånd, oavsett fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte den nöten går att knäcka. Man kan inte ha en mer restriktiv invandringspolitik än den vi redan har, utan att framstå som högerpopulistiskt. Första parti som föreslår att invandringspolitiken borde vara ännu stramare kommer av de övriga att liknas vid SD.

Dessutom är som sagt siffrorna för vad det kostar helt olika beroende på vem du frågar, så det är svårt.

Folk är folk och kommer alltid att dras till enkla lösningar på svåra problem för det är lättast så. Populism brukar dock falla platt när det praktiseras, så jag tror att om det blir så att SD får faktiskt inflytande lär de gå samma väg som Ny Demokrati.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Med tanke på att SD och dess derivat fria tider, avpixlat mm finns så är det inte mycket som talar direkt för att den munkavle du hävdar finns och definitivt inget som styrker att den är särdeles effektiv.

Är det något annat du söker, en förklaring till varför de som inte är del av SD eller komna därav inte stödjer eller öppet propagerar för SD politik så får din förklaring vara bättre än att hänvisa till att de inte gör det.

Vad det gäller Tullbergs och för den delens Ekbergs resonemang så gäller för dem som för alla andra att om de inte är tillräckliga att dra absoluta slutsatser så är de ej heller tillräckliga för att dra absoluta slutsatser. Varken Tullberg eller Ekberg motiverar enkom en politik i linje med SD och på en rent akademisk nivå så gör de grundläggande missar som att tillskriva befolkningen politiskt beslutade kostnader som inte står i direkt proportion till befolkningen, överlag så är deras metod synnerligen förvirrad i och med att det individuella uttaget eller ens gruppens uttag behandlas som en del av det individuella eller gruppens utan som en andel av det totala uttaget.

Det betyder inte att Tullbergs eller Ekbergs slutsatser är felaktiga, de är säkert helt rimliga i förhållande till vad som har undersökts, men att använda det som ett underlag för att avgöra huruvida invandring är bra eller dåligt är som att dra åt en mutter med en polygrip.

Munkavlen sitter på "gammel" media och styrande politiker.

Och som vanligt får man inga fakta av dej bara en massa eget tyckande. Iofs väldigt väntat och jag tror nog att de flesta sätter bra mycket större tilltro till en expert på området än en amatörtyckare.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.