Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Vaaaa kan man, då ställs situationen i helt annan dager. Om jag kan ha kvar start skärmen så blir det lätt ett byte till Windows 10.

Även om du måste betala en prenumerationskostnad varje månad för att få ha Win10 installerad?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shogun-r:

Även om du måste betala en prenumerationskostnad varje månad för att få ha Win10 installerad?

Nej självklart inte, måste man göra det?
I så fall blir det inte en uppdatering!

Permalänk
Inaktiv

Finns inget som tyder på prenumerationsavgift än dåliga rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 8/8.1 fortsätter gå starkt bland gamers, trots "floppstämpeln". Nu finns det på 30,05% av alla Steams användare. Windows 10 Preview dyker upp i mätningen för första gången med 0,16%.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Jag känner bara att jag måste påpeka att Windows 7 nådde samma procenttal i Steam HW survey Januari 2010, 3 månader efter dess release. Det var över 2 år sedan Windows 8 släpptes. https://web.archive.org/web/20100205062451/http://store.steam...

Det ger rätt så mycket att ha någonting att jämföra med. Dessutom så har Windows 7 fortfarande 60% i HW survey.

Men visst, försök att argumentera att Windows 8 inte är en flopp om du vill.

edit: typo

Permalänk
Avstängd

Konstigt men jag har inte läst något om det i tråden. Men i min bekantskapskrets tycker de flesta att det är jobbigt med Winsows 8 därför att vad som helst kan starta om man sveper med musen över skärmen. Men kanske kan yngre hantera detta bättre.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Konstigt men jag har inte läst något om det i tråden. Men i min bekantskapskrets tycker de flesta att det är jobbigt med Winsows 8 därför att vad som helst kan starta om man sveper med musen över skärmen. Men kanske kan yngre hantera detta bättre.

Öh...hur då? Har kört 8:an sen det kom, aldrig varit med om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det var över 3 år sedan Windows 8 släpptes.

Nej, drygt två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte alls Windows 8. Är det tillräckligt stor skillnad på 8.1 som gör det mer likt 7?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sputte:

Jag gillade inte alls Windows 8. Är det tillräckligt stor skillnad på 8.1 som gör det mer likt 7?

Det har blivit bättre för varje version, 8 är totalt hopplöst att använda men det senaste 8.1u2 är mest bara fult, oöverskådligt och saknar startmeny, det mesta går att reparera skapligt men jag skulle inte rekommendera ett byte just nu ändå utan vänta på 10an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nej, drygt två.

Skickades från m.sweclockers.com

Typo, men poängen kvarstår att det tog över 2 år att nå samma punkt som Windows 7 gjorde efter ~3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Typo, men poängen kvarstår att det tog över 2 år att nå samma punkt som Windows 7 gjorde efter ~3 månader.

Inte helt lätt att jämföra rakt av...viljan att uppgradera påverkas ju till stor grad, inte bara av den nya versionen, utan av hur bra det man redan har är.
Att gå från Vista till 7:an var väl inte många som tvekade på att göra. Och XP hade ju redan hunnit bli gammalt, så det fanns väl kanske en vilja att uppgradera bara där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nackskägg:

Inte helt lätt att jämföra rakt av...viljan att uppgradera påverkas ju till stor grad, inte bara av den nya versionen, utan av hur bra det man redan har är.
Att gå från Vista till 7:an var väl inte många som tvekade på att göra. Och XP hade ju redan hunnit bli gammalt, så det fanns väl kanske en vilja att uppgradera bara där.

Jag tror att många kommer att gå över till 10an rätt snabbt, iallafall skulle det vara förvånande om 10 inte slår igenom snabbare än 8an, många har ju väntat med att byta datorer just för att slippa få nått med win 8 så det finns ju ett uppdämt köpintresse och bara 10an fungerar så lär den bli populär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag har uppdaterat inlägget om Windows 10... är det något ni saknar?

107. Startmenyn kommer tillbaka
I Windows 10 är det möjligt att välja om man vill ha startmeny eller startskärm. Beroende på enheten som Windows installeras på kommer det ena eller det andra vara standard. På hybrikmaskiner kan man växla emellan beroende på om ett tangentbord är anslutet eller om man bara använder det som en surfplatta. Självklart går det precis som alltid tidigare välja vad man vill ha med i startmenyn, det är mycket enkelt att plocka bort de levande panelerna genom att högerklicka på dem och välja "fäst inte på startmenyn".

108. Appar i fönster
För den som vill kommer nu möjligheten att köra appar i fönster istället för helskärm och delad helskärm.

109. Förbättrad snap-funktion
Funktionen som vi alla känner igen från Windows 7 där man kan dra ett fönster till toppen av skärmen för att maximera fönstret eller till sidan för att låta det ta upp 50% av bilden har förbättrats i Windows 10. När man nu drar ett fönster till sidan får man upp en meny med övriga fönster på andra sidan så att man enkelt kan klicka på det för att köra två fönster sida vid sida. Det går också att dra ett fönster till något av de fyra hörnen på skärmen för att låta det ta upp en fjärdedel av skärmytan.

110. Nya tangentbordsgenvägar
Eftersom att Windows 10 innehåller nya funktioner för att flytta runt fönster, finns givetvis också möjligheten att använda dessa med nya tangentbordsgenvägar.
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/10/03/keyboard-...

111. DirectX 12
DirectX12 kommer med Windows 10 och innehåller främst stora prestandaförbättringar tack vare att utvecklare kan arbeta närmare hårdvaran än tidigare. Det ska likna hur det fungerar med Xbox One och konkurrera med mantle från AMD.
http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/2014/03/20/directx-12...

112. Windows 10 på alla enheter
Windows 10 är tänkt att bli den mest flexibla Windowsversionen hittills, man ska kunna köra det på allt från pyttesmå enheter till telefoner, Xbox One, bärbara, stationära, hybrider och surfplattor. Allt detta kombineras med en och samma Windows Store.

113. Stöd för MKV och FLAC
Windows 10 innehåller inbyggt stöd för både MKV och FLAC. Det är hela Windows 10-plattformen som får stöd för det vilket gör att alla applikationer som utvecklas för Windows 10 automatiskt har möjligheten att stödja både MKV och FLAC utan att utvecklarna behöver koda in eget stöd i applikationen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19685-windows-10-far-flac-st...
http://www.sweclockers.com/nyhet/19624-windows-10-technical-p...

114. Virtuella skrivbord
"Task view" är en ny funktion som gör att man kan skapa flera skrivbord och växla mellan dessa. Det blir lite som att man har flera skärmar trots att man bara har en fysisk monitor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag har uppdaterat inlägget om Windows 10 som följer... är det något ni saknar?

107. Startmenyn kommer tillbaka
I Windows 10 är det möjligt att välja om man vill ha startmeny eller startskärm. Beroende på enheten som Windows installeras på kommer det ena eller det andra vara standard. På hybrikmaskiner kan man växla emellan beroende på om ett tangentbord är anslutet eller om man bara använder det som en surfplatta. Självklart går det precis som alltid tidigare välja vad man vill ha med i startmenyn, det är mycket enkelt att plocka bort de levande panelerna genom att högerklicka på dem och välja "fäst inte på startmenyn".
http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/Tech-Preview_Start-...

108. Appar i fönster
För den som vill kommer nu möjligheten att köra appar i fönster istället för helskärm och delad helskärm.
http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/App_Commands.png

109. Förbättrad snap-funktion
Funktionen som vi alla känner igen från Windows 7 där man kan dra ett fönster till toppen av skärmen för att maximera fönstret eller till sidan för att låta det ta upp 50% av bilden har förbättrats i Windows 10. När man nu drar ett fönster till sidan får man upp en meny med övriga fönster på andra sidan så att man enkelt kan klicka på det för att köra två fönster sida vid sida. Det går också att dra ett fönster till något av de fyra hörnen på skärmen för att låta det ta upp en fjärdedel av skärmytan.
http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/Tech-Preview_Three-...

110. Nya tangentbordsgenvägar
Eftersom att Windows 10 innehåller nya funktioner för att flytta runt fönster, finns givetvis också möjligheten att använda dessa med nya tangentbordsgenvägar.
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/10/03/keyboard-...

111. DirectX 12
DirectX12 kommer med Windows 10 och innehåller främst stora prestandaförbättringar tack vare att utvecklare kan arbeta närmare hårdvaran än tidigare. Det ska likna hur det fungerar med Xbox One och konkurrera med mantle från AMD.
http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/2014/03/20/directx-12...

112. Windows 10 på alla enheter
Windows 10 är tänkt att bli den mest flexibla Windowsversionen hittills, man ska kunna köra det på allt från pyttesmå enheter till telefoner, Xbox One, bärbara, stationära, hybrider och surfplattor. Allt detta kombineras med en och samma Windows Store.
http://cdn1.yourstory.com/wp-content/uploads/2014/10/Windows_...

113. Stöd för MKV och FLAC
Windows 10 innehåller inbyggt stöd för både MKV och FLAC. Det är hela Windows 10-plattformen som får stöd för det vilket gör att alla applikationer som utvecklas för Windows 10 automatiskt har möjligheten att stödja både MKV och FLAC utan att utvecklarna behöver koda in eget stöd i applikationen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19685-windows-10-far-flac-st...
http://www.sweclockers.com/nyhet/19624-windows-10-technical-p...

114. Virtuella skrivbord
"Task view" är en ny funktion som gör att man kan skapa flera skrivbord och växla mellan dessa. Det blir lite som att man har flera skärmar trots att man bara har en fysisk monitor.
http://media.lifehacker.foxtrot.future.net.uk/wp-content/uplo...

109 ser jag äntligen förbättringar, varför tog dom inte med det i 8:an?

win 8 känns mer som ett panikstressat släpp utan tanke. Bara la på fult UI på win 7 typ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Överdriv inte one-platform tjafset. Windows Phone kommer vara Windows Phone med Silverlight, Windows Phone Runtime och Windows Runtime för WP oavsett vad de döper produkten till och kommer inte köra samma affär med samma program.

Universal apps betyder inte samma program utan att du kan koppla ihop olika program eller program som delar en del av sin källkod med köp i Store så du får de för flera plattformar. Liknar t.ex. "Steam Play" där ett köp ger dig spelet till OS X eller Linux också. Universal Apps-projekt i VS betyder fortfarande att du måste bygga en "telefon-version" med eget UI och med hänsyn till vissa API-skillnader. Silverlight och WPR-program kommer fortsätta utvecklas och kommer inte kunna dela projekt i VS med program för Windows Store på vanliga Windows.

Windows Runtime har i princip varit helt feature-komplett sedan Windows Phone 8.1 och W8.1 annars. Så det är inget magiskt som händer när de döper om allt till ett nytt varumärke och du kan inte ta bort telefonspecifika grejerna. Det är mer än skrivbordet som skiljer. I stort sett delar de redan kod. Universal Apps finns redan, även om det inte innefattar X1 än. Betyder inte att det blir något magiskt och att det handlar om samma produkt för att de får en ny version igen (8.1 var ett nytt operativsystem också), något Windows för ARM på riktigt är lite tidigt att vänta. Lär ju dessutom komma en serverversion innan det händer på konsumentprylar. (RT räknar jag inte riktigt, går inte att köra på inbyggda system t.ex., lär inte få någon fortsättning)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Överdriv inte one-platform tjafset. Windows Phone kommer vara Windows Phone med Silverlight, Windows Phone Runtime och Windows Runtime för WP oavsett vad de döper produkten till och kommer inte köra samma affär med samma program.

Universal apps betyder inte samma program utan att du kan koppla ihop olika program eller program som delar en del av sin källkod med köp i Store så du får de för flera plattformar. Liknar t.ex. "Steam Play" där ett köp ger dig spelet till OS X eller Linux också. Universal Apps-projekt i VS betyder fortfarande att du måste bygga en "telefon-version" med eget UI och med hänsyn till vissa API-skillnader. Silverlight och WPR-program kommer fortsätta utvecklas och kommer inte kunna dela projekt i VS med program för Windows Store på vanliga Windows.

Windows Runtime har i princip varit helt feature-komplett sedan Windows Phone 8.1 och W8.1 annars. Så det är inget magiskt som händer när de döper om allt till ett nytt varumärke och du kan inte ta bort telefonspecifika grejerna. Det är mer än skrivbordet som skiljer. I stort sett delar de redan kod. Universal Apps finns redan, även om det inte innefattar X1 än. Betyder inte att det blir något magiskt och att det handlar om samma produkt för att de får en ny version igen (8.1 var ett nytt operativsystem också), något Windows för ARM på riktigt är lite tidigt att vänta. Lär ju dessutom komma en serverversion innan det händer på konsumentprylar. (RT räknar jag inte riktigt, går inte att köra på inbyggda system t.ex., lär inte få någon fortsättning)

Du får det att låta som att det är jag som påstår att man kommer använda samma affär med samma program. Det är det inte. Microsoft själva har sagt att man kommer ha en gemensam butik och att Windows 8.1 och Windows Phone 8.1 idag har gemensam kärna men inte applikationsmodell, med Windows 10 kommer även applikationsmodellen att vara gemensam. Vi pratar alltså inte om universiella appar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag har fattat så mycket tycke om Windows 8.1 att jag inte vill byta till Windows 10 när det kommer.
Ärligt talat så vill jag inte ha tillbaka start menyn, jag gillar faktiskt start skärmen och tycker den är perfekt till min emulations och spel PC.

Om jag skulle byta till Windows 10 vill jag ha tillbaka start skärmen som i 8.1, trodde aldrig jag skulle säga det men så känner jag.

Kan inte göra än att hålla med, det är otroligt smidigt när man fått alla ikoner/appar på plats.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du får det att låta som att det är jag som påstår att man kommer använda samma affär med samma program. Det är det inte. Microsoft själva har sagt att man kommer ha en gemensam butik och att Windows 8.1 och Windows Phone 8.1 idag har gemensam kärna men inte applikationsmodell, med Windows 10 kommer även applikationsmodellen att vara gemensam. Vi pratar alltså inte om universiella appar.

Det är samma Windows Runtime på både Windows 8.1 och Windows Phone 8.1 så när på ett par specifika funktioner, med WP8.1 blev WinRT feature complete och det är således samma applikationsmodell. Utvecklingsmässigt så måste man skilja på Windows Runtime för skrivbordet och Windows Runtime för telefoner, med olika UI, men du har i stort sett precis samma APIer och samma teknologier. Det är redan C++/CX med XAML på båda om du så vill, det är C# med samma apier osv. Utvecklar du Windows Runtimeprogram så är det en APPX på både telefon och desktop, samma ramverk i grunden, samma teknologier, från samma källkodsträd. Telefoner stödjer också Windows Phone Runtime samt Silverlight (sistnämnda är en XAP). Det är detta de menar med "one Windows". Konvergensen har redan skett. Universal apps är en del av detta, men det innefattar både VS-projekt med delad kod och att du kan koppla ihop olika program med ett köp i affären för att leverera anpassade versioner (kan vara något annat än WinRT) för flera MS-plattformar. Univsersal apps har alltså redan kopplat ihop de olika butikerna i och med 8.1. Nästa WP-version kommer inte köra samma appar som desktop-Windows utan bygga vidare på det som redan finns, eftersom de redan delar samma körverk. Den kommer såklart behålla de telefonspecifika delarna och bakåtkompatibilitet med WP8 (som inte har Windows Runtime i full variant) och Silverlightmodellen från 7.X. Tolka inte hur som helst. Sen kommer de kanske inte för utvecklarna fortsätta skilja WP-Store och Windows Store – så att du skickar upp apparna på samma sätt, men det har med deras serversystem/tjänster och VS att göra, inte Windows i sig, affärerna är med Universal Apps och Microsofts arkitektur, konton osv redan ihopkopplade.

Nyheterna är något annat än konvergensen de redan har.

Det är inte särskilt vettigt att använda marknadsföringsorden här. Beskriv nyheterna som faktiskt finns istället. Folk har ändå inte koll på vad som menas med 110, att använda marknadsföringskampanjen som stöd hjälper inte där. Folk har massor konstiga förväntningar p.g.a. hur de marknadsfört det. Det är bra mycket mer än kärnan som delas med WP8.1 och W8.1 – med WP8.1 fick du ett komplett med i stort sett alla apier Windows Runtime körverk/ramverk/miljö, sen ska man tänka på att båda är nya operativsystem över WP8 och W8. W10 är ett nytt operativsystem över 8.1 så det är givetvis skillnaderna som är intressanta. Inte vad det redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är inga problem, du kan välja om du vill ha startmeny eller startskärm i Windows 10.

Vet du möjligen om det kommer att finnas designschema för mer djup hos ikoner och fönster? Windows 8 är påtagligt platt jämfört med 7 och bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har uppdaterat inlägget om Windows 10 som följer... är det något ni saknar?

107. Startmenyn kommer tillbaka
I Windows 10 är det möjligt att välja om man vill ha startmeny eller startskärm. Beroende på enheten som Windows installeras på kommer det ena eller det andra vara standard. På hybrikmaskiner kan man växla emellan beroende på om ett tangentbord är anslutet eller om man bara använder det som en surfplatta. Självklart går det precis som alltid tidigare välja vad man vill ha med i startmenyn, det är mycket enkelt att plocka bort de levande panelerna genom att högerklicka på dem och välja "fäst inte på startmenyn".
http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/Tech-Preview_Start-...

108. Appar i fönster
För den som vill kommer nu möjligheten att köra appar i fönster istället för helskärm och delad helskärm.
http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/App_Commands.png

109. Förbättrad snap-funktion
Funktionen som vi alla känner igen från Windows 7 där man kan dra ett fönster till toppen av skärmen för att maximera fönstret eller till sidan för att låta det ta upp 50% av bilden har förbättrats i Windows 10. När man nu drar ett fönster till sidan får man upp en meny med övriga fönster på andra sidan så att man enkelt kan klicka på det för att köra två fönster sida vid sida. Det går också att dra ett fönster till något av de fyra hörnen på skärmen för att låta det ta upp en fjärdedel av skärmytan.
http://az648995.vo.msecnd.net/win/2014/09/Tech-Preview_Three-...

110. Nya tangentbordsgenvägar
Eftersom att Windows 10 innehåller nya funktioner för att flytta runt fönster, finns givetvis också möjligheten att använda dessa med nya tangentbordsgenvägar.
http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/10/03/keyboard-...

111. DirectX 12
DirectX12 kommer med Windows 10 och innehåller främst stora prestandaförbättringar tack vare att utvecklare kan arbeta närmare hårdvaran än tidigare. Det ska likna hur det fungerar med Xbox One och konkurrera med mantle från AMD.
http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/2014/03/20/directx-12...

112. Windows 10 på alla enheter
Windows 10 är tänkt att bli den mest flexibla Windowsversionen hittills, man ska kunna köra det på allt från pyttesmå enheter till telefoner, Xbox One, bärbara, stationära, hybrider och surfplattor. Allt detta kombineras med en och samma Windows Store.
http://cdn1.yourstory.com/wp-content/uploads/2014/10/Windows_...

113. Stöd för MKV och FLAC
Windows 10 innehåller inbyggt stöd för både MKV och FLAC. Det är hela Windows 10-plattformen som får stöd för det vilket gör att alla applikationer som utvecklas för Windows 10 automatiskt har möjligheten att stödja både MKV och FLAC utan att utvecklarna behöver koda in eget stöd i applikationen.
http://www.sweclockers.com/nyhet/19685-windows-10-far-flac-st...
http://www.sweclockers.com/nyhet/19624-windows-10-technical-p...

114. Virtuella skrivbord
"Task view" är en ny funktion som gör att man kan skapa flera skrivbord och växla mellan dessa. Det blir lite som att man har flera skärmar trots att man bara har en fysisk monitor.
http://media.lifehacker.foxtrot.future.net.uk/wp-content/uplo...

viktigaste funktionen av de alla, copy paste fungera nu i CMD hehe , sen beskrivningen på Task View är ju inte bara för att hantera virtuella skrivbord, utan mer för att hantera flera appar / program med en enkel överblick också. Fast igentligen lägger de till den knappen på taskbar för att majoriteten av alla användare inte vet allt man kan använda alt-tab.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

109 ser jag äntligen förbättringar, varför tog dom inte med det i 8:an?

win 8 känns mer som ett panikstressat släpp utan tanke. Bara la på fult UI på win 7 typ.

en annan sak du kan lägga till på 108, är att apparna nu också anpassar utseende efter upplösning och tillgänglig skärmyta, dvs om du drar ihop fonstret när du kör windows mail, så kommer du inte se inboxen, men om du drar och gör fönstret större så kommer du att se mer information tex, inbox flera mail osv helt dynamiskt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exner:

Vet du möjligen om det kommer att finnas designschema för mer djup hos ikoner och fönster? Windows 8 är påtagligt platt jämfört med 7 och bakåt.

Jag tror inte det. Windows 10 kommer nog bli den plattaste versionen av Windows, om man ser till utveckligen i betorna. Vilket jag tycker är bra!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tror inte det. Windows 10 kommer nog bli den plattaste versionen av Windows, om man ser till utveckligen i betorna. Vilket jag tycker är bra!

Tack så mycket för svaret. Tyvärr gör plattheten systemet mer svårläsligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Tack så mycket för svaret. Tyvärr gör plattheten systemet mer svårläsligt för mig.

Undrar om detta inte kan komma att ändras i framtiden i form av tillägg av olika teman? Antingen från MS själva eller från tredje part om behoven finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wickman:

Undrar om detta inte kan komma att ändras i framtiden i form av tillägg av olika teman? Antingen från MS själva eller från tredje part om behoven finns.

Det är ungefär lika illa som att behöva installera en startmeny om inte MS uttryckligen stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ungefär lika illa som att behöva installera en startmeny om inte MS uttryckligen stödjer det.

???? Om det kommer från MS själva, som jag skrev??

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wickman:

???? Om det kommer från MS själva, som jag skrev??

MS kan ju fixa interfacet direkt om de vill, 7ans explorer gick ju bra att köra i 8an efter pillande men uppenbarligen ville inte MS att man skulle ha ett bättre interface än platt och ribbon, nu är ju iofs cheferna som orsakade katastrofen sparkade men MS verkar ändå inte vara villiga att gå hela vägen med att reparera interfacet även om de övergett de värsta vansinnigheterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag tror inte det. Windows 10 kommer nog bli den plattaste versionen av Windows, om man ser till utveckligen i betorna. Vilket jag tycker är bra!

Vad galet. Jag som verkligen gillade att det gick från platt och grått tema (som win 98) win vista och win 7 kändes ju nytt och fräscht. Detta känns ju bara steget ännu mer till 90-talet:/ riktigt tråkigt.

3d är ju riktigt fint, man borde ju kunna få välja i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det har nog inte undgått någon att Windows 8 är på väg att ersättas och sannolikt inte kommer utvecklas mer. Detta avspeglas nu tydligt i tråden med tillhörande kommentarer, som alltmer frångår det ursprungliga ämnet. På grund av detta beslutar vi att låsa tråden.

Diskussioner om Windows 10 hänvisas istället till den dedikerade forumdelen. Där uppmuntrar vi till skapandet av mindre, mer fokuserade, trådar snarare än mastodonttrådar. Detta då diskussioner i det senare allt som oftast blir oöverblickbara i det forumformat som gäller för SweClockers.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner