Windows 10 Build 9901 med Cortana och ny Xbox-applikation läcker ut på nätet

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Build 9901 med Cortana och ny Xbox-applikation läcker ut på nätet

En nyligen läckt testversion av Windows 10 avslöjar fler detaljer om den personliga assistenten Cortana, samt stora förändringar i gränssnittet och en ny Xbox-applikation.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur skillnaden blir mellan win 10-win 7?
Om det blir snabbare eller effektivare än win7(inte för att jag är missnöjd med win7, är hur nöjd som helst med det, med gillar inte win8 som vi har på laptopen hemma) så blir det nog en uppgradering. Hoppas det blir bättre än win8.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Blir kul att höra vad folk har att säga om uppdateringen.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Suck vad de ska "mobilifiera" allting.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Master of Overkill

Tycker ser helt sjukt nice ut.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Veckan som jag testade win10 (build 8879 eller nå sånt) så verkade det som en värdig uppföljare till w7, tyvärr så bröt explorer.exe ihop för mig flera gånger och hamnade i en 2-sekunders crash-start loop.
Sen är det väldigt restriktivt med att ge tillgång till filer på windowspartitionen, vilket gjorde att t.ex vissa spel inte startade eller kunde ladda ner custombanor osv, väldigt mycket säkerhetstänk på gott och ont.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får gå och lägga mig och hoppas jag vaknar den 21:a Januari!

Permalänk
Medlem

Det mest spännande med Win10 är ju common plattform tänket som MS har plannerat. Verkar vara lite osäkert på hur långt de tar det i Win10 men på sikt är det ju tänkt att PC, Xbox och mobil ska ha mer eller mindre samma OS. Med det tänket så är det ju inte omöjligt att MS kommer att göra det möjligt att kunna spela XBOX spel på PC:n, speciellt med DX12 och dess nya mantle liknande funktioner.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte Charms-menyn försvinna?

Dom borde göra så att sökrutan är liten sen växer horisontellt när man hovrar över den eller klickar på den.

Permalänk
Medlem

Som flitig Windows 7-användare ser jag fram mot 10an då tjejens laptop med 8an på fungerar riktigt bra men inte tillräckligt för att jag ska orka byta nu då det som sagt kommer nytt nästa år. Dock är jag lite skeptisk till allt lulllull. Måste man t.ex. ha onlinekonto och köra "appar" m.m? Kan man inte bara installera och stänga av allt vad updates, cortana, appar m.m heter? Bara för att jag är uppkopplad vill jag inte behöva använda allt som windows har att erbjuda, typ som Win7 är just nu, enkelt och smidigt utan några som helst krav på konton hit eller dit. Enda själet jag ser att updatera är att det kommer vara mycket snabbare och troligen ge stöd för DX12?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag tycker det börjar kännas tragiskt med alla nya Windows..
Ett nytt UI och en ny DX standard är det enda som ändrats och kunde lätt ha integrerats i tidigare windows.
Mera och mera bing och mera och mera reklam är att vänta i kommande releaser är min gissning.

När Linux på allvar kan lira nya titlar så tror jag Windows för hemmaanvändaren kommer få enorma problem att hålla kunderna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

wow det är windows 8 med startmeny som dom kommer försöka tvinga på folk med nån inte bakåtkompatibel dx eller nån annan sak som microsoft absolut inte kan fixa till äldre versioner menar hur ska man då kunna hora in max med pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag gillart

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av MiLeS:

Som flitig Windows 7-användare ser jag fram mot 10an då tjejens laptop med 8an på fungerar riktigt bra men inte tillräckligt för att jag ska orka byta nu då det som sagt kommer nytt nästa år. Dock är jag lite skeptisk till allt lulllull. Måste man t.ex. ha onlinekonto och köra "appar" m.m? Kan man inte bara installera och stänga av allt vad updates, cortana, appar m.m heter? Bara för att jag är uppkopplad vill jag inte behöva använda allt som windows har att erbjuda, typ som Win7 är just nu, enkelt och smidigt utan några som helst krav på konton hit eller dit. Enda själet jag ser att updatera är att det kommer vara mycket snabbare och troligen ge stöd för DX12?

Nope, du behöver inget konto för att använda windows, och alla förinstallerade appar osv går enkelt att avinstallera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Som flitig Windows 7-användare ser jag fram mot 10an då tjejens laptop med 8an på fungerar riktigt bra men inte tillräckligt för att jag ska orka byta nu då det som sagt kommer nytt nästa år. Dock är jag lite skeptisk till allt lulllull. Måste man t.ex. ha onlinekonto och köra "appar" m.m? Kan man inte bara installera och stänga av allt vad updates, cortana, appar m.m heter? Bara för att jag är uppkopplad vill jag inte behöva använda allt som windows har att erbjuda, typ som Win7 är just nu, enkelt och smidigt utan några som helst krav på konton hit eller dit. Enda själet jag ser att updatera är att det kommer vara mycket snabbare och troligen ge stöd för DX12?

En av de efterfrågningarna Microsoft får på sina testversioner är att just kunna skapa "lokalt konto" lättare vid installation. Det är en aning gömt som det är i Win 8's installation. Så det kommer gå. Och du är inte ensam, det första man gör är just lokalt konto, stänger av cortana, app-storen m.m. Allt detta lullull är fullständigt redundant snällt sagt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Låter gott, är det någon märkbar försämring för oss som mest spelar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Låter gott, är det någon märkbar försämring för oss som mest spelar spel?

Färdiga versionen av Windows 10 kommer ha DX12 vilket sägs ge mycket bättre prestanda än DX11.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag tycker det börjar kännas tragiskt med alla nya Windows..
Ett nytt UI och en ny DX standard är det enda som ändrats och kunde lätt ha integrerats i tidigare windows.
Mera och mera bing och mera och mera reklam är att vänta i kommande releaser är min gissning.

När Linux på allvar kan lira nya titlar så tror jag Windows för hemmaanvändaren kommer få enorma problem att hålla kunderna.

Om du tror att det är det enda som ändrats får nu nog läsa på lite

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Undrar hur skillnaden blir mellan win 10-win 7?
Om det blir snabbare eller effektivare än win7(inte för att jag är missnöjd med win7, är hur nöjd som helst med det, med gillar inte win8 som vi har på laptopen hemma) så blir det nog en uppgradering. Hoppas det blir bättre än win8.

skillnaden är stor, alla nyheter ifrån 8.1 , sen alla nyheter till 10 ifrån 8.1 , bara att börja räkna

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

"As you can see down here the actual taskbar is now transparent" Nej. Samma sak med fönstren i win8, ser fan sämre ut än win7.

Ganska säker på att det blir uppgradering till win10 trots att det är väldigt svårt att få fönstren genomskinliga år 2014.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

skillnaden är stor, alla nyheter ifrån 8.1 , sen alla nyheter till 10 ifrån 8.1 , bara att börja räkna

nyheter som de flesta klarar sig väldigt bra utan, det ända som får mig att lämna 7an är en ny revolutionerande version av DirectX eller liknande

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att man ser ut som en idiot när man försöker använda röststyrning trots att man sitter med mus och tangentbord, som dessutom gör jobbet snabbare?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker "It's over 9900!"?

Permalänk

Jag tycker det ska bli väldigt skönt att få tillbaka ett "riktigt" windows istället för detta j***a win8, jag jobbar direkt mot kund och vissa är äldre och har haft väldigt svårt att förstå hela tänket med windows 8 men nu ser jag ljuset i tunlen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Skulle inte Charms-menyn försvinna?

Dom borde göra så att sökrutan är liten sen växer horisontellt när man hovrar över den eller klickar på den.

Är väl bara att skriva in ditt förslag, svårare än så är det faktiskt inte.

Desto fler som har samma åsikt, ju fler lyssnar dom på!

Och det är inget skitsnack, i slutändan, när det kommer till kritan, så ställs dom mot väggen. Och har inget val.

Allt blir kanske inte som man vill, men tillsammans är/blir vi starka.

Så min poäng är, istället för att gnälla här i första hand, gör det i andra hand!

Följ med hela vägen

Gå med i Windows Insider Program och var med om alla viktiga händelser under utvecklingen av Windows 10.
Du får Windows 10 Technical Preview, alla byggen så snart de är tillgängliga, och en lättanvänd app för att ge feedback.

Ja dom två sista st är saxat......och ni hittar dom lätt

Annars så kan man inte komma o gnälla

Kvida o gnälla är lätt, att göra någonting åt det kvävs vilja.

rektor detta är inte menat till dig personligen, utan alla andra här som tror att det är så enkelt.

Och till er alla som gillar Windows, och som har åsikter.

Varför inte gå med i Windows 10 Technical Preview och säga just din åsikt.

Ju fler vi är, desto mindre tid tar det.

Jag vet om att det låter sjukt, men det går verkligen att få igenom förändringar, kolla bara på 8.0 & 8,1.

Hur många påtryckningar har just DU gjort för att det skall bli bättre med 10:an ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Bara jag som tycker att man ser ut som en idiot när man försöker använda röststyrning trots att man sitter med mus och tangentbord, som dessutom gör jobbet snabbare?

Tänk istället att du inte sitter precis vid datorn och vill pausa musiken.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att dom inte tänkt att man ska strömma från spelkonsoll till dator vilket vore rena vansinnet eftersom hårdvaran i konsollerna är så pass dålig, enda intressanta är om det går att göra tvärtom. Då skulle tom jag kunna tänka mig att köpa en konsoll men endast om den möjligheten finns.
Det bästa är om dom skulle öppna upp (döda x-box) så att win & x-box blir ett. mao så blir x-box bara en billig skräpdator för dom som inte vill lägga ner så mycket pengar på sitt hårdvaruinköp.
Vilket marknadsmässigt vore rätt smart också, för dom skulle defenitivt gå förbi både playtstation & nintendo & skulle dessutom inte behöva vara så orolig över vare sig steam os /Linux eller Android.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ignostic:

Tänk istället att du inte sitter precis vid datorn och vill pausa musiken.

Det vore ju underbart men min erfarenhet av röststyrning är att det är lite 50/50 om det fungerar i ett tyst rum. Tror inte att det lär fungera bättre med musik igång dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det vore ju underbart men min erfarenhet av röststyrning är att det är lite 50/50 om det fungerar i ett tyst rum. Tror inte att det lär fungera bättre med musik igång dessutom.

Sant men man kan ju alltid hoppas..för eller senare ska väl röststyrning kunna fungera bra.

Hey Kortana, törn down de musik

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Bara jag som tycker att man ser ut som en idiot när man försöker använda röststyrning trots att man sitter med mus och tangentbord, som dessutom gör jobbet snabbare?

Nog ser det lite löjligt ut...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer