Frågor angåengde överklockning med ASUS Z97-AR

Permalänk

Frågor angåengde överklockning med ASUS Z97-AR

Hej, köpte nyss ett Z97-AR och en i7 4790K som jag tänkte överklocka. Läste igenom överklockningsguiden här på sweclockers men var massor med alternativ som jag inte hittade i BIOS.

Just nu har jag bara ändrat till XMP profil, satt alla cores på 4,5Ghz och ändrat till adaptive voltage. Allt annat är på auto. Kör just nu 1,295 volt på 4,5Ghz vilket verkar vara aningen högt, därför tänkte jag kolla om jag kan få upp den högre med samma/lägre volt.

Tänkte därför höra om det är någon som kan vilka inställningar man ska ändra i just Z97 BIOS för att få till en överklockning, elr om det rent av går att köra som jag har nu fast bara manuellt ställa in volten?

Permalänk
Medlem

låter som lite väl hög volt. De står ju typ voltage nånstans där du kan ändra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

låter som lite väl hög volt. De står ju typ voltage nånstans där du kan ändra.

Jo det vet jag, men på guiden så äre ju massor med inställningar man ska ändra, nu är ju allt automatiskt i princip. Tänkte om man bara kan ändra volten manuellt och köra allt annat i auto eller om man måste ändra fler grejer?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det går jättebra att bara justera spänningen (det heter inte volt, det mäts i volt ) och lämna resten på auto.

Bara att sätta den på "manual", välja ett lägre värde och sen stresstesta för stabilitet.

Efter att du hittat ett stabilt värde kan du välja adaptive voltage. Du ska dock aldrig ha denna på när/om du testar med Prime 95 eftersom det får adaptive inställningen för spänningen att balla ur och ge betydligt högre spänning än nödvändigt.

Det brukar finnas en inställning för spänningen som heter "adaptive" där du kan ställa in den Max tillåtna spänningen. Säg att du vill ha den på Max 1.28 då kommer den vara på 1.28 som högst men ställa ner sig när datorn inte belastas. Precis som orginal.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A