Permalänk
Inaktiv

Få bort klister-rester från musfötterna?

Har tagit bort de slitna musfötterna från min Logitech mus men det är massa klister rester kvar. Hur får jag enklast bort dem?

Permalänk
Medlem

Nagellacksborttagningsmedel får bort klistret. Men det förstör också känsliga ytor som plast.

Lacknafta bör fungera utan att förstöra nåt. Men testa lite grann först.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Har tagit bort de slitna musfötterna från min Logitech mus men det är massa klister rester kvar. Hur får jag enklast bort dem?

Finns sprayflaskor med ett medel som effektivt tar bort klisterrester och som fungerar på de flesta ytor! Vet inte hur den på biltema fungerar men finns där och heter "Label off". Använt liknande produkter och fungerar prima!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Go pro. Köp citrusoljebaserad klisterborttagningspenna. Mer användbar än man kan tro och luktar juligt.

Permalänk
Entusiast

Det finns speciella klisterborttagningsmedel för etiketter. Jag har funnit att dessa många gånger fungerar på de flesta typer av "fotklister" under olika typer av apparater:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/...

Fungerar intedet, så kommer ett annat trick jag använder mig av, men det tål att övervägas då det har en del risker:
En del plaster tål bensin. Dock inte alla.
Testa ytterst lite bensin på en del av musen som det inte gör något om den blir missfärgad. Undersida eller t.om insidan t.ex.
Bensin löser upp de flesta limtyper under apparatfötter. Något jag använder flitigt i mitt yrke som elektronikreparatör, där jag oftast får pilla med olika sorters apparatfötter för att blottlägga skruvar och dyl. Kemiskt ren bensin finns att köpa i de flesta matvarubutikerna. Ica, CooP, Hemköp med flera...
http://www.cooponline.se/Sektioner/Hushall/Rent_Frascht/Ovrig...

Aceton däremot är något som garanterat löser upp de flesta plasttyperna, så det skall ni undvika.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Tack alla! Jag körde med isopropylalkohol. Funkade galant!

Det förstör väl inte plast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det finns speciella klisterborttagningsmedel för etiketter. Jag har funnit att dessa många gånger fungerar på de flesta typer av "fotklister" under olika typer av apparater:
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontor/Tejp-och-lim/...

Säkerhetsbladet säger att det är nafta i den. Men kanske med lite hjälpämnen för bättre effekt.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Go pro. Köp citrusoljebaserad klisterborttagningspenna. Mer användbar än man kan tro och luktar juligt.

Det var ju lite smart! Och bra på julen.
Man använder ju "orange oil" för att ta bort färg och lack också.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Tack alla! Jag körde med isopropylalkohol. Funkade galant!

Det förstör väl inte plast?

Om det hade förstört plasten, så hade ni märkt det... garanterat.
Det som inte märks, har man inte ont av.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Igelkott:

Säkerhetsbladet säger att det är nafta i den. Men kanske med lite hjälpämnen för bättre effekt.

Nafta är inget som jag haft problem med på plaster, men däremot så har aceton och bensin gett resultat, varav aceton är plastens värsta fiende nummer 1. Bensin är lite si och så med, men... fungerar många gånger om man inte låter plastdelarna bada i bensin i flera timmars tid.
Bensin, nafta och vissa oljor har däremot en förmåga att få många gummidetaljer att svälla upp till flera gånger sin ursprungliga storlek.

Inte roligt att se den där gummitätningen under elektrolyt-kondensatorerna börja krypa ut och leva sitt eget liv för att man var lite för oförsiktig när man rengorde processorn från gammal kylpasta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack alla! Jag körde med isopropylalkohol. Funkade galant!
Det förstör väl inte plast?

Det kan göra - det beror på vilken plast.
Och "förstört" innebär att den blir matt eller ful så om det inte syns är det ingen katastrof.

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol brukar funka bra på plast, men det kan lösa upp färg om föremålet är målad.

Jag brukar använda först bensin, för att det löser upp klistret i klistermärket, och sen alkohol för att det är avfettande. Jag är annars överkänslig mot citrusolja.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Isopropylalkohol brukar funka bra på plast, men det kan lösa upp färg om föremålet är målad.

Jag brukar använda först bensin, för att det löser upp klistret i klistermärket, och sen alkohol för att det är avfettande. Jag är annars överkänslig mot citrusolja.

Så var köper man det? Du tappar av bensin från bilen och resten från en vodka flaska?

Permalänk
Avstängd

Kallavfettning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan köpa Isopropanol på kjell för ca 100kr för en liter.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Bensin finns ofta i en liten plastflaska i mataffäre bredvid rengöringsmedel. Ofta också flaskor av aceton och ammoniak av samma märke.
Jag nämnde det därför att det är vad jag använder. Det går lika bra med lacknafta från färgaffären.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jag rengjorde själv min mus från klister med T-Röd, fungerade utmärkt.

Permalänk

5-56 eller wd40 löser klister utan problem.
Ta lite på en bit bomull och gnid bort klistret.

Permalänk
Medlem

Thinner!!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack alla! Jag körde med isopropylalkohol. Funkade galant!

Det förstör väl inte plast?

Exakt det jag tänkte säga, funkar pefekt för att ta bort klister : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Jag rengjorde själv min mus från klister med T-Röd, fungerade utmärkt.

T-röd brukar innehålla en liten mängd aceton som en biprodukt från tillverkningsprocessen. Det är därför något mer riskfyllt än isopropylalkohol, men jag har aldrig sett att det påverkat en plastyta när jag använt det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Suddgummi brukar väl funka också? (kanske var mot lakrits streck på golvytor)

Annars så har man ju alltid Gripen bensin i nån lagerhylla i kylen.

Permalänk
Medlem

Absolut mest miljövänligt: vanlig matolja, löser upp klisterrester riktigt effektivt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Alkohol.