Vart ska jag sätta ESD armbandets krokodilklämma?

Permalänk
Avstängd

Vart ska jag sätta ESD armbandets krokodilklämma?

Tjena!

Har läst flera trådar om det här men det är bara massa bråk och alla tycker olika, så jag skiter snart i det här ESD armbandet... Dom flesta säger att man ska sätta klämman på chassit, men vissa säger att de färgade delarna inte leder ström (eller vad man ska kalla det).. Så då är alltså ESD armbandet värdelöst om varenda millimeter på chassit är färgat?!.. Kan man inte fila av färgen på nåt ställe då?

Nooben som behöver hjälp.

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

sätt klämman på chassit

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

valfri del på chassit som är metall.

Ska man vara riktigt noga så ska man även ha en ESD-matta t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Det du gör då är att man kopplar mattan till jord i väggen, armbandet till mattan, lägger chassit samt alla komponenter (i sina esd påsar) på mattan och så ska du vara ganska säker från ESD. Men nu behöver vi inte vara så petiga

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Ett ställe som oftast är ganska bra är popnitar eller skruvar som inte är svartoxelerade. Efter att moderkortsdistanserna monterats brukar jag sätta klämman på den delen av dessa som sticker ut på baksidan.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

sätt klämman på chassit

Även fast alla klagar om den där jävla färgen?

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Inaktiv

Sätt klämman på chassit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Bilder/Profilbilder/Ar...

går även att sätta i jord på eluttag, d.v.s. i metallen som ser ut som en krok. Lite läskigt kanske att pilla i eluttaget men det går

Har även läst om det där.. Men såklart så säger många att man INTE ska sätta den där.. Blir nog lindrigast on jag skiter i armbandet haha.. Vafan är dom gjorda för om ingen vet exakt vart den ska sitta? Blir irriterad

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evilmonkey:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Bilder/Profilbilder/Ar...

går även att sätta i jord på eluttag, d.v.s. i metallen som ser ut som en krok. Lite läskigt kanske att pilla i eluttaget men det går

Det ska man inte göra för du ska sätta klämman i chassit så du får samma laddning som komponenterna, kan bli värre att sätta den i jordningen i uttaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ack:

Sätt klämman på chassit.

Men varför säger vissa att färgen inte leder bort den där statiska elektriciteten då. Hahaha oh vad dryg jag är

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Evilmonkey:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Bilder/Profilbilder/Ar...

går även att sätta i jord på eluttag, d.v.s. i metallen som ser ut som en krok. Lite läskigt kanske att pilla i eluttaget men det går

Absolut inte under några som helst omständigheter på något sätt av någon anledning.

Skulle uppskatta om du editerade den posten för att inte vilseleda i onödan.

Till TS, ett smidigt sätt är att helt enkelt skruva i en skruv som inte är lackad eller eloxerad relativt hårt, en distans eller chassiskruv brukar vara bra till detta Och sedan fästa krokodilklämman i den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Det ska man inte göra för du ska sätta klämman i chassit så du får samma laddning som komponenterna, kan bli värre att sätta den i jordningen i uttaget.

Där ser man!
Då får jag skylla på dålig källa då det var en kompis som "lärde" mig det

Skrivet av Fluf:

Absolut inte under några som helst omständigheter på något sätt av någon anledning.

Skulle uppskatta om du editerade den posten för att inte vilseleda i onödan.

Till TS, ett smidigt sätt är att helt enkelt skruva i en skruv som inte är lackad eller eloxerad relativt hårt, en distans eller chassiskruv brukar vara bra till detta Och sedan fästa krokodilklämman i den.

Tog bort det istället

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Absolut inte under några som helst omständigheter på något sätt av någon anledning.

Skulle uppskatta om du editerade den posten för att inte vilseleda i onödan.

Till TS, ett smidigt sätt är att helt enkelt skruva i en skruv som inte är lackad eller eloxerad relativt hårt, en distans eller chassiskruv brukar vara bra till detta Och sedan fästa krokodilklämman i den.

Tyvärr så är skruvarna och distanserna lackade/färgade.. Är det verkligen sant att färgen inte leder den där farliga elektriciteten? Kan man inte bara fila av färgen på nåt ställe dååå? Förlåt om jag är dryg hehe

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizty:

Men varför säger vissa att färgen inte leder bort den där statiska elektriciteten då. Hahaha oh vad dryg jag är

Gör ett märke med klämman, då sitter den ju inte på färgen.

edit
Du skapar ett problem som inte finns, sätt den på chassit och se glad ut.

Permalänk
Medlem

Om du sätter armbandet i jord på eluttaget så ska du även koppla chassit mot jord på eluttaget. Viktigast är dock att koppla dig till chassit, spelar in så stor roll om allt är jordat mot eluttaget, tror att ditt nätagg pallar trycket ändå när du kopplar i det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ack:

Gör ett märke med klämman, då sitter den ju inte på färgen?

Smart där!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

stick in den i eluttaget alternativt mellan näsborrarna

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av femkantig:

stick in den i eluttaget alternativt mellan näsborrarna

Tack! Ska genast testas

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte ska sätta den i jorden? Den finns där ju för att leda bort överflödiga spänningar, och det är ju just det som en statisk laddning är. Att ladda upp chassit verkar konstigt. Då får du ju ändå en rush i komponenten du plockar upp ur sin ask för att sätta i caset. Ok om sladden till nätdelen sitter i ett utag, då är ju caset jordat.
Problemet är väll egentligen inte ens relevant då alla känsliga komponenter har skyddsdioder?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stenull:

Jag förstår inte varför man inte ska sätta den i jorden? Den finns där ju för att leda bort överflödiga spänningar, och det är ju just det som en statisk laddning är. Att ladda upp chassit verkar konstigt. Då får du ju ändå en rush i komponenten du plockar upp ur sin ask för att sätta i caset. Ok om sladden till nätdelen sitter i ett utag, då är ju caset jordat.
Problemet är väll egentligen inte ens relevant då alla känsliga komponenter har skyddsdioder?

Just därför du har komponenterna i antistatpåse, antistatpåsen är ledande så när du tar i påsen får komponenten samma laddning som dig och chassit om du är kopplad till det med armbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Just därför du har komponenterna i antistatpåse, antistatpåsen är ledande så när du tar i påsen får komponenten samma laddning som dig och chassit om du är kopplad till det med armbandet.

Lol en antistatpåse är inte ledande vad skulle den göra för nytta då??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stenull:

Lol en antistatpåse är inte ledande vad skulle den göra för nytta då??

Det är just va den är, så laddningen leds bort från påse och komponent.

Permalänk
Medlem

Det finns en utmärkt artikel om ESD på Sweclockers som alla borde läsa. "Vet man vad man gör så behöver man inget ESD-skydd" eller "Jag har byggt 100 datorer utan ESD-skydd och aldrig haft problem" är värdelösa argument och ofta direkt felaktiga. Antingen är man ESD-syddad eller inte, och ESD-armband ger ett mycket bra skydd för en väldigt liten peng.
http://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrosta...

Skrivet av Stenull:

Lol en antistatpåse är inte ledande vad skulle den göra för nytta då??

Den är ledande, annars skulle den inte göra någon nytta.
http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_bag

Permalänk
Medlem

Är lätt konduktiva och fungerar som en faradays bur, för att stänga ute statisk laddning. Inte för att leda den till komponenten så att denna får "samma laddning" som dig själv...
Alltså den leder inte ström igenom påsen. Tag fram en multimäter och kolla

Metallfilmen i de påsar som har sådan är instängd i plasten...
Var får ni alla idéer ifrån?

Rätt så långt ned står det om anti-statiskt material,
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Electrostatic-sensitive_device
För att förhindra uppladdning av statisk elektricitet... Inte för att leda den vidare...

Läs på lite här också det skadar inte
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Triboelectric_effect

Inlägg sammanfogade, använd [Redigera]
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stenull:

Lol en antistatpåse är inte ledande vad skulle den göra för nytta då??

En antistatpåse är en av de rosa påsarna, de är ledande men väldigt väldigt dåligt. Utan ledningsförmågan kan inte en faradays bur skapas. (Läs på om faradays bur).

De statisksköldade påsarna (silvriga) är mer konduktiva och med en högre ytadmittans.

Skrivet av Stenull:

Är lätt konduktiva och fungerar som en faradays bur, för att stänga ute statisk laddning. Inte för att leda den till komponenten så att denna får "samma laddning" som dig själv...
Alltså den leder inte ström igenom påsen. Tag fram en multimäter och kolla

Om de är konduktiva leder de således ström, kollat vad konduktivitet innebär?
Utan faradays pricipen så kan inte påsen isolera spänningarna och laddningarna till utsidan och skydda insidan.

Vet inte hur du mäter men man behöver väldigt känsliga instrument, normalt sätt LCR-mätare eller Oscilloskop. Motståndet som finns i påsarna är i storleksordningen GigaOhm, precis lagom för att mitigera kraftiga urladdningar men fortfarande skapa en faradays bur. Samma sak med antistatbandet, den har ett kraftigt motstånd i sig som skyddar mot urladdningar. De mer konduktiva påsarna kan man mäta motståndet på med en DMM och få upp gigaohm värden om man har en DMM som når så högt.

Skrivet av Stenull:

Metallfilmen i de påsar som har sådan är instängd i plasten...
Var får ni alla idéer ifrån?

De har ett lätt lager ledande material utanpå påsen, ibland är det kol som används som ledande material.
De med metallfilm är skyddande påsar och inte bara antistatiska.

Skrivet av Stenull:

Rätt så långt ned står det om anti-statiskt material,
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Electrostatic-sensitive_device
För att förhindra uppladdning av statisk elektricitet... Inte för att leda den vidare...

Man skall skilja på antistatiska påsar och statiskt skyddade påsar. Finns rosa som förhindrar laddningsuppbyggnad och det finns silvriga/med svarta nät som är "sköldade" för att släppa in laddningar. Båda är ytbehandlade men de silvriga är mer konduktiva.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skapa så likvärdig atmosfär som möjligt i hemmiljö när du skall mecka dator.
Matta med klämma fästes på chassi, armband med klämma fäst på chassi och innan du tar ur komponenten ur antistat påsen lägg den på mattan eller chassit för att sedan ta ur denur påsen, kanske inte har någon betydelse men jag inbillar mig att det är bättre.

Då jag har sett några ovetande göra detta Vill jag bara varna för att man ALDRIG skall stoppa ett kretskort (t.ex: grafikkort, moderkort, processor, minnen) utan antistat påse i en vanlig plastpåse t.ex från ica. Om det händer kan du lika gärna "kasta" kortet.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Blackie:

Skapa så likvärdig atmosfär som möjligt i hemmiljö när du skall mecka dator.
Matta med klämma fästes på chassi, armband med klämma fäst på chassi och innan du tar ur komponenten ur antistat påsen lägg den på mattan eller chassit för att sedan ta ur denur påsen, kanske inte har någon betydelse men jag inbillar mig att det är bättre.

Då jag har sett några ovetande göra detta Vill jag bara varna för att man ALDRIG skall stoppa ett kretskort (grafikkort, moderkort, processor, minnen) utan antistat påse i en vanlig plastpåse t.ex från ica. Om det händer kan du lika gärna "kasta" kortet.

Om man har allt på en matta och man har antistat så går det bra att koppla in det i vägguttagets jordning. Dock ger inte det något mer skydd än att koppla allt till chassit. Det väsentliga är att allt skall jordas. Jord betyder inte 0-laddnigar utan laddningsjämvikt (potentialen mellan komponenterna, byggare och chassi är noll). Att lägg allt på chassit med antistatpåsarna är en bra metod att utjämna laddningarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det enda stället ett ESD armband gör nytta, är i papperskorgen.
Prova en foliehatt annars, den funkar perfekt utan klämma

Nä allvar nu, enda gången ett ESD armband behövs är när den som skruvar i datorn inte vet vad han/henne gör. Då skall denne hålla sig lååångt från mekande med datorer överhuvudtaget.
Vet du vad du gör, hur du skapar samma laddning i dig som prylarna utan onödiga tingeltangel saker kommer du aldrig få problem. Har byggt flera datorer varje år sen början på 2000 talet och aldrig haft problem med ESD skador överhuvudtaget. Det har däremot ett par kompisar som använt ESD armband...men det beror nog på att de slutade vara försiktiga så fort armbandet kom på.

På vilket sätt hindrar hanteringen av komponenten av en erfaren montör uppkomsten av statiska laddningar till den grad att ESD-skydd inte behövs? Tycker du också att jag borde struntat i ESD-armbandet, ESD-skorna, ledande golv/bordsytor, speciella stolar och precisionsstyrd luftfuktighet när jag tidigare monterade kretskort på ABB bara för att jag "vet vad jag gör"?

Permalänk

Här finns det lite info om ESD etc.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Tror jag kommer köpa en esd-matta när jag bygger min nya dator om någon/några dagar.

"Koppla ESD-armbandet till chassit. Om du även har en ESD-matta kan du koppla ESD-armbandet till den och mattan till jordningen. Då får alla involverade komponenter samma jordpotential."

Ska man ha två esd-armband då eller? Ett för chassi och ett för mattan?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RevlolveR:

Här finns det lite info om ESD etc.

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Tror jag kommer köpa en esd-matta när jag bygger min nya dator om någon/några dagar.

"Koppla ESD-armbandet till chassit. Om du även har en ESD-matta kan du koppla ESD-armbandet till den och mattan till jordningen. Då får alla involverade komponenter samma jordpotential."

Ska man ha två esd-armband då eller? Ett för chassi och ett för mattan?

Nej, Armband till matta, matta till jordning (skyddsjord i vägguttag). Detta förutsätter att allt du bygger befinner sig på mattan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, Armband till matta, matta till jordning (skyddsjord i vägguttag). Detta förutsätter att allt du bygger befinner sig på mattan.

okej tackar