Samsung varnar för hälsorisker med Gear VR

Permalänk
Melding Plague

Samsung varnar för hälsorisker med Gear VR

Yrsel, förvirring, huvudvärk, balansrubbningar och muskelryckningar är bara några av alla symptom som riskerar att drabba användare av Samsungs glasögon för virtuell verklighet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det mesta är väl för att vara garderad mot eventuella stämnings-glada människor.
Lite disclaimer liksom.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Friskrivningar. Mycket ovanligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ingen dålig sköld mot stämningar dom satte upp där.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt med galna disclaimer för att inte behöva hamna i skiten men rätt rolig lista trots allt.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Om man lurar hjärnan rätt borde det vara mer eller mindre riskfritt känns det som. Oavsett är det kanske ändå bra att låta andra vara försökskaniner för tekniken och hälsans skull

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Som sagt för så finns förmodligen denna lista för att dom tänker sälja produkten i USA. Där någon blir stämd för att någon annan bränner sig på varmt kaffe.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Det mesta är väl för att vara garderad mot eventuella stämnings-glada människor.
Lite disclaimer liksom.

Detta..

Permalänk
Medlem

Det är knappast särskilt förvånande att det kan framkalla såpass allvarliga kroppsliga problem.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Låter som en helt riskfri upplevelse!

Visa signatur

AMD Ryzen 09 3900X 3.79GHz| ASUS TUF Gaming X570-Plus | Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB Gaming OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200 MHz | Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair iCUE 220T |

https://www.twitch.tv/unixo

Permalänk
Medlem

Det har väl stått nåt liknande i manualerna till tv-spel sedan 80-talet? Särskilt Nintendo verkar ju tycka att det är förenat med ren livsfara att inte ta en paus varje kvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Ingen dålig sköld mot stämningar dom satte upp där.

Hehe, nä.

Fick en liknande manual till min (Samsung) TV. Det var listat sida efter sida vart man inte fick placera TVn och hur man inte borde använda den. I badkaret var ett exempel. Kunde också leda till hemskt många kroppsliga tillstånd.

Manualen var på engelska, jag kanske fick en US version?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

det lät på samma sätt när dom första 3d-spelen kom .. och alla klagade på motion sickness, huvudvärk och dylikt ..det är survival of the fittest som gäller.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt med så mycket gardering mot stämningar att det blir luddigt vad dom verkliga riskerna är.

Permalänk
Medlem

Nämner de nått om att man inte bör köra bil med Gear VR framför ögonen? Om inte:

Dold text

Tror det var Sony som hade en fin friskrivning (inkl tydlig illustration) i manualen för sina tv-apparater. De varnade för att man inte skulle montera tv:n så den sticker ut från väggen eftersom man då riskerade att slå huvudet i den. Om man funderar på hela processen som ledde fram till att detta kom med i manualen så blir man lite mörkrädd...

Permalänk
Medlem

Äger rift devkit1 och testat polarens devkit2.
Illamåendet och yrseln är inget man skämtar om kan jag informera.
Högst påtaglig, i synnerhet när man kör 60fps/60hz.
Kommer du över 75fps blir upplevelsen avsevärt bättre, men några polare upplever fortfarande bekymmer, så även jag.
Jag tippar på att man måste upp i 100+fps för att minimera biverkningarna och vr-sjukan helt.
Vilket får mig att såga Morpheus... inte ett ps4 spel rullar i 75fps... kan nog glömma att spela killzone el dylika <30fps spel...lär bli värsta kräkfesten.
Kan det vara anledningen till sonys tystnad kring deras vr-kit?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Hur fan "slutar" man använda Gear VR under "medvetenslöshet"?

Permalänk
Avstängd

Yrsel.... yrsel.

Jag har de flesta av dessa symptom och då sitter jag endast vid datorn ca 12 timmar om dagen ))

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bra att man varnar speciellt för de som bor i länder där stämningar göder advokaterna.
Lite konstigt att de inte avråder från att köra bil eller använda dem som cyklop, de måste ha missat det.

Man kan tydligen också skada sig om man tar på kedjan på en motorsåg som är igång, det var ju helt oväntat
Warning!
Do not cut any material other than wood or wooden objects.
Warning!
Never touch a chain with your hand or any part of your body when the engine is running

http://www.stihl.co.nz/p/media/download/uk-en/STIHL_Chain_Saw...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

Äger rift devkit1 och testat polarens devkit2.
Vilket får mig att såga Morpheus... inte ett ps4 spel rullar i 75fps... kan nog glömma att spela killzone el dylika <30fps spel...lär bli värsta kräkfesten.
Kan det vara anledningen till sonys tystnad kring deras vr-kit?

Killzone:SF (sen när var det <30 fps?) har inget Morpheus-stöd så det kan du glömma i vilket fall som helst.
Mao, "vanliga" PS4-spel till Morpheus kan du glömma. De kommer bli specialskrivna för Morpheus (om sen uppdateringsfrekvensen blir tillräcklig återstår att se ändå, förstås).

Ang tysnad, de pratade för fullt om det så sent som i helgen:
https://www.youtube.com/watch?v=OcyKhtHOc5U

Permalänk
Medlem

Jag står över vr dom närmsta 20 åren tills tekniken blivit så förfinad att det knappt finns några risker med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag står över vr dom närmsta 20 åren tills tekniken blivit så förfinad att det knappt finns några risker med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju dom av oss som redan stått över vr största delen av sina levnadsår. Så blir nog inte så för mig.
Själv har jag haft lust att dyka på oculus två dk´s men bestämt mig för att ta första consumer i stället.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Trodde de använde prototypen av Consumer edition...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hur fan "slutar" man använda Gear VR under "medvetenslöshet"?

Ofta så brukar ens ögon vara stängds, eller flacka runt vid svimningar och medvetslöshet så du slutar väl " automatiskt" använda dom om något sånt faktiskt skulle inträffa

Skrivet av Mirialia:

Jag står över vr dom närmsta 20 åren tills tekniken blivit så förfinad att det knappt finns några risker med den.

Najs, en mindre i kön!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är lugnt folk, blir ni medvetslösa är det bara att ta av er glasögonen! och vafan ni en gör ring inte Tech support om ni fastnar i den virtuella verkligheten, detta skapar en tech support feedback loop.så har jag besvarat era frågor på ett tydligt och tillfredsställande sett ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elcentralen:

Det är lugnt folk, blir ni medvetslösa är det bara att ta av er glasögonen! och vafan ni en gör ring inte Tech support om ni fastnar i den virtuella verkligheten, detta skapar en tech support feedback loop.så har jag besvarat era frågor på ett tydligt och tillfredsställande sett ?

Jag håller med dig fullständigt där, det är dumt att ringa supporten när man är medvetslös för man kommer ändå inte ihåg vad de sa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

det lät på samma sätt när dom första 3d-spelen kom .. och alla klagade på motion sickness, huvudvärk och dylikt ..det är survival of the fittest som gäller.

Det handlar för det mesta bara om att vänja sig. Själv brukar jag börja må lite illa när ett 3d-spel har en FOV som jag inte är van vid, men det går alltid över efter en stund.

3d-brillor är betydligt värre än 3d-spel på en vanlig bildskärm när det gäller att ställa till det för sinnena dock, så själv räknar jag med en väldigt lång invänjningstid om jag ska börja använda 3d-brillor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"...a variety of symptoms, including lightheadedness, altered vision, eye or face twitching, jerking or shaking of arms or legs, disorientation, confusion, or momentary loss of awareness."

Från manualen till Lego Batman. Farliga grejer, det här med videospel.

Permalänk
Medlem

Ja vi såg ju hur det gick i South Park när dom använde Oculus rift (:

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Från manualen till Lego Batman. Farliga grejer, det här med videospel.

Hört att man kan bli våldsam och mordisk också!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB