Datorn hoppar över bios-splashen sedan till windows 7 normalt.

Permalänk
Medlem

Datorn hoppar över bios-splashen sedan till windows 7 normalt.

EDIT: Gäller WINDOWS 7

En vän har problem med uppstarten av sin dator då den totalt hoppar över allt som har med bios att göra, en markör i vitt blinkar mot svart skärm tills windows börjar ladda. Uppstarten är långsam 2+ minuter trots SSD.

Han säger att problemen med "försvunnet bios" kom när han bytte grafikkort till ett gtx 780. (utan att formatera, kan det påverka bios på detta sätt?)
Allting fungerar för övrigt precis som vanligt, inga värme/prestanda eller andra problem.

Vad kan ha hänt och hur återställer vi till ett synligt bios?

Ungefärliga specs är
~100gb ssd
oklockad i5 2500k
oklockat gtx780
4/8 gb ram
corsair tx 750w

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har ni testat att bara hamra knappen för att komma in i BIOS-setupen vid uppstart? Orkar ni inte googla rätt på vilken kan ni testa F1, F2, F10, F12, delete. Ni kan hamra alla knappar samtidigt.

Det låter konstigt att videobiosen skulle åstadkomma något sådant, men visst, grafikkortet initieras först, så det är väl möjligt. Det känns i sådana fall troligare att han i samma veva var inne i BIOS och gjorde nåt, alt. att datorn på eget bevåg laddade setup defaults när han bytte grafikkort.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

vissa bios har S.K "ultra fast boot" som skipar bios för att starta snabbare..

två alternativ:
Clear bios (står i din handbok hur du gör, ps du tappar alla dina inställningar)
Sen har visa moderkort stöd för mjukvara där du kan välja att starta om till bios istället för till windows.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men när han stänger av datorn stänger han den på riktigt eller till vänte/viloläge? Om det är vänte eller viloläge så kör den inte någon BIOS om jag inte är helt vilse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Och Windows 8 och Windows 8.1 stänger ju inte av datorn riktigt även om man trycker på "stäng av" i win. Den sätts i ett hibernateläge, en riktig omstart får man endast om man startar om datorn via startmenyn. Ett alternativ är att stänga av och därmed ta bort hibernatefilen. Det kan ju bli nåt tokigt med filen om nåt har gått fel i windows. Och filen är normalt sett på flera gigabyte.

Skriv i kommandotolken: "powercfg -h off"
Utan klamrar då såklart.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har ni testat att bara hamra knappen för att komma in i BIOS-setupen vid uppstart? Orkar ni inte googla rätt på vilken kan ni testa F1, F2, F10, F12, delete. Ni kan hamra alla knappar samtidigt.

Det låter konstigt att videobiosen skulle åstadkomma något sådant, men visst, grafikkortet initieras först, så det är väl möjligt. Det känns i sådana fall troligare att han i samma veva var inne i BIOS och gjorde nåt, alt. att datorn på eget bevåg laddade setup defaults när han bytte grafikkort.

Alla F-knapparna är testade och fungerar icke. Han har inte varit inne i bios och ändrat något, förstår inte riktigt vad du menar med "setup defaults"?

Skrivet av hakd:

vissa bios har S.K "ultra fast boot" som skipar bios för att starta snabbare..

två alternativ:
Clear bios (står i din handbok hur du gör, ps du tappar alla dina inställningar)
Sen har visa moderkort stöd för mjukvara där du kan välja att starta om till bios istället för till windows.

Har googlat lite på fastboot etc. men han säger sig inte ha gjort något sådant och alla inställningar verkar vara orörda. Sista utvägen är väl att resetta bios. Imorn prövar vi skifta utgång till det integrerade och kolla om det vill sparka igång bios.

Skrivet av taimanov:

Kanske dum fråga, men när han stänger av datorn stänger han den på riktigt eller till vänte/viloläge? Om det är vänte eller viloläge så kör den inte någon BIOS om jag inte är helt vilse.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid omstart och uppstart från avstängt läge

Skrivet av Gling:

Och Windows 8 och Windows 8.1 stänger ju inte av datorn riktigt även om man trycker på "stäng av" i win. Den sätts i ett hibernateläge, en riktig omstart får man endast om man startar om datorn via startmenyn. Ett alternativ är att stänga av och därmed ta bort hibernatefilen. Det kan ju bli nåt tokigt med filen om nåt har gått fel i windows. Och filen är normalt sett på flera gigabyte.

Skriv i kommandotolken: "powercfg -h off"
Utan klamrar då såklart.

Fasen, märkte nu att jag glömde nämna vilket OS han körde. Det är windows 7 vilket bör göra det du sa irrelevant antar jag?

Då jag inte vet modell på moderkortet än kan jag inte uttala mig om funktioner som finns och inte finns. Gjorde denna tråd på eget bevåg då han skulle gå till sängs.

Har alltid trott att bios är det allra första som laddas vid en uppstart så förstår inte riktigt hur ett byte av grafikkort kan ändra såpass mycket.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Ta ur alla sata-kablar i diskarna och starta datorn sedand. Vad händer då?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Ta ur alla sata-kablar i diskarna och starta datorn sedand. Vad händer då?

Det eller reseta BIOS dra ur sladden klicka på start knappen några gånger ta ur batteriet vänta sätt i det så borde det gå. Men glings sätt skulle jag testa först!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Ta ur alla sata-kablar i diskarna och starta datorn sedand. Vad händer då?

Fungerar icke, inget bios - blir att pröva resetta bios.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W