Nytt Grafikkort presterar sämre än gamla!...

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Det här med värmen är inget konstigt. Mina 780's går också upp i 70c. Testerna är satta i bästa möjliga miljö, så går inte alltid att lita på. Men om du är såpass onöjd och känner att allt blev sämre, byt tillbaka då. Om du kan lämna in ett använt kort och få pengarna tillbaka dvs.

Väldigt tacksam för svar och för att du tog din tid att försöka hjälpa till!

Permalänk
Skrivet av Pontuss09:

På low settings?

Nej jag kör ganska höga settings.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Nej jag kör ganska höga settings.

Exakt det jag menar, jag får det till att gå upp till 75-78 grader på low settings....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Exakt det jag menar, jag får det till att gå upp till 75-78 grader på low settings....

Klart jag försöker hjälpa till! Kul att någon uppskattar ens försök också. Men värmen uppstår oavsett om man kör low eller ultra settings. Ett grafikkort kan gå upp i höga temps utan fara. Prova att se hur stor skillnad i temps det blir från low till ultra. Du ser nog då att det inte diffar särskilt mycket. Kanske låter dumt nu, men har du fyllt kortet alla pins/hål för strömförsörjningen?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Klart jag försöker hjälpa till! Kul att någon uppskattar ens försök också. Men värmen uppstår oavsett om man kör low eller ultra settings. Ett grafikkort kan gå upp i höga temps utan fara. Prova att se hur stor skillnad i temps det blir från low till ultra. Du ser nog då att det inte diffar särskilt mycket. Kanske låter dumt nu, men har du fyllt kortet alla pins/hål för strömförsörjningen?

Ja asså det är ordentligt inkopplat och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Exakt det jag menar, jag får det till att gå upp till 75-78 grader på low settings....

Jag tror det har skrivits flera gånger nu, men jag skriver det igen, eftersom du fortfarande säger samma sak

Kör du UTAN vSync, så kommer kortet jobba i 100% HELA tiden, oavsett settings, low, medium, high och ultra, den kommer bara mata ut mer FPS på low än på ultra, 100% GPU = varmare. nVidias 6, 7 och 900 serie går upp till 81 grader innan den klockar ner frekvensen för att sänka temperaturen. 700 serien är en väldigt varm GPU, 75-80 är fullt normalt vid 100% GPU load om man inte har ett rejält ventilerat chassi.

Slänger du på vSync så kommer kortet begränsas till skärmens uppdatering, 60 FPS om du har en 60hz monitor tex, då kommer kortet att gå betydligt svalare.

Tydligen är det så att CS:GO fungerar bättre ju högre FPS man har, men så är det inte på andra spel, så kör du något annat än CS:GO så kan du aktivera vSync för att få ner temperaturen när du kör det spelet.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Jag tror det har skrivits flera gånger nu, men jag skriver det igen, eftersom du fortfarande säger samma sak

Kör du UTAN vSync, så kommer kortet jobba i 100% HELA tiden, oavsett settings, low, medium, high och ultra, den kommer bara mata ut mer FPS på low än på ultra, 100% GPU = varmare. nVidias 6, 7 och 800 serie går upp till 81 grader innan den klockar ner frekvensen för att sänka temperaturen. 700 serien är en väldigt varm GPU, 75-80 är fullt normalt vid 100% GPU load om man inte har ett rejält ventilerat chassi.

Slänger du på vSync så kommer kortet begränsas till skärmens uppdatering, 60 FPS om du har en 60hz monitor tex, då kommer kortet att gå betydligt svalare.

Tydligen är det så att CS:GO fungerar bättre ju högre FPS man har, men så är det inte på andra spel, så kör du något annat än CS:GO så kan du aktivera vSync för att få ner temperaturen när du kör det spelet.

Ska man aktivera V-Sync på både Nvidias 3D inställningar och på spelens inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Ska man aktivera V-Sync på både Nvidias 3D inställningar och på spelens inställningar?

Det räcker att du aktiverar det i spelet.

I alla andra spel förutom CS:GO behöver du INTE maxa ut massa FPS, har du en 60hz monitor så behöver du inte ha mer än 60 FPS, eftersom skärmen kommer bara visa 60 bilder i sekunden. Det innebär att du kan ha 60 FPS på en GPU load på 60-80% tex och få ner temperaturen rejält, istället för att mata ut 150 FPS till ingen nytta och ha en 80 grader på GPUn

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Det räcker att du aktiverar det i spelet så.

Okej testar det då

Permalänk
Skrivet av DeFeCT79:

Det räcker att du aktiverar det i spelet.

I alla andra spel förutom CS:GO behöver du INTE maxa ut massa FPS, har du en 60hz monitor så behöver du inte ha mer än 60 FPS, eftersom skärmen kommer bara visa 60 bilder i sekunden. Det innebär att du kan ha 60 FPS på en GPU load på 60-80% tex och få ner temperaturen rejält, istället för att mata ut 150 FPS till ingen nytta och ha en 80 grader på GPUn

Asså jag ställer in Far Cry 4 på grafikinställningen: Nvidia. Då ska ju spelet anpassa sig efter vad grafikkortet ska klara och går jag då in på avancerade inställningar så ser jag att allting står på Ultra, satte på v-sync igen som du sa åt mig att göra och tempen sänks lite faktist, Men det är fortfarande lite "hackigt" när jag kör på den angivna grafikinställningen som jag nämnde ovan, alltså det känns som framedrops och väldigt jobbigt enligt mig men kanske bara jag som är överkänslig..

Permalänk
Medlem

Kör 3dmark firestrike i performance mode, vill se vad du får för resultat då. Kollat fläktkurvan? Hur ser den ut?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Asså jag ställer in Far Cry 4 på grafikinställningen: Nvidia. Då ska ju spelet anpassa sig efter vad grafikkortet ska klara och går jag då in på avancerade inställningar så ser jag att allting står på Ultra, satte på v-sync igen som du sa åt mig att göra och tempen sänks lite faktist, Men det är fortfarande lite "hackigt" när jag kör på den angivna grafikinställningen som jag nämnde ovan, alltså det känns som framedrops och väldigt jobbigt enligt mig men kanske bara jag som är överkänslig..

Far Cry 4 är broken.. testa något annat spel..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Far Cry 4 är broken.. testa något annat spel..

Får göra det en annan gång då jag bara har två spel installerat atm xD
Men kan vara som du säger att ubisoft har failat med det spelet också....

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Kör 3dmark firestrike i performance mode, vill se vad du får för resultat då. Kollat fläktkurvan? Hur ser den ut?

Har kört det och lagt upp en bild/länk här i tråden av hur det ser ut Fläktkurvan ser rätt bra ut skulle jag vilja säga.

Permalänk
Medlem

Kör du på en 60Hz skärm?
Märkte att min lillebror fick liknande problem vid uppgradering från GTX 470 till GTX 760. Det blev bättre när han skaffade sig en 144Hz skärm.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du städat ut dom gamla drivrutinerna?? så inte dom ligger och spökar.
har själv bytt från HD7950 till GTX970 fick mycket bättre värden efter jag la om systemet och resetta bios på mitt moder kort

ASUS sabertooth 990FX den verka låsa sig på grafikkortet men efter en resett så hitta den det nya grafikkortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Har kört det och lagt upp en bild/länk här i tråden av hur det ser ut Fläktkurvan ser rätt bra ut skulle jag vilja säga.

DU har kört 3dmark i ultra mode. Han vill ha den gjord i standard. Varken ultra eller extreme. Utan bara den det står "fire strike" på

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

MSIOCGenie: Ja men jag kör ju på low i Far Cry 4 och det går upp mot 80 grader när min kompis spelar samtidigt med ett 760 på ultra och får inte temperaturer över 70-75.....

Låter ju lite varmt,
Mitt blir Asus blir 71 grader och mitt Msi blir 68 grader i Farcry 4, jag kör dock sli men allt på ultra och ligger på ca 98% användning på båda korten.
Med tanke på att grafikkortskylaren är ganska tung och bara sitter fast med 4 fjäderbelastade skruvar så kan ju skakningar i frakten eller i datorn gjort att den brutit kontakten av kylpastan mellan kylaren och gpun, det hände för mig på mitt asus 560ti när jag flyttade min dator en gång, men det var bara att lägga på ny kylpasta så var det löst, men med ett nytt kort kanske du vill byta ut det för att inte sabba garantin om det nu hänt.

Fläktplaceringar i lådan och cpufläkt kan med göra lite för luftflödet inte blir bra, en fläkt bak som går fort, en cpufläkt som blåser rakt in i fläkten bak ökar utsuget ännu mera och fläkten fram kanske inte orkar mata in nog med luft vilket skapar en luftficka under grafikkortet där det bara suger runt sin egen varma luft istället för att få frisk luft.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Har du tagit bort den gamla drivrutinen?

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska köra med Vsync påslaget om du inte har problem med screen tearing. Det blir ett sånt hemskt inputlagg med Vsync...

Däremot kan du begränsa antalet FPS gpun skall spotta ur sig i spelets konsoll, vilket är en bättre lösning i mitt tycke. Om du som tidigare sagt inte har något problem med screen tearing.

Google är din vän i mörkret om du inte vet hur man begränsar FPS i de olika spelen.

Annars låter det ju nästan som att kortet stryper alldeles för tidigt och hur det kommer sig vet jag inte, kanske värme. Kanske att kontakten emellan GPU:n och kylaren är dålig.

Nu när jag tänker på det(?) Har inte ASUS satt en mycket lägre lägre temperatur innan kortets bios börja strypa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Får göra det en annan gång då jag bara har två spel installerat atm xD
Men kan vara som du säger att ubisoft har failat med det spelet också....

Stäng av mipmap i Far Cry 4 och testa igen, uppenbarligen så är har spelet något problem med att ladda texturer i stort sett oavsett vilket grafikkort man har.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör 3DMark Fire Strike i standard mode och inte i varken ultra eller extreme mode. Men dina resultat i ultra tyder inte på att det är något fel på ditt grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Testpilot

Angående CS:GO så kan det vara problem med att spelet inte är "tillräckligt" krävande och ditt kort håller på med power management, alltså klockar ner sig automatiskt. Detta kan göra att prestandan blir lidande.

Testa detta:

https://www.youtube.com/watch?v=ERAgoln1dLQ

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Va jobbigt när sånt här händer, men hoppas du löser det
Det ända jag kan lägga till som input, är i samma spår som formateringen av Windows du sa du gjorde innan installationen av Gpu´n
Du verkar vara en van användare så du har säkerligen redan tänkt på detta, men ibland i all hast kan det bli fel, även för de mest bästa..

Gjordes du en hel ordentlig omformatering utav HD´n och hel nyinstallation.
i avancerad mode, eller la du på en windows och fick windows.old filer kvar på hårddisken.
i så fall skall du nog ändå köra en omgång med programmet drive sweeper som nämndes på sida 2.

Sedan skall jag ta o testa åt dig på lillbrorsans data jag nyligen införskaffade åt honom begagnad, och vad jag får för värden på den.
det sitter 2 st Asus GTX 780 cuII i Sli och jag har installerat FarCry 4 på den i förrgår också, kan stänga av sli o testa med ett kort bara för o se om du vill ha o jämföra med..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

Asså jag ställer in Far Cry 4 på grafikinställningen: Nvidia. Då ska ju spelet anpassa sig efter vad grafikkortet ska klara och går jag då in på avancerade inställningar så ser jag att allting står på Ultra, satte på v-sync igen som du sa åt mig att göra och tempen sänks lite faktist, Men det är fortfarande lite "hackigt" när jag kör på den angivna grafikinställningen som jag nämnde ovan, alltså det känns som framedrops och väldigt jobbigt enligt mig men kanske bara jag som är överkänslig..

Om jag inte har förstått det helt fel så är nVidia inställningen INTE att den anpassar, utan den slänger på massa extra features som bara nVidia korten har tillgång till, jag får 70-100 FPS med 2st 980 på nVidia settings, så med ett 780 så kan du glömma det antagligen, det kommer inte flyta, ställ in det på High/Very High och anpassa sedan efter det.

Du kommer inte bli av med hacket, det är Far Cry som spökar, det är värdelöst programmerat.

Ett av problemen med Vsync är att du måste ha konstant 60 FPS, om det går under det någon gång så droppar det ner till 30 och sen upp igen, det upplevs som väldigt störigt av många, så du måste hitta en inställning som kan hålla 60 FPS kontant utan att droppa (svårt i FC4 dock)

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk

Väldigt tacksam för svar alla! ska köra en 3DMark vanlig fire strike och inte utlra eller extreme, är det då inga problem där så får jag antagligen reboota allting för om jag förstod det rätt så när jag hade avinstallerat alla drivrutiner av det gamla grafikkortet så installerade jag det nya (780) och då kom det upp en bild att windows behövde bli recoverd eller vad man ska kalla det så jag åkte iväg också köpte mig ett nytt win 8.1 och då kan det ju vara så att det gamla windows ligger kvar. Jag ska testa lite olika saker har fått många bra tips av alla er! återkommer om det fortsätter att spöka.
Tack för all hjälp!

Permalänk

http://www.3dmark.com/3dm/4977193?

Där har ni 3DMark Fire Strike poängen jag fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

http://www.3dmark.com/3dm/4977193?

Där har ni 3DMark Fire Strike poängen jag fick.

helt normalt, CS: GO underpresterar pga boostfunktionen på GTX 780 och eftersom du kör utan v-sync blir det väldigt varmt och klockar ner sig, det du borde göra är att stänga av boostfunktionen om du vill ha 100% prestanda utan v-sync påslaget.

när jag hade 780 bytte jag helt enkelt bios på kortet till: http://www.overclock.net/t/1393791/official-nvidia-gtx-780-ow...

står där hur du gör + om du har MSI twin frozr har du guide här http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254988-alla-med...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

http://www.3dmark.com/3dm/4977193?

Där har ni 3DMark Fire Strike poängen jag fick.

Det där ser ju rätt normalt ut för din uppsättning. Vad får du för temperatur på processorn om du kör prime95?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuss09:

http://www.hwcompare.com/14130/geforce-gtx-780-vs-radeon-hd-7... här är också en sida jag har tagit användning av och där är ju 780 ungefär dubbelt så bra i alla tester utom strömförsörjning...

Använd ALDRIG teoretiska siffror. Framförallt inte på grafikkort. 780 är 21-23% snabbare än 7970 i praktiken, ganska meningslös uppgradering för de pengarna i mina ögon.

http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

EDIT: Läste fel och trodde du jämförde med 7970. Rättad i inlägget efter detta. Faktum kvarstår, jämför aldrig teoretiska specs över arkitekturgränserna om du inte läst på duktigt först.