27k dator klarar inte av att Maxa wow 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jo, men hans skärm har endast ( 1920x1080 ) 2miljoner pixlar.
Din har skärm har (2560x1440) 3.7miljoner pixlar, nästan det dubbla, dvs nästan dubbelt så svårt att rendera.

Hur blir det om du sänker draw-distance ?

tvivlar på att det är ett gpu-problem. får ~55-60 fps medel i 1440p ultra med mitt gtx 680 när man springer runt i draenor, att ett 980 bara skulle klara 50 tror jag inte.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fjaman:

Menar du seriöst att ts 5820K flaskar mellan 50 och 100fps (konservativt) här för att han inte har den klockad!? Den slutsatsen har jag lite halvsvårt att se.

Jag vet inte, det kanske är något annat som knasar, men vad jag försökte säga var att en 5820K @ stock inte är speciellt snabb i dåligt trådade spel, pga sin låga stockklockfrekvens.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag vet inte, det kanske är något annat som knasar, men vad jag försökte säga var att en 5820K @ stock inte är speciellt snabb i dåligt trådade spel, pga sin låga stockklockfrekvens.

Jo men den är tillräckligt snabb för wow. Det gäller oavsett of en i5a eller en i3a skulle kunna göra samma jobb. Det är inte processorn som är problemet i det här fallet.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag kör 4930k @ 4,5 ghz
Sli 980 @ 1360mhz
Windows8.1

Kör 1440p och ligger normalt runt 130-144fps

Så Ts ska lätt kunna ha mer än 50-70fps.

Köra du FXAA eller CMAA?
16x ?

Kör allt på högsta. Ligger kring 109 FPS, 144hz. 1080p dock. 3930K klockad till 4.6

Känns som att springa i smör ibland, du upplever detta?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kör 3dmark först och främst så kan vi utesluta att nåt e knas. Posta resultat.

Permalänk

Ni som kör crossfire/sli, testa att ta ur ett kort/disabla ett så ska ni se att 90% av er inte tappar nån prestanda,snarare ökar den.
(I wow)

Permalänk

WoW är primärt ett CPU beroende spel, så det är den som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Köra du FXAA eller CMAA?
16x ?

Kör allt på högsta. Ligger kring 109 FPS, 144hz. 1080p dock. 3930K klockad till 4.6

Känns som att springa i smör ibland, du upplever detta?

Screenshots med en fps mätare framme?
Varför tjatar ni om genomsnittlig fps utan att ens säga vart?
Man kan ha 100fps vänd åt ett håll och 40 fps vänd åt det andra.

Permalänk
Medlem

spelet otroligt dåligt optimerat. Dra ner shadows till good så ser det fortfarande bra ut och din FPS gain är otrolig, kör inte shadows på ultra för det dödar alla datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Får samma prestanda när det ena kortet är inaktiverat.
Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

Inte lusläst hela tråden, men jag kan säga såhär mycket, WoW är helt fel spel att använda som benchmark.

Vill du veta hur din dator presterar så är det benchmarkprogram som ska användas.

Vill du veta hur bra din processor presterar i jämförelse med andra -> Ladda hem cinebench gratis och testa. Där listas vad andra processorer får i olika klockfrekvenser.

Vill du testa grafikkorten -> Ladda hem 3dmark / unigine heaven
Där kan du enkelt jämföra med va andra får.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Xero92:

Får samma prestanda när det ena kortet är inaktiverat.

Först när jag hade 4.4ghz på processorn så ökar min fps i städer osv. Men det borde vara högre fps? Känns som att 5820k inte är optimerad. Ligger max på 2 kärnor. runt 70%-100% på ena och 10-20 på andra.

wow körs på 2 kärnor. 10år gammalt spel nästan

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

för det första stödjer inte WOW sli eller CF, så där försvinner hälften av din GPU kraft redan där, sedan är spelet otroligt dåligt optimerat. Dra ner shadows till good så ser det fortfarande bra ut och din FPS gain är otrolig, kör inte shadows på ultra för det dödar alla datorer.

Det stödjer visst SLI och CF, och har gjort det länge.

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_SLI/20.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

då måste jag ha blandat ihop det med nått annat, redigerade mitt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Inte lusläst hela tråden, men jag kan säga såhär mycket, WoW är helt fel spel att använda som benchmark.

Vill du veta hur din dator presterar så är det benchmarkprogram som ska användas.

Vill du veta hur bra din processor presterar i jämförelse med andra -> Ladda hem cinebench gratis och testa. Där listas vad andra processorer får i olika klockfrekvenser.

Vill du testa grafikkorten -> Ladda hem 3dmark / unigine heaven
Där kan du enkelt jämföra med va andra får.

Fast han vill veta varför hans 27k dator inte klarar av att maxa just wow.

Skrivet av Sneaky_rhino:

wow körs på 2 kärnor. 10år gammalt spel nästan

Det är inte helt sant. det kan köras på ganska många kärnor, när jag tittade förut idag va det 37 trådar relativt jämnt utspritt över mina cores, Och när jag sprang runt i Stormshield använde wow till och från 57-60% av min fyrkärniga processor. Knasigt om det bara stödjer två kärnor.
Problemet är att vissa trådar inte gör speciellt mycke, det kom en fin förklaring av Blizzard om det någon gång på LK tiden.

Permalänk
Skrivet av xedoz1:

Det SKA stödja det, men det är väldigt få som får det att fungera. Jag får sämre prestanda med crossfire än utan tex, kan få enstaka spikar uppåt där det är snabbare men upplevelsen i sig är mer hackig.

I testprogram däremot hade jag dubbel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Det SKA stödja det, men det är väldigt få som får det att fungera. Jag får sämre prestanda med crossfire än utan tex, kan få enstaka spikar uppåt där det är snabbare men upplevelsen i sig är mer hackig.

I testprogram däremot hade jag dubbel prestanda.

Det har väl inte med saken att göra om du personligen inte får det att fungera. Det finns stöd för det och jag vet flera som har kört det och fått prestanda av det.
Men det är väl klart att du inte får mer prestanda i dom tillfällena då cpun ändå flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Screenshots med en fps mätare framme?
Varför tjatar ni om genomsnittlig fps utan att ens säga vart?
Man kan ha 100fps vänd åt ett håll och 40 fps vänd åt det andra.

Inbyggda FPS-mätaren i WoW.

Vad spelar det för roll? 109 FPS och det känns segt som smör.

Fine om det var inne i OG/Stormwind, men så är inte fallet. WoD-content.

Vad dillar du om? Vänd åt ena hållet?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag stängde av SLI i wow och kör det i fullscreen, annars känns det som det laggar fast det ligger på 100+ fps.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Inbyggda FPS-mätaren i WoW.

Vad spelar det för roll? 109 FPS och det känns segt som smör.

Fine om det var inne i OG/Stormwind, men så är inte fallet. WoD-content.

Vad dillar du om? Vänd åt ena hållet?

Ja precis, screenshots med en FPS mätare uppskattas, den inbyggda i wow går bra.

Det spelar massor roll, att säga "jag har genomsnittligt 109fps" är ungefär samma sak att säga "jag har 160fps i min garrison med mitt 770 hur kan ni ha så låg fps med era 980?"
Och det är sant jag hade 160fps i min garrison förut idag, men sen gick jag ut ur minen då hade jag 50-90 fps.
Knasigt hur fpsen inte konstant kan ligga på 160 när jag hade det i minen, om jag springer runt inuti min mine i 15minuter sen skriver jag min avg fps, då har ju jag högre avg fps än dig trots att du har en bättre dator, och det är fortfarande wod-content? shadowmoon vs nagrand är inte samma, gorgrond vs spires är inte samma, 5man vs raids är inte samma.
Om man tar ett screenshot på sin fps, med ett stycke specifikationer på sin dator, så kan någon annan person gå till samma ställe, och försöka fixa ungefär samma bild för att kunna jämföra fpsen.
För det GÅR INTE jämföra wow fps med wow fps om det inte är under exakt samma förhållanden, du har tex högre avg fps på en lowpop realm än en high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Fast han vill veta varför hans 27k dator inte klarar av att maxa just wow.

Tänk ett steg längre. Är det något fel på t.ex hur mycket ström grafikkorten eller cpu'n får eller liknande så upptäcker man det med ett benchprogram. Fungerar det inte i benchprogram så har det absolut inget med wow att göra.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Ja precis, screenshots med en FPS mätare uppskattas, den inbyggda i wow går bra.

Det spelar massor roll, att säga "jag har genomsnittligt 109fps" är ungefär samma sak att säga "jag har 160fps i min garrison med mitt 770 hur kan ni ha så låg fps med era 980?"
Och det är sant jag hade 160fps i min garrison förut idag, men sen gick jag ut ur minen då hade jag 50-90 fps.
Knasigt hur fpsen inte konstant kan ligga på 160 när jag hade det i minen, om jag springer runt inuti min mine i 15minuter sen skriver jag min avg fps, då har ju jag högre avg fps än dig trots att du har en bättre dator, och det är fortfarande wod-content? shadowmoon vs nagrand är inte samma, gorgrond vs spires är inte samma, 5man vs raids är inte samma.
Om man tar ett screenshot på sin fps, med ett stycke specifikationer på sin dator, så kan någon annan person gå till samma ställe, och försöka fixa ungefär samma bild för att kunna jämföra fpsen.
För det GÅR INTE jämföra wow fps med wow fps om det inte är under exakt samma förhållanden, du har tex högre avg fps på en lowpop realm än en high.

Nej, men problemet kvarstår. Tredje gången jag skriver det.

"Som att springa i smör".

När jag väl märker det, så är det kring 100-110 FPS. Ute i skogen. Inga NPC/Folk i närheten.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tänk ett steg längre. Är det något fel på t.ex hur mycket ström grafikkorten eller cpu'n får eller liknande så upptäcker man det med ett benchprogram. Fungerar det inte i benchprogram så har det absolut inget med wow att göra.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg ja.

Och det jag poängterade va att folk påstår att han ska ha mer fps i wow än vad han har, och det behöver inte vara sant för en snitt fps i wow och en snitt fps i wow behöver inte vara i närheten av varandra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej, men problemet kvarstår. Tredje gången jag skriver det.

"Som att springa i smör".

När jag väl märker det, så är det kring 100-110 FPS. Ute i skogen. Inga NPC/Folk i närheten.

Fast trådskaparen behöver ju fortfarande en fps att jämföra med, och det är vad jag pratar om, själva ämnet med tråden "bör min dator klara högre fps eller inte i wow".
"Springa i smör" är ingen känsla jag känner till, men det kan ju ha andra faktorer än bara fps.

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst alla inlägg:

Kolla om Intel Speed Stepping funkar som det ska. Har varit med om att det buggar med vissa windows-energilägen på min jobbdator och cpu:n klockar aldrig upp sig, dvs multipeln ligger kvar på 10 istället för 37 och det känns skit-segt. Löste sig genom att antingen stänga av det i bios innan det det försvann med en biosuppdatering. Kolla om det funkar genom att kolla i cpu-z.

Lycka till!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Administrativ avgift

60fps i 25 manna raid i 1440p = omöjligt. Kolla så v-sync av inkluderat inställningen med max fps i background + ingame.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

SLI funkar inte bra i WoW, oftast är det samma FPS som single kort ibland tom sämre.
Tycker också du skall klocka CPUn, trots allt är det det den är till för

G-sync skall köras med V-sync avaktiverat i alla spel och måste köras i fullskärm om det hjälper. Jag har runt 100fps ute i världen, samma med dungeons. Kan ner till 40fps i OG om jag står på ett ställe med mycket folk. Raids är väl runt 40-50 men så är det alltid.

Har du omkring 40fps i orgrimmar med 970 SLI torde ju OP faktiskt vara nöjd med sina 50 med 980 SLI. WoW är väl helt enkelt inte särskilt bra att köra på moderna maskiner helt enkelt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xero92:

Hej,

Precis köpt en helt ny dator.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7364076/2014-11-17http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7364076-00.png

Jag kan inte maxa wow utan ligger bara runt 50fps med denna setup! Har någon nån aning om vad som kan vara fel?????

Mvh

du kunde köpt en burk liknande min fast med ett grafikkort och fått 50 fps på ultra i 1440p, spelar förövrigt WoW och fick 0% prestanda när jag skaffade mig ett extra GTX 660 ti, det du kan göra för att få mer FPS i WoW är att sänka inställningarna för ett mer optimerat spel på ultra settings får man leta efter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av crumpets:

Har du omkring 40fps i orgrimmar med 970 SLI torde ju OP faktiskt vara nöjd med sina 50 med 980 SLI. WoW är väl helt enkelt inte särskilt bra att köra på moderna maskiner helt enkelt.

Det folk inte inser är att servern spelar roll i fpsen därav kass fps i städer osv utan att maxa datorn.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ingen som läste att han sagt att han har problem i andra spel också??

Citat:

Yes, o jag har samma problem i många spel. Provade tex att köra med bara 1 kort i wow och då fick jag samma fps..

Dold text
Skrivet av trisse23:

Det folk inte inser är att servern spelar roll i fpsen därav kass fps i städer osv utan att maxa datorn.

Sen att dom använder Warcraft 3 motorn från 2002, uppdaterad med multi-core stöd och lite lull-lull för att få de snyggare har inget med saken att göra tydligen även fast folk vet hur dåligt optimerat det är...?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Fast han vill veta varför hans 27k dator inte klarar av att maxa just wow.

Det är inte helt sant. det kan köras på ganska många kärnor, när jag tittade förut idag va det 37 trådar relativt jämnt utspritt över mina cores, Och när jag sprang runt i Stormshield använde wow till och från 57-60% av min fyrkärniga processor. Knasigt om det bara stödjer två kärnor.
Problemet är att vissa trådar inte gör speciellt mycke, det kom en fin förklaring av Blizzard om det någon gång på LK tiden.

wow använder sig av "3" kärnor, en som brukar lastas ganska hårt och två som ligger bra mycket lägre.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-