Hjälp! Min dator har avlidit, eller åtminstone hamnat i koma.

Permalänk

Hjälp! Min dator har avlidit, eller åtminstone hamnat i koma.

Hej. Min ca. 1,5 år gamla dator (eget bygge) har idag avlidit någon gång under den ca en timme jag var borta från den. Inte ett enda livstecken, inga fläktljud eller ljus när man trycker på power-knappen. Innan fungerade allt normalt och de har inte varit några problem tidigare heller.

Efter att ha försökt utesluta lösa sladdar, glappa kontakter eller liknande, började jag misstänka PSU:n (XFX PRO 550W). Kopplade loss alla sladdar från PSU och byglade grön och en svart tråd i ATX kontakten. Fläkten startar åtminstone då, så helt död kan PSU:n inte vara. Dock borde man väl också mäta PSU:n på något sätt för att vara säker på att den är okej. Har ingen multimeter nära till hands nu...

Jag undrar därför vad annat som kunde vara problemet om nu PSU:n är okej? Kan power-knappen i chassit vara trasig? Kunden den ha gett upp mitt under drift så att datorn slocknat och inte går att starta? Finns det övriga komponenter som kan hindra datorn från att starta, eller är nästa möjlighet ett trasig moderkort? (ASRock Z77 Extreme 4)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om power-knappen är trasig så kortslut pinnarna på moderkortet som används för att starta om datorn.

men gör så att du kopplar ut alla hårddiskar, dvdläsare. testa att starta bara upp datorn med processor,moderkort,ram och grafikkort kopplat till nättagget. om datorn inte startar då så koppla bort grafikkortet och kör på inbyggt grafik. då testar du bara med moderkort,processor och ram.

återkom om inget av det hjälpte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

om power-knappen är trasig så kortslut pinnarna på moderkortet som används för att starta om datorn.

men gör så att du kopplar ut alla hårddiskar, dvdläsare. testa att starta bara upp datorn med processor,moderkort,ram och grafikkort kopplat till nättagget. om datorn inte startar då så koppla bort grafikkortet och kör på inbyggt grafik. då testar du bara med moderkort,processor och ram.

återkom om inget av det hjälpte.

Ok.

Jag testade ner till endast moderkort, cpu och ram + ATX 24-pin samt ATX 12 V 8-pin inkopplade - INTE ett ENDASTE livstecken gav nånting ifrån sig.

Provade även kortsluta pwr-btn pinnarna för att utesluta power-knappen. Såg även att moderkortet har egen pwr- samt resert-knapp inbyggt på kortet - inte heller dessa ger någon reaktion. Moderkortet har även en funktion för att visa felkoder på en tvåsiffrig "display", men den ger såklart heller inget livstecken ifrån sig, när PSU:n inte ens startar.

Moderkortet har även en en "clear CMOS"-knapp som jag inte rört, förstår inte vad den är till för. Någon idé att pröva den?

Tar gärna emot vidare hjälp. Jag lutar nog själv emot att moderkortet har gett upp, men kan det finnas andra möjligheter? Kan det gå att få bekräftat att det är moderkortet och endast moderkortet som felar?

Permalänk
Skrivet av RedAlert1234:

Ok.

Jag testade ner till endast moderkort, cpu och ram + ATX 24-pin samt ATX 12 V 8-pin inkopplade - INTE ett ENDASTE livstecken gav nånting ifrån sig.

Provade även kortsluta pwr-btn pinnarna för att utesluta power-knappen. Såg även att moderkortet har egen pwr- samt resert-knapp inbyggt på kortet - inte heller dessa ger någon reaktion. Moderkortet har även en funktion för att visa felkoder på en tvåsiffrig "display", men den ger såklart heller inget livstecken ifrån sig, när PSU:n inte ens startar.

Moderkortet har även en en "clear CMOS"-knapp som jag inte rört, förstår inte vad den är till för. Någon idé att pröva den?

Tar gärna emot vidare hjälp. Jag lutar nog själv emot att moderkortet har gett upp, men kan det finnas andra möjligheter? Kan det gå att få bekräftat att det är moderkortet och endast moderkortet som felar?

Har du annat moderkort att prova med?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycker att det inte borde vara nätagget iom att det är ett bra sådant. Testat att återställa CMOS?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Finns det några svullna kondensatorer tro?

Skrivet av LemonIllusion:

Tycker att det inte borde vara nätagget iom att det är ett bra sådant

Fast det är aldrig nåt att gå efter. Det finns alltid måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns det några svullna kondensatorer tro?

Fast det är aldrig nåt att gå efter. Det finns alltid måndagsexemplar.

Har ju ändå gått i 1,5 år. Måndagsex brukar trilla av pinn tidigare än så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LemonIllusion:

Har ju ändå gått i 1,5 år. Måndagsex brukar trilla av pinn tidigare än så.

Inte säkert.

Permalänk
Inaktiv

Det luktar inte konstigt från nätagget? Kanske är någon kondensator som har rykt.

Permalänk

Hej igen.

Har inte gjort några framsteg med datorn ännu. INGA livstecken. Jag lutar åt att köpa nytt moderkort till att börja med.

Skrivet av Broken-arrow:

Har du annat moderkort att prova med?

Nej, detta är enda stationära datorn jag har och jag har inga lämpliga dela att byta med. Det skulle onekligen ha underlättat felsökning.

Skrivet av LemonIllusion:

Tycker att det inte borde vara nätagget iom att det är ett bra sådant. Testat att återställa CMOS?

Jag har nu även testat nätagget med multimeter, byglat grön pwr on sladd samt gnd, fläkt startar, alla spänningar inom toleranserna. Detta i obelastat tillstånd, men det talar väl ändå för att nätagget är okej?

Prövat Clear CMOS, ingen skillnad. Osäker om den knappen har verkan när kortet inte ens skickar signal att starta nätagget och kortet således inte får någon ström? Någon som vet?

Skrivet av anon42512:

Finns det några svullna kondensatorer tro?
Fast det är aldrig nåt att gå efter. Det finns alltid måndagsexemplar.

Har inte öppnat nätagget, men mätt det med multimeter, se ovan. Verkar vara okej eller?

Skrivet av LemonIllusion:

Har ju ändå gått i 1,5 år. Måndagsex brukar trilla av pinn tidigare än så.

Skrivet av llrobbanll:

Det luktar inte konstigt från nätagget? Kanske är någon kondensator som har rykt.

Har varit med om ett havererat nätagg tidigare (annan dator, annan plats, ej relaterat till nu), då märktes lukten i rummet, och kändes verkligen i närheten av agget. Inget sådant märks nu + agget verkar okej enligt mätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedAlert1234:

Vet inte om det skulle kunna vara mycket mer än moderkortet då. Även ett moderkort utan några andra komponenter än nätagg inkopplat borde väl åtminstone få fläktarna att rycka till om jag inte har helt fel.

Eftersom nätagget startar kan du nog utesluta det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vet inte om det skulle kunna vara mycket mer än moderkortet då. Även ett moderkort utan några andra komponenter än nätagg inkopplat borde väl åtminstone få fläktarna att rycka till om jag inte har helt fel.

Eftersom nätagget startar kan du nog utesluta det.

Bra. Ungefär det som jag själv kommer fram till, men jag har inte tillräckligt med kunskap för att vara absolut säker.

Någonstans måste jag ändå börja och det blir nog nytt moderkort så fort som möjligt nu.

Någon som vill rekommendera ett bra och prisvärt moderkort för att ersätta ASRock z 77 etreme 4 kortet? Tror inte jag prövar ASRock igen, läst för mycket om problem med dom nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RedAlert1234:

Har inte öppnat nätagget, men mätt det med multimeter, se ovan. Verkar vara okej eller?

Tänkte på kondensatorerna på moderkortet

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Tänkte på kondensatorerna på moderkortet

Hej.

Okej. Dem har jag nog också tänkt på. Jag kan dock inte se några svullna eller läckande kondensatorer på kortet. Men det behöver nog inte garantera att alla kondensatorer är 100%, men jag tror inte jag börjar gräva djupare i det.