Har ni tendenser till att vara teknologiska bakåtsträvare ?

Permalänk
Medlem

Har ni tendenser till att vara teknologiska bakåtsträvare ?

Om mig:

Pysslat med datorer sedan lång tid tillbaka, haft många maskiner, mycket begagnat, en del nyköp, hemmabyggen, överklockning, vattenkylning (detta på socket 7 tiden) mm. Haft intresse i tekniska prylar sedan födseln.
Lekt med olika operativsystem, servrar osv.

Jobbar inom plastindustri, moderna maskiner av senaste modell, robotar, har jobbat med ABB-robotar, visionguidad robotplockning etc.
Stora touchpaneler i glas med grafiska gränssnitt...

Har smartphone, modern bil, digitalkamera, datorer..

Men ändå:

Har börjat känna mig anti teknik i vissa sammanhang. Börjar romantisera de enkla lösningarna, anser mer och mer att less is more. Skriver oftare dokument i notepad. Slutat använda alla finesser som finns i datorerna, inte orkat "nörda" på länge.

Känner nostalgi över gamla maskiner: mekaniska, analoga, primitiva, driftsäkra, enkla i sin konstruktion, kanske inte lika användarvänliga, men byggda med tanke istället för teknologi.

Ser gärna lösningar som är så enkla att det är nästan löjligt, varför ha mikroprocessorer när man kan ha enklare lösningar, reläer, analoga kretsar, tumhjul, visarinstrument.. Pålitlighet och enkelhet istället för teknologi och bloatware.

EDIT:

Byggde en rök förra sommaren, idag så rökte och ungsbakade jag en lax, eldade med björkved, reglerade temperaturen med en träkil i luckan..
Hade dock en digital stektermometer med sladd för korrekt tillagning.
Röken är byggd i plåt, svetsad, har inte ens gångjärn till luckorna, simpel, fungerar.

Känner inte samma tillfredsställelse av att pyssla med datorn som förr, inte på det viset som när jag får lasta av några skott med en gammal smith & wesson revolver - det är fysiskt, låter, luktar krut, man ser mynningsflamman, känner rekylen, ser resultatet, analogt, konkret, simpelt.

Datorn är mitt verktyg, inte min underhållning.

Är många tekniknarkomaner ?

Börjar jag bli gammal ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Min sambo brukar kalla mig bakåtsträvare för att jag envisas med att i mesta möjliga mån köra allting trådat istället för trådlöst men du verkar ligga på en lite annan nivå skulle jag säga...

Är det kanske som så att det är enklare (roligare?) med äldre prylar för att de är lättare att förstå? Slåttermaskinen vi satte bakom hästen när jag var liten gick att förstå redan då, moderna traktorer däremot är ju ett par magnituder mer komplicerade om vi säger så.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Min sambo brukar kalla mig bakåtsträvare för att jag envisas med att i mesta möjliga mån köra allting trådat istället för trådlöst men du verkar ligga på en lite annan nivå skulle jag säga...

Är det kanske som så att det är enklare (roligare?) med äldre prylar för att de är lättare att förstå? Slåttermaskinen vi satte bakom hästen när jag var liten gick att förstå redan då, moderna traktorer däremot är ju ett par magnituder mer komplicerade om vi säger så.

Sån är jag också, jag vet att vi omges med strålning dygnet runt, men jag vill ändå inte införa ännu mer i mitt hem. Därför drar jag kabel till allt jag kan dra kabel till. Oftast så går det att få in skiten någorlunda i väggarna så det blir osynligt. Sen är det ju inge snack om att stabiliteten är bättre med kabel.

Permalänk
Medlem

Nej, jag ser mig inte som teknologisk bakåtsträvare, även om jag på vissa punkter håller med dig (TS).

Enkla lösningar är ofta bättre än komplexa. Jag avskyr "svarta lådor" som gör allt jag vill och mycket annat, oftast sådant jag inte vill att de ska göra eller helt enkelt inte är i behov av, och som till följd av dess komplexitet är hopplösa att felsöka/reparera.

Teknologiska framsteg är givetvis guld, men bara för att en teknik finns betyder det inte att den måste implementeras precis överallt.

Likaså avskyr jag gigantiska monolitiska mjukvaror som kommer med hundrafemtioelva "features" som en bråkdel av användarna använder, och där den lilla bråkdelen gott skulle kunna lägga till dessa genom plugins eller dylikt.

Men, jag vill inte gärna påstå att jag tycker att "less is more", jag föredrar bara "the more I want".

Att du sedan har bytt intressen är fullt normalt. Det händer alla, ofta åtskilliga gånger i livet. För vissa handlar det om småintressen som skiftas, för andra är det helt oväntade skiften, för en del handlar det om skiften i intensitet.

Okej, så du har tappat ett intresse och funnit nya ... är det något som stör dig? Är det något oönskat? Eller är det helt enkelt bara annorlunda?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Sån är jag också, jag vet att vi omges med strålning dygnet runt, men jag vill ändå inte införa ännu mer i mitt hem. Därför drar jag kabel till allt jag kan dra kabel till. Oftast så går det att få in skiten någorlunda i väggarna så det blir osynligt. Sen är det ju inge snack om att stabiliteten är bättre med kabel.

Ja fast nej, jag gör det för att jag nog var för tidig med att testa trådlösa saker och har haft flera dåliga upplevelser av skakig prestanda och tappad kontakt. Kablar har generellt inte de problemen och därför använder jag dem. Ska dock sägas att jag börjar bli lite sugen på ett trådlöst headset.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Enkelhet är ofta något att föredra, det brukar alltid hålla i det långa loppet. http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Har ni sett denna, inga drivrutiner att installera och lär inte blåskärma.
http://youtu.be/s1i-dnAH9Y4

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter fortfarande med min 8 år gamla "dumma" mobiltelefon av den enkla anledningen att jag inte ser ett behov av en nyare och "smartare" telefon. Köpte till och med nytt batteri till den för 50 kr för inte så länge sedan eftersom en laddning "bara" höll i 3 dagar.
Inte många smartphones som fortfarande är hela när batteriet börjar ge upp, och som man dessutom kan byta batteri på när så sker.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Lite lättare bakåtsträvande, men mest för pålitlighet och simpelt.
Surfplatta och mobil har ersatt datorn allt mer.
Och köpte mig en Dodge RAM B250 85a med förgasare, aldrig problem med den, quattro står på parkeringen då den spontant inte vill starta på ett dygn.
Sen är den skattefri om 2 månader.
Startar varje gång.

Datorn har jag gett upp efter att drivrutinerna krashar hela tiden till grafikkortet, fungerade felfritt innan datorn fick för sig att uppdatera, sen hittar jag inte dom gamla längre.
Det är en laptop och AMD radeon hd7670 nånting, orka med skiten..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Bakåtsträvande och bakåtsträvande. En funktion i smartphones jag är strongt emot är fingeravtrycksläsaren. Men det är nog mer den lilla konspirationsteoretikern inom mig än bakåtsträvande. Sitter själv med den sista Samsung-telefonen som inte hade den. Blir nog varken Samsung eller iPhone framöver för min del. Inget av de företagen behöver mitt fingeravtryck, så enkelt är det helt enkelt. Och då kan jag lika bra svepa eller slå in en kod för att låsa upp telefonen istället för att hålla tummen på knappen i ett par sekunder. Tar inte längre och är inte tyngre.

Jag skulle påstå att jag är mer bakåtsträvande på internet. Jag är ofta himla tveksam till nya hemsidor som ska "ersätta" de gamla. Främst när det kommer till forum och sociala medier. Det finns idag ofta stora, aktiva forum för de flesta saker och det behövs egentligen inga nya för att ersätta dem. Samma med de sociala medierna.

Med tekniken i säg är jag nog mer snål/fattig än bakåtsträvande. Jag skulle jättegärna köpa nyaste processorn och 4-way SLI 980, men pengarna finns helt enkelt inte till det. Så då får man sitta med tredje generationens i5 och GTX 770. Men det funkar ju!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Avstängd

Att vara bakåtsträvande är för mig att i regel säga nej till nya saker utan någon vettig orsak. Att säga nej till en enskild produkt eller funktion skulle jag inte kalla för bakåtsträvande, inte heller att inte skaffa sig allt för många onödiga prylar. Bara för att något är nytt behöver det inte vara önskvärt. Jag ser tex ingen mening med att byta ut min snart fyra år gamla i5 2500k.

Personligen så försöker jag hålla det enkelt med få ägodelar, och låter mig inte luras av alla så kallade reor
Köper hellre det jag anser mig behöva när jag behöver det, och då får det gärna kosta en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Min sambo brukar kalla mig bakåtsträvare för att jag envisas med att i mesta möjliga mån köra allting trådat istället för trådlöst men du verkar ligga på en lite annan nivå skulle jag säga...

Är det kanske som så att det är enklare (roligare?) med äldre prylar för att de är lättare att förstå? Slåttermaskinen vi satte bakom hästen när jag var liten gick att förstå redan då, moderna traktorer däremot är ju ett par magnituder mer komplicerade om vi säger så.

Ang trådad/trådlöst, avskaffade precis ett av två trådlösa nätverk i kåken (då den APn/routern tröttnat), har även ethernet över kabel och flera switchar och våningsplan, så den tekniska nivån är inte så jättelåg..

Ang förståelse: Nä, inte direkt, jag jobbar med relativt teknologisk utrustning (maskiner, robotar och annat i miljonklassen på prislappen, dock även lägre givetvis..) på jobbet och har det även inom intressesfären, har nog större förståelse för vad som händer under skalet än gemene man. Är inte rädd för att sätta lödkolven i ett moderkort heller, även om man sällan gör det idag.
Pillar och mekar med det mesta som kommer ivägen. Från att byta växellåda, toppackning, bromsar, kamrem eller ventiltätningar på en bil, till att slakta min laptop som strulade eller löda i en bildskärm.. t ex.

Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, jag ser mig inte som teknologisk bakåtsträvare, även om jag på vissa punkter håller med dig (TS).

Enkla lösningar är ofta bättre än komplexa. Jag avskyr "svarta lådor" som gör allt jag vill och mycket annat, oftast sådant jag inte vill att de ska göra eller helt enkelt inte är i behov av, och som till följd av dess komplexitet är hopplösa att felsöka/reparera.

Teknologiska framsteg är givetvis guld, men bara för att en teknik finns betyder det inte att den måste implementeras precis överallt.

Likaså avskyr jag gigantiska monolitiska mjukvaror som kommer med hundrafemtioelva "features" som en bråkdel av användarna använder, och där den lilla bråkdelen gott skulle kunna lägga till dessa genom plugins eller dylikt.

Men, jag vill inte gärna påstå att jag tycker att "less is more", jag föredrar bara "the more I want".

Att du sedan har bytt intressen är fullt normalt. Det händer alla, ofta åtskilliga gånger i livet. För vissa handlar det om småintressen som skiftas, för andra är det helt oväntade skiften, för en del handlar det om skiften i intensitet.

Okej, så du har tappat ett intresse och funnit nya ... är det något som stör dig? Är det något oönskat? Eller är det helt enkelt bara annorlunda?

Word på fet. Nä, stör mig inte på ett intressebyte, men är mer "mätt" på teknologi och prylar isf.

Just att det är viktigare för många att något är tekniskt fullproppat än att det gör sitt jobb.

Skrivet av Verminator:

I många fall så innebär "den förenklande tekniken" en jobbig och svår vardag.

Alltså att sådan teknik som är tänkt att underlätta för oss gör allting mer komplicerat.

Kan ge ett simpelt exempel med fiske. Jag brukar föredra vanligt gammal hederligt metspö medan mina kompisar har med sig alla möjliga "gadgets"... och jag får mer fisk.

Huvudet på spiken, som när man får uppdateringar nedtankade mer eller mindre mot sin vilja i mobil eller dator - och ingenting fungerar som man är van vid efteråt. (eller ett fåtal saker, men störningsmomentet är överväldigande).

Skrivet av 1kolli:

Att vara bakåtsträvande är för mig att i regel säga nej till nya saker utan någon vettig orsak. Att säga nej till en enskild produkt eller funktion skulle jag inte kalla för bakåtsträvande, inte heller att inte skaffa sig allt för många onödiga prylar. Bara för att något är nytt behöver det inte vara önskvärt. Jag ser tex ingen mening med att byta ut min snart fyra år gamla i5 2500k.

Personligen så försöker jag hålla det enkelt med få ägodelar, och låter mig inte luras av alla så kallade reor
Köper hellre det jag anser mig behöva när jag behöver det, och då får det gärna kosta en slant.

Ja, du är nog rätt nära min tanke där, håller med till fullo.

EDIT: glöm ej Chalmers ETA auktion 6e Dec !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är emot trådlöst, har väl inte med tekniken i sig att göra då det är en bra idé. Stör mig på att det fungerar så jävla pissigt dåligt fortfarande jämfört med kablat så hemma hos oss ska det mycket till innan kablarna och uttagena i väggen byts ut.

Har alltid varit aktiv på internet sedan 90-talets mitt och varit medlem/påläst på "alla" communityn etc.. Nu förtiden orkar jag inte med skiten. Folk tittar på mig och tycker jag är jättekonstig som inte har Instagram/Twitter/Linkedin/younameit.
Erkänner att jag fortfarande inte vet exakt vad som menas med dessa jävla staket("Hashtags" ####) som används överallt. Kan såklart ta reda på det men har 0 intresse av det.

Köpte en tv i somras, vilket jäkla meck det är att hitta en tv som inte är "smart","3d","super duper Hz-booster","trådlös". Jag ville ha en platt-tv utan dessa funktioner(då man såklart får betala för dem) men gick fan inte. Handlar inte om pengarna i sig utan att de tvingar på mig en massa halvtaskig skit jag inte vill ha....

Rant over

Permalänk
Medlem

Jag är bakåtsträvarnas konung! Räcker med att säga att jag betalar räkningar med papper och penna!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Mammas skärm gick sönder så hon tog min, tur man använder TV'n som primär skärm till datorn då.

Hade ett LAN nu i helgen och funderade på vad för skärm jag skulle ta nu då, låna från kompis eller ta den där gamla CRT-skärmen? Blev CRT-skärmen tillsammans med ett gammalt iCL-tangentbord + gammal mekanisk Logitech-mus. Ville ta de lite äldre grejerna för att höja nostalgin lite.

Ångrar inte en minut att jag gjorde som jag gjorde. Blev en riktig tidsmaskin! Ibland känns det som att man behöver gå tillbaka till det man växte upp med, för det känner man igen sig i och det är vad man blev van med.

Emot trådlöst är jag också i princip, så mycket krångel och ostabilt. Fiber + kabel i all ära.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Är absolut inte bakåtsträvare, tvärtom vill jag gärna testa nya teknikprylar.
Dock innebär inte det att jag okritiskt köper allt möjligt. Allt som är nytt är inte automatiskt bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare - bakåtsträvande är när man anser att det var bättre förr och när man konsekvent säger nej till "nymodigheter".

Själv har mitt driv alltid varit funktion före form, enkelhet framför komplexitet och att saker bara ska funka. Jag hatar saker som krånglar och ger mig inte förrän det fungerar, vare sig det är en skördetröska eller en dator.

Några fullständigt värdelösa nya tekniska lösningar:

  • Bio-3D / Kalle Anka-3D

  • Touchpanel på saker där man behöver taktil återkoppling och kunna känna knapparna. Var sak har sin plats, touchkontrollen på mitt gamla Sony-Ericssonheadset var en mardröm!

  • Smart-TV. Come on, spara in några tusenlappar och köp en dedikerad box som faktiskt fungerar och hålls uppdaterad.

Bra nya tekniska lösningar:

  • Touchskärmar som fungerar med vanliga vantar! (Nokia Lumia)

  • HFR - det ÄR skönare att kolla på film i 60-120-240 bilder per sekund.

  • Trådlöst headset som fungerar sömlöst med många olika enheter samtidigt. Vik upp och lyssna! (Purity Pro)

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, jag vet. Men jag sökte runt o kände mig träffad.....

Jag känner mig gammal o grinig....

Förr så spenderade jag mycket av min ”lektid” med att testa nya saker på datorn och tyckte det var väldigt givande och jävligt kul att meka o pilla med alfa/beta programvara t.ex. Jag såg fram emot uppdateringar av mina favoritprogram, jag blev glad av nya funktioner som kom till då jag oftast efterfrågat en liknande funktion och undrade ”varför har ingen tänkt på att göra det så här innan”?
Nu för tiden blir jag mest bara förbannad så fort saker o ting ändras.
Spenderar oräkneligt antal timmar med att ta bort/avaktivera oönskade funktioner, eller installera äldre versioner av programmet/appen.
Så fort det kommer nått nytt nu så bara skakar jag på huvudet och frågar mig själv högt ”vem f'**n kan tänkas vilja ha den här dyngan? Vad ska dom använda det till?

Jag försöker förstå vad det är som är annorlunda nu, har jag ändrat mig? Har utvecklingen av programvara ändrats? Har jag helt enkelt bara blivit en gammal o grinig gubbe som tycker att ”allt var bättre förr”?
När jag väl sitter där o säker runt efter lösningar på hur man avinstallerar nått skit som man tvingats på eller hur man gör olika inställningar så att man får saker som man vill ha det.... då får jag upp hur mycket info som helst, mängder av folk som söker efter samma saker och är tvärförbannade för att dom tvingas göra det dom nu gör... Så jag känner mig inte direkt ensam

Det här har kommit smygandes bra många år, men har på senare tid exploderat för mig.
Windows 8 fick mig nästan att tappa rösten eftersom jag satt o skrev mig hes åt skiten, jag orkar inte ens prata om det.
För inte så länge sen tyckte min telefon att jag skulle uppdatera till Lollipop, det slutade med att jag vart tvungen att roota skiten o lägga in custom ROM baserad på KitKat för att inte kasta telefon i backen o pissa på den.
Nu förra veckan hakade jag på hypen o tänkte ge Windows 10 en chans..... Efter att ha kämpat x antal dagar med inställningar och pillade i registret för att ta bort all dynga och stänga av all skit så satt jag där o var faktiskt rätt nöjd. Bortsett från det faktum att allt såg så fruktansvärt tråkigt ut, ungefär som W7 med ”classic theme” som man tvingades använda på klenare maskiner förr för att få ”flyt”.
Då slog det mig, vad håller jag på med?
W10 har inget som lockar mig, allt jag vill göra med min dator kan jag göra i W7.

Ett operativsystem ska i min värld inte sträva efter nånting annat än att vara en stabil bas för allting annat att utgå ifrån/stå på. Uppdateringar till ett operativsystem ska enbart innehålla buggfixar, stabilitetsfixar, samt säkerhetsfixar. Det ska inte fyllas med inbyggda funktioner o program.

Jag frågar mig själv ständigt: vad/hur använder folk sina datorer? Vad är det jag missar?
Det är nu över 5 år sen jag installerade om W7 på min dator jag använder för dagligt bruk / spel, jag har nu en handfull installerade program.
De mest använda är: Firefox för att bläddra runt på nätet, Winamp för att spela upp mina mp3or, MPC-HT för att spela upp mina filmer, Steam för att organisera mina spel, Open Office för att sköta mina dokument. Kaspersky för att sköta säkerheten.
Vad är det folk gör med sina datorer som inte jag gör? Vad är det som får folk att sträva efter allt ”fluff” som MS nu trycker in i Windows?

Det enda som en vacker dag kommer ”tvinga” mig att uppdatera från W7 är när det kommer nått spel jag vill spela som nyttjar DX12.... den dagen, den sorgen. Men jag håller tummarna att det dykt upp nått alternativ tills dess.

Till er som orkade läsa, tack för att jag fick ventilera lite frustration.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

that wall...

Känns som om det kunde ha varit jag som skrev det där, in på alla detaljer. Sitter på win7 med Classic Shell för att få de mesta att se ut som i win98, usch vad onödigt överbloatad startmenyn började bli redan i XP. Trodde första videon jag såg på win8 var en parodi på något tills jag med förskräckelse insåg att det var på riktigt. Enkelt och rent ska det vara, all denna överdriva användarvänlighet leder bara till att allt blir användarovänligt istället.

Permalänk
Medlem

Håller med många här. Det som avskräcker mig mest är att alla uppdateringar på sistone endast fördummar programmen så att det blir lättare att göra det som tillverkaren (felaktigt) tror att jag vill göra och 50 gånger svårare att göra det som jag vill göra om de ens låtit funktionen vara kvar, för ofta försvinner mina favoritfunktioner och då måste jag sitta med gammal mjukvara som har säkerhetshål i stället.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vact:

Känns som om det kunde ha varit jag som skrev det där, in på alla detaljer. Sitter på win7 med Classic Shell för att få de mesta att se ut som i win98, usch vad onödigt överbloatad startmenyn började bli redan i XP. Trodde första videon jag såg på win8 var en parodi på något tills jag med förskräckelse insåg att det var på riktigt. Enkelt och rent ska det vara, all denna överdriva användarvänlighet leder bara till att allt blir användarovänligt istället.

Jag tycker startmenyn är onödig. Går snabbare att trycka win+s och skriva några tecken i namnet på det jag vill starta.
Enkelt och rent ska det vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag undviker alla sociala medier. Folk ser konstigt på mig då jag inte har Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Snapchat och så vidare.

Jag har en smarttelefon, men bara för att jag nästan blev tvingad av pappa. En HTC Desire HD från 2011 så den är ju inte precis snabb.

Jag har ingen surfplatta. Ibland ser jag avundsjukt på de som har eftersom de kan sitta och spela på föreläsningar men det går snabbt över.

Vill ha trådade möss, tangentbor, headset och nätverk. Tyvärr är Wifi behändigare med en laptop, men stationära har kabel.

Har Windows 8.1 och har sällan saknat startmenyn. Sökfuntionen är så behändig.
Ser oroat på alla som aldrig verkar komma att byta från W7. Mainstreamsupporten tog slut för 8 månader sedan och om 4 år och 4 månader tar supporten helt slut. W8.1 har 2 år och 4 månader innan mainstream slutar och 7 år 4 månader tills supporten helt är slut. Folk kommer väl att sitta på W7 i massor år 2025 också, Windows XP har väl fortfarande många användare 14 år senare.
Windows 10 är jag lite fundersam över, men blir väl nog byte i juli 2016. Troligen för spelens skull.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Har ni som skriver i den här tråden någonsin googlat på förändringspsykologi?

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt påstå att jag bakåtsträvar. Men det hänger på om tekniken är gjord för teknikens och tillverkarens skull. Att "prylen" eller "mjukvaran" saknar regelrätt syfte eller förbättring för slutkonsumenten vilket vi sett ett par exempel på de senaste åren från stora som små företag. Då brukar jag inte hoppa på det senaste utan stannar där saker funkade klockrent.

Annars är jag en sån där som har de flesta mässorna i kalendern för att se vad som kommer. Ett beteende jag trodde för flera år sen att jag skulle sluta med men nej.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Kan ju bara säga att viss "utveckling" är käpprätt åt helvete helt enkelt. xD Nu har ju förvisso utveckling och förenkling ingenting som helst med varandra att göra egentligen. Trots det så tänker man ju ofta att syftet med utvecklingen ska vara att förenkla och underlätta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Känner igen mig till stor del i detta. Inte mest som bakåtsträvare utan att vissa program funktionsmässigt och designmässigt blir sämre och sämre för varje version som kommer.

Skype är ett bra exempel på detta, för varje ny version så har det blivit sämre läsbarhet, färre rader och fler störande funktioner/buggar i chatläget. Det mest tragiska är att det möts av fullständig nonchalans av design och programeringsteamet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Min nya symaskin

Skulle köpa symaskin. Säljaren såg en herre med skarpladdat kreditkort och tog snabbt sikte på en datorstyrd värsting med alla finesser. Innan han hunnit så mycket som vända sig om så kapade jag honom med att det får inte sitta någon j-vla dator i den, jag har nog av datorer på jobbet. Man riktigt såg hur han punkterades.

Någonstans långt inifrån butiken hördes någon, antagligen en servicekille, ropa högt YYYYEEEESSSSS!!!!!!!

Det blev en symaskin från IKEA. Helt mekanisk.

Permalänk
Avstängd

Jag kör fortfarande XP på min stationära dator och gjort det i 7-8 år. Inga planer på att uppgradera ^^

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag kör fortfarande XP på min stationära dator och gjort det i 7-8 år. Inga planer på att uppgradera ^^

Hur många bot-nät är du med i då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Hur många bot-nät är du med i då?

0. Kör KAV och gör inget mer än att surfa. Allt är bara en myt.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Enda jag verkligen känner av är klockor och samtal. Har just nu en Omega från sent 50-tal och föredrar den tusenfaldig än en ny smartwatch från Samsung (fast det är jävligt coolt).

Gällande samtal, jag pratar hellre i verkligheten än i telefon och andra former av kommunikation!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]