Tar Iphone 5 och 6 mer internet?

Permalänk
Skäggig legend

Tycker detta speglar många saker. Nya IOS 4,5,6,7 och 8 - självfallet sägs det försämra batteritiden, för att man vill testa alla nya funktioner osv, användningen drar iväg istället för att ligga i fickan/bordet - samma sak kan nog dras till dataförbrukningen, kanske är det en/flera nya funktioner i Safari osv. Säg en ny telefon: Oh shit! Måste testa telefonen, ta kort med kameran, ladda upp, surfa, kolla youtube videor, netflix - etc. Som att man gör om allt man kunde med förra telefonen för att känna hur det känns med ny hårdvara osv. Själv har jag inte längre problem med att batteriet blivit sämre eftersom jag uppdaterar och använder den precis som jag alltid gjort.

Kontentan är väl, nya leksaker - utforska nya funktioner!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har använt min nya iPhone 6 nu i en vecka och jäklar vad den drar data! X_x Som det är nu så har jag tittat på 2-3 youtube-filmer (runt 3-5 min långa) och förbrukad datamängd för Youtube-appen är redan uppe i 1,2GB, WTF?! Hade en HTC One innan och då klarade jag mig på ca 1gb surf i en hel månad med mycket surfande och youtube-streamande! Något är fel tycker jag... och som det är nu så vägar man ju knappt använda den när den drar så här mycket.... :/

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Har använt min nya iPhone 6 nu i en vecka och jäklar vad den drar data! X_x Som det är nu så har jag tittat på 2-3 youtube-filmer (runt 3-5 min långa) och förbrukad datamängd för Youtube-appen är redan uppe i 1,2GB, WTF?! Hade en HTC One innan och då klarade jag mig på ca 1gb surf i en hel månad med mycket surfande och youtube-streamande! Något är fel tycker jag... och som det är nu så vägar man ju knappt använda den när den drar så här mycket.... :/

Har du inaktiverat bakgrundsuppdateringarna? De kan dra en hel del annars.

Permalänk
Medlem

Stäng av 4G. Tar onödigt mycket internet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Stäng av 4G. Tar onödigt mycket internet.

Va? Bara för att 4g är aktiverat dras inte mer datamängd? Det kanske gör att man surfar på fler sidor / kollar fler youtubevideor eftersom det går snabbare och därmed kräver mer datatrafik, men 4g i sig "drar inte mer" data än det gjort på 3g-nätet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Va? Bara för att 4g är aktiverat dras inte mer datamängd? Det kanske gör att man surfar på fler sidor / kollar fler youtubevideor eftersom det går snabbare och därmed kräver mer datatrafik, men 4g i sig "drar inte mer" data än det gjort på 3g-nätet!

Vet inte hur det fungerar men jag har märkt att jag använder mycket mer data med 4G. Därför stänger jag av det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Många som har problem med detta:
https://discussions.apple.com/thread/6542316?start=45&tstart=...

Har även varit i kontakt med operatören, jag vet lönlöst men blir så förbannad att man ska behöva betala för något som är uppenbart fel. De sa mellan raderna såklart att du har surfat för den datan och måste betala om du vill ha mer... I USA så verkar det som operatörer är medvetna om felet och har krediterat kunderna.

Hur fakturerar vi kunderna mer? Jo vi frågar Apple;).

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Man kan ju börja med att gå in under settings/cellular och skrolla ner och se vad det är som drar massa data sen får man begränsa sitt användande efter det.

Tycker inte min Iphone 6 drar ett dugg mer än min Iphone 5 iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Willhelm:

Har det hänt nyligen kan det ju vara att iOS8 just kom ut.

Annars kan du ju gå in och stänga av push t.ex. så sparas nog en del bandbredd.

Pushmeddelanden tar inte särskilt mycket alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man kan ju börja med att gå in under settings/cellular och skrolla ner och se vad det är som drar massa data sen får man begränsa sitt användande efter det.

Tycker inte min Iphone 6 drar ett dugg mer än min Iphone 5 iaf.

Tycker att man bör kunna kolla på 3st youtube-klipp utan att man ska behöva fylla på ny data. Kunde se löjligt mycket youtube-klipp på min gamla lur utan att jag behövde fylla på data. Enda gångerna jag behövde fylla på data var när jag använde telefonen som mobilt bredband till laptoppen...

Men det kanske är som en del säger här att den drar mer med 4G, alltså att Youtube känner av det och ökar bildkvallen?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Tycker att man bör kunna kolla på 3st youtube-klipp utan att man ska behöva fylla på ny data. Kunde se löjligt mycket youtube-klipp på min gamla lur utan att jag behövde fylla på data. Enda gångerna jag behövde fylla på data var när jag använde telefonen som mobilt bredband till laptoppen...

Men det kanske är som en del säger här att den drar mer med 4G, alltså att Youtube känner av det och ökar bildkvallen?

Visst är det så. Ju bättre uppkoppling du har ju högre kvalitet kommer youtube skicka.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, gör av med 5GB på min iPhone 6 mycket snabbare än vad jag gjorde med min LG G2 och båda har 4G stöd.

Så att det har med 4G att göra är bullshit, det måste vara något annat, kollar jag dessutom med en app som läser av hur mycket datamängd man använder så är jag aldrig uppe i 5GB i den appen. Men operatören verkar tycka att det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har samma problem, gör av med 5GB på min iPhone 6 mycket snabbare än vad jag gjorde med min LG G2 och båda har 4G stöd.

Så att det har med 4G att göra är bullshit, det måste vara något annat, kollar jag dessutom med en app som läser av hur mycket datamängd man använder så är jag aldrig uppe i 5GB i den appen. Men operatören verkar tycka att det är så.

Luktar lite konspirationsteori kring det hela att operatörerna skulle "hitta på" datamängden... Hur ser det ut med bakgrundsuppdateringar, är de inaktiverade?

Permalänk
Medlem

Att stänga av 4g i mobilen gör mer än man kan tro. Det handlar inte enbart om att man hinner titta mer när man har 4g hastighet. Det är även "dolda" trafiken som ökar, korrigerings trafiken när mast och mobil får fel informationsflöde och behöver skicka om datatrafiken. Eftersom 4g skickar snabbare så hinner det skickas mer trafik. Jag har 2 gb surfa när jag byte till en 4g mobil så började det ta slut där jag hade klarat mig innan i månaden. Vissa månader kunde jag få köpa till upp till 3gb. Sedan läste jag på och pratade med operatören och fick tipsen med Facebook och stänga av 4g i mobilen. Tar inte slut längre det till trots att jag nu har slagit samman min frus mobil i mitt abonnemang delar surfa på 2gb och vi klara oss precis varje månad utan att man behöver tänka på det vad vi gör. Bor inte i en storstad så sämre täckning.