Billig skriv- och excelmaskin som är pålitlig.

Permalänk
Medlem

Billig skriv- och excelmaskin som är pålitlig.

Hej,

Jag funderar på att köpa en ny dator för när jag använder en dator på resande fot. Grundkraven är att jag ska kunna använda word, excel och firefox utan att datorn ska kännas trött och långsam, och att datorns yttre form, alltså t,ex. Tangentbordet och skärmen, inte ska vara helt bedrövlig. Prisvärdast lösning vinner!

Jag har funderat på allt mellan asus t100 (surfplatta/laptop-hybrid) och lenovo g50-70 (15" laptop). Lågt pris och nog med prestanda för problemfritt arbete med office är det jag söker. Jag är less på appar och bluetoothtangentbord. Siktar på att köpa en seriös stationär pc för gaming och cad och liknande.

Jag kollade påblocket och såg det här: http://www.blocket.se/uppsala/KONKURSPARTI__LENOVO_datorer__T...

Säljaren har en hel binge med gamla thinkpads. Hur gamla är de här datorerna? Tror ni att någon av dem kan vara rätt för mig? Säljaren påståratt nypris är 12000-22000 kr, men det låter ju helt sjukt. Är det någon slags blåsning tror ni?

Edit: hittade några trådar om "kvalitetsdatorer.se". Det verkar vara ett företag som köper begagnade företagsdatorer. Kanske vore helt perfekt för mig. Vad tror ni? Kan man förvänta sig lång livslängd på dessa datorer? Jag har f*n hellre win xp än win 8, och när jag fått låna thinkpads på olika jobb så har det alltid fungerat bra.

Tacksam för råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxxel:

Hur gamla är de här datorerna?

Modellen släpptes januari 2010, så minst 4 år antagligen.

Skrivet av axxxel:

Tror ni att någon av dem kan vara rätt för mig? Säljaren påståratt nypris är 12000-22000 kr, men det låter ju helt sjukt. Är det någon slags blåsning tror ni?

Det är inte osannolikt att nypriset var så högt för 4-5 år sedan. Att referera till nypriset är ju inte speciellt seriöst på gammal utsliten datorhårdvara. Hela upplägget låter minst sagt skumt. Verkar det för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Verkar det för bra för att vara sant?

Ja, det gör det. Vi släpper den idén. Vad ska jag köpa då?

Permalänk

Tja

Funkar men äh... Det är en gammal dator från 2010 så värdet av att köpa en sån vetifan...

Googla på modellen så för man upp ett pris från prisjakt på 18.000:-.

Om man räknar på det här viset:

Värden bör väl minska runt häften vartannat år så 9K år 12, 4.500 år 14 men nu är vi inne i år 2015 så av med en tusing till..,

Så då är vi ner i i ett värde på runt 3.500 Men då bör man också tänka på vad som är vettigt, att vara är använd, dessutom så kan det hända att eftersom att programmen är större i dag och kräver mer kräm... Så om du har otur så får du en dator som sitter och pressar prosessor till det yttre. Det innebär värme och fläkt som pressar på. Den kan bli varm och högljud om du har otur.Batteritid kan bli kort. Är batteriet nytt? Så därav så skulle jag inte köpa en som jag inte fått själv ha i handen. Så vet inte värdet men läget är svårt, en firma måste trotts allt tjäna en slant emellan men ditt värde av att köpa den är lägre tycker jag. Du får mindre än värdet du betalar...

Så om du tittar efter någon ny dator men kanske en bra skärm men någon slöare prossesor för samma prisklass eller kanske gå upp nån hundring. Så bär du få fan så mycket bättre grejer tycker jag. Eller hitta något begagnat på blocket... Tycker själv att just laptops är lurigt för folk verkar värdera gamla laptops galet högt tycker jag, kan ligga annonser på vilket gammalt skräp som helst men ändå vill dom ha en tusing och 200 för nån skitgrej som följer med..

Sitter du själv dessutom på OS och äger ett office så... Man bör väl värdera ett sådan också-och ej köpa ett sång om man har.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Jag har varken os eller office. Jag är lite sugen på att låna en och se hur det funkar, men det finns ju många andra alternativ.

Är billiga acer något att ha? De enda tillverkarna som jag har förtroende för i dagsläget är asus och lenovo. Acer är ju i regel väldigt billiga.

Hittade den här på dustin: https://www.dustinhome.se/product/5010814177/lenovo-thinkpad-...

Läste några arga kommentarer til en recension på notebookcheck, men jag är tveksam till att jag kan hitta något bättre för 4 kkr. Motbevisa mig gärna.

Obs att den på dustin har en dvdbrännare. Knappast nödvändigt men inget större minus, och den är ju billig.

Permalänk
Medlem

Där har du åtminstone en dator som inte är 4-5 år gammal och som levereras med full (om än snål) garanti.

Skrivet av axxxel:

Läste några arga kommentarer til en recension på notebookcheck, men jag är tveksam till att jag kan hitta något bättre för 4 kkr. Motbevisa mig gärna.

Obs att den på dustin har en dvdbrännare. Knappast nödvändigt men inget större minus, och den är ju billig.

Vad gick kritiken ut på? Dålig skärmpanel? Någonting annat...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxxel:

Hej,

Jag funderar på att köpa en ny dator för när jag använder en dator på resande fot. Grundkraven är att jag ska kunna använda word, excel och firefox utan att datorn ska kännas trött och långsam, och att datorns yttre form, alltså t,ex. Tangentbordet och skärmen, inte ska vara helt bedrövlig. Prisvärdast lösning vinner!

Jag har funderat på allt mellan asus t100 (surfplatta/laptop-hybrid) och lenovo g50-70 (15" laptop). Lågt pris och nog med prestanda för problemfritt arbete med office är det jag söker. Jag är less på appar och bluetoothtangentbord. Siktar på att köpa en seriös stationär pc för gaming och cad och liknande.

Jag kollade påblocket och såg det här: http://www.blocket.se/uppsala/KONKURSPARTI__LENOVO_datorer__T...

Säljaren har en hel binge med gamla thinkpads. Hur gamla är de här datorerna? Tror ni att någon av dem kan vara rätt för mig? Säljaren påståratt nypris är 12000-22000 kr, men det låter ju helt sjukt. Är det någon slags blåsning tror ni?

Edit: hittade några trådar om "kvalitetsdatorer.se". Det verkar vara ett företag som köper begagnade företagsdatorer. Kanske vore helt perfekt för mig. Vad tror ni? Kan man förvänta sig lång livslängd på dessa datorer? Jag har f*n hellre win xp än win 8, och när jag fått låna thinkpads på olika jobb så har det alltid fungerat bra.

Tacksam för råd

Gamla Thinkpads är riktiga arbetshästar, och förmodligen ganska idealiska till dina syften. Allt med C2D-propp och nyare bör duga gott.

Det jag främst hade tittat på var 1) RAM-typ, och 2) SATA-interface, då du nästan garanterat kommer vilja uppgradera datorn. Utöver det är 3) vikt något du absolut bör ta i beaktande.

Om möjligt bör du försöka hitta en dator med stöd för DDR3 SO-DIMM, då det börjar bli svårt att få tag i DDR2 annat än på begagnatmarknaden. Vill du trycka i en SSD, så kommer den fylla både SATA 1 och SATA 2-interface, du kommer effektivt få dubbla överföringshastigheten med den senare typen i princip oavsett vilken SSD du väljer. Hittar du mot förmodan något med SATA3 är det troligare att SSD:n blir flaskhals, och det steget kanske inte blir lika stort vad det gäller överföringshastighet.

Med lite mer minne än de brukar komma med och en SSD drar en dator från den tiden med lätthet W7.

Jag vet inte om du haft med dig laptop på resor tidigare. Som sjöman har jag rätt mycket erfarenhet av det, och jag tycker varje hekto räknas, speciellt om man har datorn med sig i kabinväskan (vilket man ju har). Man tror att ett kilo mer eller mindre inte skulle ha någon sexuell betydelse, men en laptop på ett par tre kilon har av något märkligt skäl förmågan att vara just det som förvandlar väskan från något man inte stör sig nämnvärt på, till att vara en tung kluns man svär långa mentala ramsor över att man måste släpa runt på.

Har sett annonser från kvalitetsdatorer.se, och även jag reagerat på deras angivna fantasinypriser. Jag köper att datorerna kan ha kostat såpass mycket hos någon business to business-orienterad handlare med utökade supportavtal, men du kan nog lätt dra av en tredjedel eller kanske till och med hälften av de priserna för att få en uppfattning om vad datorerna har kostat för privatkund på Inet, Webhallen, etc. Angivelserna gränsar till bondfångeri när man säljer på blocket och förmodligen riktar sig till privatpersoner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Surface 2 pro med 128 gb SSD finns under 5000 kr på flera återförsäljare. Lever upp till dina krav vad gäller byggkvalitet. Bra maskiner, har två surface maskiner hemma. En pro och en RT. Hur nöjd som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3