Permalänk
Avstängd

Qpad QH-90 ljudkort

Tjena!
jag har ett Qpad QH-90 rent ljudmässigt är det otroligt prisvärt och lätt det bästa jag nånsing haft.
Enligt mina vänner så brusar min mic i exempelvis skype vilket de tycker e väldigt jobbigt. Vissa tror att jag dammsuger micen när jag använder den
DÅ till frågan mitt moderkort är INTE det bästa på marknaden http://www.inet.se/produkt/1902537/asus-h81m-a-matx

så det borde vara att det är ljudkortet som e cp. Skulle jag då kunna köpa den här http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1 för att få bort bruset?

tack på förhand och god jul för i helvete

Permalänk
Medlem

tror du fått en defekt mic jag hade qh85 på vanligt realtek onboard och de va inge brus på micen. du kan prova att plugga in bak på datorn om du använder front ingångarna, har vart med i vissa av mina datorer att de har plockat upp ljud från andra komponenter i datorn.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd

tack för ert svar!
aa jag trodde också det från början men flera som jag pratat med som har samma mic upplever också samma sak.
Jag kör med realtek och har kopplat in det där bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

tror du fått en defekt mic jag hade qh85 på vanligt realtek onboard och de va inge brus på micen. du kan prova att plugga in bak på datorn om du använder front ingångarna, har vart med i vissa av mina datorer att de har plockat upp ljud från andra komponenter i datorn.

Jag hade också QH-90 och det brusar mindre på moderkorts ljudkortet än på ljudkort i PCI-E. Man bör ha en mic som man sticker i USB porten

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har också ett QH-90 och kör på det inbyggda ljudkortet, jag har dock fått beröm för otroligt klar röst från micken.

Permalänk
Medlem

Just qh-85 och 90 ska ha en ganska dålig mic i jämförelse med andra i prisklassen (vad jag har hört då. Jag använder inte mina qh-85 så ofta så jag vet inte själv) men resten av dem är bland de bästa. Men när jag väl använder mina så brukar mina kompisar inte klaga, tvärt om tycker de att de är en av de bättre, fast de tycker att min 150 kr Hamas mic från 90-talet låter bättre än varenda headsetmic de hört.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

skulle ni säga att qpad qh- 1339 är värt? eller räcker det med att köpa ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

tack för ert svar!
aa jag trodde också det från början men flera som jag pratat med som har samma mic upplever också samma sak.
Jag kör med realtek och har kopplat in det där bak

Hur gammalt är ditt QH-90 ? har du kvar garanti ?. testa headsetet / micken i moderkortet, samt om möjligt i annan dator. har du fortfarande samma fel ?.
om du har kvar garanti så ska du kunna få ny mic därigenom. Äger själv ett Qh-90 där micken började brusa, köpt hos inet, åkte dit och dom testade och upplevde samma fel och fick ut ett helt nytt Qh-90. kör via mitt moderkortet som står i spec här under.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Avstängd

det är cirka 3 månader skulle jag tro, har kvar kvitto köpt på webhallen. Jag har även ett annat fel när jag ska kolla på vissa youtube klipp så hör jag inget ljud. Fattar fan inte varför överväger därför att skaffa 1339

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

det är cirka 3 månader skulle jag tro, har kvar kvitto köpt på webhallen. Jag har även ett annat fel när jag ska kolla på vissa youtube klipp så hör jag inget ljud. Fattar fan inte varför överväger därför att skaffa 1339

Har du kollat så det inte är glapp i kabeln ?, tänkte om du använde förlängningen som har separat koppling mellan mic / ljud.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Medlem

Dessa headset har en "ok" mic som brusar lite har inget med ditt ljudkort att göra.

Permalänk
Avstängd

jag har testat att koppla in headsetet i mitt qpad mk 80 (tangentbord), på mitt chassi och just nu har jag det bak på moderkortet. Utan framgång dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av OutlaW^:

Dessa headset har en "ok" mic som brusar lite har inget med ditt ljudkort att göra.

får nog komma med min synpunkt... Min mic brusar inte.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk

börja med att felsöka micen genom att kolla om du får samma fel i andra datorer. prova gärna i nån polares dator som har extern kort eller ett usb ljudkort som inte kör realtek chip också då realtek inte alltid är helt hundra i sin chip och kan läcka genom ljud mellan utgångar/ingångar på ljudchippet.

kan även bero på att du har micen för nära munnen. skulle säga att MINST 5cm mellan mun och mic är en regel för annars kommer varje andetag låta som en orkan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har qh90 inkopplat i tangentbordet och ingen klagar på brus i skype.

Permalänk
Avstängd

det är inte att jag andas då mina polare klagar över det också ibland

Permalänk
Medlem

Mina qh85 har min son ärvt å de låter bra i micen men funderar du på uppgradera så rekommenderar ja Beyerdynamic Custom one PRO http://www.emusic.se/product/23550/Beyerdynamic-Custom-One-Pr... köp deras mic eller gör som jag å köp Creative omni ,kombinerad hörlursförstärkare , bordsmic och externt ljudkort

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Jag har ett Qpad QH-90 som jag haft i snart ett år och de har överlevt misshandel från båda barnen på 4 & 1år utan att börja glappa eller behöva lagas. Och sedan jag köpte mina så har flera medlemmar i klanen köpt Kingston HyperX Cloud ( Rebrandade Qpad QH-90 ) just för att de tyckt att jag låter så klart över TS3.

Har en medlem i clanen som sitter med Behringer mixer och nån överseriös stativ mick som låter princip samma fast har mer SNR än vad vi har med våra Qpad/Kingston mickar.

Sen e ju inte Skype känt för att ha någon super ljud kvalitet heller. Så snälla jämför inte hur bra ni låter på Skype och basera hur bra/dåliga Headset/Mickar är utefter de.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

men jag hade innan ett razer tiamat 7.1 och det brusade inte men det *****. Sen så brusar micen i CS:GO och annat också så det har inte med skype att göra

Olämpligt språk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

skulle ni säga att qpad qh- 1339 är värt? eller räcker det med att köpa ljudkortet?

Jag har ett Beyerdynamic DT770, vilket är ett 1339 utan mic. Prisvärt tycker jag men det kostade 1300kr, 1339 är dubbelt så dyrt bara för en mic.

Nåt är fel på ditt headset, gör RMA. Sedan köper du ett ljudkort till, ett xonar dx eller nåt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hej Karambit,

Tänkte bara varna dig för billiga ljudkort. Ska du köpa ett ljudkort köp ett riktigt rejält, det har du glädje av i framtiden!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Min var inställd på 20db förstärkning från början, då klagade mina kompisar på att den brusar. Not anymore...
Så prova sänk till 10 innan du gör RMA eller så.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Avstängd

Min var också inställd på 20db, har ändrat till 10 nu ska pröva om det funkar.
det funkade tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karambit:

Min var också inställd på 20db, har ändrat till 10 nu ska pröva om det funkar.
det funkade tack som fan!

Skönt att veta! Avmarkera "tillåt program att ta full kontroll över denna enhet" också annars kanske skype höjer igen!

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Avstängd

Gjort! god jul på er alla