Permalänk
Medlem

Löda 3.5 mm uttag

Hej!

Det så att jag har ett antal gamla bra hörlurar liggandes hemma men som glappade och nu idag fick jag för mig att köpa en lös 3,5mm kontakt för att försöka laga något av paren till att börja med. Men det jag inte tänkte på var att de jag först tänkt laga hade mich och då en 4-polig kontakt, nu kommer då frågan.
Då jag inte bryr mig om micen och kontrollerna undrar jag om det fungerar så simpelt att man bara kan klippa av kabeln till dessa, låta dem vara så och löda ihop resten som vanligt och då få fungerande vanliga hörlurar?

Permalänk
Medlem

i teorin ja! låt dock inte kablar från mic osv få kontakt med ngt om du klipper av dom då det kan orsaka störningar osv. klipp av och isolera

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

i teorin ja! låt dock inte kablar från mic osv få kontakt med ngt om du klipper av dom då det kan orsaka störningar osv. klipp av och isolera

Verkar inte funka, helt stendött i den hörluren där micen sitter :/ kan dock vara jag som gjort det dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FryKiz:

Verkar inte funka, helt stendött i den hörluren där micen sitter :/ kan dock vara jag som gjort det dåligt

Jag har gjort så med många olika lurar, både sådana som går över öronen och i öronen (för jag sliter ut alla hörlurssladdar jag har :S).
Du måste se till att välja den rätta mikrofonkabeln som ska bort, låter som du har kopplat in mikrofonen som högtalare, testa byt den isolerade mot den du nu har fastlödd på den kanalen. Se också till att få bort alternativt plastskydd från kablarna (koss-lurar).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Ja, det går, gjort det ett flertal gånger själv. Är det ett headset med en TRRS-kontakt brukar det vara kopplat till proppen som följande:

Spets - vänster lur
Första ringen - höger lur
Andra ringen - gemensam "jord"
Tredje ringen - mic

En TRS-kontakt på ett par vanliga lurar brukar vara kopplad på detta vis:

Spets - vänster lur
Första ringen - höger lur
Andra ringen - gemensam "jord"

I slutändan är det alltså en fråga om att inte koppla in den tåt som var inkopplad på TRRS-proppens sista ring om du vill skita i micen och använda headsetet som lurar. Resten kopplar du på TRS-proppen som det var kopplat på TRRS-proppen.

Givetvis måste du hålla rätt på vilken tåt som är vilken. Har du schabblat bort hur det var kopplat i originalkontakten, så är det hyfsat vanligt att grönlackad är höger lur, rödlackad är vänster lur, och transparentlackad är gemensam. Micledaren har jag sett lite olika färger, men svart brukar vara vanligt.
Har dock sett helt andra färguppsättningar också, så i värsta fall får du mäta dig till vad som är vad. Räkna med att det är 16 ohm över varje lur, och några hundra ohm över micen. Du kan aldrig mäta fram vilken lur som är höger och vänster, så där får du experimentera dig fram.

Vad det gäller ren lödteknik för hörlursledare, så tycker jag det funkar bra att smälta en blobba tenn på lödkolven, och sedan långsamt föra in ledarens ände i tennblobban, under det att man tillsätter nytt tenn för att få på färskt fluss. Lacken på ledarna smälter/bränns av, och änden förtennas. Var generös med värmen, har du en temperaturkontrollerad lödstation är väl 400-450 grader ganska lagom.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Jag har gjort så med många olika lurar, både sådana som går över öronen och i öronen (för jag sliter ut alla hörlurssladdar jag har :S).
Du måste se till att välja den rätta mikrofonkabeln som ska bort, låter som du har kopplat in mikrofonen som högtalare, testa byt den isolerade mot den du nu har fastlödd på den kanalen. Se också till att få bort alternativt plastskydd från kablarna (koss-lurar).

Borde fått rätt, dels färgerna, de sladdar jag lödde dit var vanlig kopparfärgad till jord, grön och röd till de andra kontakterna (Har inte brytt mig om att kolla vilken som är vilken så noga då jag inte tycker de spelar så stor roll till musik ) den fjärde var blå och den klippte jag bara av och skippade skala den. Samt att de knappar jag har på kontrollen borde väl funkat då om micen varit inkopplad? eller går dom genom hörlursgången på något sätt :s