AMD lanserar drivrutinen Catalyst Omega

Permalänk
Medlem

Mitt kort är nu ~80 c i desktop (idle). Graderna har i alla fall ökat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

fick sämre resultat i 3d mark!

Om du gick från en beta driver till WHQL (Omega) så är det nog normalt. Beta drivers tycks alltid ge mig något högre resultat i 3dmark.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mitt kort är nu ~80 c i desktop (idle). Graderna har i alla fall ökat

Förlåt men om du har 80 grader i idle dessutom, så är ditt chassi snarare en bastu.Luftflöde någon?
Inte ens vid 100% ska man få 80c !

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Swedman18:

Inte ens vid 100% ska man få 80c !

Referensmodellerna av 290X och 290 blir ju 95 °C i load. Och 80 °C är inget konstigt för till exempel 7970 referens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Förlåt men om du har 80 grader i idle dessutom, så är ditt chassi snarare en bastu.Luftflöde någon?
Inte ens vid 100% ska man få 80c !

Jag hade runt 50 c förut (idle) och det märks att tempen ökat då fläkten snurrar mer nu. Jag skyller inte på drivrutinen då jag märkte att innan uppgraderingen av drivrutinen så lät det mycket också. Måste ha blivit nåt fel. Jag ska snart lägga in Windows 7 igen då jag inte är helt förtjust i Windows 8.x

När jag öppnar chassit så är det inte speciellt varmt i chassit. Det måste vara nåt annat fel

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiniMaleN:

Det problemet har jag med, men detta löstes enkelt genom att datorn INTE automatiskt stänger av skärmen efter ett visst antal minuter, utan endast skärmsläckare. Och skall man gå iväg eller ha datorn på på natten, stänger man enkelt av skärmen själv. Tydligen så klarar inte kortet/korten av att starta skärmen igen, efter att den stängt av sig. Därav svart skärm.

Satt och pulade med min överklockning i flera dagar, tills man hittade personer med samma problem, och en ganska enkel workaround.

*EDIT* Använder också windows 8

Jo, jag avaktiverade också strömsparfunktionen till skärmen, men behöll viloläge på efter x timmar. Jobbigare var det tyvärr att avaktivera på låsskärmen där det behövdes ändras i registret. Hoppas oavsett att det är löst nu med nya drivrutinen, lite svårt att veta än då det bara hände ibland.

Permalänk
Entusiast

Intressant. Jag ger det en vecka innan jag uppdaterar ifall det gömmer sig några buggar. Fast kanske inte är så mycket nytt för mitt 7870 ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Omega drivisar till ATi vart ju populära runt 2002-2004 eller så.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jaaa! Denna har löst problemet när 720p60 och 1080p59 streamas från Twitch och Azubu via VGA port. Innan blev det lite konstigheter som sedan ledde till att streamen kraschade efter ca 45minuter.

Nu kan jag återvända till soffan och använda mediacentret igen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Jag hade runt 50 c förut (idle) och det märks att tempen ökat då fläkten snurrar mer nu. Jag skyller inte på drivrutinen då jag märkte att innan uppgraderingen av drivrutinen så lät det mycket också. Måste ha blivit nåt fel. Jag ska snart lägga in Windows 7 igen då jag inte är helt förtjust i Windows 8.x

När jag öppnar chassit så är det inte speciellt varmt i chassit. Det måste vara nåt annat fel

Kan ju vara värt att köra AMD s driver cleanup eller motsvarande och köra in igen. Jag fick själv göra det innan jag fick fart på drivarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite OT, men ser att de passar på att pusha TressFX i samband med lanseringen, även fast det är en fristående teknik, och att version 3.0 får stöd för päls. Jag fick dock för mig att päls lades till redan i TressFX 2.0 som kom i november förra året:
http://community.amd.com/community/amd-blogs/amd-gaming/blog/...

De exemplifierar iaf pälsen med en björn, och nu var det just en björn i trailern för "Rise of the Tomb Raider", så min gissning är att det blir björnpäls och inte bara Larahår som får TressFX-behandling den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan ju vara värt att köra AMD s driver cleanup eller motsvarande och köra in igen. Jag fick själv göra det innan jag fick fart på drivarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Stängde av datorn helt och startade upp den igen. Nu ligger tempen på 52 - 53 grader (idle) som den brukar göra. Märkligt är det i alla fall. Ingen aktivitet heller nu enligt ikonen längst till vänster i CCC (Graphics Overdrive delen). När den låg på 82 så visade den på mellan 70 - 100% när jag var i desktopen. Nånting måste ha körts i bakgrunden av nån anledning. Jag brukar alltid köra DDU innan byte av drivrutin, så det kan inte vara orsaken

Edit:
Nu börjar det igen, 99% aktivitet och tempen rusar upp. Va f-n. Kan det vara Firefox som orsakar det eftersom det är det enda program som är igång

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

TLDR på alla buggfixar, men hoppas verkligen dom löst problemet jag har med ljudet på HDMI. Typ 80% av gångerna jag skickar upp saker på min TV så följer inte ljudet med, och som om det inte vore nog så går det inte att öppna ljudkontrollen i Windows när det felet inträffar. Så man måste starta om och hoppas att man hamnar på de där 20% när det funkar, eller bara skita i det och spela upp ljudet på datorn när man ser på film...vilket inte är helt optimalt. =P

Permalänk

Efter att jag installerade Omega hittas varken grafikkort eller min andra skärm.. wth!?

Visa signatur

■ Windows 8.1 ■ MSI Z87-G45 Gaming ■ I7 4790K ■ xfx7970 crossfire ■ Kingston HyperX 3K SSD 240GB ■ Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB ■

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Verkar bara gälla 290-serien och 285 i dagsläget, borde inte vara något som hindrar stöd senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det ingen som kan ta reda på om det är planerat :)?

Jag kan ju kryssa i "enable gpu scaling"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Nära 100%-ig boost i Assassin's Creed Unity med mitt 7970. Tror Amd haft en bugg med att rendera alldeles för mycket grejer som ändå inte är synliga för spelaren. Man tappade extremt mycket fps runt Cafe Theatre t.ex där jag låg runt 19-20fps och nu har 40...

Jävlar ja, gått från ca 30 FPS till 50-60 FPS i Unity jag med! Helvete vilken boost!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jahapp.... Finns ju inte til windows 8 x64 än...

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Jahapp.... Finns ju inte til windows 8 x64 än...

Då bör du uppdatera till 8.1 vilket är gratis och en tjänst för dig själv(allt blir bättre). Till 8.1 finns det iallafall, har precis hämtat hem det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Jahapp.... Finns ju inte til windows 8 x64 än...

Skrivet av Beltet:

Då bör du uppdatera till 8.1 vilket är gratis och en tjänst för dig själv(allt blir bättre). Till 8.1 finns det iallafall, har precis hämtat hem det.

Hittade det inte när man försökte titta manuellt men när jag körde med amd's automatiska drivrutins väljare fick jag fram omega.

Permalänk
Medlem

Grymt! Tack

Skrivet av Falcon:

Frame Pacing Enhancements for AMD Dual Graphics:
Includes enhancements for
Metro 2033
World of Warcraft
3DMark 11
Sniper Elite V2
Tomb Raider
Hitman: Absolution
GRID 2
Alien: Isolation
Batman: Arkham Origins
BioShock: Infinite
Unigine Valley Benchmark
Plants vs Zombies Garden Warfare
Dragon Age: Inquisition
Metro 2033 Redux
Sniper Elite 3
Assassin's Creed Unity
Metro: Last Light

AMD CrossFire™ Frame Pacing improvements:
Designed to reduce stuttering from graphics memory intensive applications: Tomb Raider, Hitman Absolution, Watch Dogs, Far Cry 3

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Stängde av datorn helt och startade upp den igen. Nu ligger tempen på 52 - 53 grader (idle) som den brukar göra. Märkligt är det i alla fall. Ingen aktivitet heller nu enligt ikonen längst till vänster i CCC (Graphics Overdrive delen). När den låg på 82 så visade den på mellan 70 - 100% när jag var i desktopen. Nånting måste ha körts i bakgrunden av nån anledning. Jag brukar alltid köra DDU innan byte av drivrutin, så det kan inte vara orsaken

Edit:
Nu börjar det igen, 99% aktivitet och tempen rusar upp. Va f-n. Kan det vara Firefox som orsakar det eftersom det är det enda program som är igång

Säkrast är väl att börja stänga av saker när det uppstår och ser när det slutar. Men Firefox och då specifikt Flash skulle ju kunna vara vad som orsakar det. Inaktivera GPU-acceleration för flash är något iallafall jag brukar försöka göra med.

Skrivet av Albinfiskare:

Är det ingen som kan ta reda på om det är planerat :)?

Jag kan ju kryssa i "enable gpu scaling"

GPU Scaling tror jag mer har att göra med de tre alternativen under, skalning av olika aspect ratios.

Permalänk

Vet inte om det är jag som är annorlunda men jag upptäckte att jag var tvungen att gå in på amd's hemsida och ladda hem 14.12 för windows 8.1 genom att manuellt välja Desktop Grafikkort -> grafikkort serie -> grafikkort -> operativ system för att få rätt drivrutin.

Har fungerat att ta "Latest AMD GPU Drivers" och bara välja windows 7/8.1 men gör man så nu, så får man bara windows 7 drivaren istället för 8.1

Kan dock bara vara jag som har gjort på det sättet... men en sak att tänka på till andra som har gjort likadant och inte får det att fungera.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Omega drivisar till ATi vart ju populära runt 2002-2004 eller så.

Absolut, körde med Omegas softmod för 9800SE@Pro fungerade ypperligt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

fick sämre fps i war thunder

Permalänk

Kommer den göra någon skilland om man har en 5850? Eller är det bara en updatering som mest påverkar nyare kort?

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att Swec jämför förra månadens drivrutin samt beta när AMD jämför med förra årets? Man lär inte få någon vidare prestandaförbättring av denna om man nu inte sitter på 13.12 förståss.

Edit: Nedskalningen verkar i nuläget bara finnas på 285 samt 29X

Permalänk
Medlem

Har samma problem med de så kallade blinkningarna, jag kallar dem själv ryckningar. Någon annan som har samma problem eller vet en lösning? Returnerade mitt 270X (Gigabyte), men de (Komplett) kunde inte se något konstigt. Kan det vara en viss kombination av system/rigg man har, alt. skulle ni prova att köra några äldre drivrutiner? Hade inga problem med mitt tidigare HD6800.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Märkligt att APU ej testas ÖHT när det är en såpass viktig del av AMDs produktportfölj.

Hade vart kul att se en 7850k fristående och i dual graphics.

Mvh

Permalänk
Medlem

Någon som testat i Arma 3?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dalton Sleeper:

Bara jag som reagerar på att Swec jämför förra månadens drivrutin samt beta när AMD jämför med förra årets? Man lär inte få någon vidare prestandaförbättring av denna om man nu inte sitter på 13.12 förståss.

Edit: Nedskalningen verkar i nuläget bara finnas på 285 samt 29X

Jo så brukar det ju vara, det gör sällan stor skillnad.
Tycker ändå att det var ganska tydligt att det gällde gentemot 13,12 i AMDs presentation.
http://www.sweclockers.com/image/red/2014/12/08/CATALYST+OMEG...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |