Byte av hårddisk på PS4 - Ge mig förslag!

Permalänk

Byte av hårddisk på PS4 - Ge mig förslag!

Hej! Jag köpte för ett litet tag sedan en PS4 + GTA IV bundle från Komplett.se och allting fungerar superbra och rullar på finfint. Förutom en sak..

Har en hel del spel installerade på den medföljande HDD:n på 500 GB och har sett med förskräckelse hur lagringsutrymmet har tuggats upp med en skenande hastighet, så mitt stora huvudbry är köp av en hårddisk med större utrymme (gärna någon SSD eller högprestanda hårddisk) med lagringsutrymme mellan 2-3 TB så att det inte är ett problem om sisådär ett år eller två.

Några förslag och vägledningar att dela med er av?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Största möjliga disk idag osm du kan installera är på 2TB, en helt vanlig HD, ska du ha någon större prestanda så är det SSD, största du finner där för stunden är 1TB och kostar runt 6000kr.

Vill du ha en som har en aning bättre prestanda men inte speciellt mycket mer så kan du köpa en SSHD dock största där är enbart på 1TB.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Största möjliga disk idag osm du kan installera är på 2TB, en helt vanlig HD, ska du ha någon större prestanda så är det SSD, största du finner där för stunden är 1TB och kostar runt 6000kr.

Vill du ha en som har en aning bättre prestanda men inte speciellt mycket mer så kan du köpa en SSHD dock största där är enbart på 1TB.

Finns någon av dessa möjligtvis att tillhandahålla och köpa hos CDON.se mån tro..?

Lust att länka lite olika exempel på hårddiskar - SDD, SSHD et.c som passar i PS4:an?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Lust att länka lite olika exempel på hårddiskar - SDD, SSHD et.c som passar i PS4:an?

Varför gör du inte egna efterforskningar?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Varför gör du inte egna efterforskningar?

Har redan kollat runt, men förstår mig inte alls på vad det är man bör satsa på och inte. Är inget vidare hårdvarugeni med andra ord..

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en SSD (ingen SSHD) till min Xbox One och tycker det ger bra prestandaboost. Hade en 256 "liggande" - uppgragerade datorn från 256gb till 512gb så tog den disken till One-maskinen och det fungerar kalas.

Hade satsat på SSD hela vägen, även om vissa hävdar att SSHD är mer prisvärt.. må hända, men jag vill ha absolut bästa prestanda.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Har redan kollat runt, men förstår mig inte alls på vad det är man bör satsa på och inte. Är inget vidare hårdvarugeni med andra ord..

Det enda du behöver ha i åtanke är du får hålla dig till 2.5" diskar. Men läs den här artikeln: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-ps4-har... så får du lite mer kunskap på köpet.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Tips är att hålla sig borta från SSD, Vist du får en prestanda ökning men den är inte så stor på kosoller som på PC och om du inte vill spendera mer pengar på en SSD än vad PS4an är värd så kommer du få mindre lagrings kapacitet än vad du har nu.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Det enda du behöver ha i åtanke är du får hålla dig till 2.5" diskar.

Det här stämmer inte. Hårddisken får inte vara för tjock heller. 9,5mm är största tjockleken som går i om jag minns rätt.

cdon (och andra) har en extern seagate usb portabel 2TB disk som man kan köpa och plocka ur hårddisken ur, den passar. kostar runt 1000kr. har inte länken just nu men titta runt.

Permalänk
Medlem

Länk

Stoppade själv i denna, ingen WOW-faktor kanske. Men mer plats och spel man lirar ofta laddar märkbart snabbare.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Det här stämmer inte. Hårddisken får inte vara för tjock heller. 9,5mm är största tjockleken som går i om jag minns rätt.

cdon (och andra) har en extern seagate usb portabel 2TB disk som man kan köpa och plocka ur hårddisken ur, den passar. kostar runt 1000kr. har inte länken just nu men titta runt.

Kan det möjligtvis vara denna som du menar?

Länk

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på en SSHD
PS4an har väl inte TRIM? På en SSHD tas sånt hand om automagiskt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destroyedbeauty:

Hej! Jag köpte för ett litet tag sedan en PS4 + GTA IV bundle från Komplett.se och allting fungerar superbra och rullar på finfint. Förutom en sak..

Har en hel del spel installerade på den medföljande HDD:n på 500 GB och har sett med förskräckelse hur lagringsutrymmet har tuggats upp med en skenande hastighet, så mitt stora huvudbry är köp av en hårddisk med större utrymme (gärna någon SSD eller högprestanda hårddisk) med lagringsutrymme mellan 2-3 TB så att det inte är ett problem om sisådär ett år eller två.

Några förslag och vägledningar att dela med er av?

Det är en 9,5mm tjock 2,5" SSHD på 1 TB du vill ha till din PS4, mer specifikt denna ifrån Electroworld: http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/harddisk...
Köp senast på Söndag & ange "julklapp" som rabattkod: 809 kr inkl frakt. c:

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Jag hade satsat på en SSHD
PS4an har väl inte TRIM? På en SSHD tas sånt hand om automagiskt.

Finns inga SSHD hårddiskar på 2,5"? Eller är det jag som har fel på synen? (=Har kollat på Komplett och CDON).. Har du någon SSHD på 2,5" att rekommendera med max 9.5mm i höjd och som passar till PS4:an?

Kan man dock inte plocka ur själva hårddisken ur den här och sätta in manuellt? Borde väl gå?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destroyedbeauty:

Finns inga SSHD hårddiskar på 2,5"? Eller är det jag som har fel på synen? (=Har kollat på Komplett och CDON).. Har du någon SSHD på 2,5" att rekommendera med max 9.5mm i höjd och som passar till PS4:an?

Kan man dock inte plocka ur själva hårddisken ur den här och sätta in manuellt? Borde väl gå?

Denna har jag i min Playstation 4. Fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Denna har jag i min Playstation 4. Fungerar alldeles utmärkt.

Skulle behöva en hårddisk på 2TB så att man slipper bekymra sig om bristen på utrymme den närmaste tiden..

Tror du att man kan plocka ur själva hårddisken ur "skalet" på denna och sätta in i PS4:an mån tro?

Eller bör jag satsa på en SSHD eller SSD på 1 TB?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

finns prestanda tester på nätet mellan SSHD och SSD i PS4, ingen anledning att köra SSD utan en SSHD är bästa valet. +Jäkligt mycket billigare

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destroyedbeauty:

Skulle behöva en hårddisk på 2TB så att man slipper bekymra sig om bristen på utrymme den närmaste tiden..

Tror du att man kan plocka ur själva hårddisken ur "skalet" på denna och sätta in i PS4:an mån tro?

Eller bör jag satsa på en SSHD eller SSD på 1 TB?

Tog mig ca 10 sekunder att hitta denna sidan på Google. Enligt den artikeln ska det fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Raymond:

finns prestanda tester på nätet mellan SSHD och SSD i PS4, ingen anledning att köra SSD utan en SSHD är bästa valet. +Jäkligt mycket billigare

Någon rekommendation på en 2TB SSHD som passar till PS4?

Skrivet av Sensuella Sven:

Tog mig ca 10 sekunder att hitta denna sidan på Google. Enligt den artikeln ska det fungera alldeles utmärkt.

Tusen tack! Så jag bör satsa på den där externa Seagate HDD:n?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Någon rekommendation på en 2TB SSHD som passar till PS4?

Detta svarade jag redan i inlägg #2 i denna tråd

Citat:

Vill du ha en som har en aning bättre prestanda men inte speciellt mycket mer så kan du köpa en SSHD dock största där är enbart på 1TB.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Destroyedbeauty:

Finns inga SSHD hårddiskar på 2,5"? Eller är det jag som har fel på synen? (=Har kollat på Komplett och CDON).. Har du någon SSHD på 2,5" att rekommendera med max 9.5mm i höjd och som passar till PS4:an?

Kan man dock inte plocka ur själva hårddisken ur den här och sätta in manuellt? Borde väl gå?

Det finns. Var god ignorera inte mitt inlägg ovan.
Min åsikt är korrekt.

Permalänk
Medlem

Om man söker på Prisjakt på dom kriterierna som behövs och som du vill ha så får man upp detta (Samsungen skäns som det givna valet).
(ökar man höjden lite så får man många fler att välja på men då skulle dom ju inte passa (om jag har läst rätt))
Hoppas det hjälper lite i sökandet

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Denna tråd kan låsas - blev denna hårddisk som fick ersätta fabrikshårddisken i min PS4! Tog bara ur hårddisken ur plastskalet, baserat på hur han gör i denna video!

Tack för hjälpen, allihopa. Jag kör vidare med min nya maffiga 2TB hårddisk från och med nu - tills det kommer liknande hårddiskar i min klistrade länk ovanför med storlekar på 4, 6 eller 8 TB eller ännu större (32TB please!) och som PS4:an kan "känna av" och läsa av / skriva till.

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk

Bumpar upp denna tråd en gång till av specifika skäl..

Snubblade över denna 4 TB externa hårddisk på CDON av en slump, och tänkte fråga er om det är möjligt att denna kan funka i min PS4 utifall jag tar ur hårddisken ur själva "skalet"? Eller är det en no-go situation?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Bumpar upp denna tråd en gång till av specifika skäl..

Snubblade över denna 4 TB externa hårddisk på CDON av en slump, och tänkte fråga er om det är möjligt att denna kan funka i min PS4 utifall jag tar ur hårddisken ur själva "skalet"? Eller är det en no-go situation?

Tror att det är mer än en hårddisk i den faktiskt då de största 2.5 tums diskarna är på 2 tb just nu.
(De körs i ett raid kort som kombinerar storleken men inte prestandan.)

Skulle tro att ps4't räknar storleken precis som på windows så 500 gb blir 465 gb användbart utrymme, och T ex 1 tb blir 931 gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801355

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Tror att det är mer än en hårddisk i den faktiskt då de största 2.5 tums diskarna är på 2 tb just nu.
(De körs i ett raid kort som kombinerar storleken men inte prestandan.)

Skulle tro att ps4't räknar storleken precis som på windows så 500 gb blir 465 gb användbart utrymme, och T ex 1 tb blir 931 gb.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801355

Står ju att det är en 2.5" extern HDD..?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Står ju att det är en 2.5" extern HDD..?

http://www.tweaktown.com/reviews/6238/seagate-backup-plus-fas...
som sagt två st diskar i den.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb