Permalänk
Medlem

Mek tangentbord, brytare, Tips

Hej, jag är totalt nybörjare inom mekaniska tangentbord (kommer läsa klistrade guidetråden också här) men känner väl efter säkert minst 20k timmar+ börjar mitt G11 ta slut.

men jag skulle gärna vilja veta vilka tangentbord som är bra / prisvärda enligt er som kan något, Ska snart upp här till en stad som faktiskt har butiker som man kan klämma och känna på, vilka brytare / tangentbord kan vara bra att kolla efter?

jag har väl igentligen inte satt någon budget för det här, brukar luta mer åt prisvärda alternativ oavsett prisklass, är det bra så brukar det gå.

macroknappar använder jag inte, däremot tycker jag det är väldigt skönt med en ljud mute/unmute knapp samt den här stödflärpen för handflatorna.

uppskattar alla tips / åsikter, som sagt aldrig rört ett mekaniskt tangentbort förut.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

De jag kan rekommendera är Ducky Shine 3 och Corsair K70.
Spelar du en del snabba FPS-spel så brukar det vara vanligt med röda/bruna switchar.

Men om du nu har tillgång så känn på alla olika switchar och se vad som känns bäst för dig.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Säger osså Ducky Shine 3.

Bruna, svarta å röda brytare är ok att spela med.

Har testat att spela med blå brytare, nä tack.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

De jag kan rekommendera är Ducky Shine 3 och Corsair K70.
Spelar du en del snabba FPS-spel så brukar det vara vanligt med röda/bruna switchar.

Men om du nu har tillgång så känn på alla olika switchar och se vad som känns bäst för dig.

Skrivet av seville57:

Säger osså Ducky Shine 3.

Bruna, svarta å röda brytare är ok att spela med.

Har testat att spela med blå brytare, nä tack.

nån spec anledning att fundera på ducky? med tanke på att corsair hade handstödet jag gillar samt var ~200 billigare samt längre garanti.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6101824/cm-storm-quickfire-tk-mx-r... Väldigt prisvärt! Speciellt nu när det är rabatt. Ingår förstås inget handledsstöd men kan köpas bättre separat t.ex. http://www.inet.se/produkt/6606544/ducky-wrist-rest-tenkeyles....

Visa signatur

i5 2500K@4,4GHz | GTX560Ti@960MHz | MSI Z68A-GD65 | Newton R2 650W | 8GB RAM@1600MHz | Kingston HyperX SSD 120GB | 2TB HDD | Antec P280 | Xonar Essence STX | Hörlurar: DT770 Pro

Permalänk
Medlem

Ducky Shine 3.
Mycket bra kvalitet.
Jag själv har svarta brytare och älskar det, skönt ljud (kan behövas O-ringar om du har en partner som inte tycker om ljud), skön känsla att skriva och lira med.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

ducky shine 3, men sedan finns ju Wasd Keyboards och das keyboards och Coolermasters Quickfire är helt ok,... =D perosnligen gillar jag gröna brytare bäst, efter det kommer blå och sen bruna,.. dessa är taktila och just den känslan av klicket gör för mig hela tangentbords upplevelsen jätte trevlig =D dock är det inga brytare man har i sovrummet xD,..

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Hade hem både Ducky Shine 3 och CM QFR som nämns ovan. Duckybordet är verkligen inte värt nästan 900:- extra, om du inte måste ha bakgrundsbelysning. Kände verkligen ingen skillnad på kvalitet, dessutom låg inte duckyt helt slätt på bordet. Är helnöjd med mitt QFR, även om jag köpte nya keycaps från WASD för att göra det lite mer personligt. Vilken färg på brytarna man vill ha är högst personligt, så bäst är att åka till en butik och känna lite först.

Permalänk
Medlem

varit o klämmt på i alla fall röda och blåa brytare idag och måste säja att jag älskar de blåa brytarna, folk säger röda för gaming, men av vilken anledning igentligen? på vilket sätt är dom bättre?

sen rekommernderar många ducky shine men jag vet fortfarande inte vad det är som gör det bättre? vad gör det värt 1500 jämfört med ett 1000~corsair tangentbord ( som även har handstädet jag önskar )

även mot ett corsair i 1300 klassen är ju ducky tangentbordet dyrare och ser ut att sakna fler funktioner samt kortare garantitid.

tack för alla svart / åsikter hittils, lutar verkligen åt blå brytare hittils de var riktigt sköna.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

De jag kan rekommendera är Ducky Shine 3 och Corsair K70.
Spelar du en del snabba FPS-spel så brukar det vara vanligt med röda/bruna switchar.

Men om du nu har tillgång så känn på alla olika switchar och se vad som känns bäst för dig.

Skrivet av seville57:

Säger osså Ducky Shine 3.

Bruna, svarta å röda brytare är ok att spela med.

Har testat att spela med blå brytare, nä tack.

vad är det som gör blå brytare så dåliga att spela med? tyckte dom kändes otroligt bra jämfört med röda när jag kännde på dem, är de långsammare så man inte kan trycka lika fort eller något?

Skrivet av Eldritzh:

Ducky Shine 3.
Mycket bra kvalitet.
Jag själv har svarta brytare och älskar det, skönt ljud (kan behövas O-ringar om du har en partner som inte tycker om ljud), skön känsla att skriva och lira med.

Skrivet av enRödjävel:

ducky shine 3, men sedan finns ju Wasd Keyboards och das keyboards och Coolermasters Quickfire är helt ok,... =D perosnligen gillar jag gröna brytare bäst, efter det kommer blå och sen bruna,.. dessa är taktila och just den känslan av klicket gör för mig hela tangentbords upplevelsen jätte trevlig =D dock är det inga brytare man har i sovrummet xD,..

många som säger ducky shine 3, men för en nybörjare som mig ser det tangentbordet väldigt barskrapat ut för att kosta 1500, om man till exempel jämför med en corsair bräda på säg ~1000kr känns det som det saknas massa funktioner på ducky?

eftersom jag itne förstår vad det är som gör det så bra kommer jag förmodligen köpa något annat om jag inte får reda på det, ta inte illa upp med om jag inte får reda på någon specifik anledning till varför det är bättre antar jag att det är en märkesgrej. Corsair brädan har båda handledsstöd samt multimediaknappar, ducky verkar ha 4 knappar uppe i högra hörnet extra bara och dom verkar inte ens vara multimediaknappar.

kommer förmodligen bli blå brytare, de var så sköna vad exakt gör röda samt svarta bättre för gaming?

just nu ser detta attraktivast ut om ingen förklarar varför ducky är så bra http://www.inet.se/produkt/6102555/corsair-vengeance-k70-mech...

tack för all hjälp

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska lyssna på någons åsikt om de olika switcharna. Ta dig till någon butik som erbjuder tangentbord med dem olika och be att få känna på ett. Det är högst personligt. Finns ingen switch som garanterat är bättre till olika ändamål än andra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Har testat alla switchar och föredrar blåa och röda (svarta är sämst). Personligen tycker jag att det fungerar mycket bra att spela på blåa, men förstår att vissa föredrar röda för gaming. Att skriva känns mycket dock bättre på blåa, men de låter en hel del. Har Corsair K70 med blåa, kan rekommenderas (och den har det du söker)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

varit o klämmt på i alla fall röda och blåa brytare idag och måste säja att jag älskar de blåa brytarna, folk säger röda för gaming, men av vilken anledning igentligen? på vilket sätt är dom bättre?

tack för alla svart / åsikter hittils, lutar verkligen åt blå brytare hittils de var riktigt sköna.

mitt första mekaniska tangentbord var blåa. jag gillade klickljudet. jag bytte senare till röda och tycker att intet motstånd när du trycker, är extremt skönt! Speciellt i FPS spel.

Kan också säga att en anledning till bytet ifrån blåa var för att folk gnällde som satan i skype när man spelade och det l't click click click click''. speciellt när jag började skriva

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av All3z:

Tycker inte du ska lyssna på någons åsikt om de olika switcharna. Ta dig till någon butik som erbjuder tangentbord med dem olika och be att få känna på ett. Det är högst personligt. Finns ingen switch som garanterat är bättre till olika ändamål än andra.

En sak som kan vara problem där är att de i butiken kan vara lite slitna och kännas lite "raspiga". Så var det för mig när jag testade bruna för första gången, höll mig ifrån dem väldigt länge p.g.a det, men sedan när jag testade igen älskade jag dem. Visst, nu har jag gått över till clear, men man ska gärna testa fler gånger. Ett tips efter egen erfarenhet.