Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BorN:

Du gjorde det till en genusfråga direkt.

Det är en genusfråga men den jag har inte hävdat att rösterna följer den.

Skrivet av BorN:

Nu bytte du spår men okej, då byter jag också spår och kontrar med att vi har haft många uppfinningar som kommit härifrån men som inte tagits om hand så tillverkning och arbetstillfällen gått till spillo pga. vänster politik.

Och jag kontrar med Facit.

Skrivet av BorN:

Är inte det här lite godtyckligt? Men okej.

Ja visst är det det och det är också en del av poängen, vi har vissa saker vi tror på men vi måste likväl förbannat sätta dem i perspektiv.

Skrivet av BorN:

Det är givet att dom skillnaderna även existerar i normalfallen fast mindre.

Gradvisa ökningar till absolut knäppgökeri är för mig väldigt sällsynt.

Skrivet av BorN:

...ser han till att verkligen lära sig det eftersom han betalat för det.

Den kommunala musikskolan riktar sig till barn.

Skrivet av BorN:

Ju mindre för staten att hålla på med, ju mindre kostnader.

Å andra sidan så är de relativa sjukvårdskostnaderna i USA högre än i Sverige.

Skrivet av BorN:

Nu svarade jag även fast jag sa att jag inte skulle (dålig stil) men nu lät det som en människa som svarade.

Ibland råkar jag låta som en människa, det är ett av mina sämre drag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Har faktiskt röstat på S, dock inte i riksdagsvalet. Har någon gång röstat på alla partier som sitter i riksdagen idag utom V och SD, kör i stort sett minsta kvadratmetoden på vad jag tycker anpassat till vad partierna lovar i kommun, landsting resp. riksdagsval. Tänker inte ändra på den metoden och har inget principiellt mot något parti, om min "metod" visar att jag mest håller med just dom så säger naturvetaren i mig att det antagligen är vilka som bäst företräder mig i riksdagen. Viss mått av naivitet i det, men fungerar för mig

Oftast hamnar detta på ett borgarparti, men det är inget "krav". Personligen har jag väldigt svårt att riktigt förstå mig på S för tillfället, ser inte hur det skulle få mig att nedvärdera de som ändå röstar på det partiet. De kanske har en djupare insikt i politik än mig, de kanske alltid röstat på S och inte tänker ändra sig, vad vet jag.

Jag har inget att anmärka på metodiken . Det är inte den enda, men som du säger: de som verkar enklast att sympatisera med är ju troligen de som företräder en bäst.

En notis om "djupare insikt": någon som kommer fram till en annan slutsats än en själv måste inte ha vardera djupare eller grundare insikt, men vad som troligen skiljer är grundläggande värderingar, dvs det perspektiv utifrån vilket det valts att värdera politiken. Det följer direkt av att det inte bara finns ett sätt att bedöma politiks nytta (referens till mitt föregående inlägg). Detta uppvisar sig inte minst i att personer tenderar att rösta på mer eller mindre samma sak som deras föräldrar röstar på, oavsett hur mycket de sätter sig in i politiken, då perspektiven cementerats från barnsben.

Jag känner mig personligen ofta mer bekväm med att inte titta så mycket på aktuella vallöften, utan mer på partihistorik, då min bild är att partier alltid har en inre "tröghet" då människorna inte byts ut på en dag (inte bara partiledaren, utan hela partistrukturen), oavsett om retoriken utåt skulle ändras. Det gör det lättare för mig att tro att jag väljer något som jag ska kunna vara bekväm med i fyra år (eller ett halvår, som denna gång ). Aktuella vallöften bör ju dock på något sätt spegla ett partis övergripande tankar ändå, så jag antar att man kan attackera det från vardera håll.

Gällande att kunna sätta sig in i partiers egna resonemang så tycker jag det är viktigt för att kunna få grepp om partierna. Annars är det lätt att man sitter och inte förstår sig på vad de håller på med (ibland är detta svårt nog ändå). Även om man lyckas måla upp ett resonemang så måste man inte hålla med, men det är belysande att se vilka värderingar det är som leder fram till deras slutsatser. Om man tänker "de andra är ju bara helt dumma i kolan" så är det enligt mig en grogrund till att riskera att hamna djupt nedsänkt i en idémässig skyttegrav, vilket är något som sticker i mina ögon; oavsett vilket parti det handlar om. Det är också en förutsättning för att skapa extremism i olika former, även om de allra flesta (snarast per definition) inte fastnar i sådana mönster. Tyvärr så är det ofta så enögt politiska debatter låter i TV för att fiska röster, så partiledarna är inte precis bra förebilder.

Ska jag fortsätta citera mig själv så minns jag att jag skrev något liknande i en diskussion om något mer "världsligt", närmare forumets huvudsakliga tema (mer specifikt Xbox One) för inte alltför länge sedan:

Skrivet av phz:
Skrivet av Knuckles:

Jupp, tack vare alla som inte varit smarta nog att förstå att 24h kravet var bra har förstört det för alla som ville dela spel mellan kompisar för att boosta gamerscore och dylikt. Blir så trött på alla idioter

Uppenbarligen ansågs det inte vara bra av majoriteten av konsumenterna. Det är möjligt att du inte värderade situationen på samma sätt som den mängd människor som såg det som negativt, men bara för att andra inte tycker som du betyder inte det att de har fel och är "idioter".

Att inte förstå hur en mängd andra personer kommer fram till en viss slutsats är ofta en ledtråd till att det är någon bakomliggande faktor man inte riktigt har sett. Alla kan värdera dessa faktorer olika, men utan att förstå vilka faktorer det handlar om så kan man egentligen inte ens veta vad man själv tycker.

Jag minns också en meningsväxling med min religionslärare på gymnasiet. Begreppet "ondska" diskuterades, och jag sa något i stil med att jag inte trodde att Saddam Hussein (som var aktuell vid tillfället) vaknade upp varje morgon och tänkte "fan vad ond jag är", utan att han troligen nått sina övertygelser via någon sorts resonemang och säkert kunde motivera sina handlingar för sig själv. Jag minns också att jag tyckte läraren var lite trångsynt som försökte argumentera emot detta och för att det skulle existera någon sorts "objektiv ondska" i världen. Det är möjligt att hon mest försökte få mig att uttrycka mig bättre eller hade någon annan poäng, men det är så jag minns det. Det är lite av en parallell till att jag inte tror att det finns något parti som vaknar och tänker "vi är rätt korkade som vill göra landet sämre, men nu kör vi", och att jag inte tror det är konstruktivt att se på partier på det sättet.

Kan tillägga att anledningen till att jag svarade på dina inlägg var för att jag tyckte det var intressanta koncept som lyftes som jag tycker det är intressant att tänka på, och inte för att jag såg det som något så chockerande provokativt att jag inte kunde undvika att rycka ut i någon sorts tangentbordsstrid . Jag vet inte hur det framstått, men det skadar inte att försöka vara tydlig. Textmediet kan vara förrädiskt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Varför skulle jag eller någon annan rösta på något annat än vad de röstade på sist.

Jadu, det har väl ändå dykt upp en del bevis på hur nuvarande Regering sköter sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan du ge några exempel på anledningar att rösta på SD som i slutändan inte visar sig vara rasistiskt grundade bara man skrapar lite på ytan?

På vilka andra grunder än rasistiska kan man anse att etniska Svenskar är mer berättigade att vistas i Sverige än andra etniska grupper?

Men med det argumentet så är alla riksdagspartier förutom MP (rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag vet det enda partiet som förespråkar en helt fri invandring, F! också om vi vill räkna med dem) rasistiska, då samtliga övriga partier vill begränsa invandringen hit?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominator-2010:

Jadu, det har väl ändå dykt upp en del bevis på hur nuvarande Regering sköter sig?

Det gör det fortfarande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Men med det argumentet så är alla riksdagspartier förutom MP (rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag vet det enda partiet som förespråkar en helt fri invandring, F! också om vi vill räkna med dem) rasistiska, då samtliga övriga partier vill begränsa invandringen hit?

Det där är en intressant tankegång men den ger mig inte svar på frågan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Man undrar vad de här på forumet som inte anser allianspartierna har något ansvar öht för att situationen blev låst tycker att Löfven borde öppnat med för erbjudande.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Man undrar vad de här på forumet som inte anser allianspartierna har något ansvar öht för att situationen blev låst tycker att Löfven borde öppnat med för erbjudande.

Troligen att han skulle sagt att han mer än gärna fört de fyras gängs politik vidare, att han gärna varit stadsminister på papper och överlåtit alla ministerposter till "gänget".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Man undrar vad de här på forumet som inte anser allianspartierna har något ansvar öht för att situationen blev låst tycker att Löfven borde öppnat med för erbjudande.

Skrivet av Beginner:

Troligen att han skulle sagt att han mer än gärna fört de fyras gängs politik vidare, att han gärna varit stadsminister på papper och överlåtit alla ministerposter till "gänget".

Man kan nog dra slutsatsen att allt bekräftar den rättrogne uppfattning om tingens beskaffenhet.

(Om vi talar om skuld så finner jag det självklart att hålla er båda ansvariga för dimman i era respektive områden.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Troligen att han skulle sagt att han mer än gärna fört de fyras gängs politik vidare, att han gärna varit stadsminister på papper och överlåtit alla ministerposter till "gänget".

Valresultatet var ju en signal till Alliansen att de får underkänt, så egentligen var det väldigt drygt av dem att låsa sig och lalla vidare med sin Allians som om inget hade hänt. Men som det ser ut nu krävs det väl att någon av småpartierna åker ur för att de skall vakna till och fatta att många av rösterna SD fick även är proteströster mot blockpolitiken som sådan. Varenda jävla land där ute klarar av att sammarbeta över blockgränserna, och på Kommunal nivå går det finfint i Sverige, så varför ska det vara så omöjligt på riksnivå?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Löfven var beredd ge alliansen ministerposter [DN] — samma länk med rubrik för de som präglats att inte klicka på mystiska länkar på nätet .

Det är ett i sammanhanget intressant uttalande, även om det snarare bara specificerar vad de möten som redan varit väl omskrivna handlade om. Det ska också bli intressant att se om C och FP släpper förtydliganden om situationen, och hur de då väljer att formulera sig. Jag misstänker antingen locket på eller attack, där endera utfall pekar på huruvida det skett någon strategisk ändring än eller ej.

Jag måste säga att en av de mer överraskande sakerna i denna tråd (för mycket är inte speciellt överraskande om man följt politiska trådar på forumet tidigare) är den övertygelse flera visat om att Löfven inte uttryckt någon vilja för samarbete över blockgränser. Är det en enda sak jag skulle lyfta fram som präglat Löfvens valrörelse både före och efter valet så är det motsatsen, vilket även verkar ha varit kontroversiellt inom vänsterblocket. Detta var också möjligen den största diskussionspunkten under våren och sommaren i tidningars rapportering av valdebatterna, då det spekulerats vitt och brett om huruvida det varit en svaghet eller ej, men ändå har denna punkt försvunnit i vissas berättelser.

Antingen kommer det från selektivt utnyttjande av informationskällor (men jag vet inte vilken tidning man då kan ha läst), men troligare ur konfirmationsbias, där sådan information knappt passerar ögonnerven innan den förkastas om man redan är säker på att det inte kan stämma med den berättelse man redan valt. I andra ord: man vill inte ta in informationen. Kanske speciellt svårt är det att förstå de som nu i efterhand menar att de önskar att Löfven skulle ha sökt blocköverskridande lösningar, men uttrycker besvikelse över att det inte skulle ha hänt.

Men ja, som en förlängning av resonemanget, så bara för att det nu kommer ytterligare en artikel som beskriver detta så betyder inte det nödvändigen att någon kommer ändra sin bild av vad som händer eller har hänt. Har man kunnat "stå emot" under ett halvår så kan man säkert göra det ett halvår till. Som nämndes tidigare i tråden så är ju dock dessa mest cementerade väljare inte speciellt intressanta för partierna just i en valrörelse ändå, då de röstar som de alltid gjort, oavsett hur det låter i debatterna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Löfven var beredd ge alliansen ministerposter [DN] — samma länk med rubrik för de som präglats att inte klicka på mystiska länkar på nätet .

Om du hovrar musen över länken dyker sidan upp på nedre vänstret hörnet, iallafall på firefox.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Varenda jävla land där ute klarar av att sammarbeta över blockgränserna, och på Kommunal nivå går det finfint i Sverige, så varför ska det vara så omöjligt på riksnivå?

Det sitter långt inne i många länder. USA:s senaste mandatperioder har inte precis präglats av kompromissvilja, utan snarare total parlamentarisk låsning. Belgien nämns ofta som exempel som inte lyckades få till stånd en godkänd regering på närmre 1.5 år, så mycket politiskt klimat verkar ha skruvats upp, då många sett att det finns väljare att vinna på att skapa så djupa klyftor som möjligt.

På kommunal nivå så finns det ofta olika historik gentemot rikspartierna. Ibland uttrycks det fullständig oförståelse gällande exempelvis hur partier kan samarbeta med SD på kommunal nivå, men allt som oftast handlar det då om kommunal representation, ofta från en helt annan bakgrund än SD:s egen med mindre rumsrena kopplingar till BSS och liknande, som i många fall inte ens driver SD:s knäckfråga om invandring. Att de ens tillhör samma parti är en historia i sig; speciellt i Skåne, där SD främst samlade redan existerande lokala tidigare kallade "missnöjespartier" under gemensam flagg (och där skepsis gentemot styrning från "Stockholm" måhända av historiska anledningar är störst i landet, men det är nog föremål för en egen tråd). Samma oförståelse uppvisas åt andra hållet, där SD-anhängare tänker "om de kan samarbeta i kommunerna, varför inte på riksnivå?", men det handlar om fundamentalt olika saker (vi kan även nämna kommunala koalitioner som alliansen+V i Storuman, som sedan spräcktes av S+KD+typ halva V, och det finns fler exempel).

Det har uppkommit politiskt kaos i kommuner tidigare när valresultaten lett till situationer där kompromisser suttit extremt långt inne, eller "politiska vildar" mitt under mandatperioder skiftat block och skapat ledande konstellationer som initialt inte representerats folkets faktiska val. Dock har det inte ens varit möjligt att anordna kommunala extraval förrän Kommunallagen ändrades i samband med Grundlagsutredningen 2004–2008 som ledde till Grundlagsreformen som föreslogs 2009, klubbades efter några mindre ändringar 2010 (SD var emot) och började gälla 2011. Det är alltså inte alls omöjligt att även kommuner kommer utlysa extraval när förhandlingar inte leder någonstans framöver, men tidigare har det inte funnits någon annan egentlig mekanism än att "komma överens".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Om du hovrar musen över länken dyker sidan upp på nedre vänstret hörnet, iallafall på firefox.

Korrekt. Jag tänkte mer på de som helt hoppar över länken för att den inte verkar relevant/intressant utifrån länktexten, men uttryckte mig lite vagare .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där är en intressant tankegång men den ger mig inte svar på frågan.

Svaret är förmodligen att de (iaf majoriteten) tycker att SD är det partiet som prioriterar bäst hur skattepengarna ska fördelas. Om majoriteten av deras väljare är rasister så är det sorgligt på så många sätt. Du svarade dock inte på min fråga, där var ett frågetecken i slutet. Anser du att alla riksdagspartier förutom MP är rasistiska?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Löfven var beredd ge alliansen ministerposter [DN] — samma länk med rubrik för de som präglats att inte klicka på mystiska länkar på nätet .

Och du förklarar varför i resterande inlägg.

Skrivet av phz:

Det är ett i sammanhanget intressant uttalande, även om det snarare bara specificerar vad de möten som redan varit väl omskrivna handlade om. Det ska också bli intressant att se om C och FP släpper förtydliganden om situationen, och hur de då väljer att formulera sig. Jag misstänker antingen locket på eller attack, där endera utfall pekar på huruvida det skett någon strategisk ändring än eller ej.

Jag måste säga att en av de mer överraskande sakerna i denna tråd (för mycket är inte speciellt överraskande om man följt politiska trådar på forumet tidigare) är den övertygelse många visar om att Löfven inte uttryckt någon vilja för samarbete över blockgränser. Är det en enda sak jag skulle lyfta fram som präglat Löfvens valrörelse både före och efter valet så är det motsatsen, vilket även verkar ha varit kontroversiellt inom vänsterblocket. Detta var också möjligen den största diskussionspunkten under våren och sommaren i tidningars rapportering av valdebatterna, då det spekulerats vitt och brett om huruvida det varit en svaghet eller ej, men ändå har denna punkt försvunnit i vissas berättelser.

Antingen kommer det från selektivt utnyttjande av informationskällor (men jag vet inte vilken tidning man då kan ha läst), men troligare ur konfirmationsbias, där sådan information knappt passerar ögonnerven innan den förkastas om man redan är säker på att det inte kan stämma med den berättelse man redan valt. I andra ord: man vill inte ta in informationen. Kanske speciellt svårt är det att förstå de som nu i efterhand uttrycker att de önskar att Löfven skulle ha sökt blocköverskridande lösningar, men uttrycker besvikelse över att det inte skulle ha hänt.

Men ja, som en förlängning av resonemanget, så bara för att det nu kommer ytterligare en artikel som beskriver detta så betyder inte det nödvändigen att någon kommer ändra sin bild av vad som händer eller har hänt. Har man kunnat "stå emot" under ett halvår så kan man säkert göra det ett halvår till. Som nämndes tidigare i tråden så är ju dock dessa mest cementerade väljare inte speciellt intressanta för partierna just i en valrörelse ändå, då de röstar som de alltid gjort, oavsett hur det låter i debatterna.

Jag instämmer och försökte därmed skriva en replik men WPK diskussionen det hade föranlett är inte önskvärd just nu, av samma anledningar som du radat upp.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Svaret är förmodligen att de (iaf majoriteten) tycker att SD är det partiet som prioriterar bäst hur skattepengarna ska fördelas. Om majoriteten av deras väljare är rasister så är det sorgligt på så många sätt. Du svarade dock inte på min fråga, där var ett frågetecken i slutet. Anser du att alla riksdagspartier förutom MP är rasistiska?

Jag vet inte riktigt vad du syftar på här. "Sjuklövern" har ju en uppgörelse som säger att vi skall ta emot fler flyktingar och anhöriginvandrare än vad vi gör idag, så nej jag tycker inte att de är rasister.

SD däremot vill ju minska invandringen med 90% och pratar om att det skulle spara miljarder.

Man kan ta vilken annan verksamhet som helst och skära ner med 90% och också spara miljarder, så antingen så är de rasister eller så har de kastat tärning och det "råkade" bli invandringem som ska minskas med 90%

Men sedan är det ju också massa dravvel på websidan om att vi skall "slå vakt om svensk kultur och nationalidentitet" och allt vad det är, och det står att man tycker att vissa kulturer är bättre än andra osv.. Sådanna tongångar hittar man inte hos något annat riksdagsparti, utan då får man gå till Svenskarnas Parti (Tidigare Nationalsocialistisk Front) om man skall hitta sådanna ordalag.

Så ägnar de också massa text åt att försöka bena ut vem som är Svensk och vem som är invandrare... Det ser man inte heller hos andra partier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phz:

Löfven var beredd ge alliansen ministerposter [DN] — samma länk med rubrik för de som präglats att inte klicka på mystiska länkar på nätet .

Det är ett i sammanhanget intressant uttalande, även om det snarare bara specificerar vad de möten som redan varit väl omskrivna handlade om. Det ska också bli intressant att se om C och FP släpper förtydliganden om situationen, och hur de då väljer att formulera sig. Jag misstänker antingen locket på eller attack, där endera utfall pekar på huruvida det skett någon strategisk ändring än eller ej.

Jag måste säga att en av de mer överraskande sakerna i denna tråd (för mycket är inte speciellt överraskande om man följt politiska trådar på forumet tidigare) är den övertygelse många visar om att Löfven inte uttryckt någon vilja för samarbete över blockgränser. Är det en enda sak jag skulle lyfta fram som präglat Löfvens valrörelse både före och efter valet så är det motsatsen, vilket även verkar ha varit kontroversiellt inom vänsterblocket. Detta var också möjligen den största diskussionspunkten under våren och sommaren i tidningars rapportering av valdebatterna, då det spekulerats vitt och brett om huruvida det varit en svaghet eller ej, men ändå har denna punkt försvunnit i vissas berättelser.

Antingen kommer det från selektivt utnyttjande av informationskällor (men jag vet inte vilken tidning man då kan ha läst), men troligare ur konfirmationsbias, där sådan information knappt passerar ögonnerven innan den förkastas om man redan är säker på att det inte kan stämma med den berättelse man redan valt. I andra ord: man vill inte ta in informationen. Kanske speciellt svårt är det att förstå de som nu i efterhand uttrycker att de önskar att Löfven skulle ha sökt blocköverskridande lösningar, men uttrycker besvikelse över att det inte skulle ha hänt.

Men ja, som en förlängning av resonemanget, så bara för att det nu kommer ytterligare en artikel som beskriver detta så betyder inte det nödvändigen att någon kommer ändra sin bild av vad som händer eller har hänt. Har man kunnat "stå emot" under ett halvår så kan man säkert göra det ett halvår till. Som nämndes tidigare i tråden så är ju dock dessa mest cementerade väljare inte speciellt intressanta för partierna just i en valrörelse ändå, då de röstar som de alltid gjort, oavsett hur det låter i debatterna.

För att hålla sig till artiklar du redan länkat till, läser man vad Bengt Westerberg [DN] skrev så slår han väldigt mycket huvudet på spiken med detta

Citat:

En annan invändning är att S och M riskerar att förlora på ett samarbete. Den risken finns, men förhoppningsvis kan ansvarstagande också uppskattas av väljarna. Det är många i debatten som inte drar sig för att kräva ansvarstagande av C och FP, också sedan de har gjort några av sina sämsta val någonsin. Är det inte rimligare att kräva ansvarstagande – och det risktagande det innebär – av de båda partier som har starkast stöd i valmanskåren?

Politiskt kommer det kosta att göra ett sådant samarbete, C och FP är inte så långt från spärren så de måste tänka sig för.

Men om man sedan tar den andra artikeln du nämner, den från dagens DN om erbjudande om ministerposter [DN].

Citat:

Kvällens Agenda var tydlig. Löfven kan bara tänka sig att samarbeta om han själv sitter i regering - inte annars

Varför är det så självklart att S ska sitta på statsministerposten eller ens vara med i regeringen om huvudmålet bara är att hålla SD utanför? Alliansen har ju visat prov på väldigt bra regeringsduglighet och möjlighet att samarbeta sinsemellan, så varför inte då låta det gänget köra vidare och göra upp med S i riksdagen? Där är min invändning mot Löfvens inviter, jag får uppfattningen att de är gjorde väldigt mycket med S bästa i fokus (har naturligtvis väldigt begränsade bevis för detta). Med tanke på hur väljarstödet ser ut för C och FP måste en uppgörelse som innefattade en S+MP regering och C+FP vara till större fördel för de två senare då de med väldigt stor sannolikhet riskerar att ses som svikare av i alla fall en del av sin väljarbas.

Sedan verkar ju MP inte alls vara främmande för att jobba med alliansen [SvD] och tror fortfarande att MP+C+FP+M+KD är mer realistiskt och mindre riskfyllt (straffad av väljarbasen) för de inblandade partierna än S+allianspartier, S+M är enda rimliga kombon.

Citat:

- Det blir en väldigt konkret valrörelse, sade Fridolin och öppnade för ett blocköverskridande samarbete om Alliansen blir större än de rödgröna efter nyvalet.
- Om vi är i ett läge där Alliansen blir större, så har vi ett läge där vi behöver samarbeta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte riktigt vad du syftar på här. "Sjuklövern" har ju en uppgörelse som säger att vi skall ta emot fler flyktingar och anhöriginvandrare än vad vi gör idag, så nej jag tycker inte att de är rasister.

SD däremot vill ju minska invandringen med 90% och pratar om att det skulle spara miljarder.

Man kan ta vilken annan verksamhet som helst och skära ner med 90% och också spara miljarder, så antingen så är de rasister eller så har de kastat tärning och det "råkade" bli invandringem som ska minskas med 90%

Men sedan är det ju också massa dravvel på websidan om att vi skall "slå vakt om svensk kultur och nationalidentitet" och allt vad det är, och det står att man tycker att vissa kulturer är bättre än andra osv.. Sådanna tongångar hittar man inte hos något annat riksdagsparti, utan då får man gå till Svenskarnas Parti (Tidigare Nationalsocialistisk Front) om man skall hitta sådanna ordalag.

Så ägnar de också massa text åt att försöka bena ut vem som är Svensk och vem som är invandrare... Det ser man inte heller hos andra partier.

De som är oförmögna att tänka själva brukar ofta säga att SD är rasister, man frågar varför och då faller svaret ofta på "det är bara att kolla deras historia".

Sossarna drev igenom Luciaförslagen 1989 som är näst intill identiskt med det som SD försöker driva igenom nu, att begräna asylinvandringen till de som faktiskt riskerar sitt liv i sitt hemland. Du måste alltså tycka att Sossarna är rasistiska dom med?

Jag röstade inte SD i år, men jag skulle aldrig få för mig att kalla de som gjorde det för dumma i huvet eller rasister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte riktigt vad du syftar på här. "Sjuklövern" har ju en uppgörelse som säger att vi skall ta emot fler flyktingar och anhöriginvandrare än vad vi gör idag, så nej jag tycker inte att de är rasister.

SD däremot vill ju minska invandringen med 90% och pratar om att det skulle spara miljarder.

Man kan ta vilken annan verksamhet som helst och skära ner med 90% och också spara miljarder, så antingen så är de rasister eller så har de kastat tärning och det "råkade" bli invandringem som ska minskas med 90%

Men sedan är det ju också massa dravvel på websidan om att vi skall "slå vakt om svensk kultur och nationalidentitet" och allt vad det är, och det står att man tycker att vissa kulturer är bättre än andra osv.. Sådanna tongångar hittar man inte hos något annat riksdagsparti, utan då får man gå till Svenskarnas Parti (Tidigare Nationalsocialistisk Front) om man skall hitta sådanna ordalag.

Så ägnar de också massa text åt att försöka bena ut vem som är Svensk och vem som är invandrare... Det ser man inte heller hos andra partier.

Tja, du skrev ju tidigare följande: "På vilka andra grunder än rasistiska kan man anse att etniska Svenskar är mer berättigade att vistas i Sverige än andra etniska grupper?"

Jag förklarade att det är bara ett av åtta riksdagspartier som anser att alla har exakt lika stor rätt att vistas i Sverige och därför förespråkar en helt fri invandring, och det är MP. Övriga partier gör ju mer eller mindre samma skillnad på folk och folk som SD gör när det gäller rätten att bo i Sverige, det är bara det att gränsen på hur många som ska få bo här varierar. Som exempel får min utländska (utomeuropeiska) fru inte vistas i Sverige nu medans hennes ansökan om uppehållstillstånd behandlas och det är inte SD som har bestämt det.

Personligen kommer jag rösta på det parti som lägger ett förbud mot att kladda på mobiltelefoner i riksdagen medans andra talar. Det och många andra grejer som ledande politiker håller på med är helt respektlösa och sänder ut helt fel signaler till samhället i stort. Det hade varit fint om politiker kunde vara nån sorts förebilder och inte bara fingerpekande hycklerister (som förmodligen inte är ett ord, men meningen framgår nog).

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Inaktiv

Kommer att rösta SD. Är trött på att det läggs så sjukt mycket pengar på invandring. Är trött på alla jävla upplopp och brinnande bilar.

Tänk vad bra det skulle vara om man själv fick bestämma om man vill betala extra skatt för att betala för invandringen. Då kan dom som vill ha invandring betala extra. Och vi som inte vill ha invandring betala mindre skatt. Då hade det varit helt okej, Bara jag slipper betala för skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

De som är oförmögna att tänka själva brukar ofta säga att SD är rasister, man frågar varför och då faller svaret ofta på "det är bara att kolla deras historia".

Sossarna drev igenom Luciaförslagen 1989 som är näst intill identiskt med det som SD försöker driva igenom nu, att begräna asylinvandringen till de som faktiskt riskerar sitt liv i sitt hemland. Du måste alltså tycka att Sossarna är rasistiska dom med?

Jag röstade inte SD i år, men jag skulle aldrig få för mig att kalla de som gjorde det för dumma i huvet eller rasister.

Jag har inte hittat något liknande hos S. Jag pratar alltså om saker som står på SD's hemsida nu. Om jag varit intresserad av att dra växlar på deras historia och ursprung så hade jag väl istället kallat dem "nynazister", men det är inte det som saken gäller här.

Skrivet av NoAim:

Tja, du skrev ju tidigare följande: "På vilka andra grunder än rasistiska kan man anse att etniska Svenskar är mer berättigade att vistas i Sverige än andra etniska grupper?"

Jag förklarade att det är bara ett av åtta riksdagspartier som anser att alla har exakt lika stor rätt att vistas i Sverige och därför förespråkar en helt fri invandring, och det är MP. Övriga partier gör ju mer eller mindre samma skillnad på folk och folk som SD gör när det gäller rätten att bo i Sverige, det är bara det att gränsen på hur många som ska få bo här varierar. Som exempel får min utländska (utomeuropeiska) fru inte vistas i Sverige nu medans hennes ansökan om uppehållstillstånd behandlas och det är inte SD som har bestämt det.

Personligen kommer jag rösta på det parti som lägger ett förbud mot att kladda på mobiltelefoner i riksdagen medans andra talar. Det och många andra grejer som ledande politiker håller på med är helt respektlösa och sänder ut helt fel signaler till samhället i stort. Det hade varit fint om politiker kunde vara nån sorts förebilder och inte bara fingerpekande hycklerister (som förmodligen inte är ett ord, men meningen framgår nog).

Ja då skulle jag nog säga att de åtminstonne är smygrasister. Jag tycker inte man skall göra skillnad på folk och folk. Och jag har själv gått igenom det elände det innebär att folk inte får vistas i landet medans de väntar på uppehållstillstånd. Helt sjukt. Det är som om man utgår från att folk ändå kommer bli nekade så det är ingen idé att de kommer hit innan det är färdighandlagdt. Handläggningstiden i mitt fall var 8 månader, och så finns det de som påstår att för mycket pengar allokeras till invandringen. Hur skulle det kännas att få vänta 8 månader på att få komma på läkarbesök, få besked från F-kassan, få in lönen på kontot?

Men en fri invandring skulle vi bespara migrationsverket massor av administrativt arbete som de måste göra idag, och handläggningstiderna skulle då snabbas upp. Så jag tror vi faktiskt skulle tjäna på fri invandring, och kvar som motargument blir då bara de av nationalistisk/rasistisk stämpel i stil med Emil_98197's.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om vart man tycker skattepengarna ska gå men kan ju tycka att det kanske borde klagas mer på direkt slöseri av skattepengar.

Något parti som är emot det egentligen?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Säga vad man vill om vart man tycker skattepengarna ska gå men kan ju tycka att det kanske borde klagas mer på direkt slöseri av skattepengar.

https://www.youtube.com/watch?v=vdi-Lg9pwkY

Något parti som är emot det egentligen?

Allihopa...men bara när andra gör det, och det är bara andra som gör det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

För att hålla sig till artiklar du redan länkat till, läser man vad Bengt Westerberg [DN] skrev så slår han väldigt mycket huvudet på spiken med detta

Citat:

En annan invändning är att S och M riskerar att förlora på ett samarbete. Den risken finns, men förhoppningsvis kan ansvarstagande också uppskattas av väljarna. Det är många i debatten som inte drar sig för att kräva ansvarstagande av C och FP, också sedan de har gjort några av sina sämsta val någonsin. Är det inte rimligare att kräva ansvarstagande – och det risktagande det innebär – av de båda partier som har starkast stöd i valmanskåren?

Politiskt kommer det kosta att göra ett sådant samarbete, C och FP är inte så långt från spärren så de måste tänka sig för.

Det är helt korrekt att C och FP (och KD) bör vara bra nervösa över sina respektive lägen idag. Jag skulle dock inte våga dra slutsatsen att de själva skulle skadas av blocköverskridande samarbeten (till skillnad från högeralliansens åttaåriga regeringskoncept som helhet, som ju då skulle vara över).

  • C har sett en noterbar nedgång under både 2010 och 2014 och behöver bryta denna trend, även om de inte ligger i den absoluta riskzonen redan idag.

  • FP är än mer dramatiskt att betrakta: sista valet innan allianssamarbetet (2002) fick de 13.4 % av rösterna, vilket gjorde dem till tredje största parti (liksom en sådan siffra hade gjort 2014). Valet därefter (2006), dvs första "alliansvalet", närapå halverades deras stöd till 7.5 % i riksdagsvalet. De har fortsatt gå nedåt både 2010 och 2014 och de är idag sjunde största parti i riksdagen, eller ekvivalent sagt: näst minsta.

De må båda ha fått ut andra saker av samarbetet, men väljarmässigt har det inte sett positivt ut. Det första antagandet skulle i mina ögon snarare vara att både C och framför allt FP skulle ha egna röster att tjäna på att lämna allianssamarbetet, men visst kan djupare inspektion ge korrektioner. Det är komplext nog för att jag ska hålla mig långt borta från att dra några absoluta slutsatser, men det är lätt att se att läget börjar bli akut, och att deras utveckling måste vända inom bara en valrörelse eller två för att de inte ska åka ur.

Skrivet av Yoshman:

Men om man sedan tar den andra artikeln du nämner, den från dagens DN om erbjudande om ministerposter [DN].

Citat:

Kvällens Agenda var tydlig. Löfven kan bara tänka sig att samarbeta om han själv sitter i regering - inte annars

Det bör noteras att detta är ett Annie Lööf-citat från hennes personliga Twitterkonto, och inte en del av artikelns analys i sig.

Skrivet av Yoshman:

Varför är det så självklart att S ska sitta på statsministerposten eller ens vara med i regeringen om huvudmålet bara är att hålla SD utanför? Alliansen har ju visat prov på väldigt bra regeringsduglighet och möjlighet att samarbeta sinsemellan, så varför inte då låta det gänget köra vidare och göra upp med S i riksdagen?

Det är korrekt att det inte finns någon faktisk regel som säger att största parti ska ha statsministerposten, men att alternativ inte diskuterats av partierna bygger på den praxis som både vänster- och högerblocket har uttryckt sig vilja hålla sig till; dels i inställningen att "största block ska släppas fram till regering" och alliansens upprepade uttalanden om sitt samarbete om att "största allianspartiet tillsätter statsministerposten". Det kan nämnas att denna praxis har frångåtts vid ett fåtal tillfällen under svensk politisk 1900-talshistoria, dock.

Gällande om den "regeringsduglighet" som varit ska betraktas som "bra" eller inte, eller kanske framför allt dess relevans, anser jag är rätt politiskt färgat. Det egentliga betyget är ju valresultatet, och där försvann mätbart 20 % av alliansens väljare mellan 2010 och 2014. De som tycker att deras föredragna politik har representerats tycker säkert att det varit bra. "Regeringsduglighet" vad gäller förmågan att få en budget till stånd har utgått ifrån att SD valt att 2010–2014 inte "sänka" budgeten för att markera i sin knäckfråga, vilket är den stora förändringen i situationen sedan senast. Man kan nämna att till och med den sällsynta majoritetsregeringen Reinfeldt 2006–2010 hade 7 mandats övertag gentemot motstående S+V+MP-block i riksdagen. Det budgetförslag som för någon vecka sedan lades fram som regeringens alternativ hade 18 mandats övertag gentemot alliansen, men det är ju en annan känd "yttre faktor" som har förändrats sedan dess.

Det kom redan dag 1 (troligen även dag 0, samt dessförinnan) många bedömningar av den nytillsatta regeringens "duglighet" från bestämda politiska håll (både positivt och negativt, som alltid), men det känns rätt omöjligt att bedöma utifrån denna korta och i svenskt perspektiv unika parlamentariska situation som rått. Den fullständiga politiska låsningen är exceptionell, men jag finner ingen möjlighet att inte rimligen tillskriva den externa faktorer, och det har under valrörelsen länge spekulerats i att den skulle kunna infinna sig 2014 (se exempelvis Westerberg igen). Löfven har pratat med Obama i telefon, ministrarna har genomgått sedvanlig garderobstömning i media, en ubåt har hälsat på i Stockholm. I övrigt har det från alla håll lekts med hink och spade i debatter och ett visst riksdagsparti har frångått så kallad "praxis" i en omröstning, utan att följderna negerats av övriga parter; det är inte mycket till bedömningsunderlag.

Om huvudmålet för övriga sju partier bara hade varit att hålla SD utanför så hade vi vid det här laget redan haft en budget på plats och en regering med uppgift att sköta de närmaste fyra åren. Att spekulera vidare i den cirkeln blir ett "blame game" utan konstruktiva följder, i mina ögon.

Skrivet av Yoshman:

Där är min invändning mot Löfvens inviter, jag får uppfattningen att de är gjorde väldigt mycket med S bästa i fokus (har naturligtvis väldigt begränsade bevis för detta). Med tanke på hur väljarstödet ser ut för C och FP måste en uppgörelse som innefattade en S+MP regering och C+FP vara till större fördel för de två senare då de med väldigt stor sannolikhet riskerar att ses som svikare av i alla fall en del av sin väljarbas.

Huruvida om S+MP skulle tjäna mer på ett samarbete med C+FP (i praktiken hade det räckt med en av dessa aktörer, men större majoriteter är ju alltid bättre) än tvärtom så refererar jag till det jag skrev tidigare i detta inlägg om valresultatens utveckling ('s/fördel/nackdel/' i din sista mening antar jag).

S+MP skulle vara sammansvetsade från valrörelsen, och som relativt likriktade representanter för 113+25 mandat så hade de naturligen krävt mer att säga till om politiskt än C:s 22 eller FP:s 19, men det är ju det som är kompromissens tanke, och positionen som "drivande" är den som folket har producerat med sina röster, i den demokratiska grundtanken, på samma sätt som Fridolin (nedan) säger att om alliansen blir största block nästa gång så är kompromisser från deras sida givetvis på bordet. Spelteoretiskt kan man tänka sig att det mindre partiet skulle kunna kräva exempelvis "halva" makten i ett sådant samarbete eftersom det inte vore möjligt utan dem, vilket då borde ha glatt dess väljare enormt i relation till deras röstandel. I praktiken hade den fiktiva "procentsiffran" troligen blivit lägre, men poängen är att det inte borde vara teoretiskt omöjligt att finna en kompromiss för endera part. Vad som uttryckligen i stället har hänt denna gång (enligt rapporter från båda sidor, vad jag kan se) är att alla sådana utom-allians-samtal nekats snarast på förhand, så kompromisser har aldrig ens undersökts.

Det går att spekulera i huruvida det hade varit möjligt, men i vilket fall så verkar det aldrig ens ha gjorts några bilaterala försök.

Skrivet av Yoshman:

Sedan verkar ju MP inte alls vara främmande för att jobba med alliansen [SvD] och tror fortfarande att MP+C+FP+M+KD är mer realistiskt och mindre riskfyllt (straffad av väljarbasen) för de inblandade partierna än S+allianspartier, S+M är enda rimliga kombon.

Citat:

- Det blir en väldigt konkret valrörelse, sade Fridolin och öppnade för ett blocköverskridande samarbete om Alliansen blir större än de rödgröna efter nyvalet.
- Om vi är i ett läge där Alliansen blir större, så har vi ett läge där vi behöver samarbeta.

Återigen för att förtydliga så är det inte MP själva som sagt att MP+allians är troligare än S+allians (åtminstone inte av vad som framgår av artikeln), utan jag antar att du syftar på dina tankar i tidigare inlägg.

Utifrån den situation som har uppstått så är det hedervärt (och nödvändigt) att börja prata om möjligheter till samarbete vid nya svåra situationer snarare än att backa in än mer i sitt hörn. Jag har fortfarande svårt att se MP+allians som gemensamt regeringsalternativ, men vad gäller samarbetesaspekten är det inte omöjligt att se en alliansregering med stöd (passivt eller aktivt) av MP, eller S, eller båda, om alliansen blir det största blocket. Så som valresultatet blev denna vända så ser jag personligen det inte som troligt/möjligt. Jag tror det skulle ta hårdare på MP:s väljarskara än på S:s att överge en position som största block för att släppa fram alliansen, då jag ser en större kollisionskurs mellan MP:s huvudmål och alliansens än mellan S:s bredare program och alliansen.

———

Som jag skrev i mitt första inlägg i dessa valtrådar så utnyttjar jag dock till fullo att det inte kostar något att spekulera .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Allihopa...men bara när andra gör det, och det är bara andra som gör det.

Ja, så länge folket i sin tur inte tycks bry sig anmärkningsvärt heller...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men en fri invandring skulle vi bespara migrationsverket massor av administrativt arbete som de måste göra idag, och handläggningstiderna skulle då snabbas upp. Så jag tror vi faktiskt skulle tjäna på fri invandring, och kvar som motargument blir då bara de av nationalistisk/rasistisk stämpel i stil med Emil_98197's.

Men alla delar inte samma tro som du, att då avfärda alla som i motsats till dig inte tror att fri invandring är något vi skulle tjäna på som rasister eller smygrasister känns ganska...extremt.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Datavetare

Får inte Löfven lite smaka sin egen medicin nu? Något som tydligen inte var ett problem för ca 6 månader sedan när situationen potentiellt kunde varit den omvända just nu

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Ja, så länge folket i sin tur inte tycks bry sig anmärkningsvärt heller...

Att vara "mot slöseri av skattemedel" är lite som att vara "mot onödigt våld". Det är klart att alla är emot, så vad finns att diskutera? Det är också klart att det alltid kommer finnas svinn i alla processer, möjligen även beroende på vem som tittar. Nuonaffären har nämnts av flera parter i denna tråd — klart som fasiken att ingen var "för" följderna, men säger det något om skatter i allmänhet?

Att gå till slutsatsen (eller åtminstone lysa på med laserpekare och peka på med stora skumgummifingrar) att lägre skatter av nöden också ger mindre slöseri, inte bara absolut utan även procentuellt, eller att en viss politisk inriktning skulle vara mindre "slösaktig" än en annan landar i territorier om vad man ser som slöseri, hur man mäter det och en himla massa tyckande. Närapå alla erkänner den effekt av skatter som kan utnyttjas för att stimulera ekonomi och annat, så även om det finns ett svinn skulle det ju fortfarande kunna finnas en nettovinst. Helt plötsligt är det ytterligare en gränsdragning att diskutera.

Så ja: alla håller med om att slöseri (och onödigt våld!) är dåligt . Är eventuellt "slöseri" av skattemedel den viktigaste av de frågor vi kan förhålla oss till just idag? Vissa tycker kanske det. Någon annan sa att det var invandringsstopp (andra verkar inte riktigt hålla med), någon annan verkar tycka att det är miljön (fast en tredje sa att tillväxt var bättre (fast en fjärde att det var fel (fast …))).

(Har inte jag skrivit typ detta på forumet tidigare, i en tråd som handlade om en snarlik film från samma filmskapare? Spindelsinnet vibrerar… )

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

De som är oförmögna att tänka själva brukar ofta säga att SD är rasister, man frågar varför och då faller svaret ofta på "det är bara att kolla deras historia".
Sossarna drev igenom Luciaförslagen 1989 som är näst intill identiskt med det som SD försöker driva igenom nu, att begräna asylinvandringen till de som faktiskt riskerar sitt liv i sitt hemland. Du måste alltså tycka att Sossarna är rasistiska dom med?
Jag röstade inte SD i år, men jag skulle aldrig få för mig att kalla de som gjorde det för dumma i huvet eller rasister.

Själv så uppmanar jag SD anhängare att fortsätta prata, Rasismen tittar oftast fram undantaget är de som backar.
(Sen så ska vi väl inte glömma att främlingsfientligheten är markant större hos Sd väljare, något vi fått svart på vitt på de senaste dagarna.)

Vad det gäller din poäng eller försök till poäng så gäller där även som vanligt att vad man var är vad man var och vad man är vad man är.

Gängse politisk uppfattning för var tvångssterilisering, det är den inte idag och därför kallar vi inte ej heller partierna som var ansvariga för tvångssteriliserings förespråkare.

Skrivet av Emil_98197:

Kommer att rösta SD. Är trött på att det läggs så sjukt mycket pengar på invandring. Är trött på alla jävla upplopp och brinnande bilar.
Tänk vad bra det skulle vara om man själv fick bestämma om man vill betala extra skatt för att betala för invandringen. Då kan dom som vill ha invandring betala extra. Och vi som inte vill ha invandring betala mindre skatt. Då hade det varit helt okej, Bara jag slipper betala för skiten.

Så du förespråkar libertarianska värderingar eller är det bara i invandringsfrågan som man ska få välja? Eller menar du att man betalar in samma totalsumma men fördelar den själv?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)