Permalänk

Ny tv, hjälp mig!

Letar framförallt efter en 50-55 tum tv med MINST 100hz uppdateringsfrekvens..

Budgeten är 4-6k

Tips någon?!

Permalänk
Medlem

kolla på prisjakten där kan du lägga in parametrar på dina krav.
har själv en Thomson 55" med kanon bild sen en gammal dator kopplad till den för att kunna se filmer och streama film

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

som jag skrev i en annan tråd tidigare idag med typ samma fråga och krav.

stirra dig inte blind på 100Hz då det inte är 100 riktiga herts utan bildsignalen kommer fortfarande vara upp till 60hz men sen kommer tv´n konvertera signalen upp till 100+ hz å visa samma bild snabbt flera gånger mellan bildbytena.

dvs du har max 60fps men tv´n konverterar upp den till 100 eller mer fps vilket har både för och nackdelar och vissa hatar det och andra gillar det.

fördelarna är väl att man får mjukare övergångar mellan bilderna vad jag förstått även om jag inte märker nån skillnad personligen och nackdelen är väl att det kan ge input lag om du tänkt spela på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

som jag skrev i en annan tråd tidigare idag med typ samma fråga och krav.

stirra dig inte blind på 100Hz då det inte är 100 riktiga herts utan bildsignalen kommer fortfarande vara upp till 60hz men sen kommer tv´n konvertera signalen upp till 100+ hz å visa samma bild snabbt flera gånger mellan bildbytena.

dvs du har max 60fps men tv´n konverterar upp den till 100 eller mer fps vilket har både för och nackdelar och vissa hatar det och andra gillar det.

fördelarna är väl att man får mjukare övergångar mellan bilderna vad jag förstått även om jag inte märker nån skillnad personligen och nackdelen är väl att det kan ge input lag om du tänkt spela på den.

men är det inte skillnad på frames per second och uppdateringsfrekvens?

för vissa har 300 fps i cs, men bara en 60 hz skärm, eller är jag helt ute o cyklar?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

men är det inte skillnad på frames per second och uppdateringsfrekvens?

för vissa har 300 fps i cs, men bara en 60 hz skärm, eller är jag helt ute o cyklar?

HZ är frekvensen som skärmen kan byta bild per sekund dvs. 60Hz är samma som 60Fps även om du matar den med 300FPS så kommer tv´n ändå bara visa 60 av dessa bilder per sekund p.g.a. att hårdvaran är byggd så i tv-apparater då tv utbud sällan är på mer än max 60fps och oftast 25 eller 30 på blu-ray och tv-sändningar och sen slänger den in sina dubblettbilder emellan för att synka upp det till 100fps/Hz +.

att ha en hög HZ på TV är mer säljargument till okunniga än användbar funktion då tekniken inte alls är samma som i en 120/144hz datorskärm där du den faktiskt visar sin maxfrekvens och även om du har 300fps på en 60/120/144hz datorskärm så väljs bara 60/120/144 bilder ut och visas på skärmen då panelen inte klarar att uppdatera fortare.

det du vinner på att ha högre är möjligen att det drar ner input lagg på en skärm men på en tv så kvittar det komponenterna på ingångarna är insnålade för att hålla ner priset till att inte synka till mer än 60hz då det generellt sett inte behövs mer för tv material å sen att den har en panel som kan visa mer är oftast bara säljargument.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

HZ är frekvensen som skärmen kan byta bild per sekund dvs. 60Hz är samma som 60Fps även om du matar den med 300FPS så kommer tv´n ändå bara visa 60 av dessa bilder per sekund p.g.a. att hårdvaran är byggd så i tv-apparater då tv utbud sällan är på mer än max 60fps och oftast 25 eller 30 på blu-ray och tv-sändningar och sen slänger den in sina dubblettbilder emellan för att synka upp det till 100fps/Hz +.

att ha en hög HZ på TV är mer säljargument till okunniga än användbar funktion då tekniken inte alls är samma som i en 120/144hz datorskärm där du den faktiskt visar sin maxfrekvens och även om du har 300fps på en 60/120/144hz datorskärm så väljs bara 60/120/144 bilder ut och visas på skärmen då panelen inte klarar att uppdatera fortare.

det du vinner på att ha högre är möjligen att det drar ner input lagg på en skärm men på en tv så kvittar det komponenterna på ingångarna är insnålade för att hålla ner priset till att inte synka till mer än 60hz då det generellt sett inte behövs mer för tv material å sen att den har en panel som kan visa mer är oftast bara säljargument.

Finns det inga TV-apparater med 120+ "riktiga" hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.N.T:

Finns det inga TV-apparater med 120+ "riktiga" hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej av den enkla anledningen att det finns inga videoformat med den frekvensen.
En tv är inte en monitor och ska inte användas som en heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

HZ är frekvensen som skärmen kan byta bild per sekund dvs. 60Hz är samma som 60Fps även om du matar den med 300FPS så kommer tv´n ändå bara visa 60 av dessa bilder per sekund p.g.a. att hårdvaran är byggd så i tv-apparater då tv utbud sällan är på mer än max 60fps och oftast 25 eller 30 på blu-ray och tv-sändningar och sen slänger den in sina dubblettbilder emellan för att synka upp det till 100fps/Hz +.

att ha en hög HZ på TV är mer säljargument till okunniga än användbar funktion då tekniken inte alls är samma som i en 120/144hz datorskärm där du den faktiskt visar sin maxfrekvens och även om du har 300fps på en 60/120/144hz datorskärm så väljs bara 60/120/144 bilder ut och visas på skärmen då panelen inte klarar att uppdatera fortare.

det du vinner på att ha högre är möjligen att det drar ner input lagg på en skärm men på en tv så kvittar det komponenterna på ingångarna är insnålade för att hålla ner priset till att inte synka till mer än 60hz då det generellt sett inte behövs mer för tv material å sen att den har en panel som kan visa mer är oftast bara säljargument.

ok, tack för svar, då fick jag även svar på min fråga om dom som har 300 fps i cs, då dom maximalt bara kan få 144 fps.

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om du ska ha en LCD eller Plasma. Själv föredrar jag plasma, men det är mycket en smaksak.

Jag kör en äldre variant i 55" av denna tv: https://www.komplett.se/lg-60-plasma-tv-60pb560v/817586

Mycket TV för pengarna, om du nu är på budget. Helt ok svärta, bra färgåtergivning, spelar upp 24-60Hz, allt som krävs (Har inte märkt någon input lag då jag spelat på min modell).

Edit: Ser även att den har "600 Hz", notera att detta är sub field och precis som det tidigare person ovan förklarat!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT