Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

Finns några specifika portar som man behöver öppna för att IPTV ska funka?

Det finns ingen standard, men du har ju provat utan routern och då är ju allt öppet, utan att veta mer om hur boxen är konfigurerad så är det svårt att komma vidare. det enda är om den möjligen behöver stå lång tid inkopplad för att starta.

Visar den verkligen ingen info om vad som händer, ger den någon bild överhuvudtaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det enda som står är "SETPLEX - Please wait..."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

Det enda som står är "SETPLEX - Please wait..."

Jaha, det pekar bara på att den kör Plex och inget mer, du får nog fråga boxens support om hur den ska uppföra sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad svårt det var att lösa detta, haha... Verkar inte finnas mer alternativ än att lämna tillbaks den. Oavsett hur jag ansluter internet lyser inte anslutningslampan på boxen. Nåja

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt har du köpt en tjänst hos NimiTV och en generell box från Airties. Boxen har vid leverans ingen som helst koppling till någon tjänst hos någon operatör.

NimiTV visar på sin webplats en egen box. Har de en egen box eller är det bara en illustrativ bild? Läser på return policy att boxen ska vara i nyskick vid retur för att tjänsten ska få ångras. Det tolkar jag som at de he egen box.

Oavsett vilket bör du ha fått inställningar du ska ange i en egen box. IP, login, pw osv.

Din box borde starta upp så att du kan göra inställningar i den, men den verkar hänga sig i uppstartskärmen. Levererades den utan manual? Finns det resetknapp för fabriksåterställning? Fungerar någon knapp så att du an avbryta setplex?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

Jävlar vad svårt det var att lösa detta, haha... Verkar inte finnas mer alternativ än att lämna tillbaks den. Oavsett hur jag ansluter internet lyser inte anslutningslampan på boxen. Nåja

Du har inte fått nån mer utförlig manual med boxen ? Jag tycker att du ska kontakta supporten och höra hur man ska aktivera den om du inte fått med en manual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ska redan vara föraktiverat:
"Your IPTV set-top box is automatically configured and updated by your IPTV service provider". enligt hemsidan. Jag har fått en aktiveringskod från NimiTV som ska användas när boxen startas upp, bara det problemet att den fastnar vid "Please wait..." och att internet-lampan på boxen inte lyser när man kopplar in Ethernetkabeln, oavsett om man kör via router eller direkt från bredbandsuttaget.

Permalänk
Medlem

Hittade manualen: http://www.ilbtv.com/resource/PB.SB.7120L.IM.EN.123011a.pdf
Visserligen 7120 istället för 7200 men i princip likadan.

Permalänk
Medlem

"If your ILBtv Air 7120 can’t access the internet
Check to see if the Internet ICON (world ICON) on the front of your Air
7120 box is illuminated RED. If not, please investigate your internet con
-
nection with your router, modem, or wireless connection.
If your Internet ICON is RED and you can connect to the internet with other
devices or computers on the same internet connection, please contact
customer care for further assistance. "

Den har lyst rött en enda gång, men inte mer sedan dess.

Vet någon hur jag bör koppla den ifall jag har en DLINK DIR-685, en Xavi XG6546P2, och fiber från BBB till mitt förfogande? Kan hända att jag har kopplat allt åt helvete..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

"If your ILBtv Air 7120 can’t access the internet
Check to see if the Internet ICON (world ICON) on the front of your Air
7120 box is illuminated RED. If not, please investigate your internet con
-
nection with your router, modem, or wireless connection.
If your Internet ICON is RED and you can connect to the internet with other
devices or computers on the same internet connection, please contact
customer care for further assistance. "

Den har lyst rött en enda gång, men inte mer sedan dess.

Vet någon hur jag bör koppla den ifall jag har en DLINK DIR-685, en Xavi XG6546P2, och fiber från BBB till mitt förfogande? Kan hända att jag har kopplat allt åt helvete..

Det stod nått om att den ev uppdaterar sig när den startas, har du provat att låta den stå på ansluten mot internet under en längre tid, typ några timmar ? kan du koppla upp den nu o låta den stå över natten och kolla om den "lever" i morgon ?

Det stod inget speciellt om nätverket i den manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag får nog göra det. Borde dock inte internetlampan ändå lysa?

Ber om ursäkt för dåliga formuleringar och liten vetskap då jag skapat denna tråd å min fars vägnar.

Hur borde allt kopplas för att få det att fungera om man har en DIR-685, Xavi XG6546p2 och fiber från BBB till sitt förfogande?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

Ja, jag får nog göra det. Borde dock inte internetlampan ändå lysa?

Ber om ursäkt för dåliga formuleringar och liten vetskap då jag skapat denna tråd å min fars vägnar.

Hur borde allt kopplas för att få det att fungera om man har en DIR-685, Xavi XG6546p2 och fiber från BBB till sitt förfogande?

Man kopplar in en av routrarna och troligen är 685an bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kopplar in en av routrarna och troligen är 685an bäst.

Lät den stå på över natten men fortfarande likadant.

Permalänk
Medlem

Någon ovan sa ju att routern inte stödjer IPTV, kan problemet lösas om man använder en som faktiskt stödjer IPTV? Men grejen är att vi har provat direkt via bredbandsuttaget också och det funkar inte då heller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

Någon ovan sa ju att routern inte stödjer IPTV, kan problemet lösas om man använder en som faktiskt stödjer IPTV? Men grejen är att vi har provat direkt via bredbandsuttaget också och det funkar inte då heller.

Om man kolla hur iptvoperatörerna som har egna nät, typ Telia löser det så kör de med vlan och då behöver man en switch som kan separera inkommande trunk till respektive tjänst, dvs trunk till data, tv och tele.
Den tekniken går inte att använda om tvtrafiken ska gå via internet om inte tvoperatören har avtal med nätägaren, din box verkar ju vara en sak som ska fungera med bara en datakoppling och det verkar ju inte som tvbolaget anger några speciella krav mer än internetanslutning, du behöver troligen ingen speciell utrustning/konfiguration annars borde de ha berättat om det, men det är en sak som bara tvbolaget kan svara på.
Du är säker på att boxen ska fungera i Sverige så att tjänsten inte är spärrad så den bara funkar i ett visst nät ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den huvudansvarige på teknisk support kontaktade oss och berättade att felet ligger i själva IPTV-boxen och att dom skickar en ny. Vill bara tacka er för er hjälp!

Precis som du säger så skall det endast behövas en internetuppkoppling och ingen speciellt switch/router som jag trodde i början av tråden, och den ska fungera i Sverige också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av d-endi:

Den huvudansvarige på teknisk support kontaktade oss och berättade att felet ligger i själva IPTV-boxen och att dom skickar en ny. Vill bara tacka er för er hjälp!

Precis som du säger så skall det endast behövas en internetuppkoppling och ingen speciellt switch/router som jag trodde i början av tråden, och den ska fungera i Sverige också.

Ok då är det bara at prova den nya boxen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var köpte du boxen ? Blev intresserad av nimiTV. Finns det en svensk version ? Vad jag hittar är det "endast" albanska som finns.