Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det verkar dessutom som de tar bort offline-läget i spelet. Alltså inget singleplayer offline, utan bara online multiplayer. Det var lite luddigt hintat i nyhetsbrevet och har diskuterats en hel del på officiella forumet med flera svar från utvecklarna https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=58789

Jag hade inte tänkt spela singleplayer offline, men förstår att de som gjort det är arga. En del vill ha en "lugn" värld där man inte riskerar att bli gankad av andra spelare. I och för sig är universat rätt stort, så går väl att åka iväg och hitta ett avlägset stället i universum. Gankare brukar hålla till där det finns folk.

Lite samma här, jag spelar endast hemifrån och där har jag alltid fast internet så det är inget problem för mig. Men jag förstår att dom som reser mycket, bor i ställen med dålig uppkoppling eller inte har obegränsad bandbredd osv är arga. Frontier lovade dessutom offline läge vid kickstarten och många valde att spendera pengar på spelet just för att kunna spela offline. Man får hoppas att dom erbjuder pengarna tillbaka till dom som tycker att offline-läge är ett krav och inte vill eller kan spela online.

Sedan vet man ju inte om man kommer bli nostalgisk om ca 15 år och vill spela lite Elite: Dangerous och servrarna eller företaget är kanske inte kvar längre. Det är ju en del folk som fortfarande spelar de gamla Elite spelen.

Det kommer även vara möjligt att spela solo, men det blir då i online solo läge, dvs man delar events, ekonomi osv med alla andra spelare men man kan inte stöta på andra spelar när man flyger omkring i rymden. Det går ju redan nu genom att välja "Solo" när man ska starta ett spel.

Permalänk
Medlem

Jävligt uselt att de först nu bestämmer sig för att köra med always online. Finns folk som donerat till kickstartern som nu inte kommer kunna spela spelet.

Permalänk

Känns lite som ett online DRM nästan. Om deras servrar ligger nere kommer man alltså inte kunna spela det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Känns lite som ett online DRM nästan. Om deras servrar ligger nere kommer man alltså inte kunna spela det?

Stämmer. Krävs online för att kunna spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jävligt uselt att de först nu bestämmer sig för att köra med always online. Finns folk som donerat till kickstartern som nu inte kommer kunna spela spelet.

Jupp, jag antar att de inte kom på detta nu förra veckan utan att de vetat att det endast blir online only i flera månader. Det borde dom gått ut med så fort de visste att de inte kunde skapa en bra offline version och tog beslutet. Jag kan förstå att planeringen kan ändras under utvecklingen och att man kan stöta på problem som inte går att förutse två år innan släpp och att att funktioner och features kan läggas till och tas bort. Men de borde meddela kunderna så snabbt som möjligt när det är en stor feature som tas bort.

Permalänk
Medlem

David gjorde en Q&A idag, och här är en bra sammanställning av alla svar på Reddit
http://www.reddit.com/r/EliteDangerous/comments/2mol0e/recap_...

Permalänk
Medlem

Vad sägs om den här tyskens setup? Projektorer, röststyrning, headtracking m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad sägs om den här tyskens setup? Projektorer, röststyrning, headtracking m.m.

Det ser riktigt häftigt ut! Borde ge bra inlevelse när man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad sägs om den här tyskens setup? Projektorer, röststyrning, headtracking m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=PUFIFL7zwXQ

Snyggt, men lär ju kosta en vigselring...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Lite samma här, jag spelar endast hemifrån och där har jag alltid fast internet så det är inget problem för mig. Men jag förstår att dom som reser mycket, bor i ställen med dålig uppkoppling eller inte har obegränsad bandbredd osv är arga. Frontier lovade dessutom offline läge vid kickstarten och många valde att spendera pengar på spelet just för att kunna spela offline. Man får hoppas att dom erbjuder pengarna tillbaka till dom som tycker att offline-läge är ett krav och inte vill eller kan spela online.

Sedan vet man ju inte om man kommer bli nostalgisk om ca 15 år och vill spela lite Elite: Dangerous och servrarna eller företaget är kanske inte kvar längre. Det är ju en del folk som fortfarande spelar de gamla Elite spelen.

Det kommer även vara möjligt att spela solo, men det blir då i online solo läge, dvs man delar events, ekonomi osv med alla andra spelare men man kan inte stöta på andra spelar när man flyger omkring i rymden. Det går ju redan nu genom att välja "Solo" när man ska starta ett spel.

Begränsad bandbredd är nog inget problem, David Braben har sagt att 10kbps skall vara nog, och det blir ju inte direkt några stora datamängder. Han har också sagt att de kommer att släppa nätkoden och den sista builden fri när det blir dags att stänga ner servrarna någon gång om 10 år eller så.

Skrivet av Skyflyer:

Jupp, jag antar att de inte kom på detta nu förra veckan utan att de vetat att det endast blir online only i flera månader. Det borde dom gått ut med så fort de visste att de inte kunde skapa en bra offline version och tog beslutet. Jag kan förstå att planeringen kan ändras under utvecklingen och att man kan stöta på problem som inte går att förutse två år innan släpp och att att funktioner och features kan läggas till och tas bort. Men de borde meddela kunderna så snabbt som möjligt när det är en stor feature som tas bort.

Det gjorde de faktiskt. De försökte in i det sista att få offline-läget att uppfylla de krav de hade ställt, men det funkade helt enkelt inte.

Däremot är jag lite sur över alla jävla wipes. Först sa de att de bara skulle göra en wipe efter Gamma om de behövde göra betydande förändringar av galaxen eller spelmekaniken. Några dagar senare bekräftades det istället att det absolut blir en wipe innan release. Det är ju ganska svinigt mot de som köpte in sig i Betan precis mot slutet för att kunna spela några veckor i förväg, och att spela om från början för tredje gången bara för att få allt raderat den 16 december är inget jag är särskilt sugen på.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Det ser riktigt häftigt ut! Borde ge bra inlevelse när man spelar.

Schysst. Tror jag kommer få rätt bra inlevelse på min 117" duk också

Permalänk
Skrivet av IshethZenunim:

Däremot är jag lite sur över alla jävla wipes. Först sa de att de bara skulle göra en wipe efter Gamma om de behövde göra betydande förändringar av galaxen eller spelmekaniken. Några dagar senare bekräftades det istället att det absolut blir en wipe innan release. Det är ju ganska svinigt mot de som köpte in sig i Betan precis mot slutet för att kunna spela några veckor i förväg, och att spela om från början för tredje gången bara för att få allt raderat den 16 december är inget jag är särskilt sugen på.

Ja jag läste precis vad Michael Brooks skrev på Elite forumet.

"As I've said - assume there will be a wipe on December 16th.
Michael"

Att de kör en massa wipes under betan är helt okej men detta känns väl sådär. Jag har inte hur mycket tid som helst att spela så en lite "tjuvstart" hade ju inte varit fel. Och kunnat rymma från de mest överbefolkade systemen. Nu blir jag tveksam till om jag kommer spela innan den 16:e. Att de kör en massa wipes under betan är helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Snyggt, men lär ju kosta en vigselring...

Skickades från m.sweclockers.com

Tur för oss som inte är gifta då!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Vad sägs om den här tyskens setup? Projektorer, röststyrning, headtracking m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=PUFIFL7zwXQ

Häftigt, men ungefär hälften så coolt som att lira med Rift.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Gamma släppt idag. Det är i princip slutgiltiga releaseversionen, minus bugfixar och balansering.

Citat:

Gamma Released
The first gamma build will be released in a little over an hour. People will be kicked from the server shortly . Here is the change log for the build:

  • Playable area no longer restricted to beta bubble

  • Playable ship Python added

  • Playable ship Orca added

  • Kickstarter starting ships and locations added

  • Freagles added

  • Capital ship events added

  • Fix crash following docking and accessing starport services

  • Fix for multiple input devices not working - for example pedals and throttle from multiple input device controllers

  • Chances for USSs increased

  • Fix for cargo hatch not ejecting any cargo when malfunctioning

  • Workaround for AMD white lines issue

  • Check to make sure the target is this machine that this machine is ready to receive authority

  • New games account for fines, bounties, and permits

  • Added missing text strings for Federal and Imperial missions

  • NPC Comms in Another Castle Unidentified Signal Sources should now only display the new target destination rather than listing multiple destinations

Permalänk
Medlem

Skrivit i tråden förut men har medvetet hållit mig från allt med Elite att göra, går i spinn annars.

Om någon orkar lite frågor?

1. Går "bara" att köpa via deras egen hemsida? Funderar på 40€ varianten (Enda varianten som finns iofs som jag hittar).

2. Man flyger solo? Inga "guilds" (enda ordet jag kom på)? Friendslist?

3. Vad för kringutrustning krävs för att få bra upplevelse? Köpte Warthog Hotas under sommaren men har inte tagit upp det ens. Roder? Rekommendationer mottages tacksamt! TrackIR?

4. Stor fil att ladda ner?

5. Antar att det är inloggning som gäller till liret?

Dumma frågor jag vet men ställer dem istället för att låta dem hänga för egen del.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skrivit i tråden förut men har medvetet hållit mig från allt med Elite att göra, går i spinn annars.

1. Går "bara" att köpa via deras egen hemsida? Funderar på 40€ varianten (Enda varianten som finns iofs som jag hittar).
2. Man flyger solo? Inga "guilds" (enda ordet jag kom på)? Friendslist?
3. Vad för kringutrustning krävs för att få bra upplevelse? Köpte Warthog Hotas under sommaren men har inte tagit upp det ens. Roder? Rekommendationer mottages tacksamt! TrackIR?
4. Stor fil att ladda ner?
5. Antar att det är inloggning som gäller till liret?

1) Ja, och de har sagt att de inte kommer släppa det på Steam. Men sånt kan förstås ändras med tiden.

Den dyrare €60 varianten är inte värt det nu, då man inte får beta-fördelarna längre. Utöver det som står på köpsidan ökade de på fördelarna i newsletter 49: "25% off in-game ship insurance for life to all our Beta backers, free access to one of the 5 new ships when it’s released!"

2) Tanken är att man ska kunna köra med andra. Men hittills har spelet inte haft funktioner för att teama upp eller skapa klaner/guilds. De lade till funktioner för group play i 3.9 betan för några dagar sen, men det fungerar dåligt från de rapporter jag läst. Kanske är bättre i gamma som släpptes igår. Lär patchas så grundläggande group play fungerar till release.

3) Vet inte. En HOTAS-setup som man lär sig utan och innan. Någon form av headtracking är nog bra. Det finns en DIY head tracker här http://edtracker.org.uk/
Oculus Rift, när den väl släpps.

4) Nej, väldigt litet spel. Min installation är 3GB.

5) Ja. Det är många som klagat på att de valde ta bort lokal single player. Man kan köra single player online, utan andra spelare. Men ekonomin påverkas av vad spelare gör online även om man inte ser dem.

Det finns en riktigt bra fan-skapad guide till spelet här i PDF-form. Den är nu för beta 3.9 men lär uppdateras till gamma. De har uppdaterarat den snabbt förut.
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=34437

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om när X55 Pro kan tänkas dyka upp på marknaden? Eller finns det bättre alternativ för en Hotas setup istället för den vanliga X55 Rhino? Warthog är inte utav intresse då den är för dyr.
Vill verkligen inte gå över 2000 då jag troligtvis kommer att använda prylarna enbart till Elite Dangerous och kanske något enstaka spel man kan flyga i utöver Elite.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

1) Ja, och de har sagt att de inte kommer släppa det på Steam. Men sånt kan förstås ändras med tiden.

Den dyrare €60 varianten är inte värt det nu, då man inte får beta-fördelarna längre. Utöver det som står på köpsidan ökade de på fördelarna i newsletter 49: "25% off in-game ship insurance for life to all our Beta backers, free access to one of the 5 new ships when it’s released!"

2) Tanken är att man ska kunna köra med andra. Men hittills har spelet inte haft funktioner för att teama upp eller skapa klaner/guilds. De lade till funktioner för group play i 3.9 betan för några dagar sen, men det fungerar dåligt..................

Tack för svar!

Glömde en liten fråga, som iofs inte är så liten. Är man "fredad" på en del ställen eller kan man bli påhoppad överallt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Spela singleplayer om du inte vill möta andra personer Det kommer jag göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack för svar!

Glömde en liten fråga, som iofs inte är så liten. Är man "fredad" på en del ställen eller kan man bli påhoppad överallt?

Om du kör i Open play (dvs multiplayer) så kan du bli attackerad var som helst. Men vissa ställen är så klart bättre bevakade än andra, vissa system har större "polisstyrka" än andra system. Och om någon börjar skjuta på dig när du t.ex. håller på att docka till en station så kommer stationen döda den som börjar skjuta på dig.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det för er som via kickstarterkampanjens "backers"-sida fick välja namn på er Commander?

Ligger det reserverat redan första gången ni loggade in d.v.s. kan man sitta lugnt i båten utan risk att bli av med det till någon annan om man fortfarande inte laddat ned beta/gamma?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni som har kört lite? Är det ett spel som man kommer kunna lägga 10 timmar per dag på? Undrar varför Star Citizen har fått så otroligt mycket mer uppmärksamhet trots att det är runt 2 år kvar innan det dyker upp som skarp version.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Vad tycker ni som har kört lite? Är det ett spel som man kommer kunna lägga 10 timmar per dag på? Undrar varför Star Citizen har fått så otroligt mycket mer uppmärksamhet trots att det är runt 2 år kvar innan det dyker upp som skarp version.

Jag tycker det är roligt. Jag tycker de lyckats bra med känslan i spelet och jag tycker de lagt det på en lagom nivå simulatormässigt. Det är inte assvårt, men inte heller arkad-auto-pilotigt. Spelet saknar vissa prylar fortfarande, det finns tex ännu inget smidigt sätt att spela ihop med kompisar och det är fortfarande lite buggar kvar, men så är det ju inte heller släppt än.

10/h per dag?! Det finns inget spel jag skulle lägga så mkt tid på, men som referens kan jag säga att jag lätt kan tänka mig att lägga lika mkt tid på det här som på andra spel jag spelar

*edit*
Jingles ger en ganska bra känsla för hur det är https://www.youtube.com/watch?v=0KekUGfQpK4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobababy:

Jag tycker det är roligt. Jag tycker de lyckats bra med känslan i spelet och jag tycker de lagt det på en lagom nivå simulatormässigt. Det är inte assvårt, men inte heller arkad-auto-pilotigt. Spelet saknar vissa prylar fortfarande, det finns tex ännu inget smidigt sätt att spela ihop med kompisar och det är fortfarande lite buggar kvar, men så är det ju inte heller släppt än.

10/h per dag?! Det finns inget spel jag skulle lägga så mkt tid på, men som referens kan jag säga att jag lätt kan tänka mig att lägga lika mkt tid på det här som på andra spel jag spelar

Det var lite det jag var ute efter

Tack för svar

Btw, man får alltså inte tillgång till gamman om man köper spelet nu, enbart tutorial delen?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Btw, man får alltså inte tillgång till gamman om man köper spelet nu, enbart tutorial delen?

Ja, det stämmer. Köper man nu får man direkt tillgång till tutorials. "Riktiga" spelet öppnas upp när spelet officiellt släpps den 16:e december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Ja, det stämmer. Köper man nu får man direkt tillgång till tutorials. "Riktiga" spelet öppnas upp när spelet officiellt släpps den 16:e december.

Kan inte vänta 11 dagar

Köpte spelet igår och lirat runt lite. Känns något lättare att behärska än Star Citizen. ED är som gjort för mig, älskar den här typen av spel. Sitter redan efter några timmar spelande och försöker configa ipaden som en kontrollpanel till spelet, dreglar över head tracking och HOTAS joysticks samt voice attack. Kommer bli en dyr historia det här

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Kan inte vänta 11 dagar

Köpte spelet igår och lirat runt lite. ...

Välkommen in i värmen!

Här är en tråd med ett helt gäng matnyttiga tips https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=67281

Permalänk
Medlem

Isinona visar snygg freebooter flygning och kapning av last i en textkommenterad video. Med HOTAS, flight assist off och head tracking. De måste dock höja lönsamheten på att vara smugglare, eftersom det är mycket svårare också.

Permalänk
Medlem

Testat lite idag. Tycker det är sinnessjukt svårt att styra skeppet med gamepad. Får se om jag pallar spela spelet sen när det släpps.
Känns som det är en aningen för komplext för min smak tyvärr. Fattar inte riktigt hur man ska göra heller. Finns det ngn vettig manual nånstans?