Min C902 i mitt kiss i toan :( bläää

Permalänk
Medlem

Min C902 i mitt kiss i toan :( bläää

Kissade o sen föll min underbara Sony ericsson C902 ur fickan o ner i toastolen, fick upp den på ca 30-60 sek, skynda mig o plocka ur betteriet och sim o minneskortet. Men kunnde inte börja torka den riktigt föränns 45 min senare när jag kom hem.Men la den i ris direkt fick av min kompis tills jag kom hem.
Enda jag e rädd om är att alla mina kontakter ligger i mobilens minne tyvärr inte på simkortet. Viktigt för mig o få tag på tillbaka dom annars e man ju rökt hela livet i bitar suck! Nu torkas mobilen sen jag kom hem framför hårfön på svag ljummen värme på olika sidor i flera timmar nu. vad gör man sen några tips, låta torka till morrn? Batteriet testa jag i annan mobil o det funkar i alla fall och simkortet.

Har en backup på mobilen på datorn, men om jag inte får igång mobilen så e jag ju ej hjälpt av den då man verkar inte kunna lägga en backup från en modell till annan modell (har försökt genom pc companion)

I värsta fall kan man lämna in den o få tillbaka alla kontakter kanske av experter?

Hur stor chans e det att jag kan starta min mobil igen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

glömde: Törs man ta elektronikspray o spraya i mobilen, har plockat bort bakstycket på den?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Låt den ligga i en vecka (nej, en dag eller två räcker inte) så att den torkar ordentligt. Sedan är det bara att trycka i batteriet och starta upp. Jag skulle bli förvånad om den inte vill starta. Ris och hårfön är också meningslöst. Lägga den på ett element är det enda som skulle kunna påskynda processen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

aha okej, men hoppas det inte gör nåt att det är ja kissblandat vatten för det var lite kladdigt lite klibbigt på innsidan men det torkade snabbt så..... men tangenterna verkar då inte ha klibbat fast utan funkar o trycka med stuns som det skall vara. Okej får vänta ha tålamod ett tag.... Kan elektronikspray funka att lösa upp eventuellt kiss klibb måntro??

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

aha okej, men hoppas det inte gör nåt att det är ja kissblandat vatten för det var lite kladdigt lite klibbigt på innsidan men det torkade snabbt så..... men tangenterna verkar då inte ha klibbat fast utan funkar o trycka med stuns som det skall vara. Okej får vänta ha tålamod ett tag.... Kan elektronikspray funka att lösa upp eventuellt kiss klibb måntro??

Ja, det skulle kunna hjälpa att skölja ur för att bli av med rester. Jag skulle dock dränkt telefonen i avjoniserat/destillerat vatten eller isopropanol istället för elektronikspray, men sprayen borde gå bra också. Kör inte högsta tryck rakt in i telefonen bara så är det inga problem.

EDIT: Har inte stenkoll på vad som finns kvar när urin avdunstat, så kan inte säga om det skulle vara ett problem eller inte. Troligtvis blir det inte kvar något som förstör, men ska du fortsätta använda telefonen och inte bara hämta kontakter är det nog bra att skölja ur ordentligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

vad menar du med rakt in i telefonen? Jag har bara plockat bort bakstycket med 4 skruvar. Törs inte plocka isär mera.... finns ju microfon o sånna prylar kanske inte elektronikspray bör vara där. Men njaaa bara den gå igång så jag kan spara alla kontakter ner till simkortet så e jag glad sen får mobilen hålla så länge den går. Den är trots allt från 2002 men helt repfri o superskick. Tycker du att jag skall blöta ner den igen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

vad menar du med rakt in i telefonen? Jag har bara plockat bort bakstycket med 4 skruvar. Törs inte plocka isär mera.... finns ju microfon o sånna prylar kanske inte elektronikspray bör vara där. Men njaaa bara den gå igång så jag kan spara alla kontakter ner till simkortet så e jag glad sen får mobilen hålla så länge den går. Den är trots allt från 2002 men helt repfri o superskick. Tycker du att jag skall blöta ner den igen?

Sätt inte munstycket mot hörlursutgången och tryck på för fullt. Det finns risk att du skadar något. Håll avstånd så trycket inte blir så stort.
Jag skulle lagt den i blöt (i något av tidigare nämna medium) ett tag för att lösa upp och bli av med salter och whatnot som finns kvar när vatten/urin-blandningen torkat, men att skölja ur med elektronikspray är lika bra om inte bättre.

Vad är det för spray du har? Biltemas är ren isopropanol och väldigt lämplig till syftet.

Om du inte vill skruva isär mer och inte kan spola inne på kretskorten kommer inte elektronikspray göra så mycket. Då är bad bättre. Skulle dock sett till att få ut kontakterna först innan ytterligare påfrestningar. Så vänta en vecka, ta backup, dränk, vänta en vecka till och kör på.
(eller ta tillfället i akt och köp en ny telefon )

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ja det är biltemas spray jag har, men skall jag vänta med det o försöka ta ur kontakterna innan nytt försök. Jag hann köra hårfönen i säkert 2-3 timmar så det kanske har gjort lite nytta hoppas jag.... Har du nån aning om hur mycket det kan kossta att lämna in den o få ut kontakterna om jag skulle behöva sen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det skulle kunna hjälpa att skölja ur för att bli av med rester. Jag skulle dock dränkt telefonen i avjoniserat/destillerat vatten eller isopropanol istället för elektronikspray, men sprayen borde gå bra också. Kör inte högsta tryck rakt in i telefonen bara så är det inga problem.

EDIT: Har inte stenkoll på vad som finns kvar när urin avdunstat, så kan inte säga om det skulle vara ett problem eller inte. Troligtvis blir det inte kvar något som förstör, men ska du fortsätta använda telefonen och inte bara hämta kontakter är det nog bra att skölja ur ordentligt.

Rakt av, en massa salter och organiska restprodukter, dock främst salter som stökar till det. Bör behöva sköljas duktigt innan användande.

Skrivet av Fear:

Ja det är biltemas spray jag har, men skall jag vänta med det o försöka ta ur kontakterna innan nytt försök. Jag hann köra hårfönen i säkert 2-3 timmar så det kanske har gjort lite nytta hoppas jag.... Har du nån aning om hur mycket det kan kossta att lämna in den o få ut kontakterna om jag skulle behöva sen?

Skölj ordentligt med avjoniserat vatten, 3-4gånger helst.
Kör en omgång med något riktigt rent, typ isopropanol. Låt sedan ligga i en vecka så ska det nog fungera fint ska du se.

Att lämna in kostar nog 6000-15000. Tippar på att det främst ligger runt 10000kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rakt av, en massa salter och organiska restprodukter, dock främst salter som stökar till det. Bör behöva sköljas duktigt innan användande.

Jag tänker att salter i kristallform inte är konduktiva, så får man bort allt vatten borde det vara lugnt, eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Finns det inget program eller nåt som kan få min nuvarande säkerhetskopia att återställa till en annan modell av telefon som t.ex den jag har för tillfället en C905 dom e ju ganska snarlika men tyvärr så vill PC companion inte kunna få in det från C902 till C905 :an .
I värsta fall får jag väl köpa mig en billig beg C902 ch överföra backupen till den o sen spara på simkortet. Men det får bli nödlösning.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Finns det inget program eller nåt som kan få min nuvarande säkerhetskopia att återställa till en annan modell av telefon som t.ex den jag har för tillfället en C905 dom e ju ganska snarlika men tyvärr så vill PC companion inte kunna få in det från C902 till C905 :an .
I värsta fall får jag väl köpa mig en billig beg C902 ch överföra backupen till den o sen spara på simkortet. Men det får bli nödlösning.

Testa det som föreslås här (på en kopia av filen, utifall det inte fungerar) http://www.experts-exchange.com/Software/Misc/Q_23988205.html

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Testa det som föreslås här (på en kopia av filen, utifall det inte fungerar) http://www.experts-exchange.com/Software/Misc/Q_23988205.html

förstod inte den där sidan riktigt, fanns inga svar på nåt om det va jag kan se eller läsa

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det skulle kunna hjälpa att skölja ur för att bli av med rester. Jag skulle dock dränkt telefonen i avjoniserat/destillerat vatten eller isopropanol istället för elektronikspray, men sprayen borde gå bra också. Kör inte högsta tryck rakt in i telefonen bara så är det inga problem.

EDIT: Har inte stenkoll på vad som finns kvar när urin avdunstat, så kan inte säga om det skulle vara ett problem eller inte. Troligtvis blir det inte kvar något som förstör, men ska du fortsätta använda telefonen och inte bara hämta kontakter är det nog bra att skölja ur ordentligt.

Avdunstat urin lämnar oftast kvar kristaller av olika salter och ammoniak.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag tänker att salter i kristallform inte är konduktiva, så får man bort allt vatten borde det vara lugnt, eller?

Oftast är det så men man kan aldrig vara nog säker.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Rakt av, en massa salter och organiska restprodukter, dock främst salter som stökar till det. Bör behöva sköljas duktigt innan användande.

Skölj ordentligt med avjoniserat vatten, 3-4gånger helst.
Kör en omgång med något riktigt rent, typ isopropanol. Låt sedan ligga i en vecka så ska det nog fungera fint ska du se.

Att lämna in kostar nog 6000-15000. Tippar på att det främst ligger runt 10000kr.

Jag kunnde inte hålla mig från att testa starta opp mobilen idag, och tamejfasen jag lyckades ta mig in o kopiera alla kontakter till SIM kortet så nu e det klart o va glad jag är för det. Men när jag skulle testa spela upp ljud då började den starta om och krångla lite så jag fick inget ljud ur den. Har inte testat så mycket mer utan stängde av den.
Nu till detta med avjoniserat vatten är det samma som batteri vatten (destillerat) ? Kan jag använda batteri vatten o skölja mobilen med skall jag lägga hela telefonen i bad eller bara skölja? Sen ta före eller efter isopropanol och går det bra o spraya då som sagt eller skall jag skölja eller lägga i ett bad? Vill ju försöka i alla fall att få igång, rädda den trots allt en mycket bra mobil detta.....

Visa signatur

Fear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fear:

Jag kunnde inte hålla mig från att testa starta opp mobilen idag, och tamejfasen jag lyckades ta mig in o kopiera alla kontakter till SIM kortet så nu e det klart o va glad jag är för det. Men när jag skulle testa spela upp ljud då började den starta om och krångla lite så jag fick inget ljud ur den. Har inte testat så mycket mer utan stängde av den.
Nu till detta med avjoniserat vatten är det samma som batteri vatten (destillerat) ? Kan jag använda batteri vatten o skölja mobilen med skall jag lägga hela telefonen i bad eller bara skölja? Sen ta före eller efter isopropanol och går det bra o spraya då som sagt eller skall jag skölja eller lägga i ett bad? Vill ju försöka i alla fall att få igång, rädda den trots allt en mycket bra mobil detta.....

Du kan ha skadat telefonen mer nu genom att starta upp den. Ta ut batteriet, skölj med vatten och låt den torka i minst en vecka.

Är telefonen förstörd kan jag rekommendera den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2884112

Permalänk
Medlem

Ja det är vanligt batterivatten du skall använda. Lägg i ett bad, vänta någon timme, byt vatten och upprepa ett par ggr. Lägg sen mobilen på tork en vecka och håll dig från att starta den under den veckan! Har du tur har du inte pajat något, men som sagt, håll dig för guds skull!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte varför någon ovan skrev att ris inte funkar, ris är bland det bästa du kan använda för att få ut fukten!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tänker att salter i kristallform inte är konduktiva, så får man bort allt vatten borde det vara lugnt, eller?

Salter i kristallform är helt rätt inte konduktiva men de absorberar fukt så det bara sjunger om det (tänk klumpar i socker-/saltkaren (och ris finns där för de absorberar vatten bättre än salt/socker i karet)).

Räcker egenligen med att man får lite dåligt väder att det kan vips börja leda igen.

Skrivet av Fear:

Jag kunnde inte hålla mig från att testa starta opp mobilen idag, och tamejfasen jag lyckades ta mig in o kopiera alla kontakter till SIM kortet så nu e det klart o va glad jag är för det. Men när jag skulle testa spela upp ljud då började den starta om och krångla lite så jag fick inget ljud ur den. Har inte testat så mycket mer utan stängde av den.
Nu till detta med avjoniserat vatten är det samma som batteri vatten (destillerat) ? Kan jag använda batteri vatten o skölja mobilen med skall jag lägga hela telefonen i bad eller bara skölja? Sen ta före eller efter isopropanol och går det bra o spraya då som sagt eller skall jag skölja eller lägga i ett bad? Vill ju försöka i alla fall att få igång, rädda den trots allt en mycket bra mobil detta.....

Destilerat, avjoniserat och batterivatten. Kärt barn har många namn. Lägg i bad och vicka lite på den. tänk liksom på hur en ultraljudsdiskmaskin fungerar. De vibrerar för att komma åt allt. Räcker egentligen med att du sänker ner hela mobilen i vattnet och rör runt lite så den kommer åt allt och alla luftbubblor försvinner inuti. Låt ligga 30-45min, skaka runt lite till. Byt vatten. Upprepa ett par gånger. (allt mellan 2-10gånger beroende på hur allt sitter monterat inuti).

Skulle säga att det är bäst att skölja sista gången och inte låta ligga i bad, tror dock inte det finns någon vetenskaplig grund jag kan luta mig på utan att det främst är inget som kan lösa sig och bara bli lägre koncentrerat utan faktiskt spolas bort istället.

Isopropanol är främst för att alkoholen löser allt mer eller mindre, även det vattnet inte klarar av. Sedan absorberar det vattnet som finns kvar och dunstar snabbare än vatten. Det ökar på torkningen helt enkelt.

Kul för dig att du fick ut dina kontakter, dock finns det risk att något annat har pajat så se till att hålla hårt i kontakterna nu

Skrivet av cheben:

Ja det är vanligt batterivatten du skall använda. Lägg i ett bad, vänta någon timme, byt vatten och upprepa ett par ggr. Lägg sen mobilen på tork en vecka och håll dig från att starta den under den veckan! Har du tur har du inte pajat något, men som sagt, håll dig för guds skull!

Instämmer till fullo.

Skrivet av archie:

Vet inte varför någon ovan skrev att ris inte funkar, ris är bland det bästa du kan använda för att få ut fukten!

Yes, men det tar fortfarande upp mot en vecka för att komma åt all fukt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kan lugna ner dig, om det är bara kontakterna du vill åt och då är det lätt fixat. Alla backups kan man extrahera info från.
För Sonys .dbk: http://www.johannesdeml.com/blog/extract-data-sony-pc-companion-backup/

Ett tips är, använd gmails kontakt backup och då behöver man inte oroa sig att alla kontakter försvinner om smartphone går sönder.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

tack för alla svar det kan behövas i framtiden. Mn jag har kört igång mobilen igår och den verkar fungera har använt den hela tisdagen o inga problem alls verkar det som så jag hade nog tur i alla fall.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fear:

tack för alla svar det kan behövas i framtiden. Mn jag har kört igång mobilen igår och den verkar fungera har använt den hela tisdagen o inga problem alls verkar det som så jag hade nog tur i alla fall.

Varför frågar du om råd om du ändå inte lyssnar på det? Det har gått två dagar och folk sa en vecka.
Eftersom det antagligen fortfarande finns fukt kvar så lär kretsarna oxidera och du kan säga hej då bill mobilen du kärt tycker om, därför folk sa vänta en vecka så att du är säker på att all fukt är borta.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Jpap men jag sa att det viktigaste var att få tillbaka mina kontakter, o det fick jag tidigare. Då sa jag att om mobilen är eller blir kass så är det inte hela världen. Men kan jag rädda den så gör jag ju det men den verkar funka o jag har gjort ren kontakterna o sånt jag kan komma åt. Och när jag fick tipsen så verkade det som mobilen var lite task men sen låg den ytterligare en dag eller natt på elemntet. Och funkar utan problem. Då känns det väldigt onödigt att dränka den igen eller hur?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Kissade o sen föll min underbara Sony ericsson C902 ur fickan o ner i toastolen, fick upp den på ca 30-60 sek, skynda mig o plocka ur betteriet och sim o minneskortet. Men kunnde inte börja torka den riktigt föränns 45 min senare när jag kom hem.Men la den i ris direkt fick av min kompis tills jag kom hem.
Enda jag e rädd om är att alla mina kontakter ligger i mobilens minne tyvärr inte på simkortet. Viktigt för mig o få tag på tillbaka dom annars e man ju rökt hela livet i bitar suck! Nu torkas mobilen sen jag kom hem framför hårfön på svag ljummen värme på olika sidor i flera timmar nu. vad gör man sen några tips, låta torka till morrn? Batteriet testa jag i annan mobil o det funkar i alla fall och simkortet.

Har en backup på mobilen på datorn, men om jag inte får igång mobilen så e jag ju ej hjälpt av den då man verkar inte kunna lägga en backup från en modell till annan modell (har försökt genom pc companion)

I värsta fall kan man lämna in den o få tillbaka alla kontakter kanske av experter?

Hur stor chans e det att jag kan starta min mobil igen?

Cred till dig som tog upp den ut toaletten med vattenblandad urin. Hopps den fungerar snart igen!
Personligen tycker jag Sony-ericsson är en riktigt piss-telefon

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Detta hände mig ganska nyligen fast med min iphone.
Det jag gjorde var att stänga av den snabbt som tusan!! lätt den torka under natten och sen dagen efter så la jag den i ugnen (40grader) i typ en 60-90min. Och den har fungerat sen dess! enda som jag märkt är att min "sänka volym knapp" på telefonen har lagt av annars fungerar den hur bra som helst.

Skrivet av griid_83:

Cred till dig som tog upp den ut toaletten med vattenblandad urin. Hopps den fungerar snart igen!
Personligen tycker jag Sony-ericsson är en riktigt piss-telefon

Du har inte barn eller? Min dotter spydde ner min kudde och mina armar i natt. hade hellre badat i ett badkar fyllt med kiss. Men går ju alltid att tvätta sig inte så farligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För ett år hoppade min Lumia 925 i en nypinkad toa när jag var på resa. Jag tog upp den och sköljde av den under kranen. Torkade den så gott det gick. Hade streck på skärmen och den gick inte att stänga av. När jag kom hem två dagar senare stoppade jag den i en keramikburk och bakade den i ugnen på 75-80 grader i två dagar. Sedan dess har den fungerat som vanligt.

Den (telefonen inte ugnen) är förövrigt till salu nu, om det finns någon ger ett piss

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"