Nytt Grafikkort till gammal PC... ?

Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort till gammal PC... ?

Grafikkortet i min gamla PC trotjänare här hemma verkar ha gett upp.

Då jag är helt "GRÖN" på detta med data prylar så behöver jag eran hjälp.

Datorn är en Fujitsu/Siemens SCALEO T ( Årsmodell 2004~2005 )

Jag tror att jag har ett PCI-Express kort, men det vet ni säkert bättre genom att se på bilderna.

Vad jag undrar är var jag hittar ett motsvarande grafikkort idag eller ett som är lite bättre till "lågt" pris ?
( det skulle inte göra något om det nya grafikkortet avlastade ordinarie processor )
Jag spelar inte på datorn men håller på en hel del med foto, laddar och kollar film samt brukar surfa med många fönster öppna samtidigt.

( Min skärm har både DVI och HDMI ingång så då borde det väl gå bra med grafikkort som bara har HDMI utgång )

HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Har svårt att avgöra hur bra ett 850xt är men det har en fjärde del så mycket minne som detta: http://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-silent...
Och du gör ju inget tungt så borde inte vara så farligt.

Jag rekommenderar dock en ny dator.

EDIT: Vill du ha något med lite bättre prestanda så är detta kanske intressant: http://www.inet.se/produkt/5410063/xfx-radeon-r7-240-2gb-lp-o...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

tror inte du hittar något likvärdigt i dagens läge. ta detta istället billigt och kommer nog ge en prestanda boost https://www.inet.se/produkt/5405183/asus-geforce-gt-610-silen...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Även om det är grafikkortet som är felet så är oddsen att datorn håller så mycket längre till ganska små.

Även de allra billigaste grafikkorten som går att få tag på för ca 350 kr idag är flera gånger snabbare än kortet du har nu, men det är ju helt bortkastade pengar om det är något annat fel på datorn. Tänk på att du antagligen måste få tag på ett som är PCIe 2.0, med högre revisioner är risken stor att det inte alls fungerar i din dator.

Är det lönt att försöka lappa ihop en tio år gammal dator?

EDIT: Här har du ett kort som är lite drygt dubbelt så snabbt som det du redan har, 258 kr hem till dörren just nu:
https://www.dustinhome.se/product/5010596178/en210-silentdi1g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Även om det är grafikkortet som är felet så är oddsen att datorn håller så mycket längre till ganska små.

Även de allra billigaste grafikkorten som går att få tag på för ca 350 kr idag är flera gånger snabbare än kortet du har nu, men det är ju helt bortkastade pengar om det är något annat fel på datorn. Tänk på att du antagligen måste få tag på ett som är PCIe 2.0, med högre revisioner är risken stor att det inte alls fungerar i din dator.

Är det lönt att försöka lappa ihop en tio år gammal dator?

EDIT: Här har du ett kort som är lite drygt dubbelt så snabbt som det du redan har, 258 kr hem till dörren just nu:
https://www.dustinhome.se/product/5010596178/en210-silentdi1g...

Köp kortet han tipsar om. Jag hade lugnt fixat datorn. Synd att bara kasta bort om det går att fixa så billigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Entusiast

Om du inte spelar spel så spelar grafikkortet absolut ingen roll så länge du får bild så köp det allra billigaste du kan hitta och ja det verkar som det är PCI-Express.
Jag håller inte heller med de andra om att köpa en ny dator, om du bara surfar med den och gör extremt lätta saker så finns det ju ingen anledning att göra det.

Du bör dock inte köra Windows XP på den om du gör det, en väldigt onödig risk

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Självklart så får gärna det nya grafikkortet innebära bättre prestanda än det gamla.
Jag menade bara att jag inte är ute efter ett värsting kort för flera tusen kronor.

Någon NY dator blir det tyvärr inte ännu då jag tänkt vänta på Windows-10 innan det blir köp av ny PC.
och JA, jag använder fortfarande Windows-XP och hoppas min gamla trotjänare håller ihop tills dess.

Hmmmmm.....
Nu blir jag vilsen...

Ni har hittills tipsat om dessa 3 olika Grafikkort:
Men kan ni förklara skillnaderna på dem För & Emot respektive kort ?
* ASUS Asus GeForce GT 610 Silent LP HDMI 1GB
* AMD Radeon , XFX Radeon R7 240 2GB LP (Oland Pro)
* NVIDIA GeForce 210 1GB , ASUS EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)

Skrivet av Sveklockarn:

Tänk på att du antagligen måste få tag på ett Grafikkort som är PCIe 2.0,
med högre revisioner är risken stor att det inte alls fungerar i din dator.

Förklara i detalj kring detta då jag inte alls förstår ???
Hur vet man om grafikkorten uppfyller detta kriterium ?

HJÄLP !

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Självklart så får gärna det nya grafikkortet innebära bättre prestanda än det gamla.
Jag menade bara att jag inte är ute efter ett värsting kort för flera tusen kronor.

Någon NY dator blir det tyvärr inte ännu då jag tänkt vänta på Windows-10 innan det blir köp av ny PC.
och JA, jag använder fortfarande Windows-XP och hoppas min gamla trotjänare håller ihop tills dess.

Hmmmmm.....
Nu blir jag vilsen...

Ni har hittills tipsat om dessa 3 olika Grafikkort:
Men kan ni förklara skillnaderna på dem För & Emot respektive kort ?
* ASUS Asus GeForce GT 610 Silent LP HDMI 1GB
* AMD Radeon , XFX Radeon R7 240 2GB LP (Oland Pro)
* NVIDIA GeForce 210 1GB , ASUS EN210 SILENT/DI/1GD3/V2(LP)

Förklara i detalj kring detta då jag inte alls förstår ???
Hur vet man om grafikkorten uppfyller detta kriterium ?

HJÄLP !

.

Alla korten utom r7 240 är pcie 2.0, det står om du går in på specifikationer på dem på sidorna som säljer dem. R7 240 är pcie 3.0 och är för övrigt overkill för dina behov och slöseri med pengar. Då det var så länge sen du köpte din dator så är de allra billigaste grafikkorten idag minst lika bra som x850 kortet du hade i din.

Alla listade grafikkorten har 1gb grafikminne jämfört med 256mb på ditt gamla. Det som skiljer mellan korten är vilken grafikprocessor de har. I regel kan man säga ju dyrare kort ju bättre grafikprocessor om de nu har samma mängd grafikminne. Men i ditt fall känns det onödigt att kasta pärlor på svin och jag hade lugnt tagit 210 kortet för 200kr för att få igång din maskin till du skall uppdatera nån gång när win 10 släppts.

Så det som är för 210 kortet är att det är billigt och lugnt fixar det du skall ha det till och du lägger inte ut onödiga pengar på ngt du ändå skall byta i framtiden.

610 kortet är snabbare men dyrare men då 210 kortet lugnt klarar det du använder det till så känns det onödigt att lägga ut extra pengar på detta.

R7 240 kortet är lugnt snabbare än de andra men det är inget du kommer märka av i Windows etc utan i spel (dock är detta kort crap för spel med och man får betydligt bättre för lite extra pengar). Och det är pcie 3.0 vilket ev gör att det inte funkar i din burk som ngn skrev. Jag skulle aldrig köpa detta kortet till de pengarna.

Tips till din framtida dator om du ej spelar är att bygga/köpa en AMD kaveri APU vilket är en "processor" med både processor i och vettig grafikkrets i samma krets. En processor med både och i så du kör utan externt grafikkort. Tror det hade varit klockrent för dina behov om du nu inte skall börja lira de allra mest grafiktunga spelen på nya datorn :).

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Förklara i detalj kring detta då jag inte alls förstår ???

Kortet behöver ha ett interface som inte är för nytt, för att funka med ett så gammalt moderkort som du har.

Kortet jag länkade är som sagt svårslaget med tanke på att du får det för 258 kr inkl. frakt just nu. Ett Geforce 610 är ungefär dubbelt så snabbt som ett GeForce 210, men det är absolut inte värt de extra pengarna med tanke på vad du ska ha kortet till. Radeon-kortet du länkar kommer antagligen inte fungera alls, eftersom det har PCIe 3.0-interface, vilket med stor sannolikhet inte är kompatibelt med ett så gammalt moderkort som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kortet behöver ha ett interface som inte är för nytt, för att funka med ett så gammalt moderkort som du har.

Kortet jag länkade är som sagt svårslaget med tanke på att du får det för 258 kr inkl. frakt just nu. Ett Geforce 610 är ungefär dubbelt så snabbt som ett GeForce 210, men det är absolut inte värt de extra pengarna med tanke på vad du ska ha kortet till. Radeon-kortet du länkar kommer antagligen inte fungera alls, eftersom det har PCIe 3.0-interface, vilket inte är kompatibelt med ett så gammal moderkort som du har.

Vad har du fått detta ifrån?

Ett 210 har inte stöd för de senaste drivrutinerna och därför länkade jag 610.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Vad har du fått detta ifrån?

Ett 210 har inte stöd för de senaste drivrutinerna och därför länkade jag 610.

Bakåtkompatibiliteten med PCIe 1.0 försvinner med PCIe 2.1, det har ingenting med drivrutiner att göra.

Tror du att det är värt dubbla priset för att få samma drivrutiner med nyare versionsnummer?

Permalänk

Begangnat för någon 100lapp hade varit bäst tycker jag. Är det inte någon i malmötrakten som har något gammalt liggande?

Har själv ett 5850, men misstänker att din psu inte orkar med det.

Edit: Vet inte hur jag fick för mig att TS bodde i malmö, men likväl borde det finnas swec:are i luleå som har något gammalt grafikkort liggandes.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

men likväl borde det finnas swec:are i luleå som har något gammalt grafikkort liggandes.

Hur ska han hitta den personen då? Dörrknackning?

Permalänk
Medlem

Dörrknackning!..Bra idé.. börja med närmsta grannarna och sök dig utåt i en cirkelrörelse..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ska han hitta den personen då? Dörrknackning?

Hahaha, lite för mycket glögg idag elr?

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Du behöver ett grafikkort som är PCI-E 2.0
Det står om du går in på specifikationer på sidorna som säljer grafikkort.
Då det var så länge sen du köpte din dator så är de allra billigaste grafikkorten idag minst lika bra som x850 kortet du hade i din.

Alla listade grafikkorten har 1gb grafikminne jämfört med 256mb på ditt gamla.
Det som skiljer mellan korten är vilken grafikprocessor de har.
I regel kan man säga ju dyrare kort ju bättre grafikprocessor om de nu har samma mängd grafikminne.
Men i ditt fall känns det onödigt att kasta pärlor på svin och jag hade lugnt tagit 210 kortet för 200kr för att få igång din maskin till du skall uppdatera nån gång när Windows-10 släpps.

Fördel med 210 kortet är att det är billigt och lugnt fixar det du skall ha det till
och du lägger inte ut onödiga pengar på något du ändå skall byta i framtiden.

Fördel med 610 kortet är att det är snabbare men dyrare,
men då 210 kortet lugnt klarar det du använder det till så känns det onödigt att lägga ut extra pengar på detta.

Tips till din framtida dator om du ej spelar är att bygga/köpa en AMD kaveri APU vilket är en "processor" med både processor i och vettig grafikkrets i samma krets.
En processor med både och i så du kör utan externt grafikkort.
Tror det hade varit klockrent för dina behov om du nu inte skall börja lira de allra mest grafiktunga spelen på nya datorn.

Jag vet vilket moderkort jag har !
Är detta till någon hjälp att välja grafikkkort ?

Jag är 44 år gammal och spelar aldrig.
Använder endast datorn till att ladda ner film och musik samt surfar mycket med många fönster öppna samtidigt.
gör räkningar och skriver brev.
...thats it.

Fin fint med råd om vad man ska köpa istället då Windows-10 kommer ut nån gång i slutet av 2015.

Skrivet av Sveklockarn:

Kortet behöver ha ett interface som inte är för nytt, för att funka med ett så gammalt moderkort som du har.

ASUS 210 kortet som jag länkade till är som sagt svårslaget med tanke på att du får det för 258 kr inkl. frakt ! (just nu).
Ett Geforce 610 är ungefär dubbelt så snabbt som ett GeForce 210,
men det är absolut inte värt de extra pengarna med tanke på vad du ska ha kortet till.
Det 3'dje kortet ovan kommer antagligen inte fungera alls,
eftersom det har PCI-E 3.0-interface, vilket med stor sannolikhet inte är kompatibelt med ett så gammalt moderkort som du har.

Jag vet vilket moderkort jag har !
Är detta till någon hjälp att välja grafikkkort ?

Skrivet av Albinfiskare:

Begangnat för någon 100lapp hade varit bäst tycker jag.
Har själv ett 5850, men misstänker att din PSU inte orkar med det.

Vad är PSU ?
och på vilket sätt spelar detta in vid val av grafikkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Jag vet vilket moderkort jag har !
Är detta till någon hjälp att välja grafikkkort ?

Jag är 44 år gammal och spelar aldrig.
Använder endast datorn till att ladda ner film och musik samt surfar mycket med många fönster öppna samtidigt.
gör räkningar och skriver brev.
...thats it.

Fin fint med råd om vad man ska köpa istället då Windows-10 kommer ut nån gång i slutet av 2015.

Jag vet vilket moderkort jag har !
Är detta till någon hjälp att välja grafikkkort ?

Vad är PSU ?
och på vilket sätt spelar detta in vid val av grafikkort ?

Ja du kan posta ditt moderkort här eller söka specifikationer på nätet ochbse vilket pcie format den har.

PSU (power supply unit?) är nätaggregatet och nyare biffiga grafikkort drar mycket ström och har man för svagt nätaggregat kan det eventuellt inte orka mata ett för kraftfullt grafikkort.
OBS detta är absolut inget problem med de korten vi listat men han som erbjöd dig ett grafikkort menar att det är ett mer kraftfullt och då du haft svagare komponenter i din dator från början så satte nog inte lenovo in ngt onödigt stort nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

[/B]
Vad är PSU ?
och på vilket sätt spelar detta in vid val av grafikkort ?[/QUOTE]

Power supply, Nätaggregatet. 5850 är ett kort som behöver strömförsörjning via Nättagregatet. Medan Geforce 210 och 610 blir försörjda genom PCI-kortsplatsen på moderkortet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Hur ska han hitta den personen då? Dörrknackning?

Haha ja varför inte, nä jag tänkte så klart på att folk som ser denna tråden skulle kunna höra av sig.

Känns så onödigt att köpa nytt när folk ofta har gammal men ofta helt fungerande skit hemma :).

Men visst, har man brådis så är det kanske lika bra med ett nytt kort.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ja du kan posta ditt moderkort här eller söka specifikationer på nätet och se vilket PCI-E format den har.

PSU (power supply unit) är nätaggregatet och nyare biffiga grafikkort drar mycket ström och har man för svagt nätaggregat kan det eventuellt inte orka mata ett för kraftfullt grafikkort.
OBS, detta är absolut inget problem med de korten vi listat men han som erbjöd dig ett grafikkort menar att det är ett mer kraftfullt
och då du haft svagare komponenter i din dator från början så satte nog inte Fujitsu-Siemens något onödigt stort nätaggregat.

Skrivet av Tawen:

PSU = Power Supply Unit = Nätaggregatet.
5850 är ett kort som behöver strömförsörjning via Nättagregatet.
Medan Geforce 210 och 610 blir försörjda genom PCI-kortsplatsen på moderkortet.

Mitt moderkort: Fujitsu-Siemens D1826-G

Fakta om moderkortet: http://www.rombus.de/pm/datenblaetter/2213591.pdf

Det befintliga grafikkortet har en extern strömförsörjning ifrån en separat sladd som kommer direkt från PSU'n.
Är det inte lika bra att nyttja denna sladd istället för att öka på strömmen som går genom moderkortets klena strömbanor ?
Större risk att elda upp moderkortet ?

Min PSU:

Extern ström ingång på det befintliga grafikkortet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Bra. Detta bekräftar att ditt moderkort är så gammalt att det har den första revisionen av PCI Express.

Vad har du för invändningar mot att köpa det Geforce 210 du blivit rekommenderad?

Permalänk
Avstängd

Är 850 kortet kass eller ligger inte kylaren an riktigt och har helt söndertorkad kylpasta?

850xt var rätt strömhungriga och varma har för mig de gick på full kraft hela tiden vilket senare serier inte gjorde utan klockade ner när man inte utnyttjade allt så med nyare kort blir det mindre varmt i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Det befintliga grafikkortet har en extern strömförsörjning ifrån en separat sladd som kommer direkt från PSU'n.
Är det inte lika bra att nyttja denna sladd istället för att öka på strömmen som går genom moderkortets klena strömbanor ?
Större risk att elda upp moderkortet ?

För att besvara detta så behövs inte den extra strömförsörjningen på ett Geforce 210, och det är även därför korten i lägre prestandaklasser saknar dessa numera. Strömförbrukningen är mindre än hälften av ditt gamla X850 XT, och det är även därför kortet är passivt kylt (utan fläkt).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2stroke:

Mitt moderkort: Fujitsu-Siemens D1826-G

Fakta om moderkortet: http://www.rombus.de/pm/datenblaetter/2213591.pdf

Det befintliga grafikkortet har en extern strömförsörjning ifrån en separat sladd som kommer direkt från PSU'n.
Är det inte lika bra att nyttja denna sladd istället för att öka på strömmen som går genom moderkortets klena strömbanor ?
Större risk att elda upp moderkortet ?

Min PSU:
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/hxcjetznmipwzn/

Extern ström ingång på det befintliga grafikkortet:
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/ezxxdzosbxnkap/

Nej det spelar ingen roll om grafikkort primärt tar ström från nätagget eller från moderkortets PCI-banor.
Det enda skulle i så fall vara att nätaggregatet slits mer av att behöva leverera ström genom den sladden.

De allra billigaste grafikkorten så som GT 210 är helt enkelt så strömsnåla att de inte behöver extern ström och utvecklar dessutom så lite värme att de kan köras passivt (Utan fläkt) vilket gör att man slipper all slags eventuell överhettning och damm i fläktar etc.
Teknikens underverk

Angående Windows XP så är det ju inte längre stött av Microsoft och varje dag med det operativsystemet är IMO en onödig säkerhetsrisk även om jag förstår att du vill vänta på Windows 10.
Bankärenden skulle då jag i alla fall inte våga göra på Windows XP om man säger så!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra. Detta bekräftar att ditt moderkort är så gammalt att det har den första revisionen av PCI Express.

Vad har du för invändningar mot att köpa det 210 kortet du blivit rekommenderad ?

Så du menar typ att mitt moderkort egentligen är gjort för grafikkort som är PCI-E 1.0 grafikkort.
Så PCI-E 2.0 grafikkort passar inte heller till mitt moderkort ?

Jag har inga invändningar mot att köpa det kortet, jag bara frågade om det här med extern strömmatning kontra strömmatning via moderkortet.

Skrivet av nikitalord:

Är 850 kortet kass eller ligger inte kylaren an riktigt och har helt söndertorkad kylpasta ?

Vet inte riktigt vad som är fel eller vad som hänt...
Det står "Check Video Cable" på skärmen och i övrigt är skärmen svart, så fort jag drar ut DVI kabeln så försvinner medellandet.
Har provat annan DVI kabel och fel medellandet kvarstår.
Har provat skärmen mot annan dator och skärmen fungerar perfekt.
Jag tolkar detta som att något är fel med grafikkortet.
Eller ?

Skrivet av Sveklockarn:

För att besvara detta så behövs inte den extra strömförsörjningen på ett Geforce 210, och det är även därför korten i lägre prestandaklasser saknar dessa numera.
Strömförbrukningen är mindre än hälften av ditt gamla X850 XT, och det är även därför kortet är passivt kylt (utan fläkt).

OK.

Skrivet av Sisyfos:

Nej det spelar ingen roll om grafikkort primärt tar ström från nätagget eller från moderkortets PCI-banor.
Det enda skulle i så fall vara att nätaggregatet slits mer av att behöva leverera ström genom den sladden.

De allra billigaste grafikkorten så som GT 210 är helt enkelt så strömsnåla att de inte behöver extern ström
och utvecklar dessutom så lite värme att de kan köras passivt.

Angående Windows XP så är det ju inte längre stött av Microsoft och varje dag med det operativsystemet är IMO en onödig säkerhetsrisk även om jag förstår att du vill vänta på Windows 10.
Bankärenden skulle då jag i alla fall inte våga göra på Windows XP om man säger så!

OK.
Måste tyvärr nog fortsätta med Windows- XP tills nästa höst/jul då Windows-10 lanseras.
Hoppas bara att resten av datorn håller fram tills dess om man nu får ordning på detta med grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Så du menar typ att mitt moderkort egentligen är gjort för grafikkort som är PCI-E 1.0 grafikkort.
Så PCI-E 2.0 grafikkort passar inte heller till mitt moderkort ?

Ditt moderkort har PCIe 1.0 och kan därför inte köra nyare kort än PCIe 2.0, så det Geforce 210 som är länkat är således det billigaste som fungerar. Det är ju en chansning för din del att grafikkortet är sönder, med tanke på att som sagt resten av datorn är uråldrig, men billigare chansning som har största möjliga chans att fungera är nog svårt att hitta som sagt.