Xbox One sålde bättre än Playstation 4 i USA under november och Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sen ser man hur bra XBO säljer i Japan och inser att XBO är mest en USA-sak.

Man kan ju även kolla resten av världen med, där är det relativt jämt, men mellan dessa två så säljer PS bättre även i Europa, Kanada och Australien.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Microsoft är ett företag som kan och har råd att av ren desperation sänka priset så de går med förlust bara för att kunna säga att de sålt bättre.

Jag hoppas att Microsoft inser nu att de inte kan ha en prislapp i nivå med PS4, utan måste lägga sig en bra bit under för att PS4 inte ska dra iväg som man gjort nu. Ca: 16 miljoner sålda till kunder mot 9 miljoner skeppade till butiker är ingen bra start för Microsoft.

9(lite mer faktiskt) miljoner är en väldigt bra start. Jämför med föregående generation eller den innan det vid samma tidpunkt. Varför skulle det vara så viktigt för Microsoft vad Sony säljer? Det handlar ju knappast om prestige för något av företagen om du tror det.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nu är ju sådan här data sällan särskilt billig men NPD Group lämnar säkert ut siffror till den nyfikne om denne kan betala för sig.
Vidare påpekade jag ju dock att NPD, åtminstone enligt vad jag som hastigast läste på wikipedia, tycks basera sin undersökningar på data ifrån handlarna, vilket rimligen då är butikens försäljningsdata - hade det varit en fråga om hur många enheter MS skeppat hade de rimligtvis inte behövt anlita ett externt marknadsundersökningsföretag för att ta reda på...

Låter inte bara rimligt utan tom troligt, frågan är dock om det räcker för att övertyga vissa.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

9(lite mer faktiskt) miljoner är en väldigt bra start. Jämför med föregående generation eller den innan det vid samma tidpunkt. Varför skulle det vara så viktigt för Microsoft vad Sony säljer? Det handlar ju knappast om prestige för något av företagen om du tror det.

Att Sony säljer fler konsoler innebär att de finns fler potentiella köpare av spel, som är där den största vinsten ligger. Försäljning av fler spel leder till mer pengar att satsa på spelutveckling, vilket i sin tur leder till ökad konsolförsäljning. Detta är förmodligen anledningen till varför Microsoft kör mer på sina säkra kort som Halo, Forza och Fable medan Sony vågar satsa mer på nya IP:n samtidigt som man utvecklar sina större spelserier. Sonys speldivision är till skillnad från Microsofts den del inom företaget som det går bra för.

Microsoft har hittills inte gått en enda krona i vinst med Xbox-varumärket. Hela verksamheten kring Xbox finansieras av övriga delar av Microsoft. Till största del är det Android royalties som finansierar Xbox.

http://www.businessinsider.com/microsoft-earns-2-billion-per-...

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sen ser man hur bra XBO säljer i Japan och inser att XBO är mest en USA-sak.

Varför ska man ens kolla på Japan. Bryr sig ens Sony om den lilla marknaden?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Att Sony säljer fler konsoler innebär att de finns fler potentiella köpare av spel, som är där den största vinsten ligger. Försäljning av fler spel leder till mer pengar att satsa på spelutveckling, vilket i sin tur leder till ökad konsolförsäljning. Detta är förmodligen anledningen till varför Microsoft kör mer på sina säkra kort som Halo, Forza och Fable medan Sony vågar satsa mer på nya IP:n samtidigt som man utvecklar sina större spelserier. Sonys speldivision är till skillnad från Microsofts den del inom företaget som det går bra för.

Microsoft har hittills inte gått en enda krona i vinst med Xbox-varumärket. Hela verksamheten kring Xbox finansieras av övriga delar av Microsoft. Till största del är det Android royalties som finansierar Xbox.

http://www.businessinsider.com/microsoft-earns-2-billion-per-...

Det är sant att Microsoft gått mer eller mindre plus minus 0 på Xbox även om det gett företaget en fot in på många fler marknader. Frågan är om inte Sony också har det efter Playstation 3.

Förresten är är 2 miljarder en ganska liten del av MS inkomster. Windows är en betydligt större inkomst liksom Office så där har du ju rent ut fel.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Varför ska man ens kolla på Japan. Bryr sig ens Sony om den lilla marknaden?

Japan lilla marknaden? bara konsollspelens hemland.

Jag hoppas att JRPGs gör en liten comeback denna generationen, och då är det PS4 som gäller.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Sonys Playstation 4 har hittills dominerat konsolmarknaden, men nu meddelar Microsoft att de med Xbox One för första gången gått om den japanska rivalen på hemmaplan.

Läs artikeln

Det står att PS4 och XB1 släpptes samtidigt men släpptes inte XB1 långt senare i stora delar av världen? Ca 1 år senare skulle jag vilja minnas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Det är sant att Microsoft gått mer eller mindre plus minus 0 på Xbox även om det gett företaget en fot in på många fler marknader. Frågan är om inte Sony också har det efter Playstation 3.

Förresten är är 2 miljarder en ganska liten del av MS inkomster. Windows är en betydligt större inkomst liksom Office så där har du ju rent ut fel.

Visst får de in mer pengar från andra håll, men där måste de ju samtidigt lägga pengar på R&D, marknadsföring m.m. Patentpengarna de får in av Android är ju något de inte behöver placera om för att hålla den verksamheten drivande, utan det är ju pengar som trillar in av tidigare prestationer, och då kan de använda dessa pengar till Xbox istället för att riskera att tappa den marknaden helt och hållet.

Nu påstår jag ju inte att Xbox hade försvunnit helt och hållet om det inte vore för Android. Microsoft hade bara tagit pengar från annat håll. Utan min poäng var att Xbox är i behov av all försäljning de kan få för att göra det till en vinstdrivande verksamhet. Och jag är övertygad om att den rätta vägen för att tjäna mer pengar är att sänka priset på konsolen (hur konstigt det än låter ). Den största vinsten ligger i spelen. De tar ut en licensavgift på ca: 20% för varje sålt spel. Att sälja 9 miljoner konsoler för 4000kr/st behöver inte betyda att man tjänar mer pengar än 20% av 10 miljoner sålda spel. Och jag tvivlar ju att man säljer lika många enheter som spel Utan det har kanske sålts 20 miljoner spel hittills, vilket ger Microsoft drygt 2.4 miljarder kronor i intäkter om alla spel har köpts för 600kr, en siffra som kan vara dubbelt så hög för Sony bara för att deras konsol var billigare från början och därmed lockade fler köpare. Och då har jag heller inte räknat med pengar de tjänar på Live Guld och PS+. Men jag har heller inte räknat in kostnaderna för de spel som de utvecklar själv. Jag tror varken MS eller Sony har gått plus än så länge med tanke på utvecklingskostnader för själva maskinerna, men det ger i alla fall en inblick om hur viktigt det är att få ut konsolerna, även om man säljer dem med förlust.

Jag hoppas verkligen att försäljningen kommer i gång på allvar för Microsoft nu, och även för Nintendo som det går riktigt tungt för nu trots grymma AAA-titlar. Ju fler spelföretag som det går bra för desto bättre för oss gamers

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Läste om detta innan, men hittar inte källan. Hursomhelst var siffrorna XB: 1.2m och PS4: 800k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Tacka Halo TMCC för det!

Ja undrar hur många som är nöjda med det köpet ...

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Visst får de in mer pengar från andra håll, men där måste de ju samtidigt lägga pengar på R&D, marknadsföring m.m. Patentpengarna de får in av Android är ju något de inte behöver placera om för att hålla den verksamheten drivande, utan det är ju pengar som trillar in av tidigare prestationer, och då kan de använda dessa pengar till Xbox istället för att riskera att tappa den marknaden helt och hållet.

Nu påstår jag ju inte att Xbox hade försvunnit helt och hållet om det inte vore för Android. Microsoft hade bara tagit pengar från annat håll. Utan min poäng var att Xbox är i behov av all försäljning de kan få för att göra det till en vinstdrivande verksamhet. Och jag är övertygad om att den rätta vägen för att tjäna mer pengar är att sänka priset på konsolen (hur konstigt det än låter ). Den största vinsten ligger i spelen. De tar ut en licensavgift på ca: 20% för varje sålt spel. Att sälja 9 miljoner konsoler för 4000kr/st behöver inte betyda att man tjänar mer pengar än 20% av 10 miljoner sålda spel. Och jag tvivlar ju att man säljer lika många enheter som spel Utan det har kanske sålts 20 miljoner spel hittills, vilket ger Microsoft drygt 2.4 miljarder kronor i intäkter om alla spel har köpts för 600kr, en siffra som kan vara dubbelt så hög för Sony bara för att deras konsol var billigare från början och därmed lockade fler köpare. Och då har jag heller inte räknat med pengar de tjänar på Live Guld och PS+. Men jag har heller inte räknat in kostnaderna för de spel som de utvecklar själv. Jag tror varken MS eller Sony har gått plus än så länge med tanke på utvecklingskostnader för själva maskinerna, men det ger i alla fall en inblick om hur viktigt det är att få ut konsolerna, även om man säljer dem med förlust.

Jag hoppas verkligen att försäljningen kommer i gång på allvar för Microsoft nu, och även för Nintendo som det går riktigt tungt för nu trots grymma AAA-titlar. Ju fler spelföretag som det går bra för desto bättre för oss gamers

Vet du verkligen vad vinst är? Sluta låtsas vara insatt.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Det är inte ett svårt val som förälder att välja en $329 konsol över en $399 konsol (black friday bunduru).

Nja man vill inte göra sina barn ledsna och besvikna. Tänk dig själv att önska sig typ Walking Dead serien på Dvd men får Desperate Housewives istället för "det var ju på extrapris"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Däremot framgår inga uppgifter om försäljningsantalet för Playstation 4 eller hur de båda kombattanterna står sig mot varandra globalt."

Hur har man då kunnat göra jämförelsen. Om man ska kunna veta att den ena säljer bättre än den andra måste man ju ha försäljningssiffrorna från båda. Är det så att de "har dem, men går inte ut med dem", så är det något skumt, och då litar jag inte ett skvatt på dethär.

Däremot är det ganska tydligt att konsolen säljer bättre utan Kinekt. Det var ett misstag som sagnar motstycke att "tvångsbundla" den med konsolen.

dom drog bara en kort notis att ms sålde bättre än sony i USA under NOVEMBER...så jo dom har försäljningssiffror från USA i NOVEMBER som dom skrev,.så nej dom har ingen fakta över hur det ligger till mellan dom två i resten av världen dvs GLOBALT som dom skriver om du läser. vet inte vad problemet är?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Varför ska man ens kolla på Japan. Bryr sig ens Sony om den lilla marknaden?

Vad gastar du om? Du har verkligen ingen koll på marknaden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Vet du verkligen vad vinst är? Sluta låtsas vara insatt.

Vinst är intäkt - kostnad. Har du mer kostnader än vad du får in, vilket Microsoft har om de utvecklar en dyr konsol och inte säljer tillräckligt många enheter/spel, så kan de inte gå med vinst. Något som de hittills inte har gjort sen de började tillverka Xbox för 13 år sedan.

Man kan antingen tillverka en dyr konsol och sälja den billigt, vilket man gjorde med Xbox 360. På så sätt lockar man fler köpare och kan tjäna mer pengar på spelen.

Eller så tillverkar man en billigare konsol och säljer den för mer än vad den kostar att producera styckevis och hoppas att spelen säljer tillräckligt bra för att betala R&D kostnaderna. Och vi ser ju hur bra det har gått för Wii U. Kan vara värt att poängtera att Xbox One kostade över 3 miljarder dollar att ta fram. Den kostar drygt 475 dollar att producera med Kinect och 400 dollar utan, och såldes till en början för 500 dollar, en ynklig vinstmarginal på 25 dollar som hade varit en katastrof om priset på 500 dollar stod kvar.

Med den lilla marginal på 25 dollar så var de tvungen att sälja 120 miljoner enheter innan de kunde plocka ut sin första dollar i vinst. Ser du problemet i detta? Det finns inte en chans att de skulle nå upp till 120 miljoner med en prislapp på 500 dollar när PS4 säljs för 400 dollar. Man hade heller inte kunnat sälja tillräckligt många spel för att kunna gå med vinst. Därför är det mer lönsamt att sälja enheten med förlust, alternativt break-even, för att locka fler till att köpa den och istället kunna tjäna pengar på spelen. Bara GTA5 har hovat in drygt 150 miljoner dollar till Microsoft utan att ha behövt lyfta ett finger.

Säljs det lika många spel till Xbox One som det gjorde till Xbox 360 så kommer man att bryta trenden. Men ska man kunna det så måste priset för enheten vara motiverande för köparna, vilket det inte har varit förrän nu när de drog av 50 dollar på priset. Sälj den för 350 dollar, gör en liten förlust som man får tillbaka efter 3-4 sålda spel och en extra handkontroll och bygg en större kundkrets. Sen kan man släppa en ny modell med krympt teknik till samma låga pris eller lägre och börja gå med vinst per såld enhet också. Hade det inte varit för första Xbox fiaskot, samma fiasko som Microsoft riskerar med One med höga priser, så hade Xbox legat på plussidan idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Sen ser man hur bra XBO säljer i Japan och inser att XBO är mest en USA-sak.

Detta kanske var en viktig punkt förr i tiden när majoriteten av bra spel kom ifrån Japan, nu är det ganska irrelevant och spelar ingen större roll. Hur många spelar på PC i Japan, inte direkt många och det gör faktiskt absolut ingenting. Likaså klarar sig nog Microsoft utan den marknaden idag.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Vad gastar du om? Du har verkligen ingen koll på marknaden.

Dom är inte ens i närheten av USA eller Europa när det kommer till att köpa konsoler. Så skaffa dig lite koll på hur marknaden faktiskt ser ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Varför ska man ens kolla på Japan. Bryr sig ens Sony om den lilla marknaden?

Skämtar du?

Permalänk
Medlem

Oj, ett amerikanskt företag säljer bättre i USA än sin japanska konkurrent? Chockerande!

Microsoft lär ju inte alls ha satsat mer på att marknadsföra Xbox One i USA än Sony sitt PS4. ^^

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

De flesta jag känner väntar på bb och uc4 innan köp av ps4. Tror 2015 blir året då ps4 får visa sin extra kraft på riktigt. Många tror fortfarande de är likvärdiga. E3 lär sätta i pluggen för xbox. Svarta fredagen är bara en dag och lite speciellt och bevisar ju ingenting annat än att MS måste ge bort grejerna för att få intresse...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Varför ska man ens kolla på Japan. Bryr sig ens Sony om den lilla marknaden?

LOL!! Ahhh.. du skämtar, jag förstår.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Visst får de in mer pengar från andra håll, men där måste de ju samtidigt lägga pengar på R&D, marknadsföring m.m. Patentpengarna de får in av Android är ju något de inte behöver placera om för att hålla den verksamheten drivande, utan det är ju pengar som trillar in av tidigare prestationer, och då kan de använda dessa pengar till Xbox istället för att riskera att tappa den marknaden helt och hållet.

Nej de kan de inte, de kan inte flytta runt pengar från olika divisioner, Xbox divisionen har sin budget och då kan de inte ta pengar från den mobila divisionens budget eller från någon annan division på Microsoft för då kommer summorna att fela där när det i slutet av året ska stämmas av. Det är inte bara att flytta runt pengar i ett företag hur man vill då varje division är budgeterad.

Skrivet av Njure:

Oj, ett amerikanskt företag säljer bättre i USA än sin japanska konkurrent? Chockerande!

Microsoft lär ju inte alls ha satsat mer på att marknadsföra Xbox One i USA än Sony sitt PS4. ^^

Men det stämmer ju inte, på totalen har det sålts fler PS4'or i USA än vad det sålts Xbox One, bara under första dygnet i USA sålde de 1 miljon enheter vilket gav dem titeln för mest sålda konsoler under första dygnet.

http://m3.idg.se/2.1022/1.534286/inte-illa--1-miljon-salda-pl...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Skämtar du?

Tror inte han gör det. Om du skulle ta och läsa på lite hur försäljningssiffrorna ser ut i Japan när det gäller Tv-Spelskonsoler (inte bärbara) så skulle du inte reagera som du gjorde.

Permalänk

Jag tycker inte att det är okej att läsa om försäljningssiffror för tv-spelskonsolerSweclockers. Vem bryr sig om sånt? Överklockare? Bättre nyheter eller inga nyheter, snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Nej de kan de inte, de kan inte flytta runt pengar från olika divisioner, Xbox divisionen har sin budget och då kan de inte ta pengar från den mobila divisionens budget eller från någon annan division på Microsoft för då kommer summorna att fela där när det i slutet av året ska stämmas av. Det är inte bara att flytta runt pengar i ett företag hur man vill då varje division är budgeterad.[/url]

Det är väl klart dom kan flytta runt pengar men det är nog inte så bara. Jag tror inte MS skulle tillåta Xbox teamet stanna upp för att dom bränt sin budget. Extra möten kommer nog att tillkallas och troligtvis så kanske man tar av något man har överskott på eller så får man skära ner på annat. Men nedskärningar kan handla om annat som kanske är så högt prioriterat och som inte alls har med Xbox att göra. Man ska aldrig säga att de inte kan. Första Xbox versionen brände budgeten flera flera gånger. Hur ofta händer det inte att budgeten inte räcker till inom företag?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Det är väl klart dom kan flytta runt pengar men det är nog inte så bara. Jag tror inte MS skulle tillåta Xbox teamet stanna upp för att dom bränt sin budget. Extra möten kommer nog att tillkallas och troligtvis så kanske man tar av något man har överskott på eller så får man skära ner på annat. Men nedskärningar kan handla om annat som kanske är så högt prioriterat och som inte alls har med Xbox att göra. Man ska aldrig säga att de inte kan. Första Xbox versionen brände budgeten flera flera gånger. Hur ofta händer det inte att budgeten inte räcker till inom företag?

Det är en helt annan sak, men det är inte vad Gender Bender skrev och som jag svarade på, han tyckte bara man kunde ta pengar från ett ställe och lägga på något annat.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Skulle snarare tro att de som redan hade en ps4 och nu köper en xbone för att ha båda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

"Däremot framgår inga uppgifter om försäljningsantalet för Playstation 4 eller hur de båda kombattanterna står sig mot varandra globalt."

Hur har man då kunnat göra jämförelsen. Om man ska kunna veta att den ena säljer bättre än den andra måste man ju ha försäljningssiffrorna från båda. Är det så att de "har dem, men går inte ut med dem", så är det något skumt, och då litar jag inte ett skvatt på dethär.

Däremot är det ganska tydligt att konsolen säljer bättre utan Kinekt. Det var ett misstag som sagnar motstycke att "tvångsbundla" den med konsolen.

Att journalister inte lämnar ut källor är inget nytt, ta en titt på valfri tidning (även artiklar där källskydd inte känns nödvändigt).
Du får helt enkelt förlita dig på att de inte ljuger. Gäller det lögner om individer kan det ses som förtal vilket är straffbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Japan lilla marknaden? bara konsollspelens hemland.

Jag hoppas att JRPGs gör en liten comeback denna generationen, och då är det PS4 som gäller.

Det finns en hel del sånt på Playstation Vita, ta en titt vetja

Skrivet av Gender Bender:

Vinst är intäkt - kostnad. Har du mer kostnader än vad du får in, vilket Microsoft har om de utvecklar en dyr konsol och inte säljer tillräckligt många enheter/spel, så kan de inte gå med vinst. Något som de hittills inte har gjort sen de började tillverka Xbox för 13 år sedan.

Man kan antingen tillverka en dyr konsol och sälja den billigt, vilket man gjorde med Xbox 360. På så sätt lockar man fler köpare och kan tjäna mer pengar på spelen.

Eller så tillverkar man en billigare konsol och säljer den för mer än vad den kostar att producera styckevis och hoppas att spelen säljer tillräckligt bra för att betala R&D kostnaderna. Och vi ser ju hur bra det har gått för Wii U. Kan vara värt att poängtera att Xbox One kostade över 3 miljarder dollar att ta fram. Den kostar drygt 475 dollar att producera med Kinect och 400 dollar utan, och såldes till en början för 500 dollar, en ynklig vinstmarginal på 25 dollar som hade varit en katastrof om priset på 500 dollar stod kvar.

Med den lilla marginal på 25 dollar så var de tvungen att sälja 120 miljoner enheter innan de kunde plocka ut sin första dollar i vinst. Ser du problemet i detta? Det finns inte en chans att de skulle nå upp till 120 miljoner med en prislapp på 500 dollar när PS4 säljs för 400 dollar. Man hade heller inte kunnat sälja tillräckligt många spel för att kunna gå med vinst. Därför är det mer lönsamt att sälja enheten med förlust, alternativt break-even, för att locka fler till att köpa den och istället kunna tjäna pengar på spelen. Bara GTA5 har hovat in drygt 150 miljoner dollar till Microsoft utan att ha behövt lyfta ett finger.

Säljs det lika många spel till Xbox One som det gjorde till Xbox 360 så kommer man att bryta trenden. Men ska man kunna det så måste priset för enheten vara motiverande för köparna, vilket det inte har varit förrän nu när de drog av 50 dollar på priset. Sälj den för 350 dollar, gör en liten förlust som man får tillbaka efter 3-4 sålda spel och en extra handkontroll och bygg en större kundkrets. Sen kan man släppa en ny modell med krympt teknik till samma låga pris eller lägre och börja gå med vinst per såld enhet också. Hade det inte varit för första Xbox fiaskot, samma fiasko som Microsoft riskerar med One med höga priser, så hade Xbox legat på plussidan idag.

Och det är faktiskt inte förrän nu som jag förstår att Sony och MS har sneglat väldigt mycket på Nintendo under utformningen av deras maskiner. Därför valde de att designa en maskin som skulle gå jämnt ut ekonomiskt redan från start.
Konceptet fungerade ju svinbra med Wii. Så Sony och MS apade efter en del. Medan Wii U inte alls gick så bra.

Jag skulle dock inte kalla första Xbox för ett fiasko, för MS lyckades med något som många många konsoltillverkaraspiranter fallerat så brutalt med, nämligen att etablera sig. Folk skrattade åt Xboxen innan den var ett faktum. 5 år senare fastnade skrattet i halsen när det stod klart att de hade klått självaste Nintendo, i mångt och mycket konsolerna urfader, med några hundra tusen. Ett amerikanskt och i en del ögons smått vulgärt bolag, åtminstone i jämförelse, hade tagit in på en respekterad japan. Visst, det kostade, men det fick man nog räkna med.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian