Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Då nästan alla stora operatörerna försöker motverka tpb och censurera internet på ett eller annat sätt, medans Bahnhof gör tvärtemot. Då riktar man ilskan mot de "onda" operatörerna.

Det är min teori.

Gjorde en snabb sökning men skrev kanske fel sökord för jag hittar då ingenting som bekräftar ditt påstående. Har du lust att utveckla det lite?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Elitist:

Ja, fungerar om man byter DNS... Men ändå sämst det här.

Här är posten på facebook:
https://www.facebook.com/telia/posts/10152965887659783

Här aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19999354.ab

Guide för att byta DNS (hämtat från googles devblog):
https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

Go the Control Panel. Click Network and Internet, then Network and Sharing Center, and click Change adapter settings. Select the connection for which you want to configure Google Public DNS. For example: To change the settings for an Ethernet connection, right-click Local Area Connection, and click Properties. To change the settings for a wireless connection, right-click Wireless Network Connection, and click Properties. If you are prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation. Select the Networking tab. Under This connection uses the following items, select Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) or Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) and then click Properties. Click Advanced and select the DNS tab. If there are any DNS server IP addresses listed there, write them down for future reference, and remove them from this window. Click OK. Select Use the following DNS server addresses. If there are any IP addresses listed in the Preferred DNS server or Alternate DNS server, write them down for future reference. Replace those addresses with the IP addresses of the Google DNS servers: For IPv4: 8.8.8.8 and/or 8.8.4.4. For IPv6: 2001:4860:4860::8888 and/or 2001:4860:4860::8844 Restart the connection you selected in step 3.

Tack, kvällen räddad! <3
Edit: har tele2 adls och det står att en kabel är av men detta funkade så

Permalänk
Medlem

Uppdaterade första inlägget med mer info

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är fortfarande sporadiskt nere. Slipper det mesta med Googles DNS, men jag gissar att Telia bryter linan lite då och då till följd av åtgärderna, och då tappar routern all kontakt utåt. Sitter och byter mellan stadsnätet och 4g. Funkar hjälpligt, men det är väldigt handikappande.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hmm Origin verkar ha stora problem, går inte ens att komma in i Battlelog. Antar att EA/DICE använder Telia här i Sverige?

Visa signatur

||i5-760@2.8GHz||4 GB Corsair XMS3||Sapphire 7950 3gb@810/1200MHz||Gigabyte P55 UD3||1TB Samsung F3||Hyper 212+||Fractal R2||Fractal 550W||

Permalänk
Medlem

Lyssnar halvt på ekot under jobbet och där sa en press tales man för Telia att attacken inte var riktad mot telia utan en fildelnings sajt.

Bara jag som känner att det skulle kunna vara TBP eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mz:

Hmm Origin verkar ha stora problem, går inte ens att komma in i Battlelog. Antar att EA/DICE använder Telia här i Sverige?

Senaste nytt är att det är en icke namngiven spelsajt som är utsatt för själva attacken men att de skickar vidare trafiken till Telia av någon anledning. Förstår jag presstalesmannen korrekt så är alltså attacken inte riktad mot Telia i första hand. Det är kanske Origin som åsyftas.

Skrivet av Baxtex:

Lyssnar halvt på ekot under jobbet och där sa en press tales man för Telia att attacken inte var riktad mot telia utan en fildelnings sajt.

Bara jag som känner att det skulle kunna vara TBP eller nåt?

Spelsajt, inte fildelningssajt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Att ändra i telias router, Thomson TG789vn. Funkade inte så bra. Har fått igång det på en dator genom att konfigurera ip-adresser manuellt. De små guider som finns att ändra dns gäller ju endast den interna adresserna. Det du egentligen vill ändra är ju under "Bredbandsanslutning ->internet->visa mer" men här kan du inte ändra själv...

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

Jobbar för en internetleverantör på kundtjänst, d ringde in extremt många samtal eftermiddag och framåt idag. Verkar som att flera TL är drabbade på telias fibernät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Senaste nytt är att det är en icke namngiven spelsajt som är utsatt för själva attacken men att de skickar vidare trafiken till Telia av någon anledning. Förstår jag presstalesmannen korrekt så är alltså attacken inte riktad mot Telia i första hand. Det är kanske Origin som åsyftas.

Spelsajt, inte fildelningssajt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

My bad hörde fel, hade samtal i luren. Jobbar på Eniro och har nog kopplat till Telia sisådär 930 gånger under kvällen

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Att bara kasta ur sig dns-servrar att "testa" utan någon form av källa är inte ok.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Senaste nytt är att det är en icke namngiven spelsajt som är utsatt för själva attacken men att de skickar vidare trafiken till Telia av någon anledning. Förstår jag presstalesmannen korrekt så är alltså attacken inte riktad mot Telia i första hand. Det är kanske Origin som åsyftas.

Spelsajt, inte fildelningssajt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Skulle inte lita på Sveriges radio för fem öre när det gäller IT-Politik.
Eller politik över huvud taget för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

Skulle inte lita på Sveriges radio för fem öre när det gäller IT-Politik.
Eller politik över huvud taget för den delen.

Fast nu skrev dem vad Telias presstalesman sa.

Permalänk
Medlem

Ett par stora ISPar som har ett par publika DNSer
141.1.1.1 cns1.cw.net Vodafone Tyskland www.cw.net
195.27.1.1 cns2.cw.net Vodafone Tyskland www.cw.net
80.72.146.2 chip.cirque.dk Cirque Danmark www.cirque.dk

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Är det inte bättre att gå in redigera posten och påpeka det?
Nåja. provar igen.
Ett par stora ISPar som har ett par publika DNSer
141.1.1.1 cns1.cw.net Vodafone Tyskland www.cw.net
195.27.1.1 cns2.cw.net Vodafone Tyskland www.cw.net
80.72.146.2 chip.cirque.dk Cirque Danmark www.cirque.dk

Är man lite händig så kan man prova "ping -a 141.1.1.1"

Annars funkar ju googles DNS prima (8.8.8.8 och 8.8.4.4), har kört med den i några år utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Annars funkar ju googles DNS prima (8.8.8.8 och 8.8.4.4), har kört med den i några år utan problem

Visst dom är stabila och hyffsade snabba.
Det är bara det att Google och OpenDNS loggar dina request och manupulerar och censurerar dom efter eget tycke och smak.
Sen har det kommit fram att Google säljer dina surfvanor vidare..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Verkar vara en del snillen spekulerar i denna tråden.
Sverige radios inlägg som blev quotat tidigare har korrekt information. Telia är inte målet.

Visa signatur

ownage

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Visst dom är stabila och hyffsade snabba.
Det är bara det att Google och OpenDNS loggar dina request och manupulerar och censurerar dom efter eget tycke och smak.
Sen har det kommit fram att Google säljer dina surfvanor vidare..

Vilken DNS server bör man använda då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Visst dom är stabila och hyffsade snabba.
Det är bara det att Google och OpenDNS loggar dina request och manupulerar och censurerar dom efter eget tycke och smak.
Sen har det kommit fram att Google säljer dina surfvanor vidare..

Därför ska man lita på några utomlands ISPer som man typ aldrig hört om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Visst dom är stabila och hyffsade snabba.
Det är bara det att Google och OpenDNS loggar dina request och manupulerar och censurerar dom efter eget tycke och smak.
Sen har det kommit fram att Google säljer dina surfvanor vidare..

Hur vet vi att andra leverantörer inte gör samma sak med sina resolvrar? På tal om Google så sitter varenda kotte med Chrome som webbläsare, nyttjar google som sökmotor, använder gmail för sin epost och drive för att lagra sina semesterbilder. Att sina DNS-uppslag loggas är nog det minsta bekymret i denna värld.

Det enda jag irriterade mig på hårt var att någon av dessa öppna resolvrar (OpenDNS?) pekade alla icke existerande pekare till sin egna adress och presenterade där en reklamsida för användaren. Verkar inte ske nu dock.

Permalänk
Medlem

Har Telia löst problemen än?

Skrivet av jagardaniel:

Hur vet vi att andra leverantörer inte gör samma sak med sina resolvrar? På tal om Google så sitter varenda kotte med Chrome som webbläsare, nyttjar google som sökmotor, använder gmail för sin epost och drive för att lagra sina semesterbilder. Att sina DNS-uppslag loggas är nog det minsta bekymret i denna värld.

Off topic, men, nej. Det gör vi inte. Firefox, DuckDuckGo, ProtonMail samt Wuala.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Spelar ju ingen större roll om man anväder Googles eller Open dns som namnlösare tills telia har löst felet men kan någon få mig att förstå varför inte någon på Telia går in i deras DHCP och lägger till exempelvis 8.8.8.8 som sekondär DNS i kundernas DHCP-scoop?
Detta enkla 30 sekunders ingrepp skulle ju lösa problemet för säkert 99 procent av deras kunder, och på 23 timmar som dom loosat nu så hade dom ju lätt kunna satt upp mer än 10st nya DNS:er och sen pekat kunderna dit via DHCP i stället för å peka alla stackars kunder till Ddos dödade servrar??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data Marcus:

Spelar ju ingen större roll om man anväder Googles eller Open dns som namnlösare tills telia har löst felet men kan någon få mig att förstå varför inte någon på Telia går in i deras DHCP och lägger till exempelvis 8.8.8.8 som sekondär DNS i kundernas DHCP-scoop?
Detta enkla 30 sekunders ingrepp skulle ju lösa problemet för säkert 99 procent av deras kunder, och på 23 timmar som dom loosat nu så hade dom ju lätt kunna satt upp mer än 10st nya DNS:er och sen pekat kunderna dit via DHCP i stället för å peka alla stackars kunder till Ddos dödade servrar??

Skickades från m.sweclockers.com

Den var bra Marcus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data Marcus:

Spelar ju ingen större roll om man anväder Googles eller Open dns som namnlösare tills telia har löst felet men kan någon få mig att förstå varför inte någon på Telia går in i deras DHCP och lägger till exempelvis 8.8.8.8 som sekondär DNS i kundernas DHCP-scoop?
Detta enkla 30 sekunders ingrepp skulle ju lösa problemet för säkert 99 procent av deras kunder, och på 23 timmar som dom loosat nu så hade dom ju lätt kunna satt upp mer än 10st nya DNS:er och sen pekat kunderna dit via DHCP i stället för å peka alla stackars kunder till Ddos dödade servrar??

Skickades från m.sweclockers.com

så du menar att en av norra europas största isp ska bara? ledsen men det är ju kanske inte en liten windows burk man loggar in på och ändrar dnsadress på.
hade ju iofs kunnat vara ett knapptryck i någon intern applikation eller webbsida. Men har svårt att tro att denna funktion skulle vara högt på en priolista för systemutvecklarna på telia. Men framför allt en stor risk om management systemet eller en klient hittade detta i en attack.

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem

Hörde igår om att det var "LizardSquad" som tagit på sig attacken.
Och att målet varit Destinys servrar/Playstations servrar. Dom hota ju även med att ta ner Xbox Live "för alltid" här om dagen.
Men hur det kan sänka telia har jag svårt att förstå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av kade89:

så du menar att en av norra europas största isp ska bara? ledsen men det är ju kanske inte en liten windows burk man loggar in på och ändrar dnsadress på.
hade ju iofs kunnat vara ett knapptryck i någon intern applikation eller webbsida. Men har svårt att tro att denna funktion skulle vara högt på en priolista för systemutvecklarna på telia. Men framför allt en stor risk om management systemet eller en klient hittade detta i en attack.

Självklart går det att fixa en sån sak även i Telias system men givetvis måste man ju bestämma en eller flera lämpliga DNS-servrar först, få tillåtelse från deras ägare om man inte väljer en egen reservserver och dessutom se till att förse dem med zonerna för de interna näten också!
Det jag menar är att i ett sånt här allvarligt läge när så många småföretagare och privatpersoner blir drabbade i ett helt dygn så måste man ju kunna tänka i lite större banor och se till att hitta snabba lösningar så att Sverige kan rulla vidare under tiden som en expertgrupp sätter sig och reder ut problemet från grunden och hittar på en så bra lösning så att det inte händer igen.
Självklart är det ingen liten Windows-95 burk som har hand om IP tilldelningen till hela Telias Sverige-nät men jag tror helt klart att en modern laptop skulle klara av att ta emot relays och dela ut IP-adresser till 10 miljoner hostar om det skulle behövas, det är ju bara att anpassa leasingtiden så den inte blir FÖR kort även om den bör vara så kort som möjligt i ett läge som detta!
Vad anser du själv att en ISP bör göra i ett läge som detta?
Mvh. DataMarcus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Data Marcus:

Spelar ju ingen större roll om man anväder Googles eller Open dns som namnlösare tills telia har löst felet men kan någon få mig att förstå varför inte någon på Telia går in i deras DHCP och lägger till exempelvis 8.8.8.8 som sekondär DNS i kundernas DHCP-scoop?
Detta enkla 30 sekunders ingrepp skulle ju lösa problemet för säkert 99 procent av deras kunder, och på 23 timmar som dom loosat nu så hade dom ju lätt kunna satt upp mer än 10st nya DNS:er och sen pekat kunderna dit via DHCP i stället för å peka alla stackars kunder till Ddos dödade servrar??

Skickades från m.sweclockers.com

Mest kreativa inlägget i tråden! Bästa användandet av dhcp jag har sett på länge! Jag tror att de inte har gjort det för att det är så enkelt att ingen tänkt på det.

Eller så kommer mycket av trafiken från deras egna nät...

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Mest kreativa inlägget i tråden! Bästa användandet av dhcp jag har sett på länge! Jag tror att de inte har gjort det för att det är så enkelt att ingen tänkt på det.

Eller så kommer mycket av trafiken från deras egna nät...

De enklaste lösningarna är oftast de bästa lösningarna
Och i detta fallet så skulle ju alla DHCP kunder garanterat få det nya DHCP-scoopets data applicerat eftersom svenska folket har ju vid detta laget lärt sig att vid problem så startar man om sina enheter och då blir det ju med automatik en ny leaseingförfrågan.
Skulle vara kul att veta om stormen kommer inifrån men jag gissar på att Telia skulle stängt portarna för de skyldiga om det varit så, och dessutom hoppas man ju att det krävs fler samordnade datorer för att knäcka Telias DNS:er än vad de själva har som potentionella hostar/kunder i sitt eget nät, Telia har ju trots allt grymt hög kvalitet på all hårdvara i sitt core-nät och en bra bit ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Look on the bright side - Nu är iallafall den allmäna kunskapen om DNS bra mycket högre

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.