Asus släpper Geforce GTX 750 DirectCU Silent med passiv kylning

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper Geforce GTX 750 DirectCU Silent med passiv kylning

För entusiaster av kompakta och gärna tysta byggen släpper Asus ett nytt Geforce GTX 750, som med tillägget DirectCU Silent levereras i ett passivt kylt utförande.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det här känns som ett dåligt tröstpris för oss som väntar på 960 silent.

Permalänk
Medlem

perfekt för en mincraft låda eller HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

de va dyyyrt

Permalänk
Medlem

Och ska man bygga riktigt tysta system, dvs inte bara lite tystare så är det noll fläktar som gäller. Den här tyåen av grafikkort förutsätter luftflöde från chassiefläktar så de duger inte alls i det läget.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Varför sticker värmeledningsrören upp något så abnormt att det blir problem att få in kortet i smala chassin? Kan inte se någon kylningsteknisk fördel med det, det borde väl snarare vara sämre ju längre rören är?

Jag leker inte dryg, jag bara undrar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varför sticker värmeledningsrören upp något så abnormt att det blir problem att få in kortet i smala chassin? Kan inte se någon kylningsteknisk fördel med det, det borde väl snarare vara sämre ju längre rören är?

Jag leker inte dryg, jag bara undrar.

Antar att det är för att böjarna på rören inte kan vara kraftigare och att rören måste vara raka när de går in i kylflänsen för att få bra kontakt.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

WTB low profile.. :'(

Permalänk
Medlem

Hur presterar detta mot sapphires r7 250 passivt kylda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

De glömde skriva in "Ti" när produktionen drog igång.

Har ett 750Ti passivt från Palit. Rullar på max 54 grader i min ITX burk med två fläktar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

PhysX kort någon?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Och ska man bygga riktigt tysta system, dvs inte bara lite tystare så är det noll fläktar som gäller. Den här tyåen av grafikkort förutsätter luftflöde från chassiefläktar så de duger inte alls i det läget.

Sant men större chassifläktar på lägre RPM är tystare än små mer högvarviga på ett grafikkort.
Också svårt att bygga en helt fläktlös dator när delarna går över en viss prestandaklass.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

De glömde skriva in "Ti" när produktionen drog igång.

Har ett 750Ti passivt från Palit. Rullar på max 54 grader i min ITX burk med två fläktar.

Hur presterar ett sådant kort som du har? Hade tänkt att ha mitt i min HTPC för emulatorer + filmstreaming till projektor (då mitt inbyggda inte riktigt klarar av upplösningen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtspiff:

De glömde skriva in "Ti" när produktionen drog igång.

Har ett 750Ti passivt från Palit. Rullar på max 54 grader i min ITX burk med två fläktar.

Tänkte precis skriva att Palit har ett passivt kylt 750Ti och har gått i köptankar att införskaffa det. Men ack så dyr jämfört med andra 750Ti's med fläktar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon114264:

Tänkte precis skriva att Palit har ett passivt kylt 750Ti och har gått i köptankar att införskaffa det. Men ack så dyr jämfört med andra 750Ti's med fläktar.

Har funderat på om man inte ska försöka knipa ett billigt 750ti istället och smälla på en Arctic passiv kylare istället. Dock fortfarande ca 15-20% extra kostnad mot ett vanligt 750ti.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Passiv kylning är ju fint, fler framsteg där tack

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Minns när jag hade en GTX 210 Passiv.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall antingen Palit eller detta ASUS kort kommer att passa i mitt Fractal Design Node 605? Och om det räcker för att spela emulatorer som Wii?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xaph:

Någon som vet ifall antingen Palit eller detta ASUS kort kommer att passa i mitt Fractal Design Node 605? Och om det räcker för att spela emulatorer som Wii?

Står klart och tydligt vilka GPUs som passar i chassit under specifikationerna på chassit:
Graphic card compatibility

  • 180 mm with both hard drive cages mounted

  • 255 mm with one hard drive cage mounted

  • 290 mm in the top two ATX expansion card slots with two hard drive cages mounted

  • 280 mm in the top four ATX expansion card slots with one hard drive cage mounted, containing one 3.5" HDD and one 2.5" SSD

Korten har jag inte koll på längd men tippar på 170mm på båda, ta och kika själv för säkerhets skull. Är inte din google
Angående fråga #2. Ja den klarar allt som Wii kan tänkas kräva i GPU-kraft.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Antar att det är för att böjarna på rören inte kan vara kraftigare och att rören måste vara raka när de går in i kylflänsen för att få bra kontakt.

Ok, det låter troligt. Med tanke på hur kyflänsen är designad så blir det förstås svårt att göra på något annat sätt.

Jag tycker mig känna igen själva kylflänsen för övrigt, jag tror ASUS har haft den i många långa år, dock utan värmeledningsrör, så de tog väl helt enkelt bara sin bästa existerande passiva och smackade på ett par rör.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Detta kortet såg ju underbart ut! nu skall jag bara leta rätt på några benchmarks på detta vs mitt R9 280 jag har nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Kasst att det inte är LP(low profile). Får banka in det i HTPCn.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Evronius:

PhysX kort någon?

Om PhysX var mer intressant än någon flagga i bakgrunden så kanske =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Om PhysX var mer intressant än någon flagga i bakgrunden så kanske =P

Nja, de ger ju mer än bara en extra flagga För mig är PhysX riktigt intressant och i dom spel som stödjer de så ökar PhysX upplevelsen enormt jämfört med att ha de avslaget eller på low bara för att de tar för mycke. De finns fler fördelar som ett dedikerat grafikkort till PhysX kan ge. Själva spelet kan få ett bättre och jämnare flyt och drastiskt minskat hack och ryck. Prestanda skall inte alltid mätas i FPS.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Nja, de ger ju mer än bara en extra flagga För mig är PhysX riktigt intressant och i dom spel som stödjer de så ökar PhysX upplevelsen enormt jämfört med att ha de avslaget eller på low bara för att de tar för mycke. De finns fler fördelar som ett dedikerat grafikkort till PhysX kan ge. Själva spelet kan få ett bättre och jämnare flyt och drastiskt minskat hack och ryck. Prestanda skall inte alltid mätas i FPS.

Klart det gör prestanda skillnad i produkter som kan använda PhysX när man använder PhysX med dedikerat kort.
Jag har hittills inte sätt något speciellt "game changing" med PhysX i titlar som Borderlands 2 och Batman serien. Det är mest textil fysik, lite vätska som ser ut som klumpig sylt fast de ska vara vatten eller blod och extra partiklar och grejer med riktigt simpel fysik som flyger ur saker när man skjuter på det i massvis av bitar. Det enda som ser riktigt bra ut är tyg och hur det går sönder men det är inte heller utan sina problem, samt prestanda lasten för de simpla små sakerna, att lasta fram 1-2k för ett dedikerat kort för endast de på endast ett par få titlar och även de som har de använder det inte fullt ut, det tycker jag är lite lagom overkill.

De kan heller inte använda det på något sätt som skulle kunna påverka gamplay något menings värt heller även om de var kapabel till det då det skulle låsa spelens marknad till endast PC med Nvidia kort av lite högre rang/med dedikerade PhysX kort.

Ögongodis i alla ära men tycker inte det är värt lasten i det här fallet och skulle hellre se mer utvecklad fysik som påverkar gameplay mer, så för mig så är PhysX en stor miss som hade enorm potential.
Jag tror vi fortfarande kanske måste söka oss mot ett extra kort i framtiden för tunga fysik beräkningar. För guds skull vi sitter till viss del fortfarande på en nivå för fysik som vart populär med Half-Life 2 2004 och som från början skapades för spelet Tresspasser från 1998.

Men det är hur jag ser på det och inget annat =P

Dock om mitt nästa kort blir ett Nvidia skulle jag lätt köra med mitt 580 som PhysX kort.

TL;DR, PhysX är för mycket pengar/prestanda för en liten extra grej som man skulle kunna ha gjort mycket mer med.

Permalänk
Medlem

Sorry sent svar.
Det är ju inget monsterkort direkt.
Men håller sig oväntat kallt och klarar allt jag vill i 1080. Men då är inte mina krav höga alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.