Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem

Funderar mycket på att köpa det här spelet då jag älskar antiken och känner ett sug efter ett riktigt strategispel. Blir dock lite oroad när jag läst en hel del negativa recensioner men jag har också förstått att mycket har ändrats sedan releasen. Är det värt att köpa eller finns det/kommer bättre alternativ inom just rom-grek genren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Funderar mycket på att köpa det här spelet då jag älskar antiken och känner ett sug efter ett riktigt strategispel. Blir dock lite oroad när jag läst en hel del negativa recensioner men jag har också förstått att mycket har ändrats sedan releasen. Är det värt att köpa eller finns det/kommer bättre alternativ inom just rom-grek genren?

Du kommer inte hitta bättre spel inom den här tidseran om det är krig du är intresserad av.

Rome II skyndades ut på marknaden alldeles för snabbt, men nu, över ett år senare är det ett väldigt bra spel.

Skrivet av Sca:

Hur funkar inbördeskriget nu efter emperor-uppdateringen? Är det fortfarande "förr-eller-senare" som gäller eller går det att undvika helt?

Det ska gå att undvika.
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_15#Politi...

"Civil wars no longer inevitable, instead they are now based on your level of support. Based on your support you can end up having a high, medium or low chance of a civil war occurring each turn. You’ll get warning messages when you reach those levels."

Permalänk
Entusiast

Personligen tycker jag att alla pengar man lägger på Rome II är bortkastade pengar. Skulle spara stålarna till Attila istället, och se om det är något att ha.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Du kommer inte hitta bättre spel inom den här tidseran om det är krig du är intresserad av.

Rome II skyndades ut på marknaden alldeles för snabbt, men nu, över ett år senare är det ett väldigt bra spel.

Grymt vad ska man köpa då, verkar ju finnas en hel radda av DLCs.. Är Emperor edition själva spelet?

Permalänk
Medlem

Det som var bäst med Emperor Edition är att min fps är typ 2x - 3x bättre än förut, tummen upp för det. MEN fortfarande dras i alla fall jag med buggen att vid belägringar där man slår upp hål i porten och/eller muren så segar hela spelet ner sig till ospelbarhet.

Som jag fattat det går buggen ut på att när det blivit "extra" ingångar till en stad så skapas oändliga möjligheter i pathfinding delen som datorn börjar beräkna och aldrig slutar. Fyfan att man aldrig kan få spela det här j*vla spelet!! /ragequit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Grymt vad ska man köpa då, verkar ju finnas en hel radda av DLCs.. Är Emperor edition själva spelet?

Ja, Emporer Edition ska du köpa, finns för cirka 200:- på vissa sidor till Steam.

jag har i stort sett alla dlcs, men kan bara rekommendera dig:
http://store.steampowered.com/agecheck/app/259800/

Älskar du spelet och vill ha mer innehåll så kan du investera i Caesar in Gaul eller Hannibal at the gates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Det som var bäst med Emperor Edition är att min fps är typ 2x - 3x bättre än förut, tummen upp för det. MEN fortfarande dras i alla fall jag med buggen att vid belägringar där man slår upp hål i porten och/eller muren så segar hela spelet ner sig till ospelbarhet.

Som jag fattat det går buggen ut på att när det blivit "extra" ingångar till en stad så skapas oändliga möjligheter i pathfinding delen som datorn börjar beräkna och aldrig slutar. Fyfan att man aldrig kan få spela det här j*vla spelet!! /ragequit

Oj :/

Skrivet av stn1337:

Ja, Emporer Edition ska du köpa, finns för cirka 200:- på vissa sidor till Steam.

jag har i stort sett alla dlcs, men kan bara rekommendera dig:
http://store.steampowered.com/agecheck/app/259800/

Älskar du spelet och vill ha mer innehåll så kan du investera i Caesar in Gaul eller Hannibal at the gates.

Ok, är Greek States bra? Hur är multiplayerläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Ok, är Greek States bra? Hur är multiplayerläget?

Alltså, DLC tilläggen innebär bara att du får spela en viss fraktion. Vill du spela som Sparta eller dylikt, köp Greek pack. Det tillför inget till spelet förutom att du kan spela som den fraktionen.

Vilken multiplayer del är du intresserad av? coop eller vs?

Permalänk
Medlem

Hejsan cfwin,

Skrivet av cfwin:

Det som var bäst med Emperor Edition är att min fps är typ 2x - 3x bättre än förut, tummen upp för det. MEN fortfarande dras i alla fall jag med buggen att vid belägringar där man slår upp hål i porten och/eller muren så segar hela spelet ner sig till ospelbarhet.

Som jag fattat det går buggen ut på att när det blivit "extra" ingångar till en stad så skapas oändliga möjligheter i pathfinding delen som datorn börjar beräkna och aldrig slutar. Fyfan att man aldrig kan få spela det här j*vla spelet!! /ragequit

Jag har en egen teori för varför spelet ibland blir otroligt långsamt vid belägringar; det är när du förstör murar på ett sådant sätt att enheter på murarna blir av med möjligheterna att komma ner. Jag anar att pathfindingen ballar ur och söker hejvilt efter något som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Alltså, DLC tilläggen innebär bara att du får spela en viss fraktion. Vill du spela som Sparta eller dylikt, köp Greek pack. Det tillför inget till spelet förutom att du kan spela som den fraktionen.

Vilken multiplayer del är du intresserad av? coop eller vs?

Både och tror jag, jag vill spela VS men mina kompisar vill nog bara spela COOP med mig hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan cfwin,

Jag har en egen teori för varför spelet ibland blir otroligt långsamt vid belägringar; det är när du förstör murar på ett sådant sätt att enheter på murarna blir av med möjligheterna att komma ner. Jag anar att pathfindingen ballar ur och söker hejvilt efter något som inte finns.

Det låter förbaskat troligt det där, men det är faaan att CA inte kan fixa det . Man tvingas ju att totalt ändra sin strategi, t.ex. tvingas svälta ut städer och få en hög attrition på sin egen armé tills motståndaren väljer att själv anfalla så att det räcker med att enbart besegra armén (och inte behöva inta staden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Både och tror jag, jag vill spela VS men mina kompisar vill nog bara spela COOP med mig hehe

VS-delen är väll det som fungerar bäst i hela spelet.

COOP var det tyvärr längesedan jag testade (typ vid release) och då var allt kaos så kan tyvärr inte ge dig något bra och ingående svar tyvärr.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det blir nog en hel del upphovsrättliga problem med en sådan titel.
Bättre då att CA tar fram "Total War: Fantacy"

haha ja iof, dom får köpa in sig, skulle gilla som fan lord of therings tema på det här spelet, men jag älskar ju den serien så

Permalänk
Medlem

En ny DLC släpps idag: Black Sea Colonies Culture Pack

Det är tre spelbara fraktioner från grekiskt ursprung, Cimmeria, Pergamon och Colchis.
http://store.steampowered.com/app/297831/

Dessutom släpps en ny fraktion som gratis patch idag; Massilia.

Citat:

You’ll find your game updated via Steam on 20th November with the latest in a long line of free content releases - the new, playable faction of Massilia. A wealthy trading-state of Greek colonists situated on the north-western coast of the Mediterranean, Massilia has come to embrace Gaulish culture, military units and battle tactics.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat så mycket sedan release, men wow vilken skillnad det är nu. Känns som ett helt annat spel.

Om ni tvekat på Rome II så är det läge att hoppa in och börja lira nu

Permalänk
Medlem

Patch 16 släpptes i samband med DLC:n. Ingen jättepatch, men en del buggfixar och balansinställningar.
http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Patch_16

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att ta tag i det här nu känns det som. Hoppas jag kan maxa med mitt 980 :).

Känner mig bra rostig finns det någon bra guide så man kommer in i det lättare?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Någon här som kan klicka för DRA? Har Haswell CPU men kan inte klicka för DRA? GTX 980t är ett monster drog upp allt till max och demot körde jag nu i 55 fps i snitt. Förvisso var jag nere i 25 fps när de zooma ner mot skogen men sen for det upp igen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon här som kan klicka för DRA? Har Haswell CPU men kan inte klicka för DRA? GTX 980t är ett monster drog upp allt till max och demot körde jag nu i 55 fps i snitt. Förvisso var jag nere i 25 fps när de zooma ner mot skogen men sen for det upp igen

DRA är bara för inbyggda Intel-grafikkortet i de nya CPU:erna.

Permalänk
Medlem

lol ok men då inaktiverar jag mitt GTX 980 och kör det då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

lol ok men då inaktiverar jag mitt GTX 980 och kör det då

Om du vill spela en slideshow, så gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om du vill spela en slideshow, så gör det.

Sjukt läckert är det. Man kanske skulle köra easy bara för att kunna sitta tillbaks njuta av slagen käka popcorn och njuta av slagen

Bara synd det är lite bökigt koordinera attackerna snyggt blir lätt en stor gröt. Det var bättre med Napoleon liren.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Verkligen ögongodis! Blir riktigt taggad att spela

Permalänk
Medlem

De släppte en ny kampanj som DLC i tisdags.

Wrath of Sparta
http://wiki.totalwar.com/w/Wrath_Of_Sparta_Campaign_Pack

Handlar om det Peleponnesiska Kriget under tiden runt 430 före kr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peloponnesiska_kriget

Kampanjkartan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

De släppte en ny kampanj som DLC i tisdags.

Wrath of Sparta
http://wiki.totalwar.com/w/Wrath_Of_Sparta_Campaign_Pack

Handlar om det Peleponnesiska Kriget under tiden runt 430 före kr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peloponnesiska_kriget

Kampanjkartan
http://wiki.totalwar.com/images/3/3b/Campaign_Map_Reveal_WoS_...

Tycker det är tråkigt med dessa "minikampanjer" då jag på några timmar kan erövra alla dessa 19 regioner och klara ut DLC'n. Om man inte kör på legendary difficulty förstås, men då spawnas det ju 10 stacks med fulla army's per region vilket är lite OP för min smak, och för laggigt...

Det är nästan samma design på denna DLC som man kan hitta på Grand Campaign. Bara lite fler regions och lite fler units.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Tycker det är tråkigt med dessa "minikampanjer" då jag på några timmar kan erövra alla dessa 19 regioner och klara ut DLC'n. Om man inte kör på legendary difficulty förstås, men då spawnas det ju 10 stacks med fulla army's per region vilket är lite OP för min smak, och för laggigt...

Och vad är det för skillnad mellan det och stora kampanjen då? Om du på några timmar kan erövra 19 regioner i stora kampanjen har du oftast tiltat skalan och kommit över eventuell uppförsbacke och resten av den stora kampanjen är bara en nerförsbacke i full fart. Visst kan det finnas vissa skillnader, men principen är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Och vad är det för skillnad mellan det och stora kampanjen då? Om du på några timmar kan erövra 19 regioner i stora kampanjen har du oftast tiltat skalan och kommit över eventuell uppförsbacke och resten av den stora kampanjen är bara en nerförsbacke i full fart. Visst kan det finnas vissa skillnader, men principen är samma.

Det jag säger är varför man betalar 13 euro extra för en DLC när man kan hitta en liknande upplevelse/design på Grand Campaign som man redan har betalt för när man köpte spelet. De 13 euro man betalar för DLC'n ger dig en campaign med ungefär samma map runt greklandsområdet fast lite fler factions och lite nya units, däremot är alla andra områden borttagna och du är fast i den lilla delen av världen som går relativt snabbt att erövra.

Låter väldigt tråkigt och inte värt 13 euro enligt min mening. Startar man en ny campaign vill man åtminstone ha lite saker att göra under en längre tid och inte få slut på områden att erövra på några timmar och nå end game.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Det jag säger är varför man betalar 13 euro extra för en DLC när man kan hitta en liknande upplevelse/design på Grand Campaign som man redan har betalt för när man köpte spelet. De 13 euro man betalar för DLC'n ger dig en campaign med ungefär samma map runt greklandsområdet fast lite fler factions och lite nya units, däremot är alla andra områden borttagna och du är fast i den lilla delen av världen som går relativt snabbt att erövra.

Låter väldigt tråkigt och inte värt 13 euro enligt min mening. Startar man en ny campaign vill man åtminstone ha lite saker att göra under en längre tid och inte få slut på områden att erövra på några timmar och nå end game.

Det är ett historiskt DLC, och fokuserat på ett specifikt krig. Går inte göra hur mycket som helst utan att bryta historieperspektivet helt. Sen finns redan den stora gratis-DLC:n Imperator Augustus som kom med Emperor Edition och fokuserade på en senare tid och hade hela kartan med andra fraktioner.

Tycker tvärtom att det är kul med en lite annan tidsera, primitivare och med få nationer och ett smalare perspektiv. Kanske något dyrt, men som DLC tycker jag det är intressant. Jag spelar inte bara TW för att det är grand campaign utan också för att de ibland fokuserar på mindre men intressanta slag.

Rent generellt tycker jag de har hanterat DLC bra för Rome 2. Det är varierat och omfattar väldigt olika men intressanta scenarion. Enligt mig.

Edit: Skrev om lite.

Permalänk
Medlem

För de som tyckte DLC:t var för dyrt är det rea på Rome II och all DLC nu, inkluderat de två senaste.

Wrath of Sparta Campaign Pack - cirka €5 (-66%)
http://store.steampowered.com/app/327280/

Black Sea Colonies Culture Pack - cirka €2 (-75%)
http://store.steampowered.com/app/297831/

Allt annat inklusive Rome II
http://store.steampowered.com/app/214950/