Permalänk
Medlem

Vad är coil whine?

Har funderar på detta coil whine och vad är det egentligen? Vad ska jag tänka på när jag bygger ihop en dator?

Rubrik något förtydligad.
Permalänk
Medlem

Collvine är att koponeter ger i från sig ljud som inte är fläkt (högfrekvent). Psu gpu är där det är hyffsat vanligt. Att tänka på är att byta del om du får det. (Många gtx 970 lider) google och YouTube bör du hitta en ljud fil på också!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svenska ordet är spoltjut

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Collvine är att koponeter ger i från sig ljud som inte är fläkt (högfrekvent). Psu gpu är där det är hyffsat vanligt. Att tänka på är att byta del om du får det. (Många gtx 970 lider) google och YouTube bör du hitta en ljud fil på också!

Hur vet man om det är coil whine eller inte nör man köper det? Hade tänkt en 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av alalix:

Hur vet man om det är coil whine eller inte nör man köper det? Hade tänkt en 770

Allt ljud som inte kommer från grafikkortets fläktar är spoltjut (och det låter inte alls som typiskt fläktljud). Finns massor med videos på grafikkort med spoltjut på Youtube.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Allt ljud som inte kommer från grafikkortets fläktar är spoltjut (och det låter inte alls som typiskt fläktljud). Finns massor med videos på grafikkort med spoltjut på Youtube.

Jag tror att alalix undrade hur man vet ifall ett grafikkort lider av coil whine eller inte och i så fall är svaret enkelt: läs recensioner. Jag visste själv inte vad coil whine innebär förrän jag läste den här tråden och klickade mig in på Youtubevideon som iXam postade och där förklarades allting på ett enkelt sätt.

Coil whine verkar kunna bero på en mängd olika faktorer bl.a. kombination av komponenter men vad jag förstår går det aldrig helt att undvika. Däremot kan vissa grafikkort vara mer benägna att uppvisa symptom än andra och det enda sättet att kolla upp det är att läsa omdömen och recensioner för att se om folk upplever coil whine eller ej.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alalix:

Hur vet man om det är coil whine eller inte nör man köper det? Hade tänkt en 770

Det vet man inte, googla så kan du se om det är ett stort problem! Ibland, ibland inte, helt enkelt... Men vissa modeller är det ett vanligt problem för...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Allt ljud som inte kommer från grafikkortets fläktar är spoltjut (och det låter inte alls som typiskt fläktljud). Finns massor med videos på grafikkort med spoltjut på Youtube.

Får man lämna tillbaka grafikkortet om det har coil whine då eller? För de skulle va synd om man köpte ett nytt grafikkort och så har de coil whine

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alalix:

Får man lämna tillbaka grafikkortet om det har coil whine då eller? För de skulle va synd om man köpte ett nytt grafikkort och så har de coil whine

Är det riktigt högljutt/irriterande så brukar man få lämna tillbaka kortet och ersätta det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är det riktigt högljutt/irriterande så brukar man få lämna tillbaka kortet och ersätta det.

Kan dock vara svårt att få det bekräftat från återförsäljaren när de testar i sina riggar eftersom att deras kombination av mobo/psu/ditt grafikkort kanske inte resulterar i samma typ av coilwhine (eller inget alls i vissa fall).

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av alalix:

Får man lämna tillbaka grafikkortet om det har coil whine då eller? För de skulle va synd om man köpte ett nytt grafikkort och så har de coil whine

Därför köper man enbart på webben så att man har 14 dagars lagstadgad ångerrätt. Jag köpte fyra stycken Asus 970 Strix på det sättet innan jag gav upp och beställde ett 980 istället. (Jag informerade även butikerna om coilwhinet när jag lämnade tillbaka korten.)

Coilwhine behöver inte nödvändigtvis vara ett högfrekvent tjut: det kan också ha en surrande, relativt lågfrekvent karaktär.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av alalix:

Får man lämna tillbaka grafikkortet om det har coil whine då eller? För de skulle va synd om man köpte ett nytt grafikkort och så har de coil whine

Skrivet av Jalle64:

Är det riktigt högljutt/irriterande så brukar man få lämna tillbaka kortet och ersätta det.

Låter lite långsökt att du skulle kunna få ett nytt om jag ska va ärlig. Men du kan ju alltid pröva.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sebbe605:

Låter lite långsökt att du skulle kunna få ett nytt om jag ska va ärlig. Men du kan ju alltid pröva.

Det är inte alls långsökt och det är flera här på forat som gjort det redan, iaf vad de säger själv.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är inte alls långsökt och det är flera här på forat som gjort det redan, iaf vad de säger själv.

Hoppas såklart att jag har fel men ser inte riktigt hur tillverkaren ska kunna ersätta ett kort som inte är defekt. Är många andra faktorer som spelar in som kan orsaka problemet. Men jag hade testat att byta.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Är det riktigt högljutt/irriterande så brukar man få lämna tillbaka kortet och ersätta det.

Även om man har öppnat paketet? För då är det väl ingen garanti om man har öppnat paketet eller?

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Allt ljud som inte kommer från grafikkortets fläktar är spoltjut (och det låter inte alls som typiskt fläktljud). Finns massor med videos på grafikkort med spoltjut på Youtube.

Köpte en speldator till min systerson, beg. 280x resten nytt.
När jag klockade datorn så hade jag coil whine "spol tjut" misstänkte länge grafikkortet,
testade allt och hittade till slut problemet.
Det var en gammal Nexusfläkt som ställde till det.
Så det finns många saker tydligen som kan skapa detta problem.
Mitt tips, starta datorn med minsta möjliga hårdvara och lägg sen till en hårdvara i taget.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alalix:

Får man lämna tillbaka grafikkortet om det har coil whine då eller? För de skulle va synd om man köpte ett nytt grafikkort och så har de coil whine

Jag returnerade ett MSI GTX 970 Gaming pga spoltjut, och jag fick pengarna tillbaka. Dock ville jag ha ett nytt så jag bad om att få köpa ett till för samma pris som det första, vilket jag också fick.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Köpte en speldator till min systerson, beg. 280x resten nytt.
När jag klockade datorn så hade jag coil whine "spol tjut" misstänkte länge grafikkortet,
testade allt och hittade till slut problemet.
Det var en gammal Nexusfläkt som ställde till det.
Så det finns många saker tydligen som kan skapa detta problem.

Vad jag menade var att det bara finns två saker som kan låta på ett grafikkort. Fläktarna eller spoltjut. Men för att veta om det är det ena eller andra måste man självklart lokalisera oljudets källa, och i ditt fall var det ju inte ens grafikkortet som lät.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Jag fick coilwhine på mitt MSI 760 som jag hade köpt på Inet. Skickade ett mail o de sa att jag skulle skicka in det. De bytte ut det men sa att om jag fick coilwhine på mitt nya så skulle det inte gå att byta igen. Det var så jag gjorde när jag fick coilwhine.

Om man sitter och spelar eller lyssnar på musik kanske det inte är så illa eftersom att du inte kommer att höra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alalix:

Även om man har öppnat paketet? För då är det väl ingen garanti om man har öppnat paketet eller?

Hur ska du kolla om det är spoltjut om du inte testar det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metkrokej:

Jag fick coilwhine på mitt MSI 760 som jag hade köpt på Inet. Skickade ett mail o de sa att jag skulle skicka in det. De bytte ut det men sa att om jag fick coilwhine på mitt nya så skulle det inte gå att byta igen. Det var så jag gjorde när jag fick coilwhine.

Om man sitter och spelar eller lyssnar på musik kanske det inte är så illa eftersom att du inte kommer att höra det.

Blir grafikkortet sämre om det har coil whine? Blir det sämre på nogot vis eller? Förutom att de låter högt då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alalix:

Blir grafikkortet sämre om det har coil whine? Blir det sämre på nogot vis eller? Förutom att de låter högt då

Nej, det är inte sämre bara irriterande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)