Datorn tar jättelång tid att starta ibland

Permalänk
Medlem

Datorn tar jättelång tid att starta ibland

Hej jag har haft min dator i ca 3 månader nu. men problemet med den är att vissa gånger när jag startar den så tar det jättelång tid att den ska komma till windowsloggan. när det väl står startar windows tar det bara några sekunder.

Men tills det steget kommer så kan det ta 30 sec ibland, och ibland tar det 2-3 sekunder.

Och så brukar jag inte få en bild på skärmen medan alla delar på datorn startar, då måste jag klicka på restartknappen för att jag ska få bild igen.

Det lyser en röd lampa över högra hörnet på grafikkortet under hela uppstarten.

Någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

EXAKT vad är det för märke, modell, ålder på nätagg och vilket grafikkort används med nätagget?
Vad har du för diskar och hur många? SSD? HDD osv?

Sånt du kopplat till datorn och porten de kopplats till är ökända för att orsaka olika startfel, ingen bild och helt död dator tills de kopplas ur. Nästa allt som du tror inte spelar roll är ökänt för det.

Tex diskar, DVD, tangentbord, mus, USB kablar, USB prylar, SATA kablar, strömkablar, kringutrustning mm som inte ens behövs för att alltid få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

EXAKT vad är det för märke, modell ålder är det på nätagg och vilket grafikkort används med nätagget?
Vad har du för diskar och hur många? SSD? HDD osv?

Sånt du kopplat till datorn och porten de kopplats till är ökända för att orsaka olika startfel, ingen bild och helt död dator tills de kopplas ur. Nästa allt som du tror inte spelar roll är ökänt för det.

Tex diskar, DVD, tangentbord, mus, USB kablar, USB prylar, SATA kablar, strömkablar, kringutrustning mm som inte ens behövs för att alltid få bild.

Asus z97-a
vengance 8gb ram 1600mhz
i7 4970k
gtx 980 gaming msi
g2 supernowa evga 750w
Samsung ssd 840 evo
Toshiba 2tb lagringshårddisk. men den köptes efter detta problem.

Men allt är splitternytt från affär från slutet av augusti

har en eizo foris 240 hz skärm, k95 RGB mekaniskt, razer deathadder Chroma. om de spelar någon roll

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att ett av minnena kan ha fått problem. Det verkar som du enbart kör 1x8gb, stämmer det? Annars ta ur ett av minnena. Om du enbart har ett, så testa flytta det till en annan ram-plats. Testa starta datorn och se om det blir någon skillnad

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Rent spontant känns det som att ett av minnena kan ha fått problem. Det verkar som du enbart kör 1x8gb, stämmer det? Annars ta ur ett av minnena. Om du enbart har ett, så testa flytta det till en annan ram-plats. Testa starta datorn och se om det blir någon skillnad

jag har 2x4 gb. men ska testa att ändra plats. tycker att det är väldigt konstigt att det är på det viset.

jag har ju 4 st slots. man ska inte ha dem bredvid varandra va?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem

Jag tänker rent spontant att du har en drivrutin installerad för något du inte har alt har ersatt. Kan det stämma?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

jag har 2x4 gb. men ska testa att ändra plats. tycker att det är väldigt konstigt att det är på det viset.

jag har ju 4 st slots. man ska inte ha dem bredvid varandra va?

Minnena brukar ofta vara boven om man (knappt) kommer förbi bios.
De ska sitta så färgen på ram-platserna passar paret. Säg du har två gråa och två blåa. Om de båda sitter i gråa, flytta över dem till blåa. Testa även med bara ett minne i,då spelar det ingen roll vart det sitter

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Jag tänker rent spontant att du har en drivrutin installerad för något du inte har alt har ersatt. Kan det stämma?

Skrivet av Sputte:

Minnena brukar ofta vara boven om man (knappt) kommer förbi bios.
De ska sitta så färgen på ram-platserna passar paret. Säg du har två gråa och två blåa. Om de båda sitter i gråa, flytta över dem till blåa. Testa även med bara ett minne i,då spelar det ingen roll vart det sitter

kan stämma har bara installerat de drivrutiner som kom med i skivan. men hade inget problem innan dock.

jadå, jag ska testa att byta plats på dem

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Jag tänker rent spontant att du har en drivrutin installerad för något du inte har alt har ersatt. Kan det stämma?

när jag laddar ner vissa drivrutiner till mitt moderkort från asus hemsida så är vissa ".cap" filer, och dom kan jag inte öppna. hur ska jag göra?

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fc-inter:

när jag laddar ner vissa drivrutiner till mitt moderkort från asus hemsida så är vissa ".cap" filer, och dom kan jag inte öppna. hur ska jag göra?

Kan de vara till BIOS kanske?
Jag rekommenderar att du laddar hem riktiga drivare från respektive komponents tillverkares hemsida.
Först och främst rensar du bort de drivrutiner du vill byta ut. Googla hur man gör det. Finns ibland program för sådant, simpelt och bra.

Lycka till!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Kan de vara till BIOS kanske?
Jag rekommenderar att du laddar hem riktiga drivare från respektive komponents tillverkares hemsida.
Först och främst rensar du bort de drivrutiner du vill byta ut. Googla hur man gör det. Finns ibland program för sådant, simpelt och bra.

Lycka till!

jag har inte orkat bry mig om problemet, men det har börjat störa mig igen. undrar om jag borde lämna in skiten. mitt nätagg låter ju konstigt, så det kan väl vara nätagget som strular. det lyser även ett par lamper på moderkortet när jag startar datorn.

sedan så startar min skärm (eizo foris 240hz) om sig själv lite då och då och spökar. sen har jag fått irriterande bleeding längst upp i hörnet av skärmen.

nätagget låter konstigt även när fläkten inte ens ska snurra innan det börjar bli varmt (har g2 supernova) och så har mina chassifläktar börjat låta. fick även en trasig ledbelysning som jag redan bytt ut och fått en ny.
även en hårddisk på 2tb som låter kontigt högt, som om den hackar och är trasig på något sätt.

Allt är från inet och börjar faktiskt undra vad fan det är för produkter dom säljer. har jag fått begagnade prylar eller har jag bara haft riktigt otur?

datorn är från augusti o problemen börja i stort sätt direkt. jag har bara inte orkat göra något åt saken och att jag inte vill vara utan dator

Visa signatur

ROG Swift PG279Q, Corsair Obsidian 500D RGB SE, Asrock Extreme4, i7 8700k, Corsair Hydro H150i, RTX 2080 Ti GAMING X TRIO, Samsung EVO 970 1TB, Corsair 32GB 3200mhz, Corsair RM850x, G935, Corsair STRAFE MK.2, Razer Deathadder Chroma, Corsair MM800