Skrivet av Yoshman:
För att hålla sig till artiklar du redan länkat till, läser man vad Bengt Westerberg [DN] skrev så slår han väldigt mycket huvudet på spiken med detta
Citat:
En annan invändning är att S och M riskerar att förlora på ett samarbete. Den risken finns, men förhoppningsvis kan ansvarstagande också uppskattas av väljarna. Det är många i debatten som inte drar sig för att kräva ansvarstagande av C och FP, också sedan de har gjort några av sina sämsta val någonsin. Är det inte rimligare att kräva ansvarstagande – och det risktagande det innebär – av de båda partier som har starkast stöd i valmanskåren?
Politiskt kommer det kosta att göra ett sådant samarbete, C och FP är inte så långt från spärren så de måste tänka sig för.
Det är helt korrekt att C och FP (och KD) bör vara bra nervösa över sina respektive lägen idag. Jag skulle dock inte våga dra slutsatsen att de själva skulle skadas av blocköverskridande samarbeten (till skillnad från högeralliansens åttaåriga regeringskoncept som helhet, som ju då skulle vara över).
C har sett en noterbar nedgång under både 2010 och 2014 och behöver bryta denna trend, även om de inte ligger i den absoluta riskzonen redan idag.
FP är än mer dramatiskt att betrakta: sista valet innan allianssamarbetet (2002) fick de 13.4 % av rösterna, vilket gjorde dem till tredje största parti (liksom en sådan siffra hade gjort 2014). Valet därefter (2006), dvs första "alliansvalet", närapå halverades deras stöd till 7.5 % i riksdagsvalet. De har fortsatt gå nedåt både 2010 och 2014 och de är idag sjunde största parti i riksdagen, eller ekvivalent sagt: näst minsta.
De må båda ha fått ut andra saker av samarbetet, men väljarmässigt har det inte sett positivt ut. Det första antagandet skulle i mina ögon snarare vara att både C och framför allt FP skulle ha egna röster att tjäna på att lämna allianssamarbetet, men visst kan djupare inspektion ge korrektioner. Det är komplext nog för att jag ska hålla mig långt borta från att dra några absoluta slutsatser, men det är lätt att se att läget börjar bli akut, och att deras utveckling måste vända inom bara en valrörelse eller två för att de inte ska åka ur.
Skrivet av Yoshman:
Men om man sedan tar den andra artikeln du nämner, den från dagens DN om erbjudande om ministerposter [DN].
Citat:
Kvällens Agenda var tydlig. Löfven kan bara tänka sig att samarbeta om han själv sitter i regering - inte annars
Det bör noteras att detta är ett Annie Lööf-citat från hennes personliga Twitterkonto, och inte en del av artikelns analys i sig.
Skrivet av Yoshman:
Varför är det så självklart att S ska sitta på statsministerposten eller ens vara med i regeringen om huvudmålet bara är att hålla SD utanför? Alliansen har ju visat prov på väldigt bra regeringsduglighet och möjlighet att samarbeta sinsemellan, så varför inte då låta det gänget köra vidare och göra upp med S i riksdagen?
Det är korrekt att det inte finns någon faktisk regel som säger att största parti ska ha statsministerposten, men att alternativ inte diskuterats av partierna bygger på den praxis som både vänster- och högerblocket har uttryckt sig vilja hålla sig till; dels i inställningen att "största block ska släppas fram till regering" och alliansens upprepade uttalanden om sitt samarbete om att "största allianspartiet tillsätter statsministerposten". Det kan nämnas att denna praxis har frångåtts vid ett fåtal tillfällen under svensk politisk 1900-talshistoria, dock.
Gällande om den "regeringsduglighet" som varit ska betraktas som "bra" eller inte, eller kanske framför allt dess relevans, anser jag är rätt politiskt färgat. Det egentliga betyget är ju valresultatet, och där försvann mätbart 20 % av alliansens väljare mellan 2010 och 2014. De som tycker att deras föredragna politik har representerats tycker säkert att det varit bra. "Regeringsduglighet" vad gäller förmågan att få en budget till stånd har utgått ifrån att SD valt att 2010–2014 inte "sänka" budgeten för att markera i sin knäckfråga, vilket är den stora förändringen i situationen sedan senast. Man kan nämna att till och med den sällsynta majoritetsregeringen Reinfeldt 2006–2010 hade 7 mandats övertag gentemot motstående S+V+MP-block i riksdagen. Det budgetförslag som för någon vecka sedan lades fram som regeringens alternativ hade 18 mandats övertag gentemot alliansen, men det är ju en annan känd "yttre faktor" som har förändrats sedan dess.
Det kom redan dag 1 (troligen även dag 0, samt dessförinnan) många bedömningar av den nytillsatta regeringens "duglighet" från bestämda politiska håll (både positivt och negativt, som alltid), men det känns rätt omöjligt att bedöma utifrån denna korta och i svenskt perspektiv unika parlamentariska situation som rått. Den fullständiga politiska låsningen är exceptionell, men jag finner ingen möjlighet att inte rimligen tillskriva den externa faktorer, och det har under valrörelsen länge spekulerats i att den skulle kunna infinna sig 2014 (se exempelvis Westerberg igen). Löfven har pratat med Obama i telefon, ministrarna har genomgått sedvanlig garderobstömning i media, en ubåt har hälsat på i Stockholm. I övrigt har det från alla håll lekts med hink och spade i debatter och ett visst riksdagsparti har frångått så kallad "praxis" i en omröstning, utan att följderna negerats av övriga parter; det är inte mycket till bedömningsunderlag.
Om huvudmålet för övriga sju partier bara hade varit att hålla SD utanför så hade vi vid det här laget redan haft en budget på plats och en regering med uppgift att sköta de närmaste fyra åren. Att spekulera vidare i den cirkeln blir ett "blame game" utan konstruktiva följder, i mina ögon.
Skrivet av Yoshman:
Där är min invändning mot Löfvens inviter, jag får uppfattningen att de är gjorde väldigt mycket med S bästa i fokus (har naturligtvis väldigt begränsade bevis för detta). Med tanke på hur väljarstödet ser ut för C och FP måste en uppgörelse som innefattade en S+MP regering och C+FP vara till större fördel för de två senare då de med väldigt stor sannolikhet riskerar att ses som svikare av i alla fall en del av sin väljarbas.
Huruvida om S+MP skulle tjäna mer på ett samarbete med C+FP (i praktiken hade det räckt med en av dessa aktörer, men större majoriteter är ju alltid bättre) än tvärtom så refererar jag till det jag skrev tidigare i detta inlägg om valresultatens utveckling ('s/fördel/nackdel/' i din sista mening antar jag).
S+MP skulle vara sammansvetsade från valrörelsen, och som relativt likriktade representanter för 113+25 mandat så hade de naturligen krävt mer att säga till om politiskt än C:s 22 eller FP:s 19, men det är ju det som är kompromissens tanke, och positionen som "drivande" är den som folket har producerat med sina röster, i den demokratiska grundtanken, på samma sätt som Fridolin (nedan) säger att om alliansen blir största block nästa gång så är kompromisser från deras sida givetvis på bordet. Spelteoretiskt kan man tänka sig att det mindre partiet skulle kunna kräva exempelvis "halva" makten i ett sådant samarbete eftersom det inte vore möjligt utan dem, vilket då borde ha glatt dess väljare enormt i relation till deras röstandel. I praktiken hade den fiktiva "procentsiffran" troligen blivit lägre, men poängen är att det inte borde vara teoretiskt omöjligt att finna en kompromiss för endera part. Vad som uttryckligen i stället har hänt denna gång (enligt rapporter från båda sidor, vad jag kan se) är att alla sådana utom-allians-samtal nekats snarast på förhand, så kompromisser har aldrig ens undersökts.
Det går att spekulera i huruvida det hade varit möjligt, men i vilket fall så verkar det aldrig ens ha gjorts några bilaterala försök.
Skrivet av Yoshman:
Sedan verkar ju MP inte alls vara främmande för att jobba med alliansen [SvD] och tror fortfarande att MP+C+FP+M+KD är mer realistiskt och mindre riskfyllt (straffad av väljarbasen) för de inblandade partierna än S+allianspartier, S+M är enda rimliga kombon.
Citat:
- Det blir en väldigt konkret valrörelse, sade Fridolin och öppnade för ett blocköverskridande samarbete om Alliansen blir större än de rödgröna efter nyvalet.
- Om vi är i ett läge där Alliansen blir större, så har vi ett läge där vi behöver samarbeta.
Återigen för att förtydliga så är det inte MP själva som sagt att MP+allians är troligare än S+allians (åtminstone inte av vad som framgår av artikeln), utan jag antar att du syftar på dina tankar i tidigare inlägg.
Utifrån den situation som har uppstått så är det hedervärt (och nödvändigt) att börja prata om möjligheter till samarbete vid nya svåra situationer snarare än att backa in än mer i sitt hörn. Jag har fortfarande svårt att se MP+allians som gemensamt regeringsalternativ, men vad gäller samarbetesaspekten är det inte omöjligt att se en alliansregering med stöd (passivt eller aktivt) av MP, eller S, eller båda, om alliansen blir det största blocket. Så som valresultatet blev denna vända så ser jag personligen det inte som troligt/möjligt. Jag tror det skulle ta hårdare på MP:s väljarskara än på S:s att överge en position som största block för att släppa fram alliansen, då jag ser en större kollisionskurs mellan MP:s huvudmål och alliansens än mellan S:s bredare program och alliansen.
———
Som jag skrev i mitt första inlägg i dessa valtrådar så utnyttjar jag dock till fullo att det inte kostar något att spekulera .