EVGA Geforce GTX 980 Superclocked ACX 2.0

Permalänk
Jubileumsmästare

Oerhört nöjd med mitt, går i 1576mhz, minnet i 2148mhz. På vatten.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Väldigt stilren, skönt att någon insett hur datorprylar ska se ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Räcker det med att skapa ett konto och regga köpet av kortet på deras hemsida för att få 5 års garanti eller måste man betala någon avgift?
Jag har letat en stund nu och tycks inte hitta rätt.

Jag hann tyvärr lämna tillbaka mitt kort innan jag kom så långt så jag vet inte

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Blir en sån efter löning

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Har för mig att 600 och 700 Serien hade båda ACX 1.0 kylaren därav 2.0 nu.

Kan vara så men designmässigt så var de olika. Det har väl med hur fläktarna och flänsarna är satta och byggda som de går efter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Räcker det med att skapa ett konto och regga köpet av kortet på deras hemsida för att få 5 års garanti eller måste man betala någon avgift?
Jag har letat en stund nu och tycks inte hitta rätt.

ja, det räcker med att registrera kortet på sidan och ladda upp kvitto.

Vet dock inte säkert hur det fungerar i praktiken, det kan vara så att du får stå för frakten själv. Jag fick göra det när jag uppgraderade mina 970 till 980, men det var ju inget garantiärende iofs.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Jag gillade kortets bygge. Andades kvalitet. Dock när jag hade endast 55% Asics på detta kort lämnade jag det tillbaka omedelbart.
Ett sådant dyrt kort skall absolut ej ha sådant dåligt asics värde.
Med mitt MSI gtx 970 gaming har jag asics 80.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk

Ojoj! Både tyst och effektiv! Men vart är backplate:en? Är den inte löjligt överprisad så har ASUS Strix fått sig en utmanare..

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon sanning i ryktena om att Nvidia planerar att släppa en 8GB version utav GTX 980? eller bör man köpa detta kort? http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Gillar't. EVGA's custom-kylare har ju sällan varit bland de bästa, men de verkar förbättra sig vid varje tillfälle som ges.

Hade recensionen kommit ut en vecka tidigare så kanske jag övervägt ACX 2.0 till mitt kort, men referenskylaren är jävligt kompetent den med

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Jag gillade kortets bygge. Andades kvalitet. Dock när jag hade endast 55% Asics på detta kort lämnade jag det tillbaka omedelbart.
Ett sådant dyrt kort skall absolut ej ha sådant dåligt asics värde.
Med mitt MSI gtx 970 gaming har jag asics 80.

Vad snackar du om?

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

I och med NätPåNäts rea så blev det ett solklart av uppgradering från mina 570 SLI. Nu ska jag bara hitta ett fint vattenblock till det också. God Jul TobX önskar TobX

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hampus666:

Jag gillade kortets bygge. Andades kvalitet. Dock när jag hade endast 55% Asics på detta kort lämnade jag det tillbaka omedelbart.
Ett sådant dyrt kort skall absolut ej ha sådant dåligt asics värde.
Med mitt MSI gtx 970 gaming har jag asics 80.

55% är riktigt lågt, aldrig hört om så låg asic faktiskt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Ojoj! Både tyst och effektiv! Men vart är backplate:en? Är den inte löjligt överprisad så har ASUS Strix fått sig en utmanare..

Det går att köpa separat!
http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=100-BP-2981-B9

Permalänk
Skrivet av thmz:

Vad snackar du om?

Det står klart och tydligt vad jag snackar om!!!!
Men tycker du googlar Asic om det är det du inte förstår i min text.

//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Skrivet av makn:

55% är riktigt lågt, aldrig hört om så låg asic faktiskt

Ja verkligen lågt. Jag hade verkligen behållt kortet om inte asic värdet var så fruktansvärt lågt.
//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Det står klart och tydligt vad jag snackar om!!!!
Men tycker du googlar Asic om det är det du inte förstår i min text.

//Hampus

Application Specific Integrated Cirtuits. Hårdvara speciellt utformad för att underlätta en funktion, som annars hade behövts göra i mjukvara. Fattar inte vad det har med grafikkorten att göra. Du får gärna förklara, och på vilket sätt fler ASICs direkt översätter till ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk

I know, det va den jag inte ville ha till överpris! Han dock inte kolla upp att närmare när jag skrev inlägget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon227198:

Hvorfor? Hvorfor betaler du så mange kroner ekstra, når den originale referanse GTX 980 er mer eller mindre like bra? Det er bare snakk om noen få FPS. Det er NULL MENING å kjøpe disse.

1) Referenskylaren är knappast lika bra (temperatur)

2) Mindre risk för spoltjut med mer påkostade komponenter.

3) Lägre ljudnivå

4) Nuff said

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av thmz:

Application Specific Integrated Cirtuits. Hårdvara speciellt utformad för att underlätta en funktion, som annars hade behövts göra i mjukvara. Fattar inte vad det har med grafikkorten att göra. Du får gärna förklara, och på vilket sätt fler ASICs direkt översätter till ett bättre grafikkort.

Jag är inget proffs. Dock vet jag att ett kort med lågt asics värde överklockar dåligare än ett med högt asics värde.
Vad jag läst mig till är att asic värde under 70% är lågt.
Eftersom jag hade sådant fruktansvärt dåligt asic värde som 55% så tyckte jag att jag betalade alldeles för mkt pengar för ett kort som har så pass dåligt värde.

Här finns lite info om detta :http://forums.evga.com/ASIC-Quality-really-matters-m2234102.a...

Saxat från wikipedia: Max Boost depends on ASIC quality. For example some GTX Titan with over 80% ASIC quality can hit 1019 MHz by default, lower ASIC quality will be 1006 MHz or 993 MHz

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Jag är inget proffs. Dock vet jag att ett kort med lågt asics värde överklockar dåligare än ett med högt asics värde.
Vad jag läst mig till är att asic värde under 70% är lågt.
Eftersom jag hade sådant fruktansvärt dåligt asic värde som 55% så tyckte jag att jag betalade alldeles för mkt pengar för ett kort som har så pass dåligt värde.

Här finns lite info om detta :http://forums.evga.com/ASIC-Quality-really-matters-m2234102.a...

Saxat från wikipedia: Max Boost depends on ASIC quality. For example some GTX Titan with over 80% ASIC quality can hit 1019 MHz by default, lower ASIC quality will be 1006 MHz or 993 MHz

Men det är ju bara om man är en hardcore oc som detta är intressant och då köper man kanske kort i kaliber med Titan eller likvärdigt. Men ser man på helheten så är GTX 980 ett väldigt prisvärt kort om man ligger nära inför en uppgradering med tanke på att 780Ti låg ju inte under 6000 spänn när det kom.

Sen undrar jag vad asic värdet baseras på, är det på själva komponenternas kvalitet eller är efter vilket överklocknings utrymme det finns på kortet? Nån som vet mer och kanske är lite insatt kanske kan förklara, med tanke på att kortet i artikeln redan är överklockat från fabrik så kanske det är ett medvetet val från tillverkaren att inte ge så mycket utrymmer för extra överklockning så att de skall kunna erbjuda den långa garantin Evga tillhandahåller.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Men det är ju bara om man är en hardcore oc som detta är intressant och då köper man kanske kort i kaliber med Titan eller likvärdigt. Men ser man på helheten så är GTX 980 ett väldigt prisvärt kort om man ligger nära inför en uppgradering med tanke på att 780Ti låg ju inte under 6000 spänn när det kom.

Sen undrar jag vad asic värdet baseras på, är det på själva komponenternas kvalitet eller är efter vilket överklocknings utrymme det finns på kortet? Nån som vet mer och kanske är lite insatt kanske kan förklara, med tanke på att kortet i artikeln redan är överklockat från fabrik så kanske det är ett medvetet val från tillverkaren att inte ge så mycket utrymmer för extra överklockning så att de skall kunna erbjuda den långa garantin Evga tillhandahåller.

Kan mkt väl vara så som du säger. Men har även haft ett MSI GTX 980 gaming (lämna det tillbaka för pcb plattan var böjt) där acics låg på 80,6% och det kortet ligger rätt högt klockat.
//Hampus

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Men det är ju bara om man är en hardcore oc som detta är intressant och då köper man kanske kort i kaliber med Titan eller likvärdigt. Men ser man på helheten så är GTX 980 ett väldigt prisvärt kort om man ligger nära inför en uppgradering med tanke på att 780Ti låg ju inte under 6000 spänn när det kom.

Sen undrar jag vad asic värdet baseras på, är det på själva komponenternas kvalitet eller är efter vilket överklocknings utrymme det finns på kortet? Nån som vet mer och kanske är lite insatt kanske kan förklara, med tanke på att kortet i artikeln redan är överklockat från fabrik så kanske det är ett medvetet val från tillverkaren att inte ge så mycket utrymmer för extra överklockning så att de skall kunna erbjuda den långa garantin Evga tillhandahåller.

Tveksamt, de köper ett Classified eller ett Kingpin. Titan är för dyrt för att vara intressant om man inte måste åt videominnnet.

"Everyone seems to be dead set on asic % meaning quality, when really that is not what it is. The ASIC % refers to the amount of power leakage the ASIC chip has. The VBIOS has values inside it to set a certain set of voltages at a given range of ASIC %'s so that the entire video card can stay within the stated TDP (TDP is more or less for the purpose of designing a proper cooling solution so the product can stay within spec).

A higher % = Higher leakage = Higher heat and power consumption at a given core speed and voltage which, with the new GPU Boost technology, can limit your maximum overclock due to power constraints. They will also generally have a lower stock voltage since a higher stock voltage can cause the GPU to go beyond the stock TDP.

On the other end of the spectrum, a lower % = lower leakage = lower heat and power consumption at a given core speed and voltage, which can increase your maximum possible overclock within a certain power envelope since it will be using less power at the same speed and volts as a higher ASIC % card. They will also have a higher stock voltage simply for the purpose of having a uniform power draw across different cards with different ASIC %'s.

I tested this with a number of GPU's (About 20) a little before the time GPU Boost started becoming standard. They all seemed to follow this pattern. Setting maximum allowable Power %, a fixed core frequency, and a fixed core volts, the power difference was definitely measurable. A 63% ASIC card with a stock voltage of 1.175v and core set to 1GHz consumed about 100 watts less than an identical model card with an 85% ASIC (stock volts of 1.05 but set to 1.175v) set to the same volts and core. In fact, it consumed so much power that it shut off the system.

I've always had excellent experiences using low ASIC % cards if I can ever find them (65% or less) whereas 80% or higher cards I've always seemed to have higher temperatures and a harder working fan.

As far as actual overclockability of the chips, it is still luck of the draw. A chip with lower power consumption may have more headroom as far as power constraints go compared to one with higher power consumption, but having a magic chip doesn't seem to correlate with the thermal leakage (AKA ASIC %) of it."

Från en användare i tråden som länkades ovan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av trickysaer:

Tveksamt, de köper ett Classified eller ett Kingpin. Titan är för dyrt för att vara intressant om man inte måste åt videominnnet.

"Everyone seems to be dead set on asic % meaning quality, when really that is not what it is. The ASIC % refers to the amount of power leakage the ASIC chip has. The VBIOS has values inside it to set a certain set of voltages at a given range of ASIC %'s so that the entire video card can stay within the stated TDP (TDP is more or less for the purpose of designing a proper cooling solution so the product can stay within spec).

A higher % = Higher leakage = Higher heat and power consumption at a given core speed and voltage which, with the new GPU Boost technology, can limit your maximum overclock due to power constraints. They will also generally have a lower stock voltage since a higher stock voltage can cause the GPU to go beyond the stock TDP.

On the other end of the spectrum, a lower % = lower leakage = lower heat and power consumption at a given core speed and voltage, which can increase your maximum possible overclock within a certain power envelope since it will be using less power at the same speed and volts as a higher ASIC % card. They will also have a higher stock voltage simply for the purpose of having a uniform power draw across different cards with different ASIC %'s.

I tested this with a number of GPU's (About 20) a little before the time GPU Boost started becoming standard. They all seemed to follow this pattern. Setting maximum allowable Power %, a fixed core frequency, and a fixed core volts, the power difference was definitely measurable. A 63% ASIC card with a stock voltage of 1.175v and core set to 1GHz consumed about 100 watts less than an identical model card with an 85% ASIC (stock volts of 1.05 but set to 1.175v) set to the same volts and core. In fact, it consumed so much power that it shut off the system.

I've always had excellent experiences using low ASIC % cards if I can ever find them (65% or less) whereas 80% or higher cards I've always seemed to have higher temperatures and a harder working fan.

As far as actual overclockability of the chips, it is still luck of the draw. A chip with lower power consumption may have more headroom as far as power constraints go compared to one with higher power consumption, but having a magic chip doesn't seem to correlate with the thermal leakage (AKA ASIC %) of it."

Från en användare i tråden som länkades ovan.

Allt det stämmer förutom att ASIC/läckage förhållandet är tvärt om. Ett högre asic värde betyder LÄGRE läckage. Därmed klockar oftast ett högre Asic kort bättre på en given strömbudget. Om man tar fram Asic värdet på sitt kort i GPU-Z står det mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Allt det stämmer förutom att ASIC/läckage förhållandet är tvärt om. Ett högre asic värde betyder LÄGRE läckage. Därmed klockar oftast ett högre Asic kort bättre på en given strömbudget. Om man tar fram Asic värdet på sitt kort i GPU-Z står det mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var lite min egen slutsats. För mig så känns det som om det optimala för luft är någonstans runt 70-75, högre för vatten och under 65 kanske för LN2. Men alla har väl egna personliga åsikter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Jag är inget proffs. Dock vet jag att ett kort med lågt asics värde överklockar dåligare än ett med högt asics värde.
Vad jag läst mig till är att asic värde under 70% är lågt.
Eftersom jag hade sådant fruktansvärt dåligt asic värde som 55% så tyckte jag att jag betalade alldeles för mkt pengar för ett kort som har så pass dåligt värde.

Här finns lite info om detta :http://forums.evga.com/ASIC-Quality-really-matters-m2234102.a...

Saxat från wikipedia: Max Boost depends on ASIC quality. For example some GTX Titan with over 80% ASIC quality can hit 1019 MHz by default, lower ASIC quality will be 1006 MHz or 993 MHz

Skrivet av Xyborg:

Allt det stämmer förutom att ASIC/läckage förhållandet är tvärt om. Ett högre asic värde betyder LÄGRE läckage. Därmed klockar oftast ett högre Asic kort bättre på en given strömbudget. Om man tar fram Asic värdet på sitt kort i GPU-Z står det mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av trickysaer:

Det var lite min egen slutsats. För mig så känns det som om det optimala för luft är någonstans runt 70-75, högre för vatten och under 65 kanske för LN2. Men alla har väl egna personliga åsikter.

ASIC % och vad det värdet betyder.

"ASIC score is more an indication for nvidia and amd and for us only a measure of leakage in our chips (thanks to W1zzard from TechPowerup we can see the value in GPUz), its good to know the ASIC if youre going to run SLI because it want to have closely similar ASIC score on your cards because they will have similar voltages and you can clock/volt them together without having to go separate settings if you get big difference ASIC ( i.e: 60% - 80%)
@TSMC for nvidia and FAB1 for AMD, as the chips are removed from the waffer, are tested and fused with the voltage that is reflected on the leakage of every chip!

Originally Posted by Dave Baumann Product manager AMD about ASIC
"Actually, it does the opposite! We scale the voltage based on leakage, so the higher leakage parts use lower voltage and the lower leakage parts use a higher voltage - what this is does narrow the entire TDP range of the product. Everything is qualified at worst case anyway; all the TDP calcs and the fan settings are completed on the worst case for the product range"

A high leakage card operates at lower voltage to balance the otherwise higher power draw and temps. It will also overclock higher than what a low leakage card would. The problem is though, cards usually have a limit of voltage increase, i.e. say +150mV , which means AB could overvolt a 1.15V card to 1.3V, but a 1.1V card would crash above 1.25V.

A high leakage card is what you want if you do extreme OC, and you can keep the card cool (H20,LN2 etc.). Your mileage will vary of course, not all low VID cards are good OC cards, and not all high VID cards OC bad. It's a part of product binning, they try to fit in as many chips as possible to a similar ASIC spec.

From "the man" himself W1zzard - Techpowerup:

"it's from the gpu silicon, and it's used to calculate the gpu voltage.

"bad" gpus get a higher voltage so they make the default clock. "good" gpus can do it with lower voltage"

Dold text
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut kortet... Meeeen: http://www.inet.se/produkt/5411282/zotac-geforce-gtx-980-4gb-... tror jag vinner i ett test*

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

55% är riktigt lågt, aldrig hört om så låg asic faktiskt

Behöver inte betyda något alls. Det "kan" dock tyda på att kortet klockar sämre på luft, men förmodligen bättre på vatten. Men att lämna tillbaka kortet utan att ha testat vad det går för, bara för att man råkat se ett nummer, är naturligtvis helt vansinnigt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Ja verkligen lågt. Jag hade verkligen behållt kortet om inte asic värdet var så fruktansvärt lågt.
//Hampus

Utvecklaren av GPU-Z var väl lite rädd för detta, att folk skulle läsa GPU ASIC och ta det som rak fakta på om de fått ett bra eller dåligt kort. Testade du att överklocka och se vad för resultat du kunde få?

Tål ändå att nämnas att jag hade ett Titan m. ASIC-värde runt 60. Överklockade inte bra alls. Men testa måste man ju

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

"Low leakage less voltage for the current clock speed. A high ASIC card would use less voltage to run at the stock clocks. On air you want the highest ASIC card you can get. On water you want something around 74%. 60% and under is for liquid nitrogen."

Hur får man reda på ASIC-värdet? Går det bara göra när man köpt kortet och stoppat in i datorn? Eller finns det något märke/modell som håller ungefär samma ASIC-värde hela tiden, så man kan välja rätt från början?
Jag kör ju med vattenkylning så jag vill inte ha något med för högt ASIC-värde (förmodar jag).

Någon här som kör ett vattenkylt och överklockat GTX 980? Resultat?