Permalänk
Medlem

Biosprogrammerare & AM3 MITX

Hejsan Sweclockers!
Jag tänkte dela med mig av en historia samt ett hembygge som ni kanske finner intressant/informativt!

Backstory:
Jag har länge letat efter ett MITX moderkort för en miniserver/spelmaskin att ha i vardagsrummet. Storlek var ett bekymmer och samma med ljudnivå, men jag lyckades få min flickvän att mer och mer acceptera tanken att ha ett litet media/spelcenter i vår lilla lägenhet. En dag då jag sökte efter billiga MITX på eBay så hittade jag ett billigt Asus M4A88T-I Deluxe. AM3 drömmen! Billiga 6kärninga processorer för severtjänster, mer än nog för att driva runt Sims 3 åt tjejen! Kunde det bli bättre?!

Dock såldes den som "for parts or not working" så jag kontaktade säljaren för att höra exakt vad han menade med det. Han förklarade att efter ett byte av processorer samt en nyinstallering av operativsystemet så slutade moderkortet fungera, och postade "USB device over current status detected will shut down in 15 seconds". Det kändes lite som ett BIOSfel och troligtvis/förhoppningsvis något som gick att lösa.

Första försöket:
Moderkortet kom med 2x2 GB DDR3 och till den kombinationen tillkom en vacker liten Athlon II X3 455 inköpt från Sweclockers (Tack Rasmusen98! ). Vid första booten klagade moderkortet på "usb over current status detected" och stängde automatiskt ner sig. Precis samma som säljaren hade haft problem med. Efter lite ytterligare efterforskning online så hittade jag ett antal personer som hade fått problem med nyare BIOS på liknande moderkort, så jag bestämde mig för att testa nedgradera en version eller två. Efter 3 nedgraderingar via Asus EZ-flash, så fick jag och min kollega (som jag nu bestämt mig att involvera) moderkortet att posta korrekt och komma förbi "over current"-problemet. Då använde vi ett bios från 2010, (0501).

Vi bestämde oss hastigt och glädjefyllt för att även pröva med 0801 eftersom vi hoppade över denna och gick direkt till 0501, för att se om det gick eller inte. Asus EZ-flash krashar såklart mitt i flashen. CMOS reset + startar igen efter lite dröjsmål. Vi försöker få den att köra igenom en ytterligare flash; krashar. Efter det vägrade moderkortet boota även efter resets. BIOS var helt klart f*¤ckat och EZ-flash kunde inte hjälpa oss längre. Fläkten startade, ingen statuslampa förutom strömindikatorn tändes. What to do?

Alternativen var att beställa ett nytt chip från eBay eller att programmera om BIOSchippet vi hade på något sätt. Eftersom ett chip kostade 100 kr, plus att frakten kan ta hur lång tid den vill (tack svenska jävla posten) så bestämde vi oss för att bygga en BIOS-programmerare.

Bygget:
Vi behövde ett sätt att prata med bioschippet och helst utan att involvera moderkortet. Efter lite googling med mera så hittade vi en sida som hjälpte en del, där de beskrev en LPT till SPI bioschipslösning:
http://rayer.g6.cz/elektro/spipgm.htm

På sidan ovan fanns det ett nice kretsschema på hur man kunde bygga en, sen förklarades det också ganska fint hur den fungerar Det fanns också redo programvara att använda för programmeringen. Programvaran heter spipgm och den kan köras i MS-DOS (de flesta vi såg på nätet använde MS-DOS).

Programmet fungerande sisådär i vårt fall vilket vi märkte i efterhand, men vi byggde i alla fall klart kretsen enligt instruktionerna och den fungerade klanderfritt, om lite långsamt. Det enda i bygget som vi skippade var den polariserade kondensatorn, då vi ansåg att den var 100% nödvändig då till för att hålla spänningen på 3.3V mer "stabil", vilket kan vara ett problem om spänningskällan är mindre kvalitativ. Vi använde oss av en spänningskub så det var inte ett problem för oss.

Programmeringen:
Chippet vi hade till hand var ett MX25L1605DPI. Vi lyckades initiellt läsa från chippet, samt skapa dumps relativt felfritt. Då det kom till programmering av chippet så blev det snabbt väldigt komplicerat. Först var det ett problem att datorn skrev "för fort" till chippet, så att det table flippade och gav upp. Vi fick 512 hex-tecken bioskod på rätt plats, sen så fick vi en full rad av 1'or och efter det ingenting. Efter otroligt mycket tjorvande med MS-DOS, laboration med delay kommandon som gjorde att det tog hur länge som helst, andra extra steg med mera så bestämde vi oss att det bör finnas någon bättre kombination av operativsystem och programvara att leka med. Anledningen till varför vi upplevde MS-DOS bristfälligt var då för att MS-DOS behöver att en DPMI-server körs innan för att tillhandahålla den funktionalitet spipgm kräver. Se:
http://en.wikipedia.org/wiki/DOS_Protected_Mode_Interface
http://homer.rice.edu/~sandmann/cwsdpmi/

Vi bootade systemrescuecd på datorn istället för MS-DOS för att snabbspola från 1998 fram till 2014.

Senaste versionen av flashrom tankades hem, packades upp och kompilerades med "make" kommandot. För er som kan med systemrescuecd och ifrågasätter varför vi inte bara använde flashrom som finns med, så var det för att den saknade programmeraren rayer_spi. Det vi sen enkelt gjorde i flashrom finns beskrivet nedan, samt en länk till det:

Kör flashrom med endast programmerare:

flashrom -p rayer_spi

Detta ger oss informationen att vi har fått kontakt med hårdvaran, då den skriver ut att vi har någon av 3 olika minneschip (listade i output). I de följande kommandona har vi rätt minneschip specificerat med hjälp av "-c"-flaggan.

*kommando för att göra en dump* #flashrom -p rayer_spi -c X25L1605D/MX25L1608D -r dumpname *kommando att programmera nytt från fil* #flashrom -p rayer_spi -c X25L1605D/MX25L1608D -w filename

Flashroms manual med fler detaljer:
http://linux.die.net/man/8/flashrom

Dold text

Slutresultat:
Efter programmeringen gjorde vi en ytterligare dump bara för att säkerställa att det stämde med biosfilen. Hexdump på både dumpfilen och på original-bios, därefter diff-kommandot på dessa två filer.

Hela härligheten tog bara 4 minuter och 14 sekunder, detta inkluderar rensning av hela chippet, programmering och verifiering.
Efter första försöket så bootade och postade moderkortet normalt, utan problem med over current! Vi försökte/ville dock inte testa oss på nyare BIOS. Det blir nog till ett senare projekt, efter vi kollar upp om vi lyckas låsa upp några kärnor/cache från 455'an!

Mer information angående biosprogrammeraren/nyare revisioner kan komma att postas, samt en status på MITX-projektet

Här är en liten film som visar vad vi har gjort, till en viss del..!

/Rickard & Henrik

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluffarn:

/Rickard & Henrik

Fasiken vad kul, har själv funderat på hur svårt det kan tänkas vara att bygga en egen flash:are.
Återkom med bilder på härligheten med!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Här finns lite mer bilder av den Dock är det early stages medans vi fortfarande bestämmde oss för vad som skulle få finnas på kretskortet och vad som skulle ratas. Du kan se den fulla versionen av den i Youtubevideon annars! Det kan hända att det färdiga kortet visas upp också, och sen att en Mark 2 färdigställs och visas Då troligtvis med etsat kretskort, alternativt att en prototyp för PLCC-32 dyker upp först

Jag hoppas bilderna duger!

Dold text
Permalänk
Medlem

Snacka om att dyka in i skitet för att fixa moderkortet.
Snyggt!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluffarn:

Här finns lite mer bilder av den Dock är det early stages medans vi fortfarande bestämmde oss för vad som skulle få finnas på kretskortet och vad som skulle ratas. Du kan se den fulla versionen av den i Youtubevideon annars! Det kan hända att det färdiga kortet visas upp också, och sen att en Mark 2 färdigställs och visas Då troligtvis med etsat kretskort, alternativt att en prototyp för PLCC-32 dyker upp först

Fasiken kostade skiten och var Bios-chippet tvunget att lödas loss eller satt den fastsatt i en hållare?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fasiken kostade skiten och var Bios-chippet tvunget att lödas loss eller satt den fastsatt i en hållare?

Det ser ut att vara chippet bredvid SATA-portatarna, det sitter i en hållare iaf.
Lite ovanligt med BIOS i en hållare är det väl? Inget som jag har lagt vidare märke till iaf....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av biorrith:

Det ser ut att vara chippet bredvid SATA-portatarna, det sitter i en hållare iaf.
Lite ovanligt med BIOS i en hållare är det väl? Inget som jag har lagt vidare märke till iaf....

http://images.bit-tech.net/content_images/2010/09/asus-m4a88t...

Värt att nämna, nästan alla Asrock moderkort verkar ha hållare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fasiken kostade skiten och var Bios-chippet tvunget att lödas loss eller satt den fastsatt i en hållare?

Chippet sitter bredvid SATA-portarna, som biorrith sa De flesta mer high-end moderkort har hållare för sina BIOS, för att underlätta byten. Ju billigare moderkort, desto mer extravagant blir det med hållare. Dom som är bäst på att använda borttagbara BIOS-chip är ASrock och Asus, och dom i min erfarenhet som brukar skippa ut på det mest är Gigabyte och MSI.

Om man kollar på AMD's produktserie vid 990FX chipsets, så har både ASrock och Asus borttagbara BIOS-chip, medans tex Gigabyte och MSI har fastlödda (dock ofta 2 chip för dual BIOS). Om vi kollar på Intels sida, och socket LGA1150 och jämför tex Gigabytes GA-Z97X-Gaming 7/GA-Z97X-Gaming G1 vilket kan anses ganska top of the line, så har båda fastlödda BIOSchip med support för dubbla BIOS. Om man sedan sneglar mot ASrock så har till och med deras ASrock Z97 Extreme4 två borttagbara BIOSchip. Det är nästan alltid bättre med modulärt i min åsikt, för annars hade vi behövt använda vår programmerare över SPI xD

Det moderkortet jag minns bäst som öppnade mina ögon för borttagbara chip var min brors gamla Asus P5Q Deluxe, som redan på LGA775 tiden hade två borttagbara BIOSchip. Mitt P5Q-Pro hade ett ensamt fastlött Då det moderkortets BIOS ballade ur totalt var det bara att gå ner på knän och be att en CMOS och en EZ-flash fungerade.

Om du undrade vad moderkortet kostade så var det 28 pund från England, och det gick på lite över 400 kr med frakt om jag inte missminner mig. Själva BIOSprogrammeraren gick på totalt 0 kr då vi hade tillgång till komponenter gratis Jag kan också rekommendera att det finns att köpa BIOSprogrammerare med support för flera olika socklar, som tex DIP8 som jag har, eller dom äldre PLCC-32 som de flesta äldre (inte uråldriga) moderkort har. Dom kostar då under 200 kr, och fungerar via USB. Det här var mer ett projekt för att visa att vi kan, + det totala vägrandet att vänta på att få igång min MITX rigg..!

Permalänk

Mycket jobb, inte för att vara elak men kollade ni med tillverkaren om dom hade lösa BIOS chip?

Jag råkade ut för en total haveri av BIOS när strömmen gick när det var nästan färdigt.

Jag skickade mail till Epox i Holland och tog 2 dagar tills jag hade en uppdaterad BIOS i brevlådan, 250kr gick det på med frakt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Alternativen var att beställa ett nytt chip från eBay eller att programmera om BIOSchippet vi hade på något sätt. Eftersom ett chip kostade 100 kr, plus att frakten kan ta hur lång tid den vill (tack svenska jävla posten) så bestämde vi oss för att bygga en BIOS-programmerare.

Skrivet av quattro-2.6:

Mycket jobb, inte för att vara elak men kollade ni med tillverkaren om dom hade lösa BIOS chip?

Jag råkade ut för en total haveri av BIOS när strömmen gick när det var nästan färdigt.

Jag skickade mail till Epox i Holland och tog 2 dagar tills jag hade en uppdaterad BIOS i brevlådan, 250kr gick det på med frakt

Som nämdes i orginalposten så fanns alternativet att skaffa ett nytt BIOSchip från eBay eller liknande, då för allt mellan 80-280 kr. Problemet var att ingen av oss gillar Svenska Posten (då dom har mycket egenheter för sig, don't even get me started!) samt att det kändes onödigt att köpa ett nytt chip och sedan "kassera" ett fullt användbart chip. Det finns också en relativt bra tillgång till BIOS programmers som fungerar över USB på eBay, och dom kostar sällan över 200. Man kan faktiskt få dom så billigt som 120-140 kr med frakt, men det är då från Kina och det tar sin beskärda tid.

Vi ville ha det gjort helst på en dag (det tog 2½ mest pga MS DOS som inte ville vara med och leka) och lägga ner så lite pengar som möjligt. Eftersom allt material för att bygga kretsen fanns tillgängligt gratis så valde vi att bygga Det var såklart också en väldigt lärorik erfarenhet samt en sjukt härlig känsla då något man har byggt själv faktiskt fungerar och gör exakt vad man vill!

Permalänk

Absolut, lärorikt att göra det själv.
Mitt inlägg var lite klumpigt skrivet.

Tänkte först att så mycket jobb när det finns lättare lösning, men hemma lagad mat smakar alltid bättre än hämt pizza

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Riktigt roligt att se någon som testat det i praktiken, jag har ett brickat Asus P35 deluxe jag kollade på att bygga en bios programmerar för att fixa men har inte fått loss tummarna än då det är ett kort där bios är fast lödat.. vilket gör det lite pilligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Riktigt roligt att se någon som testat det i praktiken, jag har ett brickat Asus P35 deluxe jag kollade på att bygga en bios programmerar för att fixa men har inte fått loss tummarna än då det är ett kort där bios är fast lödat.. vilket gör det lite pilligare.

Om jag inte minns helt fel så har ditt moderkort ett SOP8 BIOSchip vilket är kompatibel med vår BIOSprogrammerare om en adapter införskaffas Det går också att använda header-alternativet om moderkortet är någorlunda vid liv och faktiskt "fungerar".

Såhär ser en adapter ut, med ett SOP8 chip i sig. Om jag inte tar helt fel så har ett P35 Deluxe en SOP8, men citera mig inte på det! Om inte är det väl ett sådant där 32-pin helvete som är equal till PLCC-32 xD

Om det är så att du har SOP8 chip på ditt moderkort, så kan du ju fixa det med enkelhet!

Permalänk
Medlem

där ser man, kul med projekt! Är det den heliga electrohelios jag ser i bakrunden?

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Om jag inte minns helt fel så har ditt moderkort ett SOP8 BIOSchip vilket är kompatibel med vår BIOSprogrammerare om en adapter införskaffas Det går också att använda header-alternativet om moderkortet är någorlunda vid liv och faktiskt "fungerar".

Såhär ser en adapter ut, med ett SOP8 chip i sig. Om jag inte tar helt fel så har ett P35 Deluxe en SOP8, men citera mig inte på det! Om inte är det väl ett sådant där 32-pin helvete som är equal till PLCC-32 xD

http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v1/453359827/SO8-SOP8-to-DIP8...

Om det är så att du har SOP8 chip på ditt moderkort, så kan du ju fixa det med enkelhet!

Med reservation på att jag inte lyckas få fram full modellbeteckning på chipet (bild nedan) pga att de kladdat på chipet som vanligt... så låter det inte orimligt att det är ett SOP8 chip.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Med reservation på att jag inte lyckas få fram full modellbeteckning på chipet (bild nedan) pga att de kladdat på chipet som vanligt... så låter det inte orimligt att det är ett SOP8 chip.

http://i.solidfiles.net/98825ab21d.jpg

http://i.solidfiles.net/86421ea570.jpg

Det är ett SOP8. 8 syftar på antalet ben, PLCC-32 syftar på 4sidor med 8ben, dvs en kvadrat med ben på varje sida.

Sedan finns det såklart BGA varianter men dessa två har endast ben.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ett SOP8. 8 syftar på antalet ben, PLCC-32 syftar på 4sidor med 8ben, dvs en kvadrat med ben på varje sida.

Sedan finns det såklart BGA varianter men dessa två har endast ben.

Att 8an stod fler antalet ben hade jag nog gissat, men måste erkänna att jag trodde det fanns mer än en typ av bios IC med 8 ben
Men säger du att det är en SOP8 så är det ju bara att köra på!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Att 8an stod fler antalet ben hade jag nog gissat, men måste erkänna att jag trodde det fanns mer än en typ av bios IC med 8 ben
Men säger du att det är en SOP8 så är det ju bara att köra på!

Ja, det är ju bara pinuppsättningen som 8 säger något om, finns självklart lite olika varianter på pinlayout. Generellt sett är de väldigt snarlika, de är ju alla C-kod som skrivs för att sedan assembleras till maskinkod som sedan stoppas i i dessa kretsar.

Svårt att tänka mig att det är någon direkt skillnad mellan olika Bios-chip om det är SOP8. Dumt, dyrt och dålig kompabilitet om man börjar flytta ben. Skulle gissa att om man bara dubbelkollar vad varje ben gör så är det lugnt sen att köra den i Fluffarns makapär.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Att 8an stod fler antalet ben hade jag nog gissat, men måste erkänna att jag trodde det fanns mer än en typ av bios IC med 8 ben
Men säger du att det är en SOP8 så är det ju bara att köra på!

SOP8 är generellt de nyare kretsarna som är fastlödda, och då ej utbytbara på samma sätt. Dom återfinns på de flesta nya moderkort och jag får för mig att det sorgligt nog är så att det finns fler av dom än DIP8. DIP8 är för oss konsumenter då man enkelt kan byta ut något som är trasigt eller modifiera det om det så skulle behövas ^^ Det är en av de många anledningar jag förespråkar Asus/ASrock så mycket som jag gör!

ECS är även en av dom aktörer som är väldigt dåliga på att ha utbytbara BIOSchip, och det återfinns bara på några få av deras moderkort om jag inte missminner mig. Jag tänkte köpa deras A990FXM-A Deluxe för min FX-8350, då det var en av dom få AMD moderkort som hade 2x Gigabit nätverksportar by default (varför man nu ska sky det som pesten på ALLA AM3+ moderkort vettefan) samt att det fanns billigt på eBay. Då jag insåg att BIOSchippet var fastlött, och jag inte hade en äldre AM2+/AM3 processor att uppdatera BIOS/möjligthet att skaffa nytt chip, så gav jag fan i det. Jag valde då till förmån ett Asus Formula V moderkort som såklart inte gick att boota med min FX8350. Som tur var fick jag låna en Phenom II processor från en lokal datorbutik

Chiptyperna som finns på aktuella moderkort nu för tiden och används för BIOS är antingen PLCC-32 (som förklarat av DavidtheDoom) har 4 sidor med 8 pins, och SOP/DIP8 som vardera har 8 ben. Skillnaden mellan SOP och DIP är inte så stora, förutom storleken! (pun intended). SOIC, eller SOP8 som jag benämner dem, tar då upp mindre plats helt enkelt. Ni kan själva se att DIP chip oftast är en herrejävlans mycket tjockare om ni googlar på några bilder, eller bara jämför bilderna postade i den här tråden (mitt moderkort VS Lanbondens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

där ser man, kul med projekt! Är det den heliga electrohelios jag ser i bakrunden?

OM det är! Yes, du som Lulebo vet nog att härligheten är byggd inom XPEL's lokaler Nästa gång du nästlar dig in i lokalen kan du nog fråga Henrik (han bor ju där) så får du nog se det lilla kretskortet som vi byggt! All hail Electrohelios..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

OM det är! Yes, du som Lulebo vet nog att härligheten är byggd inom XPEL's lokaler Nästa gång du nästlar dig in i lokalen kan du nog fråga Henrik (han bor ju där) så får du nog se det lilla kretskortet som vi byggt! All hail Electrohelios..

Tror jag ska kolla in det där är ju alltid lika roligt med hemgjorda elprylar Mycket roligare än köpta prylar iaf Hallowed are Electrohelios

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Byggde flasher enligt samma schema för att rädda en flång ny Zotac Zbox AD04, som också brakat under biosflashning.

Hade problem som liknade dina vid första försöket, men löste dem genom att korta ned ledarna så mycket som möjligt, kabeln var bara 5-10 cm lång när jag var klar. Som säkerhetsåtgärd såg jag även till att göra alla ledarna ganska exakt lika långa. Visst, det handlar om picosekunder propageringsfördröjning med de längdskillnader som kan vara aktuella, vilket är oerhört kort tid när det kommer till ett så långsamt interface som parallellporten, men det kan ju inte skada att putsa på det där för timingens skull.

Funkade sedan hur bra som helst med spipgm-applikationen från sidan där. Det var dock några år sedan, så det kanske var en annan äldre version av programmet. AD04:an har sedan dess tjänat som mediaburk i mancaven där hemma

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fluffarn:

Dock såldes den som "for parts or not working" så jag kontaktade säljaren för att höra exakt vad han menade med det. Han förklarade att efter ett byte av processorer samt en nyinstallering av operativsystemet så slutade moderkortet fungera, och postade "USB device over current status detected will shut down in 15 seconds". Det kändes lite som ett BIOSfel och troligtvis/förhoppningsvis något som gick att lösa.

Första försöket:
Moderkortet kom med 2x2 GB DDR3 och till den kombinationen tillkom en vacker liten Athlon II X3 455 inköpt från Sweclockers (Tack Rasmusen98! ). Vid första booten klagade moderkortet på "usb over current status detected" och stängde automatiskt ner sig. Precis samma som säljaren hade haft problem med. Efter lite ytterligare efterforskning online så hittade jag ett antal personer som hade fått problem med nyare BIOS på liknande moderkort, så jag bestämde mig för att testa nedgradera en version eller två. Efter 3 nedgraderingar via Asus EZ-flash, så fick jag och min kollega (som jag nu bestämt mig att involvera) moderkortet att posta korrekt och komma förbi "over current"-problemet. Då använde vi ett bios från 2010, (0501).

Väcker denna tråden till liv igen, har själv även ett moderkort med samma problem och funderar på att införskaffa mig en programmerare.

Mitt chip är ett vanligt Dip8 med 64Mbit utrymme.
GD25B64BPIG är part# och kommer från tillverkaren GigaDevices.

Har problem i:
http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1355827-defekt-h81m...

Och har beställt en SPI programmerare med stöd för upp till Dip16. Håller tummarna, tydligen skall programmeraren även vara AVR kompatibel så blir väl att testa Atmels programvara. Bör vara smidigt. 54kr gick det lös på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin