Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Så 23,976Hz buggen är alltså åtgärdad sedan Haswell?

Ja, såvda du inte tittar på filmer som är längre än 6 timmar långa.
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Beställt och väntar på en nuc i5 med plats för 2.5" disk. Insåg att det är mini HDMI och mini DisplayPort..
Ingår det adapter till normalstorlek eller måste jag köpa det själv? Vilken sort är isåfall att föredra om jag har en skärm med DisplayPort och DVI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apandrak:

Beställt och väntar på en nuc i5 med plats för 2.5" disk. Insåg att det är mini HDMI och mini DisplayPort..
Ingår det adapter till normalstorlek eller måste jag köpa det själv? Vilken sort är isåfall att föredra om jag har en skärm med DisplayPort och DVI?

Tror inte det följer med nån adapter, det du får köpa själv men är inte helt 100.
Jag har tagit DisplayPort, då dessa är mindre och därav smidigare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det ingår ingen adapter eller kabel.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Nya Brodwall får äntligen SPDIF!

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stormense:

Nya Brodwall får äntligen SPDIF!

Källa på det?
Bilder från Intel visar ingen sådan port.
http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/overview.html
http://www.fanlesstech.com/2014/12/broadwell-nuc-in-wild.html
http://www.computerbase.de/2014-12/mini-pc-nuc-mit-broadwell-...
http://www.computerbase.de/2014-02/luefterlose-nucs-und-broad...
Så jag tror att du har fel.

Permalänk
Avstängd

Källa: Skärmdump från våran kära fredagspanel: http://youtu.be/7GkAlMzV-Jg?t=7m30s

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Nämndes ju även i SweC-artikeln att bilden sannolikt är en placeholder. (FPO - for position/placement only)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Nämndes ju även i SweC-artikeln att bilden sannolikt är en placeholder. (FPO - for position/placement only)

Väldigt synd i så fall men kanske att de flesta tycker det är onödigt med spdif?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Väldigt synd i så fall men kanske att de flesta tycker det är onödigt med spdif?

Nej, alltså att bilden på produkten är en placeholder. Dvs den riktiga produkten har sannolikt SPDIF. Jag ser gärna att detta kommer vara fallet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Någon som vet när nästa generation NUC kommer till handeln? Värt att köpa någon som finns nu eller bör jag vänta?

Jag ska använda den som mediecenter/HTPC tillsammans med en NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virion:

Någon som vet när nästa generation NUC kommer till handeln? Värt att köpa någon som finns nu eller bör jag vänta?

Jag ska använda den som mediecenter/HTPC tillsammans med en NAS.

Om du ändå ska köpa nytt kan du lika gärna vänta på det nya generation tycker jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag är ny när det kommer till NUC då jag precis skaffade en 4250U (den med 2.5"-plats). Tänkte jag skulle ha den som HTPC eftersom det kändes som en smidig lösning.

Tyvärr gick det åt skogen när jag ville installera Windows 7 Pro från USB. Allt gick bra till en början men under installationen fick jag massa blåskärmar. Jag lyckades ta mig till den punkt där inställningar automatiskt ställs in vid uppstart av Windows för första gången, och sen tog det stopp i form av konstanta blåskärmar/omstarter.

Jag försökte installera om Windows men då stod det att det inte gick på den valda SSDn. I BIOS kommer jag inte in alls då den bara står och tuggar där man kan trycka F2.

Är det någon som har haft liknande problem eller känner till någon lösning på detta? Tänkte jag skulle fråga innan jag börjar uppdatera BIOS/FW.

Intel i5 NUC D54250WYB
Corsair 2x4GB 1600MHz SO-DIMM
Corsair F120GB2 120GB SSD

NUC > Receiver > TV (mini-HDMI - HDMI)

Permalänk
Medlem

Har du 1,35V (L) RAMminnen?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Hejsan!

Jag är ny när det kommer till NUC då jag precis skaffade en 4250U (den med 2.5"-plats). Tänkte jag skulle ha den som HTPC eftersom det kändes som en smidig lösning.

Tyvärr gick det åt skogen när jag ville installera Windows 7 Pro från USB. Allt gick bra till en början men under installationen fick jag massa blåskärmar. Jag lyckades ta mig till den punkt där inställningar automatiskt ställs in vid uppstart av Windows för första gången, och sen tog det stopp i form av konstanta blåskärmar/omstarter.

Jag försökte installera om Windows men då stod det att det inte gick på den valda SSDn. I BIOS kommer jag inte in alls då den bara står och tuggar där man kan trycka F2.

Är det någon som har haft liknande problem eller känner till någon lösning på detta? Tänkte jag skulle fråga innan jag börjar uppdatera BIOS/FW.

Intel i5 NUC D54250WYB
Corsair 2x4GB 1600MHz SO-DIMM
Corsair F120GB2 120GB SSD

NUC > Receiver > TV (mini-HDMI - HDMI)

Kontrollera att minnena verkligen är kompatibla DDR3L-minnen, dvs 1.35V spänning.

Om minnena är kompatibla, prova med ett minne åt gången och se om det är fel på något av dem. Kolla att de sitter ordentligt i slottarna.

mobil
Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Hejsan!

Jag är ny när det kommer till NUC då jag precis skaffade en 4250U (den med 2.5"-plats). Tänkte jag skulle ha den som HTPC eftersom det kändes som en smidig lösning.

Tyvärr gick det åt skogen när jag ville installera Windows 7 Pro från USB. Allt gick bra till en början men under installationen fick jag massa blåskärmar. Jag lyckades ta mig till den punkt där inställningar automatiskt ställs in vid uppstart av Windows för första gången, och sen tog det stopp i form av konstanta blåskärmar/omstarter.

Jag försökte installera om Windows men då stod det att det inte gick på den valda SSDn. I BIOS kommer jag inte in alls då den bara står och tuggar där man kan trycka F2.

Är det någon som har haft liknande problem eller känner till någon lösning på detta? Tänkte jag skulle fråga innan jag börjar uppdatera BIOS/FW.

Intel i5 NUC D54250WYB
Corsair 2x4GB 1600MHz SO-DIMM
Corsair F120GB2 120GB SSD

NUC > Receiver > TV (mini-HDMI - HDMI)

Jag hade liknande problem och det löste sig med att uppdatera bios. Dock var det en pers att uppdatera bios också, hoppas det går smidigare för dig. Jag fick använda den "felsäkra" metoden eller hur intel nu kallar det eftersom nucen inte tog emot knapptryckningar från tangentbordet så kunde inte gå in i bios eller någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har du 1,35V (L) RAMminnen?

Skrivet av x86:

Kontrollera att minnena verkligen är kompatibla DDR3L-minnen, dvs 1.35V spänning.

Om minnena är kompatibla, prova med ett minne åt gången och se om det är fel på något av dem. Kolla att de sitter ordentligt i slottarna.

Dessa minnen har jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2172856

Ska kolla om det kan vara något fel på minnena imorgon, tack.

Skrivet av Nephisto:

Jag hade liknande problem och det löste sig med att uppdatera bios. Dock var det en pers att uppdatera bios också, hoppas det går smidigare för dig. Jag fick använda den "felsäkra" metoden eller hur intel nu kallar det eftersom nucen inte tog emot knapptryckningar från tangentbordet så kunde inte gå in i bios eller någonting.

Testar det imorgon, tack.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har en sån Intel NUC i3 2,5"

4GB ram-minne --
http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-value-select-4gb...

Intel NUC i3 2,5"
https://www.inet.se/produkt/1406921/intel-nuc-i3-4010u-haswel...

SSD 64GB A-DATA ( Inte mSATA )

När jag start med den NUC... Så den lyser blå blinkar " Loading... "

med (!) är PÅ

Då den visar svart bild på TV "No Signal" och bildskärm dator också..

Har flytta byta ram-minne plats men fortfarande funkar inte..

Vad är fel?

Fel på HDmi - Mini HDMI?
Eller något?

Hoppas ni kan hjälpa mig tacka!

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Blivit sugen på att köpa en nuc till vardagsrummets tv.
Kommer att användas till att spela upp filmer från usb minne och bilder. Men mestadels kommer den att användas för att streama filmer från swefilmer och youtube tex.
Vad för wifi kort är bäst att köpa till?
Vilken modell borde jag köpa? Vilka ram minnen? Har ett par ssd diskar hemma så tänkte ta en av dem bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Hej! Jag har en sån Intel NUC i3 2,5"

4GB ram-minne --
http://cdon.se/hemelektronik/corsair/corsair-value-select-4gb...

Intel NUC i3 2,5"
https://www.inet.se/produkt/1406921/intel-nuc-i3-4010u-haswel...

SSD 64GB A-DATA ( Inte mSATA )

När jag start med den NUC... Så den lyser blå blinkar " Loading... "

med (!) är PÅ

Då den visar svart bild på TV "No Signal" och bildskärm dator också..

Har flytta byta ram-minne plats men fortfarande funkar inte..

Vad är fel?

Fel på HDmi - Mini HDMI?
Eller något?

Hoppas ni kan hjälpa mig tacka!

Det är fel typ av minne. Du behöver DDR3L och inte vanliga DDR3.
Därför startar den inte.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Hejsan!

Jag är ny när det kommer till NUC då jag precis skaffade en 4250U (den med 2.5"-plats). Tänkte jag skulle ha den som HTPC eftersom det kändes som en smidig lösning.

Tyvärr gick det åt skogen när jag ville installera Windows 7 Pro från USB. Allt gick bra till en början men under installationen fick jag massa blåskärmar. Jag lyckades ta mig till den punkt där inställningar automatiskt ställs in vid uppstart av Windows för första gången, och sen tog det stopp i form av konstanta blåskärmar/omstarter.

Jag försökte installera om Windows men då stod det att det inte gick på den valda SSDn. I BIOS kommer jag inte in alls då den bara står och tuggar där man kan trycka F2.

Är det någon som har haft liknande problem eller känner till någon lösning på detta? Tänkte jag skulle fråga innan jag börjar uppdatera BIOS/FW.

Intel i5 NUC D54250WYB
Corsair 2x4GB 1600MHz SO-DIMM
Corsair F120GB2 120GB SSD

NUC > Receiver > TV (mini-HDMI - HDMI)

Tjenare! Jo jag håll på med installationer utav NUCar till en kund och i det fallet fanns det en inställning i bios där du får välja vilket OS som ska köras / installeras. Presett var win 8 för mig men skulle in med win 7

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Det är fel typ av minne. Du behöver DDR3L och inte vanliga DDR3.
Därför startar den inte.

Märkt det nu....

Tack så mycket!

Får väl skicka dom tillbaka och köpa annat DDR3L.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem
Skrivet av McVit:

Tjenare! Jo jag håll på med installationer utav NUCar till en kund och i det fallet fanns det en inställning i bios där du får välja vilket OS som ska köras / installeras. Presett var win 8 för mig men skulle in med win 7

Hej! Intressant, problemet är bara att jag inte kommer in i bios alls just nu. Läste att det kan vara på grund av TVn så jag ska prova med en vanlig datorskärm när jag har tid. Läste också att det var ett känt problem med att installera Win7 genom USB3.0. Verkar vara mycket strul med NUCerna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pika:

Jo de kan vara struliga. Bla kan jag inte installera en dualboot konfiguration med Windows 8/Ubintu. Som med HD 4000 och HD 4600 blir skärmen på min Philips TV svart ibland. Brukar dock bara hända random 1-2 gr efter var uppstart. Kopplar man sin NUC direkt till sin TV och vidare till Reciver får man ingen DTS (mesta TV apparater har inte DTS) beroende på NUC: ens avsaknad av SPDIF.

Men väldigt tyst att ha som surfmaskin. Visst låter fläkten men inte som på min speldator (i signaturen). Som HTPC har jag en riktig dator (I5 HaswR). Ser nästan bara fördelar med en riktig dator som HTPC men där kan ju smaken vara delad efter behov.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Märkt det nu....

Tack så mycket!

Får väl skicka dom tillbaka och köpa annat DDR3L.

Det finns lite info om kompatibla minnen tex här: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-03447...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Tack så mycket!

Ska kikar på där.

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Jag har en 4250 som jag börjat störa mig lite på ljudnivån när jag tittar på typ viaplay eller tv4play. Av någon anledning så väsnas fläkten en hel del och den går upp till 4500 rpm ungefär. Tittar jag på någon rulle via XBMC så är det aldrig några problem utan det är just när man kollar i webbläsaren.

Finns det något program så att man kan styra hastigheten ifrån windows? Har försökt ändra lite i BIOS men det enda jag hittar där är" maximum duty cycle" och den är satt till 75% just nu men vet inte riktigt hur den ska ställas.

Hur har ni ställt in era? Får väl annars kika på något passivt chassi istället om ingenting hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonyman:

Märkt det nu....

Tack så mycket!

Får väl skicka dom tillbaka och köpa annat DDR3L.

Så lite så! Hoppas det fixar sig snabbt!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Tänkte bygge mig en htpc men snubblade på nuc:en, är det värt att köpa den, kommer endast kolla hd filmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badbolll:

Jag har en 4250 som jag börjat störa mig lite på ljudnivån när jag tittar på typ viaplay eller tv4play. Av någon anledning så väsnas fläkten en hel del och den går upp till 4500 rpm ungefär. Tittar jag på någon rulle via XBMC så är det aldrig några problem utan det är just när man kollar i webbläsaren. ..

Händer här också att använder jag min NUC (i3) eller HTPC (i5) och tittar på Netflix kan fläkten varva upp en kort stund ibland. Kör jag Windows 8 appen håller sig fläkten lugn. Så med Netflix är rådet att prova appen i Windows 8 som även ger skönt 5.1 ljud om någon källa (usb-ljudkort, TV eller förstärkare) klarar Dolby Plus. Själv får jag ta en omväg från HDMI-växeln till min TV och sedan till förstärkaren.

OTA
Lite lustigt

Tar jag ljudet direkt från HDMI-växeln, som har SPDIF out, blir det bara stereo. Tar jag från HDMI-växeln till min TV och sedan till förstärkaren blir det 5.1. För att få DTS att ge 5.1 ljud med XBMC/Kodi måste jag gå från min NUC direkt till HDMI-växeln som sedan skicka ljudet till förstärkaren genom optiska kabeln. Programmerat in detta med att byta ljudkälla, och inte bild, i min Logitech fjärrkontroll. I min Spel-PC har jag ett Creativ ljudkort som har Dolby Plus och kan köra allt digitalt direkt till förstärkaren. Kortet har Dolby Live så får även 5.1 ljud i spel.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)