Värt att köpa 2 stycken Radeon R9 290X?

Permalänk
Medlem

Tänkte komplettera med lite värme info . R9 290 tri-x gpu 5% ström 10% minne 1350 ligger på 75 grader i load och med 4790k @ 4,6 <61grader ger ca 10138 i firestrike . Har inte provat att maxklocka gpu/CPU så för den lilla peng som 290 tri-x säljs så är det prisvärt, under december har kortet legat på 2200-2500kr

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Tjena, ville bara säga att jag kör 2 st 290x Oc med i7 4790k oc på ett be quiet 850w nätagg.
Det funkar fint, inte några stora oc men det funkar fint.
Jo korten blir varma, jag har dock vattenkylning i hela systemet. 420 rad + 280rad.
Skulle jag köpa kort nu, skulle jag nog köpa ett 980 och ett till sen.
Men bryr du dig inte om att koren går lite varma så har faktiskt amd bra erbjudanden med spel.

https://www.komplett.se/asus-radeon-rog-matrix-r9-290x-4gb-gd...

Permalänk
Medlem

2 st GTX 970 är bästa dealen, kanske under julrean man kan få de för 1500:- kronor styck och mest prestanda per krona och kan maxa grafiken med alla inställningar till vilket spel som helst och de är tysta och blir inte varma så man överhettar de på runt 50 grader än 90 grader om man inte köper dyraste strix 290x för samma pris som ett GTX 980 men det ska komma 8GB Vram GTX 970 och 980 även 290x nu i November eller December och de korten med 8GB ram maxar säkert ultra hd på 3 skärmar utan problem men kostar nog lite mer men om man vill vänta och framtidssäkra inför massiv grafik så.......
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/nvidia-to-reveal-geforce-gtx-970980-with-8gb-of-memory-in-november-of-december/

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ponx:

2 st GTX 970 är bästa dealen, kanske under julrean man kan få de för 1500:- kronor styck och mest prestanda per krona och kan maxa grafiken med alla inställningar till vilket spel som helst och de är tysta och blir inte varma så man överhettar de på runt 50 grader än 90 grader om man inte köper dyraste strix 290x för samma pris som ett GTX 980 men det ska komma 8GB Vram GTX 970 och 980 även 290x nu i November eller December och de korten med 8GB ram maxar säkert ultra hd på 3 skärmar utan problem men kostar nog lite mer men om man vill vänta och framtidssäkra inför massiv grafik så.......
http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/anton-shilov/nvidia-to-reveal-geforce-gtx-970980-with-8gb-of-memory-in-november-of-december/

Njae, de kommer inte ner till 1500:- styck det kan jag garantera kanske ner till 2500:- men att det är ett kort med bra kräm är inget att diskutera om.

Ps: De nya korten med mycket minne kommer tyvärr inte heller de att vara billiga då mer minne inte är billigt, så räkna en tusing till på dessa kort med mer minne.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag hade nog kört på 290X Matrix platinum!

För dom pengarna får man ett billigare 970 med coilwhine och plast överallt. visst den drar mindre ström och får en(1) FPS mer i BF4

Men så skall du lyssna på det sablans pipandet hela tiden! Varit där och det är inte alls kul. du kan ju byta ut korten efterhand du får dom tills du får ett som inte piper men det drygt som tusan!

Ta mig inte fel nu, 970 är ett bra kort och så! men jag avskyr coilwhine då jag är ganska känslig för det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag hade nog kört på 290X Matrix platinum!

För dom pengarna får man ett billigare 970 med coilwhine och plast överallt. visst den drar mindre ström och får en(1) FPS mer i BF4

Men så skall du lyssna på det sablans pipandet hela tiden! Varit där och det är inte alls kul. du kan ju byta ut korten efterhand du får dom tills du får ett som inte piper men det drygt som tusan!

Ta mig inte fel nu, 970 är ett bra kort och så! men jag avskyr coilwhine då jag är ganska känslig för det.

Ja men dock har inte alla kort detta CW, men visst risken finns, sedan att R9 290X skulle vara lika med inget CW är heller inte säkert. Vad menar du med plastiga? De är ju i samma design iss vilken chiptillverkare du än väljer, AMD eller nVidia spelar ingen roll.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ja men dock har inte alla kort detta CW, men visst risken finns, sedan att R9 290X skulle vara lika med inget CW är heller inte säkert. Vad menar du med plastiga? De är ju i samma design iss vilken chiptillverkare du än väljer, AMD eller nVidia spelar ingen roll.

Pratar om "refferens" korten, dom med radial fläkten och den korta PCBn

vilket är det billigaste senaste jag kolla om inte EVGAs nu är billigare.

Dom korten lider av mycket sjukdommar som Coilwhine plus att det är väldigt högljudt. Vet då jag fått erfara det kortet när en kompis till mig köpte ny burk. lät som något AMD hade gjort i refferns kylar väg och när fläkten inte blåste som en hårtork så tjöt det som tusan!

vet inte hur många gånger han bytat det men seanst var det 4 när jag snackade med han. tror han givit upp nu

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?