Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Nej det måste man inte.
Är volymen stor nog behöver man ingen radiator.

Vad ska du göra när du värmt upp allt vattnet?

Du kan ha 4 kubikmeter vatten, din CPU temp kommer sakta öka i takt med att vattnet värms upp. Din reservoar kommer fungera som en primitiv (och väldigt dålig) värmeväxlare (radiator) där en del av överskottsvärmen avges, men icke desto mindre kommer vattentempen, och därmed din CPU temperatur, så sakta att stiga. Öppna system är lite bättre i den aspekten eftersom avdunstningen hjälper till med att kyla vattnet, men då får man i stället hantera damm och annat skit som kan hamna i det.

Med andra ord, jo, man behöver en radiator om man ska ha systemet i drift kontinuerligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vzano:

jag är inte heller så jätte insatt, jag tror att vid en viss temperatur så kommer enklare kolväten att destilleras ut och ju högre temperatur desto längre kedjor av kolväten kommer att destilleras ut. vet inte riktigt hur jag ska förklara eller om jag förstod dig rätt

Olja är ett väldigt luddigt begrepp. De olika fraktionerna man får ut i ett raffinaderi är långt ifrån homogena produkter och samma fraktion har flera olika namn. En av bottenfraktionerna från ett raffinaderi utan cracker heter residue, tjockolja eller bunkerolja. Bunkerolja kan även vara uppblandat med ultra som är en lite mindre tung fraktion. Det finns en hel hög med gasoljor och skillnaden på fotogen och gasolja är bara ett namn. Diesel är typ också gasolja fast mer behandlat. Bensin är en blandning av isomerat, polymerisat, reformat och till och med lite butan. Av de är det bara butanet som är en kemiskt homogen produkt. De andra är saliga blandningar av kolväten som är ungefär 5-7 kol långa. Namnet beror på var det kommer ifrån och de har lite olika egenskaper. Det handlar mycket om hur grenade kolvätena är. I Sverige är det en hel del MTBE i också. Plus en hel hög additiv för att göra bränslet smörjande, öka ledningsförmågan och så vidare. Sen självklart några procent etanol.

Så ja, råolja består av oljor men inte riktigt som du tror. En olja kan vara lite vad som helst. Smörjoljor är ganska långa kolkedjor som är utblandade med massa tensider, silikon och allmänt annat men det är fortfarande en olja. Transformatorolja är mest nafta plus lite tillsatser och det verkar vara det som är populärt att ha i datorer då det har hög flampunkt och lågt ångtryck samtidigt som det har låg viskositet vilket gör det relativt lätt att pumpa.

En olja är löst definierad som en viskös vätska som är hydrofob och lipofil. Alltså trögflytande vätskor som inte blandar sig med vatten men som blandar sig med opolära kolväten. Vad som kallas olja och inte är i allra högsta grad godtyckligt. Det flesta produkterna man får ut från råoljan kallas inte olja. Vissa saker kallas oljor som mellanprodukt för att sedan byta namn och annat kallas inte olja i en tank men blir helt plötsligt olja när det flyttas till en annan. Så häng inte upp dig på namnet olja. Det är extremt luddigt och säger inte så mycket.

För övrigt är ordet mineralolja rätt missvisande då även råolja har organsikt ursprung.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Kör på rapsolja istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Kör på rapsolja istället.

Läs mina inlägg, skriver det inte en gång till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jojjeofc:

haha kommer nog inte testa det förens om ett par år !!
men tycker du det är en cool ide, hade du velat se ett sånt bygge?

En cool ide som conversation piece är det ju helt klart.
Klart vi vill se den! Det vill vi ju oftast när det gäller nyskapande byggblogar.
Denhär var ju klart roligare nu när det redan funnits ett flertal akvariedatorer och liknande, dessutom blir ju denna inte heller lika bulkig och ful om man önskar mer kräm.

Jo, var ju något företag som byggde en serverhall (Stordator, inte superdator) med liknande teknik som du beskriver.

Vet inte om det var här eller på ett annat forum (Troligen var det på ett annat forum) jag skrev om saken, men skissade tidigare (för länge sedan) på en box med elektronik kassetter som skulle hänga ned i ett oljebad, oljebadet kyldes sedan med slingor på baksidan av kabinettet. Dock blev det aldrig av då jag gjorde en annan, tråkigare konstruktion i stället.

Datordelar behöver man ju dock inte fiska upp och serva med lödkolvar annat än när man bygger om första gångerna så här bortfaller ju en del problem med hanteringen menar jag (även om så går det men det ryker en heldel). Värmeledningsförmågan är ju relativt hyfsad även med de olje alternativ som luftats här på detta forum så det skall ju räcka (dessutom är de ju inte så farliga att hantera som en del proffs medium), om man gör som på din teckning, till allt som inte kräver dedicerad punktkylning (Nordbryggor, processorer, etc, men här tar ju vattenblocken över).

Saker som behöver göras, täta mekaniska hårddiskar noga, som någon sade, eventuellt modda om nätagget så att det kyler passivt eller med pump för oljan, kan gå att ställa ned varvtalet på fläkten men jag är osäker på hur den fungerar i praktiken. Nog bättre att öppna upp höljet och försöka skapa passiv cirkulation, eller ännu bättre ett med passiv kylning. Lägg det inte nära botten så att kondensvatten kan komma in i strömförande delar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hjälpsam

Kul idéer som snurra här

En sak som inte jag har sett när jag skummade igenom är en fantastisk fördel med att ha mineralsänkt vattenloop, är att du kan köra kylt vatten utan att oroa dig för kondens kring blocken.

I praktiken kan du köra med vatten i loopen på 1c (eller lägre med glykol) om du kör via en waterchiller. utan att oroa dig för kondens eller frost i/på/runt block, moderkort etc. Om du dessutom drar in vattenslangarna i botten av tanken är det en snygg lösning och utan isolation på slangarna sänker du dessutom tempen på oljan överlag.

Frågan är bara vid vilken temperatur viskositeten på oljan ändras och blir för tjock/klumpig och anpassa waterchillens temp efter oljans gränser.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Du vill inte kyla ner oljan för mycket pga massiv kondensbildning. Skall man ha kylt vatten, isolera slangarna hyffsat och dra ned dem i badet och kyl dina komponenter med det. Försök låta oljan hålla runt rumstemperatur så slipper du göra dig av med kondens. Ja, oljan skyddar mot direkt kondens men har den dryga egenskapen att vattnet kommer samlas i botten och måste dräneras ut. Så skall olja amvändas för det, låt den vara rumsvarm, livet kommer bli mycket lättare av det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns andra vätskor man kan använda fast dessa kan vara svåra att få tag i.
3M är väl dom största på den fronten men nu minns jag inte namnet på deras senaste uppfinning.
Jag skapade en tråd i samma ämne för ett par månader sedan där den nämns.

Själv har jag tillgång till en liknande vätska med viskositet som vatten men har inte fått tummarna loss.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat(rent akademiskt) på detta, och förr tyckte jag att det bara var löjligt, men om man är mån om utseende och prestanda så tordes det vara en frän idé. Om jag skulle ge mig på det skulle jag dock vilja använda mig av faktumet att kondens inte längre kommer vara ett problem, och kyla vätskan till vattenblocken under daggpunkten. Då skulle man få väldig fin temp på omgivande komponenter, och mycket låg temp på de viktiga sakerna.

Du har inte sett Linus Tech Tips nya oljerigg? https://www.youtube.com/watch?v=RrJreUX3TCk&list=UUXuqSBlHAE6...

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cheben:

Du vill inte kyla ner oljan för mycket pga massiv kondensbildning. Skall man ha kylt vatten, isolera slangarna hyffsat och dra ned dem i badet och kyl dina komponenter med det. Försök låta oljan hålla runt rumstemperatur så slipper du göra dig av med kondens. Ja, oljan skyddar mot direkt kondens men har den dryga egenskapen att vattnet kommer samlas i botten och måste dräneras ut. Så skall olja amvändas för det, låt den vara rumsvarm, livet kommer bli mycket lättare av det!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra poäng, med andra ord tempstyrning av chiller så att yt-temp på oljan inte understiger rumstemp samt att H2O inte understiger fryspunkten för den vatten/glykolblandning som används.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

så grabbar nu börjar vi få igång tråden vad roligt!
nu ska vi bara hitta någon med lust o pengar till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bra poäng, med andra ord tempstyrning av chiller så att yt-temp på oljan inte understiger rumstemp samt att H2O inte understiger fryspunkten för den vatten/glykolblandning som används.

Du kommer sannolikt inte behöva reglera efter oljetempen. Bara att isolera rör och block lite lätt (blir ju inte alls lika noga som mot luft direkt) så larar du dig utan problem. Snarare att det kan vara så att oljan behöver en liten radiator eller liknande beroende på hur mycket den ansvarar för att kyla.

Skrivet av jojjeofc:

så grabbar nu börjar vi få igång tråden vad roligt!
nu ska vi bara hitta någon med lust o pengar till det!

Jag skulle vilja testa, men utbildning+ett annat tänkt oljeprojekt jag hellre gör före får min tidsram att bli typ 10 år om jag skulle bestämma mig XD

Permalänk
Medlem

Något tips om vilken typ av olja man bör ha i en oljekyld dator?
Hittade åt denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00046786/

Men hörde av Puget Systems att Crystal Plus 70T White Mineral Oil är det bästa.
Dock inte hittat något sätt att få det till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whylex:

Något tips om vilken typ av olja man bör ha i en oljekyld dator?
Hittade åt denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00046786/

Men hörde av Puget Systems att Crystal Plus 70T White Mineral Oil är det bästa.
Dock inte hittat något sätt att få det till Sverige.

Vit mineralolja är samma sak som paraffinolja om jag inte missminner mej, utökar det sökkriterierna för att hitta alternativ i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Vit mineralolja är samma sak som paraffinolja om jag inte missminner mej, utökar det sökkriterierna för att hitta alternativ i Sverige?

Ja, veterinärsidor brukar kunna ha billigare än det där. Har för mig det är laxermedel för hästar eller något sådant. Tror jag hittade det på 10l förpackningar att beställa

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen ha olja med låg flampunkt som kylmedia? Nå, låg och låg. I realiteten ska 180 grader eller mer undvikas i systemet, och fördelen med paraffinolja är ju att när man tröttnar på experimentet så kan man elda upp oljan i en oljelampa under de närmaste åren...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vill man verkligen ha olja med låg flampunkt som kylmedia? Nå, låg och låg. I realiteten ska 180 grader eller mer undvikas i systemet, och fördelen med paraffinolja är ju att när man tröttnar på experimentet så kan man elda upp oljan i en oljelampa under de närmaste åren...
B!

180 grader är en väldigt hög flampunk! (Icke att förväxla med antändingspunkt). Flygfotogen har en flampunkt på under 70C, och det kan du inte tända med tändsticka vid vanligt temperatur. Tveksamt om han kan använda det i en fotogenlampa, lite väl tungt för det om lampan e känslig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

180 grader är en väldigt hög flampunk! (Icke att förväxla med antändingspunkt). Flygfotogen har en flampunkt på under 70C, och det kan du inte tända med tändsticka vid vanligt temperatur. Tveksamt om han kan använda det i en fotogenlampa, lite väl tungt för det om lampan e känslig

Hur i tusan kom vi från att han skulle kyla datorn med olja till att hälla bensin i den och "hoppas den håller sig sval under antändnings tempen"?!?!? Kul, men förvirrande...

Permalänk
Avstängd

Vill man kan man ju kyla den med flytande propangas i en sluten loop med kompressor och hela kitet... OM man känner för att labba med brandfarliga kemikalier. (Nå, down to earth så funkar de flesta vanliga oljetyper som sagt, men en majoritet är inte speciellt effektiva som sagt, vill man ha seriös effekt så går priset som regel upp våldsamt, men dessa är normalt overkill for hjemmebruk på en persondator även om man vill klocka den om man tänkt använda vattenblock.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag kände bara att det torde finnas betydligt säkrare oljor att använda än en som går att använda i oljelampor.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Fotogen går inte att antända om det inte kan förångas, vilket det bara gör om det kan sugas upp av någonting.
(flytande bensin kan inte heller brinna, bara ångan, därför är en liten mängd i botten av en dunk farligare än en sprängfylld dunk, man kan tom elda och svetsa på en välfylld bensintank om man vet exakt vad man gör.) Diesel är ännu svårare att antända, det brinner inte alls aggressivt utan lugnt och stilla vilket även gäer flytande, ej förångad bensin. (Ja, jag har själv provat, det var mycket svårt att få till ett effektfullt eldmoln, diesel har jag inte lyckats över huvud taget med att få till eldsvampar med ännu.).

Så, även om du använder fotogen så är det ganska säkert.
Det går inte att antända fotogen så länge det ligger fritt (Ja, jag har provat).
(Det är normalt bara om du tex spiller på mattan tex och samtidigt tappar en tändsticka det kan brinna)
Ingen av dessa kan brinna bakåt i en vätskefylld slang.
(Sprit kan det i teorin men jag har aldrig sett det hända).

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad ska du göra när du värmt upp allt vattnet?

Du kan ha 4 kubikmeter vatten, din CPU temp kommer sakta öka i takt med att vattnet värms upp. Din reservoar kommer fungera som en primitiv (och väldigt dålig) värmeväxlare (radiator) där en del av överskottsvärmen avges, men icke desto mindre kommer vattentempen, och därmed din CPU temperatur, så sakta att stiga. Öppna system är lite bättre i den aspekten eftersom avdunstningen hjälper till med att kyla vattnet, men då får man i stället hantera damm och annat skit som kan hamna i det.

Med andra ord, jo, man behöver en radiator om man ska ha systemet i drift kontinuerligt.
B!

Det är väl inte helt sant? Det enda radiatorn gör är att ge en kontaktyta mot luften. Minsta möjliga kontaktyta med 4 kubik vatten skulle alltså vara runt 12 kvadratmeter. En vanlig 280x55 radiator har nånstanns kring 1 kvadratmeter yta. Därtill har du förmodligen ett par tusen gånger mer vatten som buffert(beror så klart på vad du har för tankar och hur långa slangar etc). Så med en 225W tdp cpu, räknar med att den petar ur sig 1.5x det i värme som peak och att den ligger på det konstant, så tar det fortfarande runt 45 minuter för det vattnet att stiga en grad, om tanken helt hade saknat kylning i sig själv. Naturligtvis är det ganska orimligt att alls få ut så mycket värme ur en cpu. Samma logik skulle kunna appliceras på luften i rummet om det är ett problem. Personligen har jag datorn i ett rum med ungefär 30 kubik luft, utan någon direkt ventilation, rummet är dessutom isolerat så värmeavledningen från rummet är nämnvärt sämre än från en typisk vattentank och värms upp betydligt snabbare än vad vattentanken hade gjort.

Det du om något gör är att göra det till en definiton av vad en radiator är jämfört med en tank, hur långsmal får en tank vara innan du kallar den för radiator? Vad får ration vara mellan yta och volym?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vill man verkligen ha olja med låg flampunkt som kylmedia? Nå, låg och låg. I realiteten ska 180 grader eller mer undvikas i systemet, och fördelen med paraffinolja är ju att när man tröttnar på experimentet så kan man elda upp oljan i en oljelampa under de närmaste åren...
B!

Paraffinolja (White Mineral Oil ) används inte veterligt i oljelampor...

Paraffin oil (Br engelska) kan ha betydelsen lysfotogen, med helt andra egenskaper.
(och kan förstås användas i oljelampor).

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Paraffinolja (White Mineral Oil ) används inte veterligt i oljelampor...

IKEA's går som sagt utmärkt att elda i mina oljelampor. Det är den här sortens lampor, så alltså absolut inget konstigt. Inte lika lätt tänt som n-paraffin, alltså vanlig lampolja, men blandar sig bra med densamma, och sotar då genast mindre.

Som jämförelse hade det varit bättre att dränka skiten i rapsolja som har en flampunkt på 300+ grader. 180 grader är något bättre än biodiesel (145-150). Det är helt enkelt inte ett "bra" alternativ ur min synpunkt. Men eftersom jag inte kommer vara i närheten får ni faktiskt göra hur ni vill, jag tänkte bara att jag skulle påpeka det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FatherOfThree:

Paraffinolja (White Mineral Oil ) används inte veterligt i oljelampor...

Paraffin oil (Br engelska) kan ha betydelsen lysfotogen, med helt andra egenskaper.
(och kan förstås användas i oljelampor).

Paraffin är extremt löst definierat. Till exempel är både lampolja och tändvätska paraffin men även transformatorolja klassas som paraffin. Det går inte att säga mer än att det är flytande olja från kolväten. Flyktighet varierar extremt mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Är väl bara det att lampbränsle är blandningar som osar och ryker litet mindre och ofta är billigare att tillverka än mer renad parrafin och liknande.

Rapsolja (och olivolja, solrosolja, etc) är ganska dålig värmeledare men ofarligt att hålla på med och svårt att antända.
Så de är en bra början.

Paraffinfraktioner brukar inte heller vara så våldsamt giftiga eller brandfarliga (med några undantag) så länge man inte halsar ur flaskan (om man gör det med ren N-paraffin tex så åker man på ordentlig rännskita men inte så mycket mer än att man förmodligen sk*ter på sig om man dricker mycket så länge man inte får in det i lungorna.) och följer normala säkerhetsregler bör det vara nemas problemas.

Edit, En del transformatoroljor kan vara ordentligt giftiga att få i sig!
Oljor för isolering av industri HS elektronik, kondensatorer (Edit, oljekondensatorer, inte elektrolyter, men det är inte heller nyttigt att dricka, men elektrolytlösningen är mindre farlig men tvätta noga med tvål och vatten om man får det på fingrarna innan lunchmackan.) och liknande (samt en del typer av äldre transformator olja!) bör man inte doppa händerna i om man inte vet exakt vad det är!
Vissa typer är extremt farliga att hålla på med om man får tag på gammal okänd olja, räcker att man får det på huden med vissa typer.
Kort sagt, ge fanken i okända oljor. Öppna inte gamla grejer som kan tänkas innehålla PCB och liknande heller, gäller även transformatorer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nu undrar jag varför detta är en bra idee.

Vatten har markant högra värmeledningsförmåga än olja, detta innebär att det är lättare att värma upp samma volym vatten jämfört med olja. Detta resulterar i att du får en större tröghet i systemet om du använde olja.

För det andra så har Olja högre värmekapacitet än vatten. Vilket kombinerat med oljas lägra värmeledningsförmåga resulterar i att det tar längre tid att kyla av samma volym olja jämfört med samma volym vatten.

Du kommer behöva en större radiator och/eller högre flöde i ett oljekylt system för att få samma kylförmåga som vatten.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Avstängd

Teoretiskt sett skulle han för visso kunna fylla systemet med destillerat, (avsaltat) vatten.
Vatten i sig är inte elektriskt ledande men i princip allt vatten innehåller föroreningar av salter och annat som leder ström.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Nu undrar jag varför detta är en bra idee.

Vatten har markant högra värmeledningsförmåga än olja, detta innebär att det är lättare att värma upp samma volym vatten jämfört med olja. Detta resulterar i att du får en större tröghet i systemet om du använde olja.

För det andra så har Olja högre värmekapacitet än vatten. Vilket kombinerat med oljas lägra värmeledningsförmåga resulterar i att det tar längre tid att kyla av samma volym olja jämfört med samma volym vatten.

Du kommer behöva en större radiator och/eller högre flöde i ett oljekylt system för att få samma kylförmåga som vatten.

Vatten har nästan dubbelt så hög värmekapacitet som olja, och hur "svårkylt" mediet är beror endast på värmeledningsförmågan.

Dessutom var ursprungsfrågan (som vi glidit ifrån) var att ha ett vanligt vattenkylt system och sedan sänka allt i olja för skydda mot kondens vid användande av kylt vatten samt kyla komponenter som ej kyls av block.

Skickades från m.sweclockers.com